Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Minirecenze: MSI Titan GT77 12UHS - největší, nejtěžší, nejrychlejší

MSI Titan GT77 je opravdovým titánem na poli notebooků, toto 17,3" monstrum zaujme hlavně napájecím limitem CPU+GPU až 250 Wattů a skvělým 4K 120Hz displejem.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

MSI Titan GT77 zde podává dle očekávání nejlepší výkon, ostatní notebooky si taktéž vedou poměrně slušně.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je se situace mění, výkon je značně horší, než v DirectX 11 režimu, ale je to částečně i tím, že jsem použil ještě vyšší Ultra+ detaily.

graph-9

DirectX 12 a raytracing bez/s DLSS/FSR

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

MSI Titan GT77 zde podává sice nejlepší výkon, ale na 60 průměrných FPS nedosáhne.

graph-12

Zkouším výkon i se zapnutým DLSS, opět v režimu Balanced, hra je značně hratelnější, než když máme zapnutý raytracing bez DLSS.

graph-13

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Minirecenze: MSI Titan GT77 12UHS - největší, nejtěžší, nejrychlejší

Sobota, 6 Leden 2024 - 13:32 | Karáš Svorka | Tak si je pořídí všichni s aktivním noise-...
Pondělí, 20 Únor 2023 - 16:53 | Ladis | Ten výkon v PC notebookách po odpojení adaptéru...
Pondělí, 20 Únor 2023 - 16:51 | Ladis | Místní skvadra do mě hustila, že si všichni v...
Pondělí, 20 Únor 2023 - 12:43 | Lazar | Herní notebooky mají vetšinou vyšší kapacity...
Pondělí, 20 Únor 2023 - 09:18 | krakora | Přesně tak u mobilního zařízení by mělo jít...
Neděle, 19 Únor 2023 - 13:44 | tombomino | @Karas Karasi, mel bych navrh.. bylo by myslim...
Sobota, 18 Únor 2023 - 22:48 | Anonym | Škoda tý klávesy ň co utiskuje enter. Byla by to...
Sobota, 18 Únor 2023 - 15:09 | Lazar | Například Lenovo 5 Pro mají 300W zdroj (1kg), je...
Sobota, 18 Únor 2023 - 15:03 | Lazar | Jsem zvědav na testy 7xx0X3D v kombinaci s...

Zobrazit diskusi