Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia ohlásila GeForce RTX 4000, stojí na DLSS 3.0 násobícím FPS AI extrapolací

RTX 4080 12gb podle těch slidu vypadá že rasterizačne je na úrovni RTX 3090, která je zase ve hrách cca stejně výkonná jako RTX 3080ti 12gb.

RTX 4080 12gb je tedy vlastně jen ekvivalent RTX 3080ti s vyšší cenovkou (aktuálně v US stojí RTX 3080ti 700-800$), nižší spotřebou a podporující dlss 3.0.
Tahle karta si myslím že původně měla být pojmenována RTX 4070, ale řekli si že podojí zákazníky co to jen jde když kryptomanie dočasně pominula a tak tam narvali cenovky $900 a pojmenovali 4080.

Nu a RTX 4080 16gb to je za cenovku $1200 ještě horší koupě jak ta 12gb verze, 70% generační zvýšení ceny, nenažraní až hrůza.
Asi jim po obřích přívalech peněz z prodeje težařům za astronomické ceny až moc narostla chuť.

Jediná jakžtakž OK karta z hlediska cena/výkon je až ta RTX 4090 za $1600, bohužel to je však model který zajímá asi tak 2% zájemců o grafickou kartu.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

„RTX 4080 12gb podle těch slidu vypadá že rasterizačne je na úrovni RTX 3090, která je zase ve hrách cca stejně výkonná jako RTX 3080ti 12gb.“

Je tam RTX 3090 Ti, nikoliv 3090 (jen jestli ses nepřehlédl).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ale s tím výkonem RTX 3090 asi budeš mít pravdu, ty poslední 2 hry budou asi s ray tracingem, takže tam to ještě vychází dobře, ale rasterizačně to opravdu vypadá, že bude opravdu o něco pod 3090 Ti.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je evidentni ze NVIDIA umele nahradila radu xx70 za xx80, dokazuje to jiz:

->mensi uzite GPU AD104 na kterem budou stat az 4 produkty a to:

-RTX 4060, 4060 Ti, 4070 a 4080 12 GiB(!)

->vyssi cenovka(cca 900€ / kus)
->vetsi graficka pamet(12 GiB)

Mas plnou pravdu, sou to nenazrance prasce, vzdyt jim sklapne naprazdno kdyz to lidi nebudou kupovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To DLSS3 mi už připadá jako slušněj úlet, chci teda docela vidět tu kvalitu, to bude asi docela dobrej downgrade, sice výkon/kvalita asi bude lepší, ale je to prostě strašně divný... určitě si koupím takové předražené GPU, abych mohl toto použít a kvalitu grafiky si zkurvit... já nvm, toto někomu dává smysl, mi teda moc ne.

Tak buď chci kvalitu nebo výkon, RT je prostě nastavení ultra a do toho DLSS3, to bude jakobych nastavil zbytek detailů tak na medium... ideální stav třeba pro tu RTX 4090 – kupuji GPU za 1,500$, abych tady mohl hrát na horší kvalitu... tak to je teda super... to si zas kožeňák asi musel vymyslet nějakou novou k0kotinu, jen aby mohla lítat procenta a sloupečky v grafech růst do závratných výšin...

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Videl si niekedy DLSS reálne v praxi? Alebo len na youtube? Mám DLSS odskúšané a v 2K a 4K na úrovni Quality si rozdiel všimneš ťažko. Čím je úroveň nižšia, tým je to vidieť samozrejme viac ale sám si to môžeš nastaviť podľa toho aký výkon chceš a kedy ti už výsledný obraz vadí. No a druhá vec je, že to vôbec nie je tak, ako keby si mal znížené detaily na medium. Ak máš detaily na ultra, tak cez DLSS si ich neznížiš. V niektorých prípadoch ti dá dokonca DLSS lepší obraz ako natív. Ak porovnáš natív s TAA s DLSS Quality, kľudne môže byť výsledok lepší pretože DLSS ti urobí aj antialiasing, ktorý ti zároveň obraz nerozmaže ako TAA. Dobrý príklad v tomto smere je Death Stranding.
A tá najlepšia vec je, že DLSS nemusíš vôbec používať. Lenže tebe vadí celková existencia tej technológie podľa toho aké používaš argumenty. Mi to skôr príde, že je to iba kvôli tomu, lebo DLSS vymyslel "kožeňák". :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

RE: Marek Moravčík - Ano, tohle všechno je hezké. Ale kolega mluví hlavně o DLSS3, která vkládá do renderu CELÉ framy vycucané z prstu.
Jako DLSS2 ok, ale DLSS3 mi naopak přijde jako fičura do nějakých APU, aby na tom šlo vůbec hrát a ne fičura do total hyper-end karty za 40tis..

PS: a mimochodem, kdybys ještě před pěti roky vysvětloval zapálenému PC hráči jako je super jakákoli verze upscalingu, tak se ti vysměje, že to je funkce dobrá tak pro konzole. To jen tak na okraj.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jj, DLSS2 je ještě v pohodě, i když to má furt taky své mouchy, někteří lidi už opravdu nejsou ochotni používat ani tu 2, třeba kvůli ghostingu, že se na to nedá dívat, třeba v Cyberpunku... nevím jestli to furt není opraveno, myslím že ne, ti to tam pořád při jízdě „zdvojuje“ značky u aut... jak si toho jednou všimneš, jak to dělá, tak to už pak vidíš furt a v takové hře to máš pak pořád před xichtem... záleží na hře a na čem to dělá, pokud to dělá na něčem na co v té hře furt čumíš, tak to může být dost otravné, i když normálně bys to asi přešel a možná si toho ani nevšiml, pokud se ti to na něčem stane jen sem tam, ale někdy to je tak špatné, že borec používal dokonce raději i FSR 1.0, aby to tam neměl, myslím třeba v Back 4 Blood to byla docela hrůza.

Spíš mě děsí ale právě ještě ta 3, to se vracíme tady s tím obloukem skoro až k DLSS1, akorát teď to bude přinášet víc výkonu, ale všichni víme jak to taky vypadalo, tak aby to už zas nebylo dost na úkor kvality, tak ale teď už to snad bude vypadat líp než předtím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co se mě týče, já pokud vyloženě nemusím (a zatím nemusím) nepoužívám žádný upscaler. Nepotřebuju 4k a na 1080p je vše s výkonem ok v nativu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V 1080p je kazdy upscaler problem. A to aj u DLSS. Tak sa necudujem, ze sa ti nepaci. Ale vo vyssich rozliseniach su vysledky citelne lepsie. Pracuje sa s vacsim mnozstvom pixelov a je to vidiet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevieme aka bude kvalita DLSS3, tak nechapem preco si myslis, ze sa vraciame k DLSS1. U DLSS3 sa obavam akurat odozvy, kde ako uz niekto spominal, ze budes mat sice 120 FPS ale pocitovo to bude ako 60. Na toto som zvedavy. Ale o kvalitu sa nebojim, ze by bola horsia ako teraz. Algoritmus sa nezmeni spat aby bol ako u jednotky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DLSS3 si ale tie framy nevymysla. Nejde o ziadne cucanie z prstu. Je za tym vymysleny dost zlozity mechanizmus pracujuci s vela hernymi datami. Nie je to nahodny proces. A k tej karte za 40tis je to iba moznost. Pri drvivej vacsine hier ju potrebovat nebude. A tam, kde ani jej vykon nebude stacit, tak to je pekna volba. Niektori tu z toho robite normalne minus a pritom je to pridana hodnota k tej karte.

No a pred 5timi rokmi sa mohlo o niecom ako DLSS snivat. Takze by som sa necudoval keby sa niekto za to vysmial. Okrem toho vela zapalenych hracov ani dnes poriadne nevie co to DLSS vlastne je a myslia si, ze si to nahodne nieco vymysla, aby mala NV pekne grafy pre marketing.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tuším, že teď bude Nvidia tlačit na všechny tvůrce her, aby RT dávali úplně všude, nejlépe bez možnosti vypnutí a v takových detailech a nastaveních, aby to konkurenci poslalo do kolen. Podobně, jak tomu bylo v době nástupu teselace.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tohle se nestane, kor kdyz ty nejuspesnejsi tituly rozjedes i na brambore, kazdej tier grafiky nebo procesoru navic co zadas v minimalnich pozadavcich si tim uzaviras pristup k velkemu procentu potencionalnich hracu, vsichni si pamatuji prusvih s crysis a s dnesni modou free to play nebo crossplay s mobilem povinny RT nebude driv nez s dalsi generaci konzoli

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ktere nejuspesnejsi AAA tituly myslis?

Ano, pokud se bavis o esport titulech a free to play hrach tak tam skutecne musis mit minimalni naroky abys nahnal pocty lidi. Protoze cim vic lidi tim vetsi sance na monetizaci. Nicmene treba Fortnite ti umoznuje z naprosto bezvyznamnych pozadavku skocit na plny RT. Je to uplne jina hra.

A pokud se mame bavit o nejuspesnejsich hrach vubec pak ti staci jakykoli low end mobil za poslednich par let. Candy Crush Saga ma 3.4 miliard stazeni, ctvrt miliadry hracu mesicne a prijmy pres 1,2 mliardy usd v 2021 (cca 50% mezirocni posun proti 2020)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

presne myslim frotnite, csko, lolko, valorant, genshin inpact a tower of fantasy a ano fortnite muzes nahonit ale to je tak jedinej titul a 90% lidi stejne jeden max medium kvuli fps, elder ring jsem koukal ze taky rozjedes na steam decku, jinak ano kdyz se hra umi prizpusobit velkemu rozsahu hw tak je to velke plus

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, i 3A tituly jsou dnes udělané tak, aby šly rozjet na 30fps i s 2C/4T a dejme tomu RX460/GF1030...
Normálně to jde a díky RSR/NIS i zcela hratelně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Některé (starší) možná.
Jiné to nedají ani s 4C/8T a 1060.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Počkám na nabídku od AMD. NVidia se zbláznila, respektive kožeňák si chce asi koupit novou bundu vykládanou zlatem, protože ceny teda mimo realitu.
Asi nejsem debil, abych si za 27K kupoval grafiku s 12GB VRAM, teda grafiku pro QuadHD.
S podobnou cenovkou ať se jde NVidia bodnout, jestli mám dát za grafiku dvojnásobek ceny za konzoly, tak požaduju, aby to 4K zvládalo bravůrně a to teda s 12GB dosáhnout nelze, takže holt uvidíme, jestli AMD nebude šetrit a adekvátním modelům těch 16GB dá stejně jako v minulé generaci.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Stačí si počkat. Za chvilku tady k cenám bude vysvětleno, že je to pakatel, protože přece ten, kdo v USA vydělává 150 – 200 000 USD nad tím nehne ani brvou. A ten zásadní fakt, že se bavíme o českých cenách, pro české kupující, bude jaksi takticky přehlídnut, ostatně jako vždy.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

A v Čechách to je nějaký problém? Spousta lidí kupovala ještě nedávno 3080 za 50+ tisíc. 3060Ti se prodávaly kolem 30 a lidi to pořád kupovali. Nenech se zmást. I u nás je lidí s platy 100+ měsíčně cca 135 tisíc = cca 3% pracujících. A cca půl milionu vydělává přes 60+

Tyhle grafiky jsou entuziast segment kde na penězích záleží až v druhé řadě. I v ČR se jich pár tisíc prodá.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak. S timto specifickym komentarem souhlasim.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ta spousta bylo nejspíš pár stovek - z milionů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ako vieš, že tie karty si kupovali ľudia na hranie? Kľudne si ich mohli kupovať takí, čo ich používajú na GPU rendering alebo nejaké výpočty a hry na nich vôbec nehrajú. Zvlášť ľudia, čo zarábajú vyše 100 000 mesačne, nebudú zrovna skupina ľudí, čo celé dni hrá hry.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to by ses divil ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, že toho dosáhnout lze, ale problém je dnes v optimalizacích, kdy se s pamětí na GPU v posledních letech (možná i díky kryptopičovinám) roztrhl pytel. Jelikož sám v herním průmyslu pracuju, tak to mám z první ruky, prostě není důvod platit lidi, aby optimalizovali. Veme se nějaký v dané chvíli mainstream a podle toho se nastavuje, jak to má běžet. Něco jako několikrát zmiňovaný problém, kdy AAAčkové tituly opravují výrobci GPU chipů přímo v ovládačích. Dnes už prostě není síla a vůle tohle řešit. Maximálně po večerech a z vlastní iniciativy. A upřímně, tohle dělá jen absolutní nadšenec nebo člověk, který má hovno co na práci.
Tím nekritizuju ani neobhajuju strategii zelených.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

V tomhle ohledu mě překvapilo Hobo, s verzí 1.02 se to dá hrát(fullhd) i na GTX 970 a i5 3570, s poslední verzí 1.2 to jede plynule i s power limitem na 80% a CPU je zatěžované méně. To se u hry od menšího studia na unity engine jen tak nevidí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale porad stara story s tim jak vsechny hry vychazi rozbite. Dens s low level api driver nic moc nesvede. Vyvojari pisi vic na telo HW.

Hodne lidi si ale. Mysli kdyz jedna hra bezi 100FPS tak jina musi bezet taky 100FPS i kdyz be ty hry maji zcela jinou uroven detailu. A s jejich navysovani roste potreba vykonu casto kvadraticky. Treba u obyc DX stinu. Navyseni kvality o jeden stupen znamena 2x vic vykonu. Pokud mas min. Stiny tak nastaveni max stinu ve skale 5 moznosti znamena ze ty nejvyssi potrebuji 16x vice vykonu nez ty minimalni.

A ano je to optimalizace ale ne takova o ktere pises. Neni to tim ze tam jsouchyby ale ze autori pri procesu optimalizace jednoduse nechteli optimalizovat vzhled tim ze by ubirali prave ty detaily.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Jednoznačně souhlas. Třeba co předvádí Dying Light 2 kde raytracing použili na obyčejné stíny (existuje bambilion technik jak počítat stíny o řád až dva rychleji) je dost k pláči.

Optimalzace dříve: https://youtu.be/p8u_k2LIZyo

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Daju ti tie dalsie techniky tiene v rovnakej kvalite ako raytracing? Dokazu tie techniky menit tiene v realtime podla zmeny nasvietenia v scene a svetelnych zdrojov t.j. nebudu tie tiene iba napale do textur a predpripravene na to, aby co najvernejsie nepodali vysledok, aky vie raytracing robit nativne? Pretoze vsetky tie techniky sa len snazia nasimulovat to, co vies cez raytracing urobit. To sa mi nezda ako k placi, ale naopak super. Pride mi to ako najlepsi sposob na vykreslenie tienov z pohladu kvality. A na Dying light 2 to je pekne vidiet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou hrozný kydy a samozřejmě nesmí chybět tisíckrát opakovaná pohádka o tom, jak výrobci grafik opravují hry v ovladačích. Ach jo :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak starají se o to, aby to na jejich HW běželo pokud možno hezky a na konkurenčním pokud možno hůře. A semtam cheatují, např. u pradávné Crysis 1 nVidia zajistila ovladačem že náročný výpočet odlesku od vodní hladiny se nebude aktualizovat každý frame a tím získala desítky procent k dobru v benchmarku proti ATI/AMD.

Že se čím dál více kašle na optimalizaci je podle mého názoru vcelku měřitelný trend.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Měřitelný to je jak vzhledem k tomu, že roste komplexita software? Já bych řekl, že to je stále stejný. Dobře udělaných her byla vždy jen hrstka, například věci od id Software. To ovšem neznamemalo, že sis zahrál Quake na 486. Nebo GTA 3 na 2 roky starým PC.

Lidi rychle zapomínají a mají uktvělou představu, že hry byly optimalizovanější nebo méně rozbitý. Bez patchů si nedohrál skoro nic, stejně jako dneska. Já si teda pamatuju, že jsem v každý druhý hře měl propady někde k 10 FPS a nebo to nejelo vůbec. To se mi za posledních 10 let nestalo a to mám 6 let starou grafiku a počítač, který nestál tehdejších 50 - 100k Kč.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Quake na 486 byl utrpení(fps okolo 15) , i když jsi mel 486DX4 na 100MHz..

prave Quake byla hra která ukázala k 4emu je Pentium a zabila Cyrix processory

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vykonu konzole na 4k dosahnes s RTX2060. Ta se ted prodava treba v thunderboltovem eGPU jen lehce pres 10 tisic. A kdyz vezmes zeprazdne eGPu ma hodnotu casto kolem 7-8 tisic. Tak grafika za 5-6 tisic vykonem srovna XBOX series X nebo PS5

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Na tu cenu GPU si prisel jak? V konzolich je cca R5700XT a prave konzole maj optimalizovany hry (aspon v pripade PS) Takze ve vysledku ty budes potrebovat v PC neco jako R6700XT nebo RTX3070 aby PC hry fungovaly srovnatelne s PS5

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A v PC pak 2070. Chlapec 5700XT poněkud podcenil :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

RTX2060 to nebyla, byla to RTX2060 Super: https://www.youtube.com/watch?v=_BN_wjO2M9Q

tam kde konzole musí jít až na 2560x1440 aby to zvládaly na 30 FPS 2060S běží 4k nativně.

A ano, 5700XT je v rasterizovaném 4k asi o 15% výkonnější než 2060 Super, takže bude výkonnější než ta konzole, i když v tomhle titulu si vůbec neškrtne protože nepodporuje RT.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jirko, nezlob se ale ty jsi úplně mimo! Na základě videa kde DF analyzují kvalitu RT u XSX/PS5 vs PC RTX 2060 Super (všeobecně se ví, že Nvidia má v tomto zatím náskok) soudíš, že grafika v XSX a PS5 = výkonem RTX 2060 Super ale tak to opravdu není. Ve skutečnosti je tam RDNA 2.0 výkonem spíše mezi reálnou RX 6800 - 6800XT, která ANO má slabší výkon v RT (částečně i co se týče kvality), než Nvidia řady RTX 3000 (a de facto srovnatelnou s řadou RTX 2000) ale to automaticky neznamená, že si na RTX 2060 Super ve FHD/QHD/4k zahraješ stejně kvalitně hru jako na XSX/PS5 pokud se bavíme o počtu FPS. To ani omylem! RTX 2060 Super je reálně pomalejší než RDNA 1.0 RX 5700 XT (v moderních hrách z roku 2022) pokud se jedná o PC, a jediné kde reálně vede je to, že umí RT na rozdíl od RDNA 1.0. To RT které stále ani po x letech není nic co by bylo game changer a důvod proč vlastnit Nvidii RTX. Bez ohledu na to jak RT vypadá v Cyberpunk 2077, Control nebo třeba Metro Exodus (mimochodem dle DF skvělé technicky provedeno s RT na XSX) je to stále jen naleštěná bída. Jediné kde RT reálně smysl má je Quake 2, Doom 1 a Minecraft. To jsou hry kde to jde vidět na první dobrou. Zkusil jsem na XSX hry s RT on, a rozhodně to není takový Game Changer jako byl kdysi dávno v dobách DX9c uvedení HDR u TES Oblivion, tedy hry kde Oblivion bez HDR a s HDR byl asi jako hry z devadesátek s 3dfx/3D akcelerací a bez 3dfx/3D akcelerace. Takže tu prosím nekrm nesmysly o tom jak RTX 2060 Super = GPU v PS5/XSX, protože to je očividný nesmysl.

PS: a mimochodem Microsoft Flight Simulator 2020 dle DF na XSX vypadá jako na ultra specifikaci PC, vážně pochybuji, že to RTX 2060 Super rozhýbe na ultra ve 4k/QHD tak jako GPU v XSX.

PPS: a co se týče té umělé výhody v podobě DLSS 2.0, tak AMD už na XSX/PS5 nějakou dobu u her podporuje FSR 1.0 a nově i FSR 2.0, zrovna zmíněný MSFS 2020 se chystá na podporu FSR 2.0/2.1. Viděl jsem seznam her co podporují DLSS 2.0 vs seznam her co podporují FSR 1.0/2.0/2.1 a v obou případe je jen okolo 8-10 her co bych si osobně ze seznamu reálně zahrál. Neznám moc hráčů co hraje vše ze seznamu podporovaných her btw.

PPPS: kdybys náhodou nevěřil, že RTX 2060 Super je pomalejší, stačí trochu pohledat novější články kde hodnotí RX 5700 XT vs RTX 2060 Super/RTX 3060 bez DLSS a RT a světe div se RX 5700 XT poráží o cca 10% R2060S a dokonce i modernější RTX 3060.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Reálně jediná jakžtakž ok grafika z hlediska cena/výkon co ohlásili je RTX 4090...

RTX 4080 obě verze totální nesmysl co se cen týče.. si myslím že víc jak půl roku takové ceny v aktuální situaci ani neudrží bez toho aby se jim začly ty grafiky kupit na skladech.

Skoro až mi přijde že RTX 4080 mají tak vysoké startovní ceny naschvál, aby byli lidi motivováni kupovat místo toho highend RTX 3000 kterého je přebytek a nVidia potřebuje aby se doprodal.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No mi teda přijde že jsou mimo úplně všecky...

„RTX 4070“ za 900$ ztrácí v rasterizaci tak 10% na tu RTX 3090 Ti, takže je on oar s RTX 3090, jak už jsi sám podotkl výše, já k tomu jen dodám, že stejného výkonu dosahuješ i s RX 6900 XT za 780$, takže to máme navýšení ceny o 15%.

Pak tam máš skutečnou RTX 4080 za 1.200$, což je už rozdíl víc než poloviční, ale výkon vypadá, že bude vyšší jen tak o čtvrtku no a pak RTX 4090 výkonnější tak max. o 3/4, ale stojí jednou tolik. Celkově to vypadá, že to je vše napálené tak o 20% víc, než by bylo zdrávo, cena/výkon místo aby se zlepšil, tak dělá pravý opak.

Aspoň ten ray tracing se zlepšil trochu víc a už to má asi dost výkonu, aby to mohlo být trochu relevantní (ale za ten drop ve výkonu to asi furt moc nestojí), takže s ním to už není zas taková bída, ale jinak to je teda děs, DLSS3 je úplně meh a výhoda je tak jen trochu lepší efektivita (4070 ji má ale teda dost otřesnou, že ji spotřebou snad pomalu dorovná skoro i ta RX 6900 XT... ta se teda opravdu povedla...)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Není to tak dávno kde se RTX2080Ti prodávala za to co se bude prodávat RTX4080 16GB a prodávala se velice dobře. Za stejnou cenu máš násobně více výkonu a to zvláště v RT, rasterizačního výkonu je docela dost na 4k už i dnes. Navíc s DLSS/FSR není problém aby bez nějakého viditelného dopadu na kvalitu zvládaly 4k@60 v náročných titulech i grafiky jako 3060Ti/3070Ti.. kterým i na obyč 3080 chybí pořád ještě kus výkonu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

4090 mi přijde super na rendering a CUDA výpočty, dvojnásobek (někde možná i výrazně více díky RT, velké onchip cache a reoredingu) výkonu za cenu, za kterou se reálně dala sehnat při uvedení 3090. Pro hráče dávat 50k za GPU je asi docela nesmysl :-)

Jsem zvědavý na cenu a datum 4090 Ti, protože 48G VRAM už je opravdu solidní level a na NN by to mohlo být velice dobré řešení. Hlavně při undervoltu / limitu TDP by poměr výkon / cena / spotřeba mohl být vyloženě výborný.

Zajímavé by mohly být i nové instrukce, je možné, že to pro některé aplikace v NN bude mít velký přínos.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>DLSS 3.0
>Aby ale byly hry využívající raytracing plynule hratelné, je v každém lichém snímku polovina
>obrazové informace „vymyšlena“ a každý sudý snímek je „vymyšlen“ kompletně.

Takže už to nie je
GPU- Graphics PROCESSING Unit

ale je to

GGU- Graphics GUESSING Unit

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono DLSS 3.0 vyzera ako uzastny technologicky feat. , pokial to bude fungovat ako prezentuju bez artefaktov tak klobuk dolu.
Lenze ma to zopar uplne blbych nevyhod:
- funguje to na 2(3) grafikach
- neuviedli ako poriesili artefakty, ak iba odhaduju snimky toto musi/musel byt problem
- musi to byt integrovane vyrobcom hier
- nezverejnili ziadny zoznam hier len cyberpunk a ten racer. Ok Cyberpunk vyzeral uzastne ale je to len jedna hra, ziadne ine mainstreamove AAA hry. Tu podla mna doplacaju ze je to uzavrety standard a FSR 2.x ich rozvalcuje , nie preto ze je nutne lepsia ale pre to ze je "zadarmo".

Jedine co mna nadchlo je ten tool na remasterovanie a modovanie hier. ale zas nekupim si grafiku za 1800 eciek len preto ze chcem hrat Morrowind s lepsimi texturami. hlavne ked na to uz existuje 5 ton inych lepsich modov.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

FSR 2.x to rozválcuje? Co přesně. Však je jedno jestli máš FSR nebo DLSS, můžeš použít oboje… A to je výhoda NV grafických karet proti AMD, s AMD musíš spoléhat na FSR, u NV můžeš použít i DLSS. A DLSS je rozšířenější než FSR - https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_games_that_support_high-fideli...

Některé hry pak mají oboje a tam si člověk může vybrat zda použije FSR nebo DLSS.

A jak FSR, tak DLSS je potřeba implementovat přímo ve hře, ale o to se ti stará engine, implementuješ do enginu a pak to můžeš snadno použít tolikrát, kolikrát ten engine recykluješ.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zle som sa vyjadril

FSR podporuje ako AMD tak Nvidia karty :
https://www.digitaltrends.com/computing/what-is-amd-fidelityfx-super-res...
+ integracia je na urovni enginu nie na urovni hry.

DLSS 3.0 momentalne nepodporuje ziadna , od 12 oktobra 2(3) grafiky z ktorych najlacnejsia stoji 899 dolacov.
Pricom nevieme vobec detaily ako narocne je implementovat DSLL 3.0

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to presne ako som predpokladal. Nvidia sa snaží od gamesákov dohnať ušlý zisk po mineroch. Lebo chamtivosť je nekonečná.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Do půl roku od vydání bude RTX 4080 pod MSRP protože za tohle jim to koupí jen několik nedočkavých a skalních fanoušků v prvních měsících, pak se budou jen kupit na skladech

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kde je chamtivost? 1600 USD za top grafiku? To je o 400 USD méně než při launchi chtěla za poslední top grafiku - 3090Ti. Možná si nepamatuješ, ale když vyšla 3090, před obchod se do fronty lidé stavěli i dva dny před zahájením prodeje aby měli šanci se k ní dostat. Ti co přišli jen den předem měli smolíka, nedostalo se na ně a tvořili pořadníky. A to ta grafika stála 1500 dolarů, což je po započtení inflace více než 1600 dnes a to i v US kde ta inflace je daleko nižší

1200 USD stávala 2080Ti, dnes za to máš teoreticky 3-6x výkonnější (vycházím z předpokladu že 4090 je 2-4x výkonnější než 3090TI), nebo jen 2-4x výkonnější 4080 s 16GB., Za 4 roky, 2x vyšší výkon, při stejné ceně - absolutní, se započtením inflace, nižší

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

High end má stát pod 20 tisíc, výšší střední kolem 12 tisíc, střed kolem 7000 Kč. Vše ostatní jsou skalperský/lichvářský ceny nenazřaný NVidie a AMD.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bájo bájo...teď už jenom nějakou hru která bude stát za to a neběží mi plynule už teď. Poslední graficky náročnou hru která mě zajímala jsem hrál CP2077. A tu bez RT šlo hrát v 1440p s FSR2.0(mod) na high i na RX5700 a opět bez RT s DLSS ji obstojně rozhýbe i RTX3060. Do MFS2020 za pár dní(jestli opět neodloží) přijde DLSS a FSR2.0 takže taky nevidím důvod upgrade. Jediné co do toho všeho hází vidle je RT a upřímě, mě zatím RayTracing uchvátil jen na screenshotech či jen v některých titulech a jen v některých scénách. Používat ho stále, je obzvášť při dnešních cenách energií docela drahá sranda.
A DLSS 3.0? Jestli jsem to pochopil správně, tak renderuje v 50% rozlišení PLUS každý druhý snímek interpoluje z předchozího? Wow...pokrok. Ale kdo ví, třeba s tím ty hry nebudou vypadat tak blbě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dlss 3.0 přidává technologii motion smoothing co má snad každá televize, neboli vkládání vymyšlených snímků mezi reálné upscalovane snímky.

Problém tohodle řešení je že sice zvyšuje fps ale odezvu místo snížení lehce zvyšuje.
Takže hra poběží na 200fps ale s odezvou jako při 90fps, supr, to potřebuješ.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No DLSS3 je hodně špatnej joke, toto je vyloženě jen pro marketing, ať můžou ukazovat větší čísilka... jsem čekal nějaké zlepšení rychlosti, třeba že vylepší ta Tensor cores ale ne zrovna tímto způsobem, ještě na úkor kvality, s nějakým guessingem, to jsme to teda dopracovali, spíš jsem doufal, že by mohli aspoň vyřešit místama ten dost otravný ghosting, když už nic a oni udělají takovej shit, toto je už teda docela zarážející, co si už Nvidie dovoluje, už je to IMHO trochu za hranou, takže teď budem kvalitu zas nenápadně snižovat, abychom z toho na oko ještě vytřískali tunu výkonu...

A do toho ještě ta entry-level RTX 4070 za cenu 80, ta tomu už jen nasazuje korunu a ještě jak se tváří, že se ty 4080 vlastně liší jen pamětí a výkon je stejný, přitom rozdíl tier, no to už je hnus velebnosti tady toto, chce se mi blejt, vrchol by už byl se ještě chlubit, že snížili spotřebu z 320 na těch 285W, přitom to je naopak, chci teď vidět, jestli si i toto lidi stále nechají líbit, vždyť ta 4 nm RTX 4080 12G bude mít spotřebu jak 7 nm RX 6900 XT i se stejným výkonem, akorát bude dražší, navíc bych se vůbec nedivil, pokud to bude mít i horší teploty, protože ten rozdíl ve velikosti je značný, takže co to je jako za paskvil? Snad tomu AMD fakt zatne tipec, protože toto už fakt není normální.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

“RTX 4070”, jak se karta jmenuje je irelevnatní. Podstatná je cena 899USD za 12GB 4080, ta je na tom v rasterizaci téměř jako 3090Ti s cenou 1999 USD. Spotřebou je o 20% níže při podobném výkonu. A to se bavíme o rasterizaci ve které toho výkonu mají v dritivé většině případů i současné grafiky dost, ale v RT ten výkon chybí, tady je a to opět docela zásadní. A pochybuju že lidé co kupovali karty jako 3080/3090 to mají na AAA tituly v nízkých detailech bez RT. Mají to buď na esport tituly a obrovské frame raty nebo na to aby si užili AAA tituly na maximu možností.

Vidím tady jasný posun ve výkonu, vidím tady jasný posun k lepší ceně a to i navzdory inflaci, vidím tady posun k podstatně lepší efektivitě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podstatná je cena, jen nevím z jakého klobouka si ji taháš... vytahuješ tady nějakých 2.000$ za RTX 3090 Ti, takovou cenu ta GPU už ale dávno nestojí, nechápu koho zajímá, kolik stála možná někdy při launchci, když podstatná je aktuální cena, to za prvé, a za druhé toho výkonu RTX 3090 Ti ta GPU, o které je řeč, v rasterizaci ani nedosahuje, takže porovnávat s ní spotřebu jde úplně mimo mísu, dosahuje výkonu RX 6900 XT, která se AKTUÁLNĚ prodává za 720$... takže ano, 900$ je úplný přestřel.

Taky nechápu, kde vidíš tu zlepšenou spotřebu, je tam zlepšení podle ofiko specs 15W oproti 300W konkurenci, která už je na trhu skoro 2 roky a která se brzy nahradí něčím novějším... no tak to je teda síla, ještě za 180$ víc... k tomu dostaneš jako bonus ještě menší plochu na odvod tepla a kvůli tomu nejspíš i horší teploty, no krása.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohto sa tiez obavam, ale nemusi to nakoniec byt takto. Pockal by som si na testy. Nemyslim si, ze to bude obycajny motion smoothing ala TV. Aj pri DLSS1 si niektori ludia mysleli, ze NV len prevzala to co robia TV a robi z toho halo. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže nVidia přidala snímkovací interpolaci co máme deset let v televizích, nazvala to DLSS tři-vole-nula a bude za to účtovat tučnou marži? :-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

A u čeho všichni tvůrci říkají "vypněte to" :D

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano byla to nadsázka a bude to jistě chytřejší. Plus tam máme zjevně nové hw instrukce, které možná hodně využijí uživatelé CUDA frameworku.

Na druhou stranu z implementace FSR vidíme, že je to možná spíše excuse nVidie aby lidi kupovali novější generaci GPU než že by byl opravdu nezbytný specializovaný hw obvod. Něco jako ty jejich předražené obvody na synchronizaci snímkovací frekvence, které se daly také téměř nahradit bez drahého hw.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne, ono je to fakticky komplikovanější. Ani to FSR 2.0 nezvládá vše z toho co DLSS 2.x (temporální artefakty v obraze).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak v herním nasazení si to umím představit "funkčnější". TV má problém v tom, že může pracovat jen s daným obrazem který je viditelný a tak to nejvíc odnáší pohyb na okraji obrazu. V grafice jde ale tohle omezení obejít tím, že se bude renderovat i malá část obrazu mimo viditelný okraj, čímž se tenhle nedostatek viditelný na TV výrazně omezí. Jak píšu, bude zajímavý sledovat jak to funguje v praxi. Spíš vidím větší problém v tom, že je DLSS3 only 4xxx+.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dle nových instrukcí v RDNA3 lze očekávat, že i AMD bude mít nějakou svou variantu FSR "Radeon 7xxx only".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Což bude jen horší pro hráče, a bude postavený před to zda FSR nebo DLSS, u NV to zatím není na pořadu dne, má oboje.. Osobně mám raději více možností než méně. Na druhou stranu tím že FSR není omezené HW, AMD si tím snížilo prodeje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

TV moze pockat na dalsi frame a potom interpolovat medzi predchadzajucim(i) a nasledujucim(i) - maximalne sa obraz o nieco bude oneskorovat. Pri hre, u ktorej sa vyzaduje nizky input lag, sa musi interpolovat iba na zaklade predchadzajuceho/ich snimku/ov.
Ak sa neinterpoluje spravne, nastane prudka zmena, bude velky skok medzi dalsim realnym renderovanym obrazom, alebo sa ani vtedy nezobrazi renderovany obraz, ale bude sa pomalicky interpolovat k tomu, co tam malo byt.
DLSS 10 bude potrebovat vediet iba meno hry a vysledne rozlisenie a vsetko si uz vymysli sama.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bývaly doby kdy jsem četlů o novinkách v GPU se zatajeným dechem a přál jsem si mít aktuální highend v počítači.
Dnes ty články skoro jen přeletím ale nějak mi to vůbec nic neříká - něco jako zprávy ze serverové části IT světa - vím že existuje ale že není pro mě. Dnešní GPU jsou prostě jiný svět než býval - spotřeba přímotopu, "vymýšlení" obrazu (vzpomenete jaké aféry a hádky byly tuším u anizotropního filtrování když to nebylo dokonalé?), ceny šponované okolnostma, ...

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně vycházela spousta dobrých her, kvůli kterým byl člověk ochoten utrácet za dGPU. Ale ta spotřeba dGPU je absurdní (o ceně nemluvě). Výparník RTX 4090/4080/4070.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako člověk co pracuje s webGL a Unreal Enginem si myslím, že autoři her nyní dlabou na optimalizaci. Je to totiž náročné - viz třeba toto: https://youtu.be/p8u_k2LIZyo

Je pro ně snazší do všeho nacpat raytracing a "hráči máš špatný hw, tvůj problém". Toto je třeba příklad Dying Light 2 která vypadá naprosto na houby a jede špatně i na RTX 3090.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

U mňa je to podobne, mám 6700XT a na tých zopár dobrých nových hier ročne ktoré sa oplatí hrať ako Elden Ring a Pathfinder WotR to bohate stačí...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V podstatě čekám jak příští rok dopadne Starfield, jinak nevím o ničem co by mě zajímalo. V současnosti tíhnu spíš k budovatelským strategiím a strategiím(DSP, Mashinky, Factorio, Workers and resources, Battletech), kde mi dle všech mých testů stačí i RX6500XT a stejně jí ještě podtaktuju, páč mi 60FPS na tohle fakt stačí. :) Hlavní PC zapínám už jen na CP a MFS, protože u něj mám 21:9 monitor.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nejseš cílovak těch high endových grafik, takže celá ta problematika jde mimo tebe. To je samé u mě a procesorem, Před pár lety jsem musel kupovat highend mainstream platformu abych měl výkon který jsem dokázal využít, dnes můžu koupit 5x levnější procesor a výkonu mám mám nazbyt, takže místo nutnosti i7 dnes vystačím s i3 a mimo herní počítač si pak vystačím na 95% s 3 roky starým mobilním SoC od Apple, nebo letošní vlajkový Snapdragon, na těch zbývajících 5% stačí 2 roky staré SoC od Apple

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jsem tak rád, že v tom nejsem sám... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"DLoSS na steroidech" :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vtipný je, že nové grafiky nemají na čem prezentovat, protože nejsou žádné nové hry, tzv. taháky. V prezentaci jsou chaoticky sestříhaný záběry z NVidia RX Racer. To je nějaký hodně nezajímavý tech demo. Portalu (2007) a MS Flight Simulatoru (2020). Na tom ukazují raytracing u kterého se musí zkoumat lupou co se vlastně změnilo.

Největší úlet ale je přeskinování Morrowindu (2002) pomocí "AI" kde se do scény nahází postahované modely a textury. To mě hrozně moc zajímá, pokud bych na konci roku 2022 uvažoval o koupi 4090Ti :) Extrémní zoufalost. Kdyby alespoň udělali nějaký fejkový UE5 demo nebo něco jinýho kulervoucího.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

On totiž Unreal nVidia hw úplně moc nevyžaduje :-) Dokonce se pro většinu věcí a to včetně global illumination obejde bez RT. A to nVidii podle mě moc nevyhovuje, potřebuje tlačit svůj tech.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzdyt ja to psal jiz pred mesici a pisi to stale, k cemu nove moderni, ultra rychle grafiky, kdyz dnes jednoduse neni co poradneho si zahrat, mel sem i Playstation 5 a jenom samy refresh starych PS4 her, doted na PS5 neexistuje jedina hra ktera by sla zahrat jenom na ni a to budou od jejiho uvedeni jiz 2 leta(listopad 2022)!, tak jsem ji prodal a vydelal a mam klid, nic jako Half-Life 3, Unreal Tournament 2022(EU5), Portal III a pod. jednoduse v priprave neni a smitec, kdyz vidim jake kokotiny vychazeji, musim blejt, cili jedine pro co smysl koupit si novou RTX 4000 dava je plynule 4K hrani a smitec.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dlouho jsem čekal se stařičkou 1070ti na konec kryptomanie a v létě to neustál, a pořídil za 23k MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 12G. Musel jsem vyměnit i zdroj, zapojil jsem měřič odběru energie a hrál jsem si. Undervoltingem jsem jí stáhl o 100W a zapínáním Vsync (mám monitor 60Hz) o dalších pár desítek W a ve skříni je ticho a chládek, přitom výkon na max :-) S RT jsem si chvíli hrál, ale vzdal to. Třeba Shadows od Tomb raider má s RT spotřebu nižší, ale obraz je máznutý.
Cyberpunk při RT naopak žere o 50-70W víc a obraz je trochu pěknější, no nevím, jestli mi to za to stojí. Kartu jsem kupoval hlavně kvůli Raytracingu a nakonec jsem zjistil, že ho DLSS degraduje a raději si dám v QHD plné detaily než odlesky za cenu mazanice. RTX 4000 budou zase chvíli trvat, než se odladí chladiče a výrobci nabídnou vymazlené (rog strig) modely, řádově o 3-6 litrů dražší než doporučené...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a vo tom to je... ani tyto GPU nedokážou ty dnešní hry utáhnout úplně tak na max.

Když někdo kupuje takovej high end, nejspíš od toho čeká, že už mu to utáhne třeba 4K a nebude už muset tak moc používat vyhlazování, nechá se pak akorát zlákat tím, že k tomu dostane i kvalitní ray tracing a ono pak v reálu ejhle... nic, dostanou spíš jen takovej FPS killer switch, který jim do toho jen hodí vidle a mají po prdeli a jelikož ten rozdíl mnohdy je mnohem víc poznat spíš jen v citelně nižších FPS než v nějakém extra lepším vizuálu, tak to většina lidí pak stejně nepoužívá... tak to prostě je.

Ray tracing furt hraje spíš takovou vedlejší roli, sice máš ke zvýšení výkonu to DLSS, ale pak právě vzniká taková ta úsměvná situace, kdy na jedné straně máš ray tracing pro přesné stíny, různé odlesky apod. a na druhé straně tam budeš muset nechat půlku obrazu nějak dopočítávat AI, abys s tím vůbec mohl pořád hrát v tom „4K“, ve kterém jsi původně vlastně plánoval hrát, akorát že v reálu pak vlastně vůbec, protože toto na detailech rozhodně nic nepřidá... toto je prostě postavené na palici. Dokud se s tím nebude dát hrát bez těchto obezliček, tak prostě sorry, ale za mne nezájem.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"právě vzniká taková ta úsměvná situace, kdy na jedné straně máš ray tracing pro přesné stíny, různé odlesky apod. a na druhé straně tam budeš muset nechat půlku obrazu nějak dopočítávat AI, abys s tím vůbec mohl pořád hrát v tom „4K“, ve kterém jsi původně vlastně plánoval hrát, akorát že v reálu pak vlastně vůbec, protože toto na detailech rozhodně nic nepřidá... toto je prostě postavené na palici."

Skôr mi príde na palici si vymýšlať niečo takéto. Veď to nie je pravda. Keď hráš s raytracingom, máš ho tam aj s DLSS na Ultra Performance. DLSS ti neuberie a nezníži detaily takýmto spôsobom. Jeho nevýhody sa prejavia skôr menej ostrým a menej dokonalým obrazom. Závisí od úrovne DLSS. Ale neprídeš o tie tiene a ani o odlesky. Stále budeš mať s RT odlesky z objektov, ktoré sú mimo zorného poľa. Stále budeš mať kvalitné tiene aj na miestach kde bez RT také nie sú.

A hlavne čím vyššie rozlíšenie, tým lepší je aj výsledok s DLSS. Bohviečo to nie je na natívnom FHD (aj keď stále lepšie ako ospevované FSR). Ale na 2K a vyššie a pri DLSS Quality je tak dobré, že máš problém si to vôbec všimnúť. Ale to je fakt treba reálne vidieť v pohybe a neteoretizovať o tom na internete. Pretože podpora DLSS nie je nevýhoda a nie je to jediný dôvod prečo kupovať najvýkonnejšie karty na trhu. Ľudia si nekúpia RTX 4090, aby používali DLSS. Ale môžu ho použiť keď budú chcieť alebo sa im to bude hodiť. :-) Okrem toho by mohli vychádzať aj hry s DLAA, kde sa nerenderuje obraz v nižšom rozlíšení. To je ďalší spôsob ako využiť tensor cores na takýchto kartách.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Ľudia si nekúpia RTX 4090, aby používali DLSS. Ale môžu ho použiť keď budú chcieť alebo sa im to bude hodiť. :-) Okrem toho by mohli vychádzať aj hry s DLAA, kde sa nerenderuje obraz v nižšom rozlíšení. To je ďalší spôsob ako využiť tensor cores na takýchto kartách."

Tak nevím, mě se DLSS při použití Raytracingu vypnout nepodařilo a v některých hrách nejde ani nastavit jeho kvalita. Takže ho beru jak nutné ku*vítko, které mi snižuje rozlišení za cenu použitelného Raytracingu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vo velmi malo hrach nejde nastavit kvalita. Tusim v nejakych starych boli iba on/off moznosti. To, ze sa ti ho nepodarilo vypnut asi neznamena, ze si nemohol, ale predpokladam, ze nechcel, aby si mal pozadovany vykon.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"přičemž cenová relace od $899 výše bude pokryta uvedenou trojicí modelů GeForce RTX 4080 12GB / 16GB a GeForce RTX 4090" -> cili:

-RTX 3090 Ti nesmi stat od ted vic nez 800€
-RTX 3090 699€
-RTX 3080 Ti 599€
-RTX 3080 10 / 12 GiB 499 a 549€
-RTX 3070 + Ti - 399 a 459€
-RTX 3600 Ti - 299€

Lidi si kurva na to pockaji(!), mining je jiz v prdeli(jenom ASIC a k tomu mrtve GPU Etherum).

Usetrite stovky € a tisice ČK! ->

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.