Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jak to vře na MP3 scéně

Obr: Jak to vře na MP3 scéně
Komerční využití Gnutelly ¤ jak kameníci dřou hudebníky z kůže ¤ bude Thomson vybírat za formát MP3? ¤ RIAA žaluje MP3Board.com ¤ zabezpečení nahrávek vymyšleno? ¤ nahradí Coalition for the Future of Music RIAA? ¤ MP3 skladby s reklamou? ¤ MP3.com komerčně? ¤ jak bude platit MP3.com RIAA za stažené skladby.

V posledních pár týdnech se toho na poli MP3 událo hodně a události braly rychlý spád, raději jsem vyčkával jak se jednotlivé věci vyvinou a tak bych si dovolil tyto
skutečnosti sesumarizovat.

  • Firma SightSound se chystá využít Gnutellu pro šíření filmů ve formátu DRM (made in MS).
    Tento formát je již nicméně cracknutý (stejně jako WMF). Za prohlédnutí filmu by se mělo platiti. Uvidíme, jak tato aktivita vyjde. (CNet)
  • NewsOnNet pana Zajíčka zveřejnil výňatek ze zajímavého materiálu z Webzine Salon
    z projevu zpěvačky Courtney Love z konference Digital Hollywood 16. května, která hraje a
    zpívá se skupinou Hole. Ona sama má smlouvu s Universal Records, ale chce od ní odejít. V článku se mimo jiné můžete dočíst jak kameníci zpěváky doslova dřou z kůže.
    Je to opravdu zajímavé počtení. (NewsOnNet)
  • Z důvodu abych na nic nezapoměl uvádím informaci, která proběhla celým Internetem. Firma Thomson Multimedia, která koupila licenci na formát MP3 od Fraunhoferova institutu,
    kde ho vymysleli, hodlá za tento fenomém vybírat licenční poplatky. Hodlá, ona je už vybírá! A jaké jsou ceny? Za jednu MP3 skladbu 1% z ceny (je-li nějaká), nebo minimálně
    15 000 U$ ročně. Výrobci HW pro přehrávání MP3 budou (by měli) platit 50 centu z každého vyrobeného (ne prodaného) a také minimálně 15 000 U$. U SW (ripery pro
    převod na MP3) by měli platit 5 U$ za každý stažený program. Možným řešením je free formát Vorbis,
    jenž je dílem studentů a je ještě lepší než MP3. Zpráva je ale starší než měsíc a stále se nic významného neděje, je tedy možné, že Thomson jen plácnul do vody. (CNet)
  • Dalším předmětem zájmu RIAA, po celkem úspěčném soudním tažení s dalšími šiřiteli hudby po Internetu, se stal prohledavac MP3Board.com. Tento prohledávač umí nalézt skladbu na Gnutelle,
    WEBu i FTP. Předmětem žaloby se opět staly odkazy na copyrightem chráněné skladby. Myslím ale, že tato aktivita RIAA je již naprosto přehnaná a zbytečná. Vede totiž
    k otázkám samotného pricipu Internetu a věřím, že soudce to také tak bude brát. (BBS News)
  • Nový způsob zabezpečení hudebních nahrávek vymysleli tři matematici z Brownovy university. Jde o sifrování každé vteřiny jiným klíčem. Uživatel obdrží svůj klíč,
    který se při požadavku na skladbu (soubor) zašle serveru. Ten na jeho základě provede zašifrování a odeslání zpět. Vzápětí přijmutý klíč zahodí. Ve výhledu je i varianta
    hardwarového klíče, který by se připínal ke každému audio zařízení. Nezdá se vám tahle vidina poněkud zcestná, připomínající komunistické manýry?
    (NY Times Technology je třeba se registrovat - zdarma)
  • Future of Music logo
    Možnou protiváhou RIAA by se mohla stát právě založená Coalition for the Future of Music (Koalice pro budoucnost hudby).
    Ve znaku má podobný motiv, jako revolucionáři z Kuby, jen místo samopalu ruka svírá notu. Náplní činnosti koalice by mělo být hledání a vymýšlení způsobu, jak zajistit
    zaslouženou odměnu hudebníkům, kteřým protéká jejich tvorba převážně Internetem. Své ambice se již dokonce snaží protlačit v Senátu. Otevřeně kritizuje postupy RIAA i
    SDMI a chtěla by nabídnou alternativu pro muzikanty, kteří chtějí velká hudební nakladatelství opustit.
    (Wired News)
  • Budou inzeráty včleněny i do MP3? Firma Digital Playloads se tímto nápadem velmi vážně zabývá. Inzerent by zapalatil nějakou
    paušální cenu, protože počet poslechů se nedá nijak měřit. Počítá se s inzercí cca 5 sekund dlouhou. Samozřejmě, že asi nebude těžké reklamu vytípnout, ale co když bude zasahovat do písničky?
    Je to asi zase jeden z nápadů, který bude zapomenut. Už totiž vidím poznámky v Gnutelle, Napsteru a dalších, že skladba je, nebo není s reklamou. Pak by to asi ani nikdo neposlouchal.
    (Wired News)

    MP3.com

  • MP3.com chce jít trvrdě do komerce. Chystá předplacené kanály dle žánru, platby za jednotlivé skladby a fůru dalších věcí. Hodlá svůj engine nabídnout firmám
    vyrábějícím HW, pro plnění jejich mašinek hudbou. Trefně by se dalo říci: "Kozel zahradníkem." Mocně s nimi ta žaloba zamávala, jen co je pravda :-) (CNet)
  • Z mimosoudního vyrovnání MP3.com a RIAA vyskočily další informace. Snad by mělo být dohodnuto, že na My.MP3.com se bude za každou takto uloženou skladbu
    platit 1,5 centu a za poslech pak 1/3 centu. Že by náznak mikroplateb? Řekl by pan Zajíček. Zarážející ovšem je, že uživatel pak vlasně bude za skladby platit podruhé. Jednou
    už totiž zaplatl za CD, ze kterého na My.MP3.com skladby poslal. Ooooook! (ZDNet)
  • Diskuse ke článku Jak to vře na MP3 scéně

    Žádné komentáře.