Některým GeForce RTX 5090 / 5070 Ti chybí ROP jednotky, na výrobci asi nezáleží
Grafické jádro Blackwell GB202 použité na GeForce RTX 5090 obsahuje fyzicky 192 ROP jednotek. Na GeForce RTX 5090 by podle oficiálních specifikací mělo být přítomno 176 aktivních jednotek. Některé karty však mají nastaveno jen 168. Týká se to dokonce i kusů, které se dostaly na recenze, ale ty tomu nevěnovaly pozornost, protože autoři předpokládali chybu v detekci.
Po nainstalování ovladačů lze počet ROP zjistit v GPU-Z (TechPowerUp)
Je důležité zmínit, že počet ROP zobrazovaný softwarem GPU-Z může záviset na tom, zda je nebo není nainstalovaný ovladač Nvidie s podporou dané grafické karty. Pokud není, zobrazuje GPU-Z databázovou informaci, tedy údaj ze specifikací Nvidie, bez ohledu na to, čím je skutečně karta vybavena. Po instalaci ovladači může GPU-Z využít rozhraní NVAPI a zjistit, kolik jednotek karta skutečně hlásí.
Vliv problému na výkon (u Zotac RTX 5090) v Elden Rign (TechPowerUp)
Dopad na herní výkon může vypadat jako výše v Elden Ring (-5,7 %), ale v některých hrách může být téměř zanedbatelný. Na druhou stranu v jiných zátěžích je podstatně vyšší:
- Nvidia Founders Edition: 25439
- Zotac Solid (kus se 168 ROP): 22621
Máte-li v hlavě permanentě zapnutou kalkulačku, asi už vás trklo, že tu něco nesedí. Jak může snížení počtu ROP o 4,5 % (176 → 168) srazit výkon o 11,1 %? Důvody asi budou spočívat v rozložení konkrétních aktivních ROP. Mezi konkrétními jednotkami a konkrétními funkčními bloky jsou určité vazby, které se patrně týkají datových cest.
GPC GB202 (GeForce RTX 5090), ROP znázorněny naležato dole (Nvidia)
Na diagramu výše vidíte jeden GPC blok z jádra, který obsahuje dvě skupin ROP po osmi. Pokud jednu skupinu ROP daktivujeme, znamená to, že 16 SM bloků (aritmetické a texturovací jednotky) jsou omezeny datovými cestami poloviny ROP a efektivita fungování celého GPC se patrně sníží.
Dosud se objevila hlášení o „chybějících ROP“ u značek Zotac, ManLi, Gigabyte, Inno3D a MSI, takže problém není omezen na konkrétního výrobce. Na druhou stranu se zdá, že žádný výrobce nemá zasaženy všechny karty.
Podle vyjádření Nvidie se problém týká GeForce RTX 5090 i GeForce RTX 5070 Ti a zasáhl 0,5 % dosud vyrobených karet. Uživatelé mohou karty standardní cestou reklamovat.