Nvidia láká explozí na 31. srpen
Za 21 dní od publikace videa bude 31. srpen 2020 a přes 21 let před tím došlo k vydání GeForce 256, první GeForce v historii. Propagace GeForce 256 byla postavena na technologii TnL, kterou v té době nikdo jiný v herní grafice nenabízel (některé čipy měly hardwarovou výbavu, ale chyběla softwarová podpora). Šlo o promyšlený marketingový tah - ve skutečnosti však za výkonem GeForce 256 stály 4× pixel pipeline (2-4× vyšší hodnota než u konkurence) a částečně podpora DDR pamětí, díky nimž karta disponovala téměř 2× vyšší datovou propustností než většina ostatních řešení.
Faktem nicméně zůstává, že zatímco se sérií RIVA (TNT) Nvidia stála oproti několika konkurentům, s GeForce 256 odskočila a vytvořila novou výkonnostní ligu. Šlo však dílem i o štěstí a shodu náhod. Prakticky všichni konkurenti zaznamenali s vývojem nové generace problémy, takže jejich produkty byly zpožděné. Počínaje 3Dfx a odloženým projektem Rampage, jehož „stop-gap“ alternativa Voodoo 5 zažívala rovněž jisté porodní problémy, přes Power VR a její Kyro, ATi a Radeon / R6c / R100 rovněž se „stop-gap“ alternativou Rage Fury MAXX, až po Matrox, který si zpoždění odbyl již s Millenium G400, takže to na čas s ambiciózními projekt vzdal úplně. S3 si mezi tím na TnL vylámala zuby a ostatní značky (pokud jsem některou vynechal, nebyl to zlovolný úmysl) ztratily konkurenceschopnost již přinejmenším o generaci dříve.
Ani Nvidia to neměla úplně bez problémů, nepříliš vydařená 220nm technologie TSMC hřála více, než se očekávalo, takže mezigeneračně srazila taktovací frekvence. Zatímco o generaci starší RIVA TNT2 Ultra vyrobená na 250nm procesu běžela v referenční verzi na 150 MHz a v OC edicích až na 195 MHz (to nebylo na 250nm proces TSMC nic výjimečného, 3Dfx tehdy sériově vyráběla referenční Voodoo 3 3500 na 183 MHz, varianta vyráběná pro Falcon Northwest 200 MHz), 220nm GeForce 256 přes aktivní chlazení dosahovala pouze 120 MHz. V praxi to sice nevadilo, konkurence nebyla, ale původní cíle byly dosaženy až s GeForce 2.
S odstupem času bylo možné usuzovat, že GeForce 256 nebyla příliš rozšířená - na jednu kartu se v bazarech objevovaly desítky kusů různých verzí GeForce 2. To ale nic nezměnilo na tom, jak byla karta vnímána - etalon výkonu a technologické výbavy, který ovšem zůstal většině zákazníků nedostupný. Pokud se Nvidia nyní odvolává na GeForce 256, pak krom samotného výročí nejspíš plánuje poukázat, že GeForce z generace Ampere budou v některém ohledu podobné. Buďto přinesou výrazný výkonnostní nebo technologický posun, možná obojí. Poor Navi 2x.