Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k John Carmack proti Valve? Wine je prý lepší než nativní linuxové porty

Mno,
těžko říci, zda by pomoc s vývojem wine nebyla nákladnější, jak samotná portace her. S portací directx her je problém, ale s opengl hrami by měla být portace relativně ok.

Výhodou wine by byla taková ochrana proti tvůrcům her a jejich antiwarezovým bordelem, který zatáhly do windows a jen tím házejí klacky pod nohy poctivým zákazníkům.
Prostě by byla jistota, že by bordel, který se naučili na windows, by nezatáhly na linux (byl by prostě uzamknut ve wine).

Dále je tu otázka opengl vs directx. Kdo je pro wine, dává jasný signál pro directx a to znamená, že by bylo wine vždy nedodělané a hry pro linux by měly vždy zpoždění, než by se všechno vychytalo. Byla by to zcela nevýhodná situace, která by brzdila vývoj.

Osobně si tedy myslím, že cesta portace her, nativní zprovoznění a podpora opengl je rozumnější a pro tvůrce her výhodnější.

Zdar Max

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Oj, úplně se stydím i/y, nečtu po sobě :(
Zdar Max

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

+1

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> Kdo je pro wine, dává jasný signál pro directx a to znamená, že by bylo wine vždy nedodělané

tomu nejak nerozumim... co si tim myslel?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Directx se stále vyvíjí a současná podpora ve wine není jaksi úplně to nejlepší (directx9 funguje, ale rozhodně není přepsáno vše, a v současné době tu máme už dx10 a 11).
Kdyby se šlo cestou wine, tak by si vývojáři klidně dál psaly hry pod directx a rozchození těchto her by bylo pod wine stále problémové a hodně náročné. Reverzním inženýrstvím a pokus/omyl nelze držet tempo vývoje s MS, tedy s lidmi, co mají zdrojáky, dokumentaci atd.
Zdar Max

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tak já hlavně preferuju vývoj her s ohledem na multiplaformnost už od začátku, tj. že se s tím pak nemusí rok babrat. Často je pak s podivem, když je hra cílena a normálně běží třeba na tak rozdílných systémech jako je Windows a OS X, který samozřejmě jede na OpenGL, ale Linuxová verze se musí extra portovat dalších x měsíců.

Wine podle mě v použitelném stádiu už je nějakou dobu, což taky indikuje jeho verze. Slušný počet velkých herních titulů na něm běží docela slušně, u mě konkrétně takový Starcraft II. Občas se sekne update agent před spuštěním samotné hry, ale to je asi tak všechno.

Ono je to těžké udržovat kompletní Windows API včetně všech jeho bugů a nestandardních featur plus stovky nativních knihoven, které se stále vyvíjejí. Prakticky to znamená hodit všechnu práci pro kompatibilitu s Linuxem z vývojářů herních studií na dobrovolníky přispívající do Wine bez ohledu na konrétní aplikace. Připomíná mi to situaci AMD, která se moc nenamáhá vyvíjet (ať už otevřené či uzavřené) ovladače grafik, akorát občas hodí tisícistránkové manuály do pléna a řekne, tady máte specifikace karet a všechno co budete potřebovat, a zároveň si zaškrtne kolonku open source jako vyřešenou.

Takže bych tu viděl takový předěl: portování "starých" titulů, které nejsou na kompatibilitu s Linuxem a případně dalšími systémy jako BSD vůbec připraveny a vývoj nových her, kde se na multiplatformnost myslí již od začátku, takže to relativně nestojí zdaleka tolik práce a vývoj třeba pro Linux jako další nativní systém zvládne už jen pár lidí navíc.

Než Wine tak už radši kompletní VM včetně 3D akcelerace s minimálním postihem a kompletním, nativním systémem.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem se dříve pokoušel pod Wine spustit OpenGL Il2 Sturmovik. Instalace vůbec neprošla, ale zkusil jsem spustit aplikaci z NTFS disku. Rychlost byla tehdy poloviční proti běhu na Windows, zajímalo by mě to, jak je to teď.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Carmack okomentoval svůj tweet na redditu, viz. http://www.reddit.com/r/linux/comments/17x0sh/john_carmack_asks_why_wine...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Karmaku bez uz do prdele, k ? Aj s celym tvojim idSoftom kery za poslednych 10 rokov nevydal nic co by za nieco stalo. Cim to asi bude, jo aha z tej frimy uz nezostalo nic, len ty.

Te jeho nazory na vec vyvodene na zaklade ich obskurnych linuxovych snazeni su fakt vyborne.

S wine sa asi nikdy nesnazil rozchodit naku menej znamu hru ktora neni v top10 liste, pretoze je to nepouzitelna kravovina s ktorou stravite viac casu h4xorovanim aby sa to vobec nejak (ak vobec) spustilo v nakom polonefunkcnom stave, ako hranim tej hry.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Doprdele bys měl jít ty - Doom 3, Rage. Co udělalo Valve? Pecku Team Fortress, která nedokáže počtem hráčů sesadit stařičkého Quake 3 Arena aka Quake Live? Neser, Carmack měl hry vždycky našponovaný na max (první plynule scrolující 2d hra, první 3d hra, první multiplayer hra, první hra s multiplayerem přes net, první OpenGL hra, která dokázala "házet stíny" jiným objektem atd.)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Doom3 a Rage boli shitky v prvom rade. Co sem tahas valve? V pocte vyanych hier su natom urcite lepsie.

Ze tu blabotas uzasne karmakove uspechy z pret 20 rokov je sice fajn, ale to ma dnes teda netrapi vobec. Doba trochu pokrocila.

Od viac menej rozpadu idsoftu som nevidel od neho nic poriadne, a takyto typan tu miesto nakej pozitivnej podpory aspon, bude na zaklade ich uzasneho linuxoveho programu nieco vypravat, to tak dopada ked hry dizajnuje programator, kedze nikto iny po ruke neni.

By ma zaujimalo z coho ta firma vobec zije.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jj kvantita nad kvalitu - bože to jsou mi měřítka. Když si vezmu jejich pecky (čili HL vs Doom/Quake) tak mi vychází, že má id nezanedbatelný technologický náskok.

Nechápu proč by měl Pan Carmack někoho chválit za to, že je neschopnej nebo že vydává jednu hru za druhou (přitom všechny stejné). To co Valve dělá ve 20 lidech zvládají dávali bratři Carmackové ve dvou (ten druhý designer je grafik pane ignorant). A vůbec bych grafiku nebo design nevytahoval, tam jsou rozdíly naprosto brutální (zombie s "čepicí" na hlavě vycházející z plastově nasvícené scény vs příšery silně sladěné s prostředím, bump mappingem se specularem - prostě tohle je kus artdesignu).

Vůbec se tu nepřu o hratelnosti - bavili mě obě hry, ale technicky je HL2 za opicema byť je mladší než doom3 ;)

http://old.games.tiscali.cz/reviews/halflife2//img2.jpg

http://images4.fanpop.com/image/photos/23400000/Doom-3-Hell-Knight-doom-...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ty ses nam nejak rozparadil :-D

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Bude mi stacit, ak sa portovanie starsich hier urobi iba pre par hier. Ak toto dostatocne zvysi ich predaje, mohli by sa aspon nove tituly od zaciatku vyvijat multiplatformovo.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Wine je sice hezké ale udržovat ho aktuální je nekonečný běh a ne vše v něm jede a podle mého názoru ani není v lidských silách ho udělat 100% Windows kompatibilní.

Portace "starších" her na linux má jednu nespornou výhodu, budou se portovat jen tituly které za to stojí a ne kdejaká blbost :-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ak sa neprejde z DX na OpenGL (akoze nie) tak radsej nech sa sustredia na Wine.PS4 aj XBOXs 720 budu DX. WinPC ovladace su optimalizovane na DX takze naco vyrabat hry v DX aj portovat v OpenGL. Poriadne spravene 1 Wine by pokrylo vacsinu DX hier.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

aka je skryta logika za DX u PS4? iba preto, ze to grafika podporuje? to je potom aj v telefonoch

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Cena?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Wine je možná pohodlnější v tom, že není třeba provádět portaci, ale u toho Wine je nějaká ta režie navíc, takže výkon ve hrách bude o něco nižší než při hraní přímo z Windows. Portace znamená, že nedojde k poklesu výkonu, ale zase je po vývojářské stránce pracnější.
Jak již bylo zmíněno, v dnešní době by se spíše hodilo psát již od počátku pro více platforem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"nějaká ta režie navíc"

Zdroj? Wine is not emulator, wine jsou prosté linuxové knihovny, které "shodou náhod" dělají to samé co jejich jmenovkyně na Windowsech. Kdysi jsem četl zmínky, že wowko nastavené na OpenGL backend jelo pod wine _rychleji_ než na nativních Windowsech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem to zkoušel na stejném počítači - běh hry pod Windows byl 2x rychlejší než pod Wine

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ale to nesouvisi s zadnou "rezii" wine...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To je možné, ale to tu hru neurychlí.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Wow neni zrovna dobry priklad. Jeho engine je prinejmensim zvlastni a blizzard na jeho opravy doslova kasle. Uvedu dva priklady z mnoha.

Priklad 1). Kdyz prislo MoP v jednom dungeonu v jednom miste casto dochazelo k padu hry (nezalezelo zda VGA nvidia ci ATI), u nekterych lidi byla sance na pad i 80 procent. Po nekolika mesicich urgencich to nakonec bylo vyreseno, ale nevyresil to blizzard, ale vyrobci grafik proste implementovali do ovladacu vyjimku ! (podobnym zpusobem hra pada stale i v soucasnosti v jinem pripade, neresi se).

Priklad 2). Vezmu nasledujici graficke karty HD5850, HD7950 a GeFore 660M, s ruzne vykonymi CPU Intel/AMD ... nastavim nejvetsi detaily a zkousim rozliseni od 800x600 do 2560x1440 - ju fps jsou +- stejna (rozdil cca 5 fps) kolem 35 fps, vypnute jsou vsechny addony, vytizeni grafik nepresahne i jednotlivych jader CPU nepresahne 40 procent. Cim to je netusim, jen vim ze nadavek na toto tema jsou plna fora. Pak se objevi nekdo kdo ma kartu se zlomkovim vykonem mnohem horsim CPU a jede mu to na 60 fps ... co na to clovek muze rict.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

OK, díky za komentáře (i uživateli rudidlo). To jsem si o Blizzardu opravdu nemyslel, já mám celkem dobré zkušenosti z dob SC1, kdy vycházely patche ještě mnoho let po vydání.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

neni tam zadna rezie!!! proboha....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ak do vypoctu zahrniem nastup androidovych hernych zariadeni (coskoro mozno aj rydzych hernych konzol), tak mi z toho vychadza, ze DirectX by u vyvojarov mohlo casom vyznamne klesnut na relevancii. Naopak OpenGL by mohlo stupnut, tym by sa dilema vyvojarov poriesila.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Mě je to v podstatě jedno, hlavně že se konečně něco děje :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proč se za každou cenu snaží výrobci natlačit hry pod Linux? Když si chci zahrát, koupím si konzoli nebo "kapesní konzoli". Když chci pracovat, vezmu si notebook nebo PC.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No právě proto aby člověk nemusel mít 10 zařízení každé na něco jiné. Je lepší postavit počítač za 15tisíc než, mít drahé telefony,tablety,noťasy,pc a ještě konzoli a k tomu dvě televize. Ne každý na to má. Proto zatím nevytlačili konzole pc hry a naopak. Každý si najde to svoje.
A proč nevzít 5 let starou hru (i víc) s perfektní hratelností kde na vizuální stránce tolik nezáleží a znovu ji prodat. Kdyby se to nevyplatilo tak to nikdo nedělá že. Přeci nebudu portovat HalfLife jen pro dobrý pocit o polední pauze ;-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, takto jsem to dělal dříve - postavil počítač za 20k, dva roky na něm hrál, pak za 10k upgradoval, pak další dva roky hrál a opět upgradoval.
To je celkem 40 000,- (U některých hráčů to bývá více, u některých méně.)

Za konzoli dáte 8 000 (já jsem kupoval fungl novou za 6200), k tomu notebook za 10 000 a obojí vydrží 6 let.

Rozdíl cca 20 000,-

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

S průměrným platem stavba PC(nebo ntb) 15tis a používáte tak 5let. Pokud máte na to kupovat nejnovější grafiky aby utáhli nejnovější hry tak pak potřebujete pc za 20tis. a po dvou letech upgrade za 10tis.
Mainstream GK je někde kolem 4-5 tis takže upgrady za 10 a nákupy za 20 budou spíš tak v horní pětině obyvatelstva. Většina postaví pc za 15 a po pár letech koupí GK za 4tis +/-
Ono vůbec ty počty jde upravit jakkoliv aby vycházeli hezky:-)
A Výdrž ntb za 10k na 6let? asi utopie ne? po celou dobu bude ztrácet výkon kvůli novějším aplikacím (pomalé cpu, málo ram, malý hdd, GPU nula o baterii ani nemluvě) - akorát pro děti na FC a do školy, na práci nepoužitelné.
Samozřejmě je to úhel pohledu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Dle vašeho výpočtu se jedná o náklady na PC ve výši 35 000 za sedm let. Stále je to více než jedna konzole za 6000.

Mám notebook již 5 let a nepozoruji na něm žádné výrazné zpomalení. Spíš naopak, Windows 8 dodaly mému HW nový život. Pracuji na něm mimo pracoviště.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

to sice ano, ale ta částka je rozložena do dlouhého období takže nepředstavuje takovou finanční zátěž a máte "aktuální HW"
osobně mám 8let starý ntb (Centrino 1.6GHz,
WinXP,1GB DDR333, za 30tis.) a moderní aplikace jako AVRStudio, Eclipse, VisualStudio na tom dost trpí, respektivě já při práci. Ve své době byl výkonnný s aplikacemi té doby. Stejně by na tom byl dnes ntb za 10k Ani nedomyslet jak by na tom běhal PhotoShop, Gimp nebo AutoCad.
Notebook za 10k tak na účetnictví :-)
Můžete říct co na ntb za 10k děláte?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Většinou web/Silverlight aplikace ve Visual Studiu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

a to si umíte představit práci na ntb za 10k ve VS2005 (snad použitelné) VS2008 a víše už vůbec, šíleně pomalé cpu - snad při použití ssd by to šlo:-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je pravda, že je notebook pomalejší, než má pracovní stanice, ale je to logické - dvě jádra proti čtyřem, 4GB proti 8 GB a hlavně se jedná o HW optimalizovaný na spotřebu. U něj nemohu čekat žádné zázraky.

VS2012 jede v pohodě, pracovat se v tom dá.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

no dá se projet na kole od východního k západnímu pobřeží USA :-)
2012 jsem jen zkoušel ale VS2005 i VS2008 dají cpu i5 s 4GB ddr3 a obsáhlejším projektem pěkně zatopit

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jenže ta konzole bude mít HW minimálně 5 let starý a ani 1080p to nedá, natož v pořádné kvalitě. K tomu noťas za 10k, to musí být hračka a ne na práci, to za 10k nikde neseženeš. Pokus chceš opravdu něco na práci, tak to musí mít odpovídající ergonomii, tj. pořádná klávesnice, k tomu myš a externí monitor netitěrných rozměrů v přiměřené výšce a vzdálenosti.

Takže tvoje srovnání je naprosto o ničem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Konzole je starší než 5 let a 1080p zvládá naprosto v pohodě. Je pravda, že u náročných titulů se to občas seká, ale to je daň za nižší cenu o desetitisíce.

Nebudu skrývat, že mám dražší notebook s různými serepetičkami, které jeho cenu výrazně prodražily. Před třemi lety jsem kupoval notebook se stejnými parametry jako je ten můj a sehnal jsem jej za 11k.

V případě, že potřebuji opravdu výkon, použiji značkovou pracovní stanici, ale tam je mi výkonná grafická karta k ničemu (stačí, aby podporovala dva monitory.)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1080p ? Tak to asi jenom video, ne?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ta konzole normálně běží up to 1080p. Je jedno, co posílá na výstup (video/výstup hry).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

co se da na tohle rict? :-D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Wine má jednu, zato naprosto zásadní nevýhodu: protože se jedná o WinAPI, je veškerý vývoj závislý nejen na vývojářích Wine, ale taky na Microsoftu. Kdykoli MS vytvoří nový "přídavek" winAPI, musí jej následně implementovat i vývojáři Wine. To znamená automaticky zavedení dalšího zpoždění implementace, a to až o několik let, prakticky se pak Wine nikdy nevymaní z "beta" stadia.

Má-li se Linux stát herní platformou (tj. mají-li na něm běžet aktuální hry, ne jen hry X let staré), cesta přes Wine (alias "parazita" WinAPI/DirectX, a je jedno, že to "není emulátor") není tou správnou cestou.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

"Nevadilo by mi, kdyby u výhradně Wokenního softwaru autor deklaroval funkčnost ve Wine (ono někdy stačí hodně málo, aby to fungovalo)."

Což dělá třeba takový mikrotik u WinBox.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Wine je hezka vec, ma jednu nevyhodu, win32_API neni otevrene a tak se neimplementuje neco, k cemu je popis, co jak funguje, ale reverzne se debuguje a odhaduje se, jak to sakra funguje.

Resenim je OpenGL a SDL* popr jina multiplatformni a otevrena knihovna, kde pak dana aplikace bude fungovat vsude a nic se nebude muset prepisovat, spise se budou ladit hlavne ony knihovny.

DirectX je hold smejd, ktery je uzavreni, M$ je si toho vedom a tak monopolizuje trh a je cim dal tim drzejsi, tlaci lidi do sveho shopu, ze ktereho ma pochopitelne % ... a o to zde jde, vytriskat z toho monopolu co jde, dokud trva, protoze jak se ukazuje, nebude se hrat na vysluni vecne.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby ty hry psali rovnou pro OpenGL a ne pro DirectX, tak nemají problémy s portací na cokoliv. Místo aby řešil příčinu, zabývá se následky.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To sice ano, ale to by prvne OpenGL muselo poradne zamakat aby se dostalo na stejnou uroven. OpenGL je od pocatku zamerene jinym smerem a hry jsou tam defakto jako doplnek pro ktery nekdo napsal par rozsireni.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Coz jiz tak uplne neplati, OpenGL prave slo smerem ke hram

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

... a proto ti nejvetsi propagatori OpenGL presli na DirectX. Nerikam ze to s OpenGL nejde, ale evidentne to neni tak jednoduche jak se snazi mnozi v diskuzich psat :-) .

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

On už přešel i Carmack?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

OpenGL je na úrovni DirectX 11.
https://www.youtube.com/watch?v=HC3JGG6xHN8

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A vis ze by to slo udelat i v assambleru ? Samo o sobe to video dokazuje jen ze to jde nejak udelat s drobnymi rozdily. Kdyby jsi nasel nekoho ochotneho tak ti to udela i v DirectX 6.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ne, to neudela. resp. ne s takovym vykonem.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ne, to ani náhodou.
Pokud si na Steamu koupím hru, označenou logem tučňáka a zjistím, že běží přes Wine, budu to brát jako krádež začnu se domáhat vrácení peněz.
A vím, že Valve to nedopustí - pointa je, vše nativně.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Btw dodatek:
Porovnám třeba hru Amnesia: The Dark Descent - je to čistě OpenGL hra (stejné výsledky mám v podstatě na všem, kromě her mladších 8 let):
Linux nativně: medium detaily s pokročilými efekty, 30-35fps
Windows verze přes Wine: nejnižší detaily, 6-8 fps

I kdyby se to optimalizovalo - jak se potom chceme zbavit Windowsu, když budem používat jeho software? Budeme navždy otroci Microsoftu?
Wine je nutné zničit, začíná být moc nebezpečné.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Řekl uživatel ekosystému, který má jako první pravidlo svobodu volby a tvorby.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jenže Wine tenhle ekosystém kříží a ohrožuje.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Osobně věřím, že to pořád jenom podporuje systém svobodné volby. Jestli chci pro sebe to nejlepší a wine mi dokáže nabídnout lepší výkon (ať už doslova, nebo jako uživatelský komfort či kvalita návrhu) než aplikace, kterou někdo psal přímo pro Linux, tak je to ostuda linuxového tvůrce a pro něj důvod k zamyšlení. A pro mne důvod ke zvolení kombinace windowsovského programu + wine :-)

Wine má velkou výhodu a to je, že plody jeho práce přebírá do značné míry ReactOS. Ten by mohl pokračovat v paradigmatu, které víceméně začíná končit s Windows 7. Bohužel se ReactOSu z nějakého důvodu moc lidí nevěnuje. Přitom podle mě jen velmi málo lidí přešlo z Windows na Linux kvůli __architektuře__ windowsího kernelu. Většina spíš kvůli licenční politice, a tu má ReactOS velmi otevřenou.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Wine ať tu klidně je a lidi si ho používají. Ale já bych prostě nerad, aby za pár let bylo na denním pořádku ho používat na vše - tj. v repozitářích prázdno, protože lidi si budou stahovat ze stahuj.cz běžne windows software a bude vlastně jedno, jak velký oddíl bude v /, protože důležitá složka bude ~/.wine/drive_c ...
Wine beru jako alternativu, pokud nativní řešení není možné - tj. zahraju si v něm 10 let starou Mafii, ale nikdy bych v něm nepoužíval WinRAR apod.
Pokud si lidi zvyknou, zvyknou si i vývojáři a skončí to tak, že Linux bude závislý na Windows = celá takhe filosofie nebude už moct ani existovat - proto vidím ve Wine určité nebezpečí :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

ale pochopne, ze WINE je jenom implementace nejakeho API (definovene MS). Ale je to proste cisty open source.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zajímalo by mě, jaký OS používáš na mobilu?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, jestli to pořád ještě bylo na mě (nevyznám se tu v tom stromovém seřazení příspěvků). Ale pokud jo, tak Android - jen proto, že je to nejotevřenejší dosud dostupná platforma, moc spokojený nejsem (zmatek, aktualizace, reklamy v notifikacích ...) .

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jj, je to trošku nepřehledné, ale bylo :-) Ptal jsem se z toho důvodu, že Android je asi tak nejmíň nativní ze všech velkých mobilních OS. A to říkám jako jeho spokojený uživatel.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Než se ručně babrat s jednotlivými hrami tak, aby běžely nativně na Linuxu, raději by viděl úsilí vrhnuté do projektu Wine. A dává to dokonale smysl."

Nedává to smysl. Zatímco OpenGL tu bylo v roce 1992, tak MS musel "nutně" přijít s vlastní nekompatibilní technologií (DirectX, 1995) a udělat to jediné co umí, tedy vendor lock in.

Nedává žádný smysl toto podporovat a už vůbec ne ze strany Free Software. Jakákoliv svobodná implementace uzamčeného řešení jej bude už z principu vždy jen se zpožděním dohánět.

Z tohoto pohledu je tedy nutné jít nativní cestou. Ideálně posix + opengl apod. Mnoho her ukázalo, že to není žádný problém. A hlavně, to nemusí skončit jen u OS postaveným nad linuxem, ale třeba také na bsd.

Kdyby to bylo takto (posix+open*), tak by ten program mohl běžet na mnoha různých platformách. Čemuž MS samozřejmně chtěl zabránit.

"Jaký je váš názor? Je pro vás morální čistota Linuxu důležitější než možnost hrát"

Ano. V tomhle má Stallman zatracenou pravdu. To, co na začátku vypadalo směšně, totiž ono důsledné trvání na licenční čistotě, se po letech ukázalo jako jediný správný směr. Komerční firmy vždy mají snahu především vydělat a až potom přinést nové technologie. "Nádherná ukázka" bylo odkoupení Sunu Oraclem. Ani jeden z projektů Sunu nepřežil. Solaris se uzavřel, Oracle pro běh DB doporučuje linux (ne, že by mi to nějak vadilo, ale fakticky tím solaris zabil), MySQL má uzavřenou testovací suite, takže žádný fork si už nikdy nebude moci být jist, že umí totéž. Dneska už je MariaDB daleko za MySQL, jenže bez testů nemůže tvrdit, že je MySQL kompatibilní. Atd.

A to nemluvme o patentových trollech, kteří nikdy nic nepřinesli, jen brzdí další vývoj jen pro svůj zisk.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A ještě k tomu to Oraclí "superdistro" prakticky vykrádá RHEL, myslím že to tady bylo nedávno zmíněno. Jedna věc je projekt jako Scientific Linux, který je univerzitní výtvor a druhá věc korporátní produkt za účelem výdělku a podpory dalších produktů Oracle.

Bohužel je nutno uznat, že pořádný, jednotný, ucelený a stabilní framework pro vývoj předních titulů na Linuxu chybí. Vždyť se ještě stále řeší chování aplikace ve fullscreenu ve vztahu s window managerem. To jsou poměrně zásadní nedostatky. Na druhou stranu tu dnes máme k dispozici multiplatformní balíky jako je například Unigine engine, který implementuje poslední verze featur z DirectX i OpenGL. Pak tu máme konečně i Unity engine pro Linux, který taky není žádné ořezávátko a je pod ním už docela dost titulů.

Teď jen aby se toho někdo chytil a za pár let budeme mít nějaké ty pecky nativně i v Linuxu :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Popravdě považuji Wine za berličku. Zkusil jsem par programů (Bryce7, Ilustrátor, Fireworks) a nejedou. Proto bych řekl, že tudy cesta nevede.

Navíc API Win je uzavřené a kolabuje na tom i OpenSource implementace Windows.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Osobně bych jako vývojář upřednostil OpenGL před DirectX i před Wine nebo WineBottle. Zde jsou důvody:

1. OpenGL funguje na Windows XP a vyšším, na Linuxu i na Mac OS X (jen 6% trhu, ale může se jednat o nejbonitnější klienty).
Dokonce i na G5 Mac, kde nějaké Wine určitě nerozchodím.

2. OpenGL je jednodušší, hezčí a rychlejší API. Je to průmyslový standard, narozdíl od proprietárního DirectX.

3.
- Verze DirectX je spojena s verzí systému. Poslední Directx pro WXP je 9. Nejstarší DirectX na nejnovejším systému nemá akceleraci.
Podpora více systémů znamená více implementací aplikace. Nejhorší je klasické GUI, 2D grafika a text, kde Windows Vista a vyšší má jiné akcelerované API než Windows XP a nižší. Microsoft tím asi chce vývojáře odstřihnout od XP. Akcelerovaná GUI aplikace navíc musí být DotNetová. C WinAPI na Vistě není akcelerované. Na W8 metro je API opět jiné a opět C. Vím, že tohle přímo nesouvisí s hrami, ale vyprokovalo mě to k bojkotu Microsoftu.

- Naproti tomu OpenGL nemá ostře vymezené verze. Nové funkce jsou přidávány formou extensionů. Takže napevno naprogramujete základ, tj. glPoint3d, glDrawPoly apod. a extensiony použijete, pokud jsou k dispozici. Dá se uděla aplikace pro všechny verze OpenGL. Podobné je to s ovladači. OpenGL ovladač funguje víceméně nezávisle na verzi OS, zatímco DirectX DDK závisí na verzi OS.

4.
Hra obvykle nepoužívá systémový GUI toolkit, vyjma konfigurátoru. Smyčku čtení událostí napíšu pro Windows i pro Linux na 10 řádků C++. Použití PeekMessage a XPending se moc neliší. V Mac OS X to bude podobné v kakau i v karbonu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No, je tu jeden důvod, proč podporovat DirectX:
Ovladače grafické karty předinstalované spolu s Windows nemají OpenGL. To platí i pro ovladače dodané výrobcem notebooku.
Naopak ovladače OpenGL dodané výrobcem grafiky mají většinou problém s certifikací od Microsoftu. Vypadá na bojkot OpenGL ze strany Microsoftu a ta věc s certifikací by snad byla i na žalobu.

Do noteboku s Intel GMA jsem podporu OpenGL získal právě necertifokovaným driverem od Intelu. Zároveň jsem získal korekce barev a podporu "dualhead" monitorů (interní LCD + externí VGA konektor), která původně nefungovala.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Já si myslím, že co se stávajících her týče, bylo by nejlepší věnovat se vývoji wine. Už proto, že se asi jen tak nedočkáme doby, kdy by všechny hry byly jak pro win tak pro linux. Zároveň bych ale rád viděl, kdyby se větší množství AAA titulů od velkých vydavatelů objevovalo přímo s nativní podporou linuxu a třeba s tím, že by tyto hry používaly jen OpenGl.

Valve bych ale bral jako výjimku - jejich Source engine je skvelý a pohání skoro všechny jejich hry. Věřím, že kód mají v dostatečně dobrém stavu na to, aby engine jednou upravili a pak pro každou (i starou hru) už udělali jen minoritní úpravy tak, aby to na linuxu jelo. A vidím to moc rád. Jenže to třeba EA nemůže udělat - jsou vydavatel s velkým množstvím podfirem a se spoustou titulů které jen zastřešují a nemají s nimi nic společného. Engine se liší hra od hry, a udělat port pro každou hru kterou kd yvydali by bylo neuvěřitelně náročné (proto taky píšu že bych rád viděl spíš vývoj wine). Zase si ale dokážu představit třeba port CryEngine, UnrealEngine (U2 snad dokonce i plnou podporu v Linuxu měl!) a všech her za posledních pár let co jsou na něm postavené do Linuxu. Jenže to by stálo vývojáře dost dalšího úsilí a prodeje (na rozdíl od reputace) by to moc nezvedlo.

Ať už to ale dopadne jakkoliv, je to výborný krok kupředu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.