YouTuber: Nvidia žádá negativní hodnocení RX 5700 a product placement RTX
O svých zkušenostech se rozhodl podělit YouTuber, který z obav o provoz svého kanálu nesdělil jeho jméno. Jeho kanál má mít vysokou sledovanost, byť nepatří do úplné „top“ ligy a zaměřuje se na testy grafických karet a procesorů. V době vydání Radeonů RX 5700 však začal pozorovat něco, s čím se do té doby nesetkal:
- nejprve byl ze strany Nvidia požádán, aby Radeony RX 5700 nesrovnával s hardwarem Nvidie, ale pouze s Radeony RX 580 / RX 590
- když této žádosti nevyhověl a Radeony RX 5700 otestoval po svém, byl znovu kontaktován Nvidií a bylo mu sděleno, že jeho recenze vyšla pro nové Radeony příliš pozitivně a bude tedy „přehodnoceno“, zda je pro Nvidii dobrým partnerem s ohledem na recenze budoucího hardwaru
- dále uvádí, že mu ze strany Nvidie byly kladeny požadavky na product placement, tedy viditelné umístění krabic s logy „Nvidia“, „GeForce“, „RTX“ a to i ve videích, která se vůbec hardwaru Nvidie netýkají a jsou o procesorech Intelu nebo grafických kartách AMD
- také byl žádán, aby testy procesorů (AMD × Intel) byly prováděny výhradně na sestavách osazených grafickými kartami Nvidia a nikoli AMD
Podobnou praxi popisují i ostatní YouTubeři, se kterými je v kontaktu. Většina z nich prý požadavky plní a neplánuje své zkušenosti zveřejnit, neboť se obávají, že jejich spolupráce bude ze strany Nvidie „přehodnocena“ a přijdou o hardware na testy a ovladače, tedy prvky, na kterých jejich živobytí stojí.
U klasických webů už většinou došlo k útlumu podobných praktik, protože jejich existence zpravidla nestojí na zápůjčkách hardwaru jedné-dvou značek, ale příjmy zajišťující existenci jsou rozložené do širšího spektra zdrojů než reklam zobrazených v recenzích. Přesto šlo v minulosti o poměrně běžnou praxi a dlouhodobí čtenáři si jistě vzpomenou, že jsme raději byli několika subjekty „přehodnoceni“ a vzdali se recenzí hardwaru některých známých značek, než abychom si nechali diktovat, co a v jaké podobě smíme publikovat (případně absolvovali „koberečkové“ hodinové telefonáty s PR manažerem jisté značky).
Co k situaci říct. Nemá smysl hodnotit, zda je to legální nebo ne, to by ve výsledku musely hodnotit soudy nebo příslušné komise, ke kterým se věc stejně nedostane. Nemá smysl hodnotit, zda je to etické, protože na to stejně bude mít každý člověk vlastní názor - tisíc lidí, tisíc chutí. Hodnotit můžeme pouze to, zda je to možné, což - s ohledem na zkušenosti naší reakce - nemůžeme vyloučit.