John Carmack proti Valve? Wine je prý lepší než nativní linuxové porty
Jeho tweet je jednoduchý, vylepšování Wine vypadá být dle něj lepší cestou než lobbování u jednotlivých herních vývojářů, aby portovali své hry na Linux. Diví se též tomu, kde se bere ta nevraživost vůči Wine.
Zatímco tedy Valve vytváří porty svých enginů pro Linux, portuje i jednotlivé hry jako Left 4 Dead 2 a připravuje Steam pro Linux, to vše v úzké spolupráci s výrobci GPU, Canonicalem (Ubuntu) i komunitou jako takovou, Johnu Carmackovi připadá lepší jiná cesta (ale nunto dodat, že z linuxového Steamu má též velkou radost a fandí mu). Než se ručně babrat s jednotlivými hrami tak, aby běžely nativně na Linuxu, raději by viděl úsilí vrhnuté do projektu Wine. A dává to dokonale smysl.
Když totiž zopakuji 100× řečenou pravdu, že Wine není emulátor, ale nativní implementace Win / DirectX API do Linuxu, pak je vše ihned jasné. Kdybychom zde měli Wine, které bude 100% stabilní a kompletní portací aplikačních rozhraní z Windows do Linuxu, pak bude každá windowsová hra běžet v Linuxu nativně bez toho, aby ji bylo třeba portovat do „klasického linuxového prostředí“, tedy zejména z DirectX do OpenGL. Přístup Valve a jiných herních firem je takový, že se ručně babrají s každou jednotlivou hrou a každým jednotlivým enginem, přitom by stačilo tuhle mezivrstvu zvanou Wine - ve které umějí hry běhat i stejně rychle, ne-li rychleji než na Windows - dodělat do aspoň slušně použitelného stádia.
Druhým aspektem ale je skutečnost, že „Carmackova cesta“ by vlastně byla přiznáním porážky a „vstříknutím DirectX viru do krevního řečiště Linuxu“. V tu chvíli bude oheň na střeše u mnoha předních vývojářů a komentátorů linuxového světa.
Jaký je váš názor? Je pro vás morální čistota Linuxu důležitější než možnost hrát - řekněme třeba Skyrim a Crysis 3 - na linuxu hry z Windows nativně díky Wine? Preferujete dlouhotrvající proces portace vybraných her od studií, které vidí v Linuxu budoucnost, nebo byste raději toto univerzální řešení s tím, že i další hry v budoucnu logicky budou studia vyvíjet primárně pro Windows (a konzole)?
Přečtěte si, co vše Valve již přichystala a co připravuje:
- Valve vydává nativní linuxovou verzi Half-Life 1
- Valve chystá linuxovou revoluci. Podaří se?
- Ubuntu a Valve: spolupráce na všech frontách za lepší linuxové zítřky
- Valve a Intel pracují na open-source ovladačích a Source Engine pro Linux společně
- Valve ukazuje jak pokračují optimalizace Left 4 Dead 2 pro Linux. Budoucnost vypadá skvěle!
- Richard Stallman se vyjádřil na adresu Valve a linuxového Steam klienta