Jaké je mp3PRO od Thomsonu?
Kapitoly článků
mp3PRO
Formát mp3PRO je tedy postaven na klasickém MP3 a SBR. Thomson sice uvádí, že 64kbit mp3PRO je ekvivalentní s 128kbit MP3, ale autoři uvádějí něco trošku jiného. Podle nich je mp3PRO v 64kbit lepší než MP3 v 96kbit. Vypadá to tedy, že mp3PRO v 64kbitech je většinou srovnatelné s MP3 na 112kbit. Pokud používáte 128kbit MP3 a nechcete mít horší zvuk, měli byste asi spíše používat 96kbit mp3PRO.
V současné době je volně k dispozici encoder a player pro mp3PRO, ale omezený pouze na 64kbit. Proto tedy ani není příliš vhodný na ukládání CD do mp3PRO formátu (nicméně pokud jste zcela spokojeni u MP3 při bitrate 112kbit, tak můžete začít). Podle informací mají být komerční zařízení a encodéry dostupné ve větším měřítku v třetím kvartále tohoto roku. Nicméně pokud máte zakoupen MP3 kodek od Fraunhoferova Institutu, pravděpodobně už jste dostali nabídku na koupi mp3PRO encoderu.
Budoucnost, testy
Jestli má formát mp3PRO budoucnost je ve hvězdách. Rozhodně má za sebou obrovský potenciál, co se týče množství a podpory. Zpětná kompatibilita je také příjemná věc a když už to neuslyšíme na starých přehrávačích tak kvalitně, tak uslyšíme alespoň něco. Je třeba také upozornit na to, že při vyšších bitratech nemá tato technologie valný úspěch. A u velmi vysokých bitratech by se i mohlo stát, že by mp3PRO bylo horší než původní MP3. Velkým přínosem tedy bude hlavně u nízkobitratovém kódování, čili ideálně přes Internet. Zde ovšem bude asi narážet na zcela nesmyslnou a nepochopitelnou licenční politiku Thomsonu.
Na srovnání mp3PRO s ostatními formáty je zatím ještě moc brzy. Nejprve to bude chtít mít k dispozici mp3PRO encoder, který bude schopen ukládat i do vyššího bitrate než jen 64kbit. Potom už jen správné testovací vzorky, slušnější zvukovku (= rozhodně lepší než SBLive, ale i na ní bude zajímavé sledovat rozdíly) a správné uši. Ke srovnání by se rozhodně měly pozvat i další formáty, nejenom MP3: WMA, RealAudio a OGG. Rozhodně však neberte zcela vážně testy postavené jen na frekvenční analýze. Ty vám nedokážou říci, který formát je vlastně lepší. Dají se použít jako začátek, který ukáže, na co by se další testování mělo zaměřit, ale rozhodně nějsou jediným možným testem. Je to něco jako kdyby jste kvalitu komprese obrázků zkoumali na ztrátě barevnosti jednotlivých barev, místo přímého srovnání původního a zkomprimovaného obrázku.
MP3 je vlastně odnož MPEG1 formátu, který popisuje kompresi videa (tedy on ve skutečnosti popisuje hlavně způsob dekomprese) a sice ta odnož, která popisuje kompresi audia. Existuje i Layer 2 a Layer 1, ale ty mají kvalitu komprese horší než Layer 3 a tak se příliš nepoužívají. V normě MPEG2 je možné použít jak Layer 3 (MP3), tak nový způsob komprimace zvuku AAC (Advanced Audio Coding), někdy označovaný také jako NBC (Non-Backward Comatible = zpětně nekompatibilní). AAC je už sama o sobě znatelně lepší než MP3 a i na ní by se, dle autorů, dalo aplikovat SBR. A při AAC by zlepšení bylo kolem 30%. V současné době však žádné takovéto řešení neexistuje a je ve hvězdách, jestli se vůbec někdy objeví.
Diskuse ke článku Jaké je mp3PRO od Thomsonu?