Náklaďák jak ze sci-fi. Tesla představila očekávaný nákladní elektromobil Semi
Jediné, co vybočuje z jinak minimalistického vzhledu jsou zpětná zrcátka na stranách kabiny řidiče. Vzhled už od pohledu byl navržen s ohledem na nejmenší možný odpor vzduchu při jízdě a tak zvýšil samotný dojezd vozu.
U vzhledu to nekončí – dojezd je lehce přes 800 km (udávaný dojezd je 500 mil), při plném naložení (36,2 tuny), a při dálniční rychlosti. Mimo to je vozidlo doslova prošpikované technologií. Očekávaný autopilot je samozřejmostí jako u každého vozu Tesla, dále auto i bez autopilota je schopno se držet mezi čárami na silnici a tím snížit riziko kolize, vybočení z cesty nebo vjezdu do protisměru.
Sensor pro monitorování slepého bodu je samozřejmostí a plus je automatická brzda před kolizí, což zvýší bezpečnost pro ostatní účastníky provozu. Kromě samotného Semi Tesla představuje i super-rychlou nabíječku určenou právě pro Semi se schopností dobít baterie pro dojezd 640 kilometrů za 40 minut. V porovnání, natankovat nákladní auto do plna trvá přibližně 20 minut.
Dalším vylepšením je celková velikost kabiny řidiče, kde si pohodlně sedne i člověk měřící skoro dva metry. K vysoko posazené kabině vedou schody jako u jiných nákladních vozů – co je odlišné je umístění předního sedadla řidiče. Není jako u většiny nákladních vozů vlevo či vpravo, ale uprostřed vozidla, díky čemuž má řidič dokonalý přehled a výhled z vozidla.
Hned další, co je odlišné oproti konvenčnímu vozidlu, je přístrojová deska. Místo běžných analogových ukazatelů má řidič k dispozici hned dvě 17'' obrazovky převzaté z Modelu 3. Na obrazovkách pak budou všechny běžné údaje – jako rychlost, dojezd a aktuální stav baterie, na druhé obrazovce navigace a další údaje, které si může řidič sám navolit. Mimo volantu a páček ukazatelů toho řidič více nenajde. Semi se tak drží jednoduchého stylu po vzoru Modelu 3.
Nejzajímavější jsou provozní vlastnosti a schopnosti – podle Tesly se Semi řídí stejně jako sportovní vůz. Když je vůz prázdný, je schopen dosáhnout 100 km/h rychlosti z 0 za 5 vteřin. Takové zrychlení je pro natolik obrovský stroj nevídané.
Při plném naložení Semi není žádný šnek – z 0 na 100 dosáhne za rovných 20 vteřin. Dalším zajímavým číslem je spolehlivost. Musk tvrdí, že je Semi schopen bez poruch ujet přes 1 milion kilometrů právě díky elektrickému motoru, který má jen jednu pohyblivou část.
Ve voze jsou celkem 4 motory z Modelu 3, pouze se změněným převodem zaměřený na tah. Elektrický pohon v nákladní dopravě dává největší smysl a jen můžeme doufat, že Tesla dodrží svůj slib a opravdu sníží celkové náklady na provoz oproti běžnému tahači. S autonomním řízením a řadou bezpečnostních prvků to vypadá na recept na úspěch. Jen tak dál.
Uvedení na trh bude v roce 2020 – nicméně je třeba brát rok uvedení s rezervou. U Modelu 3 se dodávky vozů zdržují kvůli enormnímu zájmu a Tesla nestíhá dodávat.