Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Jim Keller pracuje pro Tesla Motors

Docele by ma zaujimala ina vec, ako vyriesia spotrebu autopilota a celkovo celeho AI v autach a zvlast v elektromobiloch. Po motore a mozno kureni/klime bude prave toto cast ktora bude najviac zrat energiu - jednak vykonny pocitac a potom kopec senzorov ktore musia snimat okolie. Pri klasickych autach na benzin/naftu to az taky problem nieje, aj tak sa to bude zo zaciatku montovat do drahsich modelov ktore vecsinou maju vykonnejsi motor (vyssi objem), ale dost naprd bude pre sales Tesly ak dojazd ma povedzme 400km na nabitie a s autopilotom to klesne povedzme na 200km.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k topení je spotřeba počítače, zvlášť low-power verze naprosto zanedbatelná.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A co teprv v porovnání se samotnou jízdou...

Navíc je od dob Pentia 4 dobře známo, že se odpadní tepelný výkon počítače (který se samozřejmě rovná jeho spotřebě) dá použít k ohřívání nohou. :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To uz se vi minimalne od dob IQ151 :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vuci spotrebe motoru a chlazeni/topeni to asi nebude uplne podstatne. Bude to rekneme do 300W, to je proti motoru a klimatizaci porad jeste v pohode. Navic stejne autonomni rizeni pojede neustale, i kdyz nebude samo ridit. Bude na pozadi fungovat jako bezpecnostni asistent a zaroven bude nejspis premerovat a analyzovat okoli pro dalsi zlepseni chovani a vysledky posilat na servery vyrobce.

Jeste bych mel takovou poznamku: "Ridic" kteremu se vetsinu casu ridi auto samo stejne nebude umet ridit a bude potrebovat, aby mu autopilot v krizovych situacich vzal rizeni a zachranil ho pred nehodou. Uz vidim ty kouzelniky co cely rok jezdi do prace na autopilota a pak jednou jedou na chatu po okresce, kde zatim neni povolene autonomni rizeni. Bez pomoci elektroniky budou zivotu nebezpecni.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

No tak v mnoha odvětvích a aplikacích je poloautomatika výrazně lepší než plná automatika i manuál... Nějaké ty assisty určitě budou užitečné.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak. Vseho moc skodi. Uz napriklad samobrzdici system je z meho pohledu velice dvousecna vec.
Pokud uzivatel/ka si zvykne na to, ze auto dobrzdi samo pred pripadnou prekazkou, a pak si sedne do auta, kde tato funkce neni, je podle mne velke riziko, ze tento clovek se bude dal chovat, jak je zvykly, a nebude umet zareagovat vcas na prekazku.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

To by se dalo vyřešit tak, že za každou takovou chybu řidič dostane od počítače elektrošok. :p
Případně keksík za dobré chování na silnici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako kdyby dnes neexistovali. Jedna čerstvá, ranní ... cestou do práce, to černé SUV řídila elektronika, tak by moje 12 dní stará Octavia Scout nevypadala jako kus pokrouceného modrého plechu akorát tak do šrotu. Neumět řídit a zaměnit brzdu s plynem na světlech dokaží některé osoby i dnes.
Co neudělali následky rychlosti, to zvládne pojišťovák.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

jizda elektromobilem znamena spotrebu v kW jednotky az desitky, topeni znamena nazacatku odber cca 0.5-0.6kW a po ohrati osciluje na cca 0.3kW, a rekneme dnes asi nejdiskutovanejsi HW pro autopilota od nenavidene Nvidie ma mit spotrebu 0.25kW za hodinu(prototip co nema sanci se dozit asi ani realneho nasazeni a v dobe kdy byde HW potreba to bude jiz zastaralej kus HW), opravdu ti prijde ze to zere nejak moc kdys jen samotna jizda toho auta spotrebuje treba 10x tolik elektriny?

tak jen abys ty cisla chapal, tak je shrneme treba na Teslu S

prumerna jizda a spotreba na 100km - 20000w
prumerna spotreba topeni na 100km - 300w - spise se uvadi spotreba na 1hodinu
prumerna spotreba autopilota na 100km - 250w - uvadi se a je to spotreba na 1hodinu
vidis ten extremni rozdil, ne diky autopilotovi ti opravdu neklesne dojezd ze 400km na 200km :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mala technicka - Watt je jednotkou vykonu, spotreba se udava ve Wh pripadne kWh.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nema smysl se zabyvat situaci, kdy bezi topeni a pocitac soucasne, protoze v takovem pripade se proste topeni ztlumi o to, o kolik bude topit pocitac. Otazkou je, jaka bude spotreba v lete, kdy klimatizace chladi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Este raz, jasne som pisal ze PO motore a PO kureni/klime to bude asi dalsi system ktory bude najviac zrat (no ono ostatne uz ani nic moc ine v beznom aute nieje, pokial tam nieje nejaka prehulena audiosustava napriklad). Ten dojazd som obrazne prehnal ale ani akmulatory sa nespravaju linearne pri zvyseni zataze a ostatne uz sa po internete povaluju poznamky majitelov aktualnej Tesly kde po zapnuti asistenta/autopilota sa skratil dojazd. Co sa tyka tej spotreby tak to je ciste varenie z vody. Dost by ma zaujimalo ako ste dosli k tym 250W. To je sice jeden ten nVidia Drive PX2 modul, lenze dost bochybujem ze na plne autonomne riadenie bude dnes stacit iba jeden takyto modul, pri tom jeho vykone. Staci si pozriet co este pred par rokmi mali nalozene auta v DARPA Grand Challenge. Sice GPGPU sa vtedy nepouzivalo, stale je treba velky vykon na automaticke riadenie a vyhodnocovanie situacie. Takze by som to v pohode videl aj na niekolko PX2 modulov, kludne aj 3-4 a to uz je hned 1kW a do toho senzory - kamery,infra, laser. Samo o sebe nemaju velku spotrebu ale bude ich treba slusny pocet tak sa to nazbiera. Nehovoriac ze z hladiska bezpecnosti by mal byt system zdvojeny (alebo skor trojnasobny pocet koli rozhodovaniu)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

autopilot v takove forme ktera plne prevezme autonomni rizeni je jeste vzdalene, ani SW stranka neni optimalizovana jak by bejt mela, ostatne i proto si asi Tesla najala Kellera, aby poupravil nejakou stavajici archytekturu a vyzdimal z toho maximum jak po HW tak SW strance, a az nastane ten cas to nasadit (4-5-6 ale klidne i 10 let) tak jak spotreba, tak kapacita akumulatoru muze bejt uplne nekde jinde nez dnes, dnes je to vsechno jen mozna, nekdy v budoucnu, za X let, a tak podobne, a i ten PX2 je jen testovaci kus HW ktery bude rad kdys bude treba v tisicovce testovacich aut za celou svou zivotnost

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A na tyhle čísla jste přišel kde? Při -5C je teplená ztráta středně velkého auta 1,3kW a to trvale a při stojícím autě, při jízdě roste. Je to jeden z důvodů proč piloti automobilů na tužkové baterie v zimně bud jedou a mrznou nebo stojí a topí.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

sak jasne, tak si to nekupuj, ostatne spalovaku a zazehu je na vyber dostatek, takze kdys se ti nelibi elektromobil, tak si proste kupo benzinak nebo naftak

https://www.youtube.com/watch?v=MNkcbjdebm0

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Už konečně vyřešili legislativní stránku věci?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jeste nevyresili ani technickou, a ta mi prijde jako drobet vic obtizna k reseni... nebo uz to umi jezdit v desti ? AFAIK nee, a to je dest jen level 1, co dalsi levely jako mlha, snih...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

proc by to nemelo umej jezdit v desti? v podstate cim horsi podminky co se vizualnich vjemu cloveka tyce, tim je autonomni rizeni bezpecnejsi, aneb tam kde clovek nic nevidi, tak senzory videt mohou

pro ty co autopilota zatracuji https://www.youtube.com/watch?v=9X-5fKzmy38 a to je dnesni podoba autopilota v Tesle vpodstate jen lepsi tempomat s asistentem udrzovani jizdy v pruhu a moznosti prejeti z pruhu do pruhu pri predjizdeni, celkem verim ze drtiva vetsina lidi by tomu stretu zabranit nedokazala proto proto, ze bezna lidska reakce na situaci je v lepsim pripade nekde lehce pod 1 vterinou, proste by to odskakali minimalne "plechy"

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pretoze vecsina senzorov ma v dazdi dost zasadny problem. Respektive data co z toho lezu sa zle spracuvaju.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

nepozoruju ze by za deste fungovalo vse jinak a treba hur

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Diskuse na tema elektromobilu me vzdycky fascinuji. V cele CR je k 1.1.2016 celke 780 osobnich automobilu s ciste elektrickym pohonem. A tady se kazdy chova jako by ho mel doma a byl super expertem :D

No ale tak ja taky prispeju do mlyna, jelikoz spalovaky uz neridim a misto toho 4 roky jezdim na elektrinu (nejdrive s Leafem, pozdeji s Teslou) myslim, ze bych snad mohl mit vice zkusenosti nez vetsina pritomnych.

Spotreba pri 100km/h je v Tesle necelych 20kW, tedy 20kWh/100km.
Topeni kdyz jede na plno tak ma spotrebu 6kW, ale pochopitelne na plno jede jen na zacatku kdyz je auto studene a postupne spotreba klesa. Nektre auta maji navic tepelne cerpadlo pro dalsi snizeni spotreby.
Palubni pocitac (se svetly, radiem, internetem atp.) ma prikon par set wattu. I kdyby ten autopilot pridal dalsich 300W tak se to na dojezdu skoro neprojevi, protoze to je spotreba mene nez 2% ze zbytku. Tedy jestlize stovkou ujedu okolo 400km, tak po pridani 2-300W (tedy 0.2 az 0.3kW) spotreby to bude ~390km.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.