Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia Lovelace / GeForce RTX 4000 zdvojnásobí výkon RTX 3090

Jen doufejme, že i cena nebude upravena dle tohoto poměru

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

cena bude asi o málo vyššia, ale,čo je horšie, hovorí v zákulisí o spotrebe 600W/ks

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Proč horší? Jestli bude žrát víc jak 500W, tak i po domácím ladění/undervolt, to nebude nic moc ani za 15 tisíc Kč. Karta jen pro hodně specifickou skupinu lidí, která je i zde na diit.cz zastoupena extrémně málo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

i 300W co má teď ampere je šílený teď v létě to musí bejt labůžo s intelem v case bez klimošky

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Stačí si omezit FPS na 30 a snížit detaily, potom i RTX 3090 bere asi 50W a drtivá většina lidí nepozná rozdíl.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Můžu potvrdit. V zimě při vytopené místnosti s 300W kartou naskakovaly při hře zelené artefakty, stačilo otevřít okno a byly za chvíli pryč :-D samozřejmě později jsem radši nastavil i limit FPS a mírně snížil detaily

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RX 6800 XT nebo OC 2080 Ti? Na Ampere je 300W nějak málo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

leda ve snu. bohužel, jen >5 let stará vykopávka

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A nebylo by potom lepší si raději koupit předešlou generaci karty a také ušetřit na pořizovacích nákladech?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak asi to nebude přesně stejný poměr, ale taková "RTX 4090" bude určitě zase o velký kus dražší.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

taky ocekavam zdrazeni, proc by davali vykon zadarmo kdyz v podstate 3 roky delaj opak, kdyz z toho udelaj premiovy produkt tak evidentne se najde dost jedincu ktery premiovou cenu jsou ochotni zaplatit na mainsream do 10k rezignovali obe firmy, takova 4050 nebo 7600 jestli nekdy vyleze tak to bude nejdriv na konci 2023

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No super, snad to nebude takto:
Low end se posouvá na hranici kolem 10k CZK
Mid range na 20k
High end od 35k výš

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"proc by davali vykon zadarmo kdyz v podstate 3 roky delaj opak" <= Asi nikdo nečeká, že nezdraží, ale jinak jsem tu poznámku nepobral. Na přelomu roku 2020 a 2021 stály staré karty i 2x tolik než kolik stály při vydání, to je ten tvůj prodej výkonu zadarmo? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nVidia: The way it’s meant to be paid.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jen-Hsun "Jensen" Huang: "1M leather jackets is not enough."

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že nVidia ostane s výrobou u Samsungu...u TSMC je to nabité a ledva pre nich ostanú kapacity na výpočtové karty. Samsung im dá lepšie ceny ako u TSMC a to môže byť dôležitý prvok, proti čipletovému dizajnu RDNA3 do AMD. Aj tak si myslím, že sa zvýši hlavne výpočtový výkon, prípadne raytracingový a klasický herný stúpne max o 50% (tam už vlastne ani netreba až tak navyšovať výkon). Teším sa na súboj Lovelace vs RDNA3 a tak isto aj na to, čo to urobí s bazárovými cenami súčasnej generácie kariet po ukončení tretej vlny kryptohorúčky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vyšší výkon Není potřeba? Vždy je málo výkonu s čím vyšší nárůst tím líp.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ak zoberieme do úvahy, že Lovelace a RDNA3 by mali o cca 50% vyšší výkon v UHD (4K) a súčasný High-End (RTX 3090) v UHD (4K) rozlíšení bohate stačí v rasterizačnom výkone na čokoľvek, počnúc Metro Exodus (avg 76 FPS), Crysis Remastred (65 FPS) a jediná hra čo je pod 60 FPS je Flight Simulator 2020 (45 FPS), ale tam sa chystajú na nový DX12 engine, takže aj ten to riadne pumpne a preskočí 60 FPS (už nejaké info presiaklo). Urobením priemeru z 15 hier je priemerné FPS na hodnote 92. Väčšina ľudí používa 60hz monitory a ostatný čo majú lepšie kúsky (čo je pri 4K rarita, až technologický oriešok) použijú DLSS alebo FSR u AMD. Jedine na čom sa zapotia aj nové generácie je demo Unreal Engine 5 Valley Of The Ancient DEMO kde je to na RTX 3090 v UHD cca 35-45 FPS záleží od scény, ale to nieje hra a ešte sa toho tam dá mnoho optimalizovať. Preto vidím hlavný priestor pre navýšenie výkonu v oblasti Raytracingu, či výpočtovej oblasti, aj keď pri pohľade na Unreal Engine a jeho Lumen, je každému jasné že na Global Ilumination je výhodnejší Lumen a na všetky ostatné detaily využívajúce raytracing si postačí aj dnešný High-End (AMD, ale by malo v tomto smere zamakať a aspoň zdvojnásobiť výkon jednotiek, alebo zvýšiť ich počet). Ide hlavne o to, kde zvýšiť výkon...rasterizácia alebo raytracing...lebo aj jedno aj druhé stojí nemalú plochu kremíku a ide o to čo sa odrazí na výkone budúcich hier viac.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Výkonu není nikdy dost. Nicméně bych spíše upravil na tvrzení, že hnát vyšší výkon není potřeba, pokud je to vykoupeno tragickou spotřebou. Opravdu se nechci dočkat časů, kdy bude třeba k PC připravovat trojfázovou přípojku.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nevěřím ani těm tady zmíněným 600W. Trend je opačný a řekl bych, že minimálně Apple a Qualcomm případný opačný směr dokáže vytrestat.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

> Trend je opačný

Jak kde. V mobilech a laptopech je trend maximalni efektivita.

V desktopech bych rekl, ze naopak spotreba stoupa a stoupat nadale bude. Jisty smysl to dava - dnes ma smysl kupovat desktop jenom pokud clovek opravdu potrebuje vykon. Na 90% veci staci lidem lecktera mobil/laptop plecka.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Spotřeba v nečinnosti jednoznačně klesá a v dané cenové kategorii klesá i spotřeba v zátěži, protože grafiky stojí 3x tolik co normálně:).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je ten paradox dnešní doby. Tady se už hovoří o následující generaci, a přitom současnou generaci začíná teprve teď být možné normálně skladem zakoupit na krámě, ale zatím vůbec ne za +/- doporučené ceny.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A my si tady porad jedeme na 1060/6G + i7-4790k :-)

Tech mezi-generaci co uzivatel ignoroval je proste hromada (16xx, 20xx, 30xx) - a nez bude k mani 40xx, to bude rok ci dva. Pokud se bude lowend drzet kolem zminenych 10K, tak to holt skonci tak, ze uzivatel pocka, az za ten konstantni peniz ziska jemu vyhovujici nasobek vykonu.

Nedava smysl upgradovat na kartu ci cpu, ktere maji nasobne horsi pomer cena/vykon.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Že by bylo konečně použitelné RT ?
Výkonu by mohlo být konečně dost (i když nám někteří trapně nutí, že RT používají už od řady RTX 2xxx)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RT je marketingová hovadina. Navíc to jde i softwarově viz Lumen v UE5.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Cim linearne krajsi obraz (cez RT/global illumination), tym exponencialne vyssie naroky na vykon. Z tohto sa nijako neda vykluckovat. A cena tychto kariet pojde hore uz len kvoli tomu, ze to bude vcelku pouzitelne aj na pracu - rozne ne-realtimove vedecke/priemyselne vizualizacie + tvorba filmov/animacii. A za to si NVidia urcite necha zaplatit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vydani rady RTX 4000/Lovelace je tak vzdaleny pocin ze se vsechno podstatne muze uplne zmenit.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Zakon klesajucej hranicnej uzitocnosti. Bugatti Veyron sice ide o trosku rychlejsie ako Oktavka, ale pri max. rychlosti vyprazdni nadrz za minutu a gumy spali za 5 minut. To iste plati aj pri kremiku. Moorov zakon pomaly konci. Max teoreticky vykon pri konzumnej elektronike odhadujem na 1-2nm tak na 10x toho co je teraz na 7nm. 5x pri znesitelnej/pouzitelnej spotrebe. A potom smitec - bud pride grafen alebo nejaky iny prelom, alebo dekady na 1-2nm.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Přijde doba utopie - ladění SW. Už žádné přemýšlení o tom, jaké funkce přidat, ale jaké odebrat. Vlastně se na krizi křemíku těším a věřím, že ani těch 10x víc než na dnešních 7nm na křemíku nedosáhneme, protože odvod tepla, citlivost na vyšší teploty/cyklování atd..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

> Moorov zakon pomaly konci

... ten uz davno skoncil. Co prijde... tezko rict. Grafen... mozna, ale 1) ma to taky svoje fyzikalni problemy, 2) IMO problem je hlavne cena. Kdyby jste chtel nahradit kremik grafenem, nebo dokonce vyvinul optikalni procesor, tak 1) musi to byt uz v prvni generaci lepsi nez nejlepsi kremik, 2) je treba uplne vsechno prekopat = $$$$.

Tipuji ze kremik jeste hodne dlouho zustane. Akorat se budou vymyslet obezlicky - tak jako prislo multi-core, chiplety, HBM / interposery a podobne, prijdou dalsi napady

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

jeden youtuber má už vzorek 4090 už dávno:
https://www.youtube.com/watch?v=0frNP0qzxQc

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Made my day :-) 4090 ti je fakt bestie :-D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hraní her zakoupením PC začíná. Struktura nákladů je jiná než například u mobilů nebo tabletů. Tam zakoupením zařízení dobrodružství končí. U hraní jde spousta prostředků do SW/her.

Většina hráčů nikdy nebude mít high-end GFX karty a při těchto cenách je nikdo nebude dávat ani do sestav střední třídy.

Pokud má mít celý ten cirkus s HW smysl, musí existovat odpovídající hry. Proč investovat do assetů a efektů, když výsledek hráč uvidí jen na youtube kanálech několika málo profi influencerů. To jsou vyhozené prostředky, které mohou jít na obsah, nebo jiné funkcionality.

HW a SW jsou spojené nádoby. Bez dostatečného rozšíření HW nebude SW. Pěkně je to vidět na UE4, kdy na konci jeho životního cyklu je rozumně dostupný HW, který dokáže rutinně využívat jeho možnosti. Druhý pěkný příklad je konzervativní posun v nárocích u free-to-play titulů. Vždy se čeká na penetraci hráčské základny nějakou minimální konfigurací.

Ceny se musí vrátit zpět na zem. Alespoň u střední třídy karet, kde je reálná šance, že se dostane do sestav. Prostě není reálné, brát si hypotéku na koupi herního PC.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

souhlas a řekl bych dokonce, že HW dneska nehraje takovou roli jako hrál před 15-25 lety,
kdy když vyšel nový hw objevili se další možnosti jak herní zážitek posunout dál z pohledu vývojáře her, dnes vidíme spíš pomalou evoluci. Je to i díky tomu, že udělat hru která by vyždímala HW do maxima jako RDR2 nebo ACreed stojí tisíce lidí a to si může dovolit málo kdo. Takže vznikají většinou menší hry, které z podstaty věci nemůžou posouvat hw nároky to si můžou dovolit pouze ty největší tituly. Stačí se podívat jak špatně dopadlo Crysis, Linus testoval původní Crysis když vyšel remaster a když napálil detaily na nejvíc, tak se dostal na 2,5GB VRAM což když vycházelo původní Crysis tak high end karty měli 786MB VRAM resp. 1GB, díky tomu všichni si sedli na zadek jak hra vypadala, ale nikdo si ji nekoupil.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nevím zda je to možné, ale věřím, že kdyby výrobci chtěli, tak dokáží své produkty oddělit ve smyslu herních karet, které možná dokáží těžit, ale těžebním kartám by nemohly konkurovat. Ale výrobci je pak vlastně jedno, komu to prodá, hlavně že si na tom namastí kapsu. Je to dost smutná realita, jak těžba kryptoměn kanibalizuje herní karty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.