Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia ohlásila GeForce RTX 4000, stojí na DLSS 3.0 násobícím FPS AI extrapolací

nepřehlédněte
CEO Nvidie Jen-Hsun Huang ohlásil GeForce RTX 4000 a architekturu Lovelace. Přinese novinky jako Shader Execution Reordering a DLSS 3.0, které krom zvětšení obrazu také duplikuje snímkovou frekvenci…

Jak se očekávalo, Nvidia na podzimní GTC 2022 ústy CEO Jen-Hsun Huanga představila nadcházející generaci grafických karet, tedy Lovelace alias GeForce RTX 4000. Mnoho času bylo věnováno i tématům jako metaverse a průmyslovým odvětvím, ale pokud se zaměříme na grafické karty a vypíchneme dvě nejpodstatnější zajímavosti, pak půjde o technologii nazvanou Shader Execution Reordering a DLSS 3.0

Shader Execution Reordering (SER)

Shader Execution Reordering je technologie a vlastnost architektury Lovelace, která umožňuje upravovat zpracování kódu tak, aby samotné výpočetní jednotky dostávaly data a instrukce v pořadí, které je nejvýhodnější z hlediska efektivity zpracování kódu.

CEO to přirovnal k nástupu out-of-order zpracování u procesorů, což je ovšem poněkud nadnesené přirovnání. Možná však ne z hlediska raytracingu. Zatímco u standardního kódu bude přínos menší, pro raytracing má být přínos klíčový a v mixu rasterizace a raytracingu má být přínos z hlediska celkových FPS až kolem 25 %.

DLSS 3.0

Budeme-li měřit přínos nových technologiích v FPS, stojí si ještě lépe DLSS 3.0. První generace DLSS zvyšovala snímkovou frekvenci tím, že při požadavku na rendering řekněme ve 4K rozlišení vykreslovala interně v nižším rozlišení, tím získala výkon a chybějící detaily / pixely získala interpolací. Druhá generace, DLSS 2.0 nasadila časový rozměr, takže chybějící detaily / pixely získávala i z předchozích snímků, čímž oproti první generaci zlepšila a zpřesnila detaily.

Třetí generace, DLSS 3.0 je v podstatě nadstavbou, neboť k principům DLSS 3.0 přidává jakýsi násobič snímkové frekvence. Mezi vykreslené (a pomocí DLSS algoritmů zvětšené) snímky bude vkládat snímky získané čistě AI-extrapolací.

Máme tu tak mírný paradox: Nvidia - s odůvodněním vyšší přesnosti a matematické korektnosti - vnesla do herního segmentu raytracing, který je využíván namísto (i řádově) méně náročných rasterizačních efektů. Aby ale byly hry využívající raytracing plynule hratelné, je v každém lichém snímku polovina obrazové informace „vymyšlena“ a každý sudý snímek je „vymyšlen“ kompletně.

DLSS 3.0 bude vázané na GeForce RTX 4000, generace 3000 má jako podporované maximum nadále uvedeno DLSS 2.x.

Hlavní výhodou DLSS 3.0 pak je, že jakožto algoritmus násobící FPS, respektive generující snímky čistě na úrovni grafické karty nejsou tyto FPS omezeny výkonem procesoru. Hlavní nevýhodou pak je, že hře nestačí podpora DLSS 2.0 a potřebuje být na DLSS 3.0 připravená (ukázky Nvidie proběhly na nevydaném buildu podporujícím DLSS 3.0).


Jen-Hsun Huang díky tomu prezentuje GeForce RTX 4090 jako 2×-3×-4× rychlejší než GeForce RTX 3090 Ti. 2× v běžné zátěži, 3× s raytracingem (který profituje z nových RT jednotek a Shader Execution Reordering) a 4× s raytracingem a DLSS 3.0 (zjednodušeně řečeno).

GeForce RTX 4090

Vlajkovou lodí postavenou na 4nm jádru s 76 miliardami tranzistorů a s více než 18000 stream-procesory bude GeForce RTX 4090:

Nvidia se zatím nepochlubila podrobnějšími specifikacemi než přítomností 24 GB GDDR6X od Micronu a cenovkou $1599 (GeForce RTX 3090 nesla cenu $1499). Karta bude dostupná 12 října.

GeForce RTX 4080 - na dva způsoby

Zhruba o měsíc později bude následovat GeForce RTX 4080, respektive budou následovat GeForce RTX 4080. Potvrdily se neoficiální zprávy o tom, že se chystají dvě varianty - 12 GB (ta bude stát $899) a 16GB (za $1199). Současná GeForce RTX 3080 měla oficiální cenu $699 a byla postavena na největším jádru generace Ampere. Pokud budeme věřit neoficiálním zdrojům (které se již částečně potvrdily), pak 16GB GeForce RTX 4080 bude stát na druhém největším jádru generace Lovelace a 12GB GeForce RTX 4080 na třetím největším jádru generace Lovelace (jde o konfiguraci, která se původně očekávala pod označením GeForce RTX 4070).

Nespecifikovaná z těchto dvou karet má být 2-4× rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti: Lze opět očekávat, že má jít o 2× vyšší rasterizační výkon a 4× vyšší výkon při použití kombinace raytracingu a DLSS 3.0. Obě karty pak mají být dostupné v průběhu listopadu.

Nutno dodat, že avizovaný dvojnásobný výkon v rasterizaci oproti GeForce RTX 3090 Ti dosahuje GeForce RTX 4090 jen ve dvou z pěti testovaných her. V dalších třech je jen zhruba o 50-60 % výkonnější. GeForce RTX 4080 12GB je pak dokonce ve dvou hrách pomalejší a v jedné stejně výkonná jako GeForce RTX 3090 Ti. Trojice grafů vpravo ukazuje výsledky s raytracingem a DLSS 3.0 s „násobičem“ snímkové frekvence.

GeForce RTX 4000 nebude vydána jako náhrada GeForce RTX 3000, ale stane se doplňkem stávající řady. Nvidia počítá se zachováním nabídky GeForce RTX 3080 a nižších, přičemž cenová relace od $899 výše bude pokryta uvedenou trojicí modelů GeForce RTX 4080 12GB / 16GB a GeForce RTX 4090.

Diskuse ke článku Nvidia ohlásila GeForce RTX 4000, stojí na DLSS 3.0 násobícím FPS AI extrapolací

Čtvrtek, 22 Září 2022 - 18:44 | Marek Moravčík | Daju ti tie dalsie techniky tiene v rovnakej...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 18:01 | PHiLiPZ | TV moze pockat na dalsi frame a potom...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 17:04 | melkor | Některé (starší) možná. Jiné to nedají ani s 4C/...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 09:59 | Marek Moravčík | Tohto sa tiez obavam, ale nemusi to nakoniec byt...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 09:11 | Marek Moravčík | Vo velmi malo hrach nejde nastavit kvalita. Tusim...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 09:06 | Marek Moravčík | V 1080p je kazdy upscaler problem. A to aj u DLSS...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 09:03 | Marek Moravčík | Nevieme aka bude kvalita DLSS3, tak nechapem...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 08:57 | Marek Moravčík | DLSS3 si ale tie framy nevymysla. Nejde o ziadne...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 08:56 | FrankHorigan | Co se mě týče, já pokud vyloženě nemusím (a zatím...
Čtvrtek, 22 Září 2022 - 08:27 | Mike123 | Jj, DLSS2 je ještě v pohodě, i když to má furt...

Zobrazit diskusi