Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

John Carmack proti Valve? Wine je prý lepší než nativní linuxové porty

John Carmack 2012
Letitý propagátor nativních linuxových portů a tvůrce OpenGL enginů v posledních letech radikálně změnil své názory. Nejnovější tweet Johna Carmacka dokonce jde přímo proti snahám Valve...

Jeho tweet je jednoduchý, vylepšování Wine vypadá být dle něj lepší cestou než lobbování u jednotlivých herních vývojářů, aby portovali své hry na Linux. Diví se též tomu, kde se bere ta nevraživost vůči Wine.

Zatímco tedy Valve vytváří porty svých enginů pro Linux, portuje i jednotlivé hry jako Left 4 Dead 2 a připravuje Steam pro Linux, to vše v úzké spolupráci s výrobci GPU, Canonicalem (Ubuntu) i komunitou jako takovou, Johnu Carmackovi připadá lepší jiná cesta (ale nunto dodat, že z linuxového Steamu má též velkou radost a fandí mu). Než se ručně babrat s jednotlivými hrami tak, aby běžely nativně na Linuxu, raději by viděl úsilí vrhnuté do projektu Wine. A dává to dokonale smysl.

Když totiž zopakuji 100× řečenou pravdu, že Wine není emulátor, ale nativní implementace Win / DirectX API do Linuxu, pak je vše ihned jasné. Kdybychom zde měli Wine, které bude 100% stabilní a kompletní portací aplikačních rozhraní z Windows do Linuxu, pak bude každá windowsová hra běžet v Linuxu nativně bez toho, aby ji bylo třeba portovat do „klasického linuxového prostředí“, tedy zejména z DirectX do OpenGL. Přístup Valve a jiných herních firem je takový, že se ručně babrají s každou jednotlivou hrou a každým jednotlivým enginem, přitom by stačilo tuhle mezivrstvu zvanou Wine - ve které umějí hry běhat i stejně rychle, ne-li rychleji než na Windows - dodělat do aspoň slušně použitelného stádia.

Druhým aspektem ale je skutečnost, že „Carmackova cesta“ by vlastně byla přiznáním porážky a „vstříknutím DirectX viru do krevního řečiště Linuxu“. V tu chvíli bude oheň na střeše u mnoha předních vývojářů a komentátorů linuxového světa.

Jaký je váš názor? Je pro vás morální čistota Linuxu důležitější než možnost hrát - řekněme třeba Skyrim a Crysis 3 - na linuxu hry z Windows nativně díky Wine? Preferujete dlouhotrvající proces portace vybraných her od studií, které vidí v Linuxu budoucnost, nebo byste raději toto univerzální řešení s tím, že i další hry v budoucnu logicky budou studia vyvíjet primárně pro Windows (a konzole)?

Přečtěte si, co vše Valve již přichystala a co připravuje:

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku John Carmack proti Valve? Wine je prý lepší než nativní linuxové porty

Úterý, 26 Únor 2013 - 20:45 | Amunak | Já si myslím, že co se stávajících her týče, bylo...
Úterý, 12 Únor 2013 - 19:08 | Rudolf Dvořáček | Ta konzole normálně běží up to 1080p. Je jedno,...
Úterý, 12 Únor 2013 - 18:45 | Lenz | 1080p ? Tak to asi jenom video, ne?
Pátek, 8 Únor 2013 - 10:12 | Martin Šulák | No, je tu jeden důvod, proč podporovat DirectX:...
Pátek, 8 Únor 2013 - 10:07 | Martin Šulák | Osobně bych jako vývojář upřednostil OpenGL před...
Čtvrtek, 7 Únor 2013 - 13:10 | Mario | no dá se projet na kole od východního k západnímu...
Čtvrtek, 7 Únor 2013 - 12:40 | Rudolf Dvořáček | Je pravda, že je notebook pomalejší, než má...
Čtvrtek, 7 Únor 2013 - 11:34 | Mario | a to si umíte představit práci na ntb za 10k ve...
Čtvrtek, 7 Únor 2013 - 11:18 | Rudolf Dvořáček | To je možné, ale to tu hru neurychlí.
Čtvrtek, 7 Únor 2013 - 11:08 | Rudolf Dvořáček | Většinou web/Silverlight aplikace ve Visual...

Zobrazit diskusi