Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Náklaďák jak ze sci-fi. Tesla představila očekávaný nákladní elektromobil Semi

"Jediné, co vybočuje z jinak minimalistického vzhledu jsou zpětná zrcátka na stranách kabiny řidiče."
A kde ty zrcátka vidíte? Jinde jsem četl, že to má místo zrcátek kamery.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A jo, toho jsem si nevšiml.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mrkni na fotku z kabiny a koukni pozorněji co vidíš na té dvojici displejů!? https://diit.cz/clanek/nakladak-jak-ze-sci-fi-tesla-predstavila-ocekavan...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No jestli to bylo myšleno jako uvnitř kabiny, tak to nedává moc smysl, jelikož "zrcátka" zaplňují jen část těch panelů :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejvetsi nepritel tohoto kamionu je mirna zatacka. Teda pokud neni kabina zezadu hodne vykrojena.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je vykrojená. Ty kryty po boku jsou tam kvůli turbulencím. Snižuje se tím spotřeba.
Samozřejmě ten náklaďák může zatáčet :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejvetsi nepritel tohoto kamionu je mirna zatacka. Teda pokud neni kabina zezadu hodne vykrojena.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tesla prý zveřejnila cenu těch náklaďáků a je extrémně zajímavá pokud se potvrdí.

Náklaďák s dojedem 800 km bude stát 180.000 dolarů a levnější varianta s dojezdem 480km bude stát 150.000 dolarů. To je mnohem méně než se očekávalo. Původní odhad byl 250.000 za dražší variantu.

Předpokládá se že dražší varianta bude mít 1MWh baterii. Levnější může mít o zhruba 2/5 menší. Tedy 600 kWh. Tedy Tesla si účtuje 30.000 dolarů za 400kWh,

To znamená, že pokud Tesla nehodlá prodávat dražší kamiony se ztrátou, tak je schopná vyrábět baterie za cenu 75 dolarů za kWh za celý bateriový pack. To je hodně hluboko pod běžnými cenami v oboru, které se pohybují mezi 150-200 dolary.

Pokud se to potvrdí, tak to znamená, že Tesla je technologicky dlouhé roky před konkurencí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Milujem prispevok so slovami prý a pokud. To odraza aj jeho kvalitu. Dakujem Shal.

Elon sa inac zlepsuje predvadzat nieco,co ma relane prist na trh najskor za 2 roky. Musi mu uz tiec dobre do topanok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tesla vždycky prodávala v předstihu. Od svého založení :)

A co se týče ceny, tak Tesla je potvrdila. Už těch náklaďáků prodala stovku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak nizka cena se da ocekvat diky masove produkci (jak se bude vyvijet cena potrebnych surovin pro vyrobu zatim netusime ...takze nelze uplne predjimat budouci dlouhodoby vyvoj cen...)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta cena je hlavně základní, za běžnou výbavu si zákazník pěkně připlatí a na tom taky bude Tesla vydělávat. Stejně jako u modelu 3 se prodávají nejdřív konfigurace v lepším vybavení, holá trojka za $35k bude až během příštího roku. Otázkou je, co bude vůbec v základní výbavě, jako třeba to superodolné sklo nebo nějaká pokročilejší automatizace, protože automatické brzdění mají v snad už EU nařízeny všechny nové náklaďáky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Má to mít autopilota v základu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Citujem "Uvedení na trh bude v roce 2020 – nicméně je třeba brát rok uvedení s rezervou. U Modelu 3 se dodávky vozů zdržují kvůli enormnímu zájmu a Tesla nestíhá dodávat."

Ta dedukcia. Ako suvisy zdrzanie s enormnym zaujmom? Co sa vsade pise, tak je to sposobene problemami vo vyrobe a Elonovymi prehnanymi planmi/slubmi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímalo by mě, jak funguje senzor mrtvého bodu a proč tam není raději kamera, když už mají kamery místo zrcátek.
Srovnání s tankováním plné nádrže náklaďáku je nicneříkající. Kolik na ni ujede? Jak dlouho se tankuje na dojezd 640 km?
Že by si v normálním náklaďáku nesedl dvoumetrový člověk pohodlně se mi nechce věřit.
Jinak nemá autorádio, já bych to nebral. Ale vážně, jak nemám (v osobáku) fyzická tlačítka (rádio, topení, blinkry), která nahmatám a rozeznám poslepu, tak se hůř soustředím na cestu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A není v autě lepší hlasové ovládání, než někam sahat, nebo na něco ťukat?
Zdar Max

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jistě je to naprosto boží zvláště když jste nastydlý nebo nemůžete mluvit, to mám pak zaměstnavatel přidělí tiskového mluvčího.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

O hlasovém ovládání jsem neuvažoval. Na GPS navigaci/vytáčení telefonního čísla nejspíš ideální, ale vykecávat se s rádiem nebo topením mi přijde nepohodlné a neefektivní. Chci bez přemýšlení další/předchozí stanici a teplejší/chladnější vzduch, mlhovky nebo oba blinkry současně. I ve chvíli, kdy telefonuji nebo je nahlas rádio.
Třeba ale na matlací/hlasové rozhraní změním názor, až probublá mezi prostý lid :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mno, úplně tak jsem to nemyslel.
Myslel jsem vše, co nejde dát na volant. Ono třeba ovládání stanic na volantu, hlasitost apod., to je celkem ergonomické, člověk nemusí nikam koukat, ani sundavat ruku z volantu.
Každopádně je pravda, že hlas není nejdokonalejší komunikátor a rychlejší je hmat a cit.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tesla nejenze nezvlada vyrobu ale ona nezvlada ani neprodelavat. 8000usd za minutu. Do leta jsou nasuchu pokud se nestane nejaky zazrak. Takze Semi a Roadster na silnici asi nepotkame.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mno, co jsem četl, selhali dodavatelé, nebyl tedy úplně tak problém přímo v Tesle.
I když se snaží si všechno vyrábět sama (asi 80%), tak potřebuje stále i externí komponenty a samozřejmě materiál.

Jinak ty bulvární hlášky o tom, jak na každém autě prodělává x tisíc dolarů atd. To je fakt jen bulvár a nechápu, jak někdo takové věci může brát vážně. Víte, jak takový čísla vznikají? To prostě někdo vezme částku, se kterou je Tesla kvartálově v mínusu a vydělí to počtem vyrobených aut. Je jedno, že třeba celou mínusovou částku provařila na investicích (tzn., že bez větších investic by třeba nebyla tak ve ztrátě), protože navýšit několikanásobně výrobu prostě investice potřebuje.

Kromě výmyslů vzniklých nesmyslným dělením počtu aut tu máme další výmysl, který vznikl opět jiným dělením.

Smutný je, že "novináři" takové bulvární články uveřejňují a ještě smutnější je, jak to ostatní papouškují a dělají chytráky místo, aby se nad tím aspoň trochu zamysleli. Člověk nemusí být ekonom, aby věděl, že to jsou naprostý hlouposti.
Zdar Max

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jj, rozvíjející se rostoucí firma v zisku je ekonomický nesmysl. Někteří to hůř chápou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zároveň by nebyli první, kterým to přerostlo přes hlavu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že toto předvídá spousta lidí hafec let a stále nic (a nejen u Tesly, ale i u Space X). A aby to vypadalo cool a zaujaly tyto předpovědi aspoň někoho, tak se přepočítávají kvartální ztráty na počet vyrobených aut, nebo na ztráty za minutu a další bulvární kecy, který bych čekal maximálně tak v Blesku.
Pokud už někdo takto argumentuje, tak to je už opravdu dno diskuse.
Nelze pak tedy očekávat, že by někdo takovou věc mohl brát vážně.
Zdar Max

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bloomberg bych asi bulvarem nenazyval. U Tesly neselhavaji dodavatele ale Tesla samotna. Jedina vec co ma problemove dodavky jsou lithiove baterie ale s tim maji problem vsichni. Porad neco buduji, porad neco kupuji, nekokaji nalevo napravo. Treba s Grohmann Engineering bude jeste veselo. Co se tyce aut samotny, tak nemaji zkusenosti a zkracuji vyvojovy cyklus. Kdyz jsem v praci zkoumal model 6 tak tam bylo hodne nedostatku a veci co by jsi u premiovky necekal. Kvalitativne zadnej zazrak ale je to cool jako iPhone. Pokud brzo nezacnou vydelavat, tak investorum dojde trpelivost a Tesle penize.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To se ani nedivím, model 6 totiž ještě není ani ve výrobě.
Ale teď vážně, ty vaše citované předpovědi tu jsou už hafec let. A nejen u Tesly, ale i ohledně Space X. Proč bychom tedy tyto předpovědi měli brát vážně zrovna teď? Jaký je rozdíl v předpovědi, co tu byla před rokem, před dvěma, před třema?
A upřímně, převádět nějaké kvartální ztráty na nějakou ztrátu za minutu, to je jen bulvarizace a ekonomická blbost.
Zdar Max

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Oprava. Model S.
Ano predpovedi jsou hodne let. Ale porad se najdou lidi co tam cpou penize. Dost investoru se ale stahlo. Riziko zacina byt velke. U Bitcoinu se taky nekdy ceka pad. Skoda, ze jsem moji 0,1btc prodal uz loni.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Srovnávat akciovku s BTC je ekonomicky poněkud mimo. Mají naprosto odlišné základy.
BTW analytiků, co předpovídají na co si vzpomenete se dají najít zástupy. Ale když se podíváte, kolik jich předpovídalo nějakou reálnou krizi, tak to bývá slabší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bitcoin jsem zmínil protože je stejně jako akcie Tesly riziková investice. Ale pokud chceš příklad z automobilového průmyslu tak se koukni na historii značky Tucker. Podobnost s teslou je dost výrazná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Celkem vzniklo 52 vozů Tucker 48 včetně „plechové husy“ ...
Více na: https://www.autorevue.cz/tucker-a-jeho-torpedo-zaskrcena-revoluce/
Mno asi by se dal najít lepší příklad. Ale asi je jasné, co tím chtěl básník říct.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tucker a Tesla? Tak to je ale úplně mimo, diametrálně odlišná situace. Tucker zkrachoval během dvou let a jak bylo uvedeno, vyrobil nějakých 50 kousků. V případě že, by Tesla zpackala svůj Roadster a potom na to dojela tak by to bylo v něčem podobné.

Nicméně Tesla oznámila vývoj Roadsteru v roce 2006 a o tři roky později již měla 500 vyrobených a pokud vím tak takové nedostatky jako u prototypu Tuckeru neměla. Do roku 2012 prodali 2450 Roadsterů a byl to úspěch, díky kterému se Tesla mohla věnovat vývoji již užitečnějších a dostupnějších modelů. Dnes S a X v běžné výrobě, mají největší továrnu na baterie na světě a to je stále ve výstavbě a mají nějakých půl milionu rezervací na Model 3.

Jistě, i v téhle fázi to může celé krachnout než se dočkáme toho Semi nebo nového Roadsteru, nicméně díky takovým investicím jako je Gigafactory nebo elektrárenským objednávkám jako pro Hawai nebo Austrálií jdou ve stopách Amazonu, který byl taky 20 let v červených číslech a nyní je největším americkým obchodníkem. A jeho majitel si shodou okolností taky z nabytých miliard financuje svůj soukromý vesmírný program založený na znovu použitelných raketách.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na dnesni pomery se porad bavime o pomerne malych cislech vyrobenych kusu.
Podobnost s Tuckerem je vetsi nez jsi ochotny si pripustit.

Amazon neni technologicka firma. Tam investovali do rozvoje obchodu. Tesla nakupuje technologie. Ted je otazka, kdy je dokaze zuzitkovat a obratit v profit.Vzhledem k financnim vysledku uz moc casu nezbyva a zkraceny vyvojovy cyklus modelu 3 je velke riziko. Tedy situace ktere se jako investor chces vyhnout.
PS: Zivim se vyvojem a v praxi jsem zazil situaci kdy tesne pred zahajenim vyroby se prislo na zavazny problem konstrukce karoserie a vypadalo to na hodne drahou srandu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozmýšľam, že koľko zachráni dobrá aerodynamika, ak ťahám 36 ton nákladu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Koukal jsem na google a vypadá to, že špatná aerodynamika má ztrátu 22% paliva. Zdroj :
https://www.nap.edu/read/18736/chapter/8#68

Moc jsem to nepročítal, ale vypadá to na celkovou ztrátu, tj., že 22% bychom ušetřili, kdybychom měli nulový odpor vzduchu.
Tipnul bych si, že vhodnou aerodynamikou lze u trucku ušetřit tak 10%. Ale teď si to vážně cucám z prstu, možná se tu objeví někdo znalejší a dá nám reálnější hodnoty.

Na google můžeš vidět trucky, co mají vzadu takový křídla zatočený dovnitř, třeba toto :
http://www.wabco-auto.com/uploads/pics/optiflow_tail_image1_01.jpg
http://cdn.blog.ucsusa.org/wp-content/uploads/2013/12/ATDynamics-Skirt-a...
To je právě kvůli aerodynamice.

Zdar Max

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

MAN tvrdí, že stejný tahač, který vymění návěs např. za cisternu sežere až o 15% víc. Mají koncept aerodynamického tvaru, mluví ale o legislativních omezeních. Řekl bych, že se jedná hlavně o maximální délku soupravy - když se protáhne čumák/zadní křidélka, musí se zkrátit nákladový prostor, to se nejspíš nevyplatí. https://m.youtube.com/watch?v=_NPNiyR5cWo
Moji teorii podporuje Mercedes, který má tahač s vylepšenou aerodynamikou, křidélka jsou ale pořád docela krátká a čumák hranatý. https://m.youtube.com/watch?v=J7BGQ3ZuK0Q

Jinde kdosi tvrdí, že dodatečnými úpravami stávajícího nic-moc tahače (zakrytování boků, disky na kola, šikmina na střeše po úroveň návěsu) lze uspořit 10%. https://m.youtube.com/watch?v=jOG6RSjIEEs

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.