Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Olympus prodává divizi fotoaparátů

Co si budeme nalhávat - ze samostatného fotoaparátu se stane luxus jak z pohledu ceny, tak míry rozšíření.
Já už si levnější fotoaparát taky nikdy nekoupím (děkuji Canonu za megapixel war díky níž jsem se starším levným foťákem měl lepší fotky než s novější generací co přišla min. 5 let po něm) a dražší jsem nikdy nekupoval.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jakou přesně střední třídu mají ty mobily nahrazovat ? Věřím tomu že jsou lepší než spoustu kompaktů za 3000 Kč (to beru rozhodně jako nižší třídu) a třeba fotí i stejně dobře jako kompakt za 5000 Kč. Ale ani se všemi softwarovými serepetičkami na světě to není lepší než fotoaparáty za 10-30 tisíc .. to už se bere jako vyšší třída nebo co ?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, pro většinu je foťák za 10 a více tisíc těžko zdůvodnitelný výdaj a tím pádem vyšší třída.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

přesně, pokud by měli lidi dát 10ku za foťák, tak to radši daj za telefon a taky že dávaj radši peníze za telefon než foťák, za mě od galaxy s7 jsem s foťákem spokojenej na cokoliv a kompakt jsem naposledy kupoval před 10ti lety a to byl ještě odolný vodotěsný do vody, do 10ky to kupovat na kvalitu nemá moc cenu a od 10ky si to koupí jenom machrující magor, nebo člověk který víc proč si to kupuje, ale většinu lidí to prostě dneska nezajímá

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Lidi už zdaleka tak často nepotřebují fotoaparát. Pamatuji doby kdy člověk jel na výlet či dovolenou a foťák měl celou dobu s sebou (pověšený na krku). Dneska to nikdo dělat nebude, dneska se spokojí s mobilem, na momentky selfíčka a kopie papírů to stačí. Foťák jsem si pořídil na focení vzorků do práce a i ten vytáhnu jednou za uherský rok.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Lidi? Nezobecňovat! Když už tak jen někteří(!) lidé. Někteří! (slovo lidé se dokonce může úplně vypustit, protože je jasný že ne zvířata ;-) A tak stačí napsat: "Někteří už zdaleka.....")

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu že se jedná o naprostou většinu lidí, tak je naopak podobné zevšeobecnění na místě, na rozdíl od snahy tvářít se že se jedná jen o "některé". Ostatně kdyby to nebyla pravda, tak to s producenty kompaktů nešlo tak z kopce.
Za poslední rok jsem člověka s foťákem snad nepotkal a když tak jen na nějaké svatbě profesionála.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to se asi špatně díváte, potkat turisty apod. s klasickým foťákem, případně s obyč zrcadlovkou ještě stále není nijak neobvyklé.A tím opravdu nemám na mysli profesionály. Už jen ten zájem o workshopy (se kterými se poslední roky roztrhl pytel) i pro naprosté začátečníky, kde se fakt nefotí mobilem, je docela zajímavý.Ale jinak samozřejmě ano, u běžného člověka, kterého fotografie jako taková nijak nezajímá a je pro něj jen dokumentačním instantním médiem/nástrojem, kraluje mobil na plné čáře. Je to prostě přirozený vývoj.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Ale ani se všemi softwarovými serepetičkami na světě to není lepší než fotoaparáty za 10-30 tisíc .. to už se bere jako vyšší třída nebo co ?"
- 10-30tis je entry level, nebo sotva střední třída bez objektivu... Tahle třída díky mobilům přávě do pár let celá zanikne.

Mám doma fotovybavení za několik set tisíc a troufám si tvrdit,že když si odmyslím teleobjektivy a možnost používání záblesků, tak dokážu stejnou fotku udělat s fullframe foťákem jako s iphonem11pro. Proto když se mě všichni známí a zákazníci dokolečka ptají, jaký si mají koupit foťák na focení dětí apod, tak jim říkám, ať si koupí pořádný telefon a to jim udělá z 90% stejnou službu.

Kdo pořád nevěří ať se mrkne na tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=iKqj_s0jyaI&t=1s
Já rozdíl poznám, ale běžný uživatel? Pochybuju....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A koľko to stojí ten i11pro? To je low-end? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Iphonům se můžeš v klidu vyhnout, stejně nejsou mezi fotomobily nejlepší a už vůbec ne s nejlepším poměrem cena/kvalita foťáku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ak si pozriem DXOMARK, tak nič lacné na popredných priečkach nie je. Ja osobne mám na cvakanie Samsung A41 a na fotenie Sony RX100 Mk1.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak se nekoukej na DXOMARK a pokud to nedokážeš, tak se koukej i na horší umístění než první desítka či dvacítka. Oni i tyhle horší stačí. Ta „drahost" je ovlivněna pro fotoaparáty nepříjemným faktem, totiž tím, že mobil každý člověk mít skoro musí, foťák ani moc ne.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

lowend ne (navíc jsme se bavili o lowend foťákách což je 10-20tis, střední třída 30-70tis a highend cca 80-200tis( a to uvádím ceny bez objektivů), ale tak on ten iphone je v první řadě telefon a pracovní nástroj - ty fotky a krásná videa jen jedna z částí celku. Kdo nechce iphona ať si koupí huawei, xiaomi, nebo nějaký co nejméně zabugovaný model samsungu :) Dobré foťáky mají i telefony co stojí půlku co ip11pro. Iphone byl jen příklad, protože foťák má jeden z nejlepších a navíc úžasná videa (a super stabilizaci)

Takže, než si koupit lowend foťák, radši si koupím s lehkým příplatkem highend mobil a kvalita fotek bude stejná, neli lepší :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže FF Sony A7 kit nový za 650 € je lowend? To som ale debil, že som si nekúpil nejaký hiend mobil, ktorý môžem ľahko stratiť, rozbiť displej, ukradnúť, prípadne vďaka zastarávaniu baterky, alebo dokonca software, budem tak nejako prinútený kúpiť o dva roky nový. To sa to mobilné fotenie zrazu predražuje. Myslím, že si radšej vystačím s lowend mobilom, kde ma netrápi kvalita momentiek. Keď viem, že chcem fotiť, tak beriem foťák. A tých príležitostí, keď "na kvalite záleží" je dosť. Turistický výlet, dovolenka, rodinná oslava, dokumentovanie detí od kolísky. Predsa nechcem hnusné, rozmazané, zašumené, bez detailov fotky. PS: Dokúpené nejaké svetelnejšie objektívy. Ako amatérovi mi A7 stačí a keď o pár rokov klesne A7III, prípadne A9 na rozumnú cenu, tak pouvažujem o výmene tela.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sony a7 je entry level fullframe a z hlediska fullframu je to lowend. To ze budes hystericky reagovat a prekrucovat co jsem rekl a placat kraviny o rozbijeni a ztraceni telefonu na tom nic nezmeni.
Baterie se daji i menit a stoji to jen par stovek, doporucuju zkusit ;)

Nekdy bys mohl i nove telefony zkusit, novy mobil ti i to bezici dite narozdil od obstarozni a7 pokazde zaostri, navic si muzes misto hnusneho rozlepaneho videa z a7 natocit stabilizovane 4k HDR video :)

Nikde nerikam ze telefon je lepsi nez fotak, jsou specificke oblasti fotografie kde fotak nenahradis, jen ze pro vetsinu uzivatelu je lepsi si koupit highend mobil nez entry level fotaky.

Na dovolene jsem mel sonaka a uz ho brat nebudu, radsi si misto tahani tela fotaku+sirokace+padesatky+ zakladniho zoomu vezmu do kapsy telefon se stejnym rozsahem ohnisek a prazdnych rukach budu radsi nosit syna nez tunu zbytecne vybavy.

Dovolena a vylety je presne ten pripad kde jsou fotaky obycejnam uzivatelum (kterym se o dovolenou rad stavam) akorat na obtiz.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Sony a7 je entry level fullframe a z hlediska fullframu je to lowend."
Tak to, že kategóriu mobilné telefóny rozdelíte na low, mid a high je fajn, pokiaľ by ste demagogicky kategóriu digitálne foťáky nerozdelili na kompakty low, mid high, bridge, MFT, zrkadlovky APSC+FF, CSC APSC+FF low, mid high a nedajbože ešte rozdelíte kompakty na s malým čipom, väčším čipom (1") , veľkým čipom (4/3, APSC) a to každé na low, mid, high.
Čo tak zbytočne nerobiť zo seba blba a rozdeliť danú techniku len podľa ceny? Vy ste začali s cenovými rozsahmi a stále sa predávajú aj lacné kompakty. Lebo mobily ako fotítko zjavne takto delíte a nielen vy. V tom momente by sa mohol A7 hravo posunúť do mid a nemusíte urážať tento foťák len preto, že je starý cca 5 rokov (Sony ho ale stále vyrába).
Vy veľmi dobre viete, kam som mieril príspevkom. Mne je jasné, že ľudia sú od prírody leniví. A keď im stačí priemerná kvalita, je to ich vec. Videl som fotky fakt nie z lacného Samsungu a stačilo iba, aby nebolo priame slnko (pod mrakom, v tieni a podobne) a tá strata detailov je neprehliadnuteľná. (Nehovoriac o dlhších časoch a pohybovom rozmazaní). Lenže ľudia to pozerajú na displejoch mobilov a potom na stránkach sociálnych sietí, kde sa to zmenší (MPx a kompresia) a nejako obstojne to na monitore vyzerá. Na detailné prezeranie a väčšiu tlač to nie je (Už v A4 vo fotoknihe vidnoten rozdiel). Samozrejme pokiaľ nekúpite ten mobilný high-end. Ale neposudzujte seba s bežnou populáciou. Možno vám nevadí dávať každý rok, dva za nový mobil cca 800-1200 €. Ja osobne mám limit 300 € každé dva roky (pred 2,5 roka LG G6) a verte, že tá A7-ka je ďaleko vpredu v každej situácii. Samozrejme okrem mobility. Ale ako som písal, na blbosti mi stačí fotítko, na normálne fotenie FF CSC. Vy tu niečo blúznite o low-ende A7, ale predbehne aj zrkadlovky kvôli F/B focus (na zrkadlovkový hi-end teda nemá, ale cenou im ani nekonkuruje), či nízkou mierou šumu vo vyšších ISO (rok vydania).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak je to foťák z roku 2013, který jentak mimochodem ani v té době nebyl žádný zázrak. Výdrž baterie stojí za prd, ergonomie bídná a co hůř, ostření ve srovnání s konkurencí je úplně tragické. Objekt se téměř nesmí hýbat a ve videu (které patřilo už v té době k podprůměru) foťák neostří téměř vůbec.
Jediný plus toho foťáku je snímač, který je i teď relativně dobrý, takže na krajinky, architekturu a nějaké portréty je foťák furt dobře použitelný. Ale musíš si k tomu koupit jiný objektiv, protože seťák co je k tomu (28-70 f5,6) patří k tomu vůbec nejhoršímu co lze na foťák nasadit a to napříč značkami.
Ale abych jen nehanil, při osazení lepším objektivem a trochou umu a trpělivosti může produkovat nádherné fotografie. Za těch necelých 400€ co se prodává na ebay může udělat ještě dobrou službu. Jen prostě ten foťák už dáávno nepatří do střední třídy a z aktuálního pohledu je to lowend. Ve střední třídě má sony z FF akorát a7III a rIII.
Ale není to o tom do jaké třídy patří. Jestli se ti s ním dobře fotí a stačí na to co potřebuješ, tak ok, není co řešit.

" pokiaľ by ste demagogicky kategóriu digitálne foťáky nerozdelili na kompakty low, mid high, bridge, MFT, zrkadlovky APSC+FF, CSC APSC+FF low, mid high "
Nerozdělil jsem to úmyslně, protože si napříč platformami konkurují: a7ii x d600, a7iii x d750 x z6 , xt-4 x d500 apod...

"Ale neposudzujte seba s bežnou populáciou. Možno vám nevadí dávať každý rok, dva za nový mobil cca 800-1200 €. Ja osobne mám limit 300 € každé dva roky"
Ale já jsem běžná populace, žádný boháč, ba naopak. telefony obměnujeme v rodině po pěti letech, takže se držíme taky na těch 300-400€/2roky

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ďakujem za odpoveď. Ja len, že mobily nemajú žiadne "technické" rozdelenie a do low, mid, high sa rozdeľujú len podľa ceny. V tom prípade ale treba celú fotografickú techniku nedeliť do kategórii a až tie kategórie do low, mid, high, ale komplet od lacných kompaktov po najdrahšie zrkadlovky. A v tomto kontexte sa už môže dostať niekam do stredu. Aspoň podľa toho cenového delenia, čo ste na začiatku napísal.
No a presne ako ste písal, mne A7 vyhovuje, lebo nemusím naháňať malé deti ani formule. A stále je to dobrý foťák vďaka snímaču a dobrým objektívom.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To není o tom, že by skutečné foťáky nefotily líp, než mikroprocesory mobilů. To je o tom, že 99% uživatelů to úplně stačí. Fotí venku na dobrém světle statické záběry a myslí si, že to je všechno, co fotit jde. Ostatně k odeslání na instáč nebo facák to stačí úplně, ne?

Kdysi dávno fotili jen ti, kteří opravdu chtěli (nebo museli) a měli na to. Pak přišel boom digitálních kompaktíků, na které měl každý a fotily "zadarmo". Takže začal fotit každý - a s mobily to pokračuje.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

priznavam olympus, samsung beriem ako low end (som Nikonak na D 700 a D850) ale mna ta technika zivy.
Olympus mal davnejsie problem pri kompaktoch so senzormi takze sa to dalo ocakavat

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

samsung skončil s foťákama už v roce 2017 :)

D850 jsem taky měl, pěkná mašinka, ale už bych asi zpět na DSLR nechtěl :) Už jsem asi s tím eye AF zpohodlněl :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

M43 mi právě přijde fajn pro nadšené amatéry, protože na rozdíl od FF systémů je malý a lehký, na rozdíl od telefonů odolný. A jako nadšenec nefotím svatby v šeru ani vzdálené momentky v nějakém rychlém sportu (když vytáhnu typické předměty flamewarů mezi FF a M43 fanoušky).

Vzhledem k tomu, že byli pořád ve ztrátě, tak buď se to lámalo na marketingu anebo se v mojem pohledu mýlím.

BTW, Samsung NX1 mi na svou dobu přišel jako celkem převratný (zvlášť od outsiderské značky), nebylo to tak?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

m43 byl sice rozměrově super pro nadšené amatéry, ale cenově si u pokročilejších modelů (i objektivů) mohl podat ruku s profi fullframy, takže se není čemu divit, když lidi radši šáhnou po nikon Z nebo Sony.

Samsungy NX byly super celá řada, taťka měl kdysi NX5 a fotky z toho lezly fakt nádherný (a to i přes redukci na FD) :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Byl? :-) I kdyby to Olympus komplet zavřel bez náhrady včera, stávající vybavení bude pořád stejně dobře fungovat dál. Uvidíme, jak dlouho budou mít servisy náhradní díly, ale 4/3 a dokonce i OM objektivy se v inzerátech nabízejí dodnes, takže předpokládám ani o m43 nebude nouze.

Samsung jsem měl dřív taky (NX11) a ten 30mm f/2 pancake fotí velice hezky; redukovat nebylo na co, takže nemůžu srovnat. Pak jsem ho dal pryč, když už se najednou nedal čekat žádný další vývoj, a přešel na Olympus E-M1, když se naskytla výhodná příležitost. Přirozeně mě teď lehce otrávilo, že Olympus to taky balí... takže jsem zvědavý, na co se bude dát přejít, až budu někdy za X let hledat náhradu.

P.S. Když jsem přecházel, žádný Nikon Z neexistoval a Sony se přiznám, že už nevím, proč mě tehdy minulo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"I kdyby to Olympus komplet zavřel bez náhrady včera, stávající vybavení bude pořád stejně dobře fungovat dál."
Tak JIP co koupil olympus prohlašuje že m43 budou dělat dál, takže předpokládám, že se ve finále nebudou dít nějaké velké změny a výroba a vývoj pojede dál.

"Sony se přiznám, že už nevím, proč mě tehdy minulo."
Tak u mě to byla taky taková "svatba z rozumu", prostě jiný výrobce než sony neměl funkce, které jsem potřeboval tak jsem přešel k nim. Ale ten pocit z focení soňákem se nedá srovnávat s tím co jsem zažíval s nikonem a fujifilmem :) Fuji to je čistá radost z každého focení :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Áno, sú to len vaše predpoklady. Historické trendy hovoria niečo iné. Možno rok sa budú tváriť, že niečo robia. O dva, či tri roky asi zaniknú, lebo budú stále v strate. A ten investičný fond asi neexistuje, aby produkoval akcionárom stratu. Ale kľudne sa o tri roky ozvite, ako nám tu Olympus značka rozkvitá.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OK, já jen vycházel z vyjádření olympusu a JIP. Jestli máš lepší info sem s ním.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

JIP předtím od Sony odkoupil VAIO a od té doby ty notebooky leckde po světě přestaly existovat, co vím, takže mi to i navzdory všem slibům dělá starosti. Navíc ještě na konci listopadu 2019 Olympus vytruboval "For Imaging, however, we currently have no plans to sell the business.", takže tady ta korporátní oznámení nutně neberu jako bernou minci.

A i kdyby to náhodou dopadlo zle, tak pořád ve standardu zůstává ještě Panasonic a další menší hráči.

Nějaké detaily k tomu Fuji, co tam dělá tu radost? Nebo "radost"? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak já doufám že to dopadne dobře ač olympus nemám, už jen kvůli zdravé "konkurenci".

Radost z focení s fuji, kdo nevyzkoušel nepochopí. Byl to jediný foťák z těch všech co jsem měl, který jsem měl opravdu rád :) Měl jsem x-t2 +23mm+35mm+ 56mm+18-55 a doteď lituju, že jsem se jich ve prospěch sony zbavil :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To chápu, tyhle Fuji mašinky jsou moc pěkné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono zakladni problem je ten ze klasicky fotak musi clovek vedet ovladat, tez program na zpracovani fotografii a musi se vedet prodat, naopak inteligentni telefony dnes ziji ze socialnich siti cili osobni prezentace kde se vydelava hromada penez, vyhoda telefonu je tedy jasna, stisknu, rychle dilo upravim a jiz to hazim na sit zatim co klasicky fotak je o dost tezsi, foti primarne do .RAW-u/jinych cili velkych souboru ktere se nasledne musi zpracovat lepsim softwarem a az pak se ty fotografie publikujou.

Inteligentni telefon nikdy nenahradi skutecne fotograficke pristroje, jenze IQ dnesnich lidi jde hromadne dolu s tim ze kazdy chce mit vsechno a hned a tomuhle trendu jednoduse klasicke fotaky nemuzou konkurovat, na dobrou fotku to chce proste cas, pristroj a umeni, takovych lidi je cim dal min.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to je přesně to proč lidi už nekupujou kamery a foťáky, je s tím tolik práce a výsledek je sice lepší, ale většině se ten rozdíl v kvalitě a času stráveným prostě dneska nevyplatí

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Diit čtu mnoho let, ale tento článek mne donutil se registrovat ......Takže zdravím místní komunitu. Zmínit pouze nikon a canon a vynechat sony, které je leadrem na poli fototechniky, dodává snímače skoro všem a na její bez zrcadlové fotoaparáty museli nakonec zareagovat všichni, hlavně canon a nikon ......... to snižuje informační hodnotu. Sony byla právě ta, která začala dodávat snímače rozumné kvality s pdaf od levných founů až po mobilní hi-end a zaměřila se na špičkové kompakty s 1" snímačem, kdy jejich obyč kompakty šly do pozadí. Sony byla ta, která má na svědomí to, že si můžete dnes dělat pěkné fotky s mobilem. Panasonic se ještě chytil tím že se zaměřil na video. Canon a nicon se staly konkourencí samy pro sebe a museli nově vyvíjet bezzrcadlové systémy a objektivy k tomu. Mají co dělat aby jejich divize přežily. Olympus to skusil s AI a strojovým učením s fotoaparátem, který je velký jako Eos 1d x se snímačem 4/3 a to je jak vidno konec jejich divize .........

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Možná jsem to měl víc zdůraznit, ale článek jsem začal zmínkou historii Olympusu, která začala před 84 lety, takže jsem uváděl pouze tu konkurenci, která po nějakou významnou část této historie jako konkurence fungovala.
Sony, ale třeba i Panasonic, jsou ve světě fototechniky nové značky (byť úspěšné) a zrovna Sony, která 4/3 systém zcela ignorovala (jak po stránce snímačů, tak objektivů), pro Olympus nepředstavovala konkurenci.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Olympus to úplně zabil tím 4/3. Pro DSLR je to prostě příliš malý snímač, navíc tělo ani objektivy zase o tolik menší nejsou - a mobilita je s DSLR vždycky mizerná, nějakou brašnu s objektivy musíte tahat tak či tak, tím pádem zmenšení těla a objektivů o 1/3 je celkem nedůležité. Takže Olympusy nabízely v porovnání s většími čidly ostatních výrobců horší kvalitu, navíc ze mastné ceny. Bezzrcadlovky dodnes nemohou v mezních případech - a o ty jde - DSLR konkurovat.
Kompakty nejsou úplně mrtvé, o čemž svědčí úspěch Sony RX100 a dalších - jen se to musí umět navrhnout a udělat. Že většině lidí stačí cvakat telefonem, to stačí...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Bezzrcadlovky dodnes nemohou v mezních případech - a o ty jde - DSLR konkurovat."
Myslíte v hluku, ktorý robia na svadbe, alebo koncerte vážnej hudby? :-)
Alebo v čom nemôže konkurovať Sony A9 II v medzných situáciach?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak jediný reálný zbývající aspekt je výdrž na baterku, tu mají DSLR nepopiratelně lepší. A možná sortiment objektivů, ale: 1) zrovna v tom je m43 špičkový a Sony FE je na tom taky dobře, tam naopak zatím strádají FF bezzrcadlovky od Nikonu, Panasonicu a Canonu 2) je super mít k dipozici objektivy za X dekád, ale jaký nejstarší objektiv používáte konkrétně vy všichni v tomhle vlákně?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je toho fůra. 1) S DSLR používám staré objektivy bez AF, nebo i nové s AF zaostřuji/dotahuji manuálně na matnici s mikrorastrem a šikmým klínem, rychle a přesně na co opravdu chci, ne na co chce zrovna elektronika - za 30 let jsem se to fakt naučil 2) Při fotkách s vysokým kontrastem EVF nezvládá dynamický rozsah, oko v pohodě. 3) Focení něčeho, co se náhle moc leskne nebo svítí, jak bod dva 4) Přes DSLR "fotograficky vidím", přes EVF vidí elektrika 5) Jsem konzerva a staromilec, tedy aspoň v DSLR. 6) Bezzrcadla jsou ošklivé bazmeky - kde je tradice jemné mechaniky, přesného strojírenství atd., fšecko jsou to prostě takové elektronické klumpry s "počítačovou životností", za 5 let po tom pes neštěkne ;-)

Kromě DSLR mám i bezzrcadlo a pár hledáčkových/EVF, ale zrcadlovka je prostě pořád zrcadlovka, na určité věci je nejlepší. Bezzrcadla mají fůru výhod, ale i značný počet nevýhod. Nechci se pouštět do žádné flame-war, ať si každý používá co chce a vidí výhody v čem chce.
Sám jsem před pár lety všechny DSLR prodal a používal Sony RX1RII, a mám ten přístroj pořád, ale znovu jsem pořídil DSLR, protože ...

Ale fakt je pár "maličkostí" které dosud EVF přístroje, kde se kouká přes elektroniku, nezvládají. Nejvíce opomíjená a přesto moc důležitá je to "fotografické vidění", protože přes čidlo-procesor-displej nejsou vidět skutečné barvy, jak je vidí oko, ale jak to zobrazuje elektronika, tedy různě posunutě podle barveného vyvážení na teplotu chromatičnosti; také jas a kontrast je jiný než při koukání přes zrcadlo a matnici - něco je otázka zvyku, ale hodně z toho ne. To všechno rozhoduje, "zda to zmáčknout nebo ještě ne" a zda se fotka povede nebo ne. Tak jistě, většině lidí je to úplně šumafuk a kvalitu nepoznají, ani kdyby je to zvíře kouslo do zadku...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dík za názory a za argumenty, je dobré mít i ten druhý pohled a znát přednosti a slabiny obou systémů. Předpokládám, že kdybychom se bavili s někým, kdo fotil ještě dřív než my, měl by negativní názor na zoomovací skla (první sériově vyráběný 35mm zoom - 1959[1]), na automaticky ostřící fotoaparát (první velkosériově vyráběný kompakt s AF - 1977, první SLR s AF - 1981[2]) nebo na vestavěnou stabilizaci (poprvé v objektivu 1994, v 35mm těle 2003[3]), ani nemluvě o přechodu z analogu na digitál - není to tak dlouho, co bylo strašně moc zarputilých pro-analogových lidí, asi si už zvykli... První prodávaná 35mm DSLR vznikla zřejmě kolem roku 1991.[4]

Tady mám nějaké doplňující dotazy, nejsou myšlené nijak útočně ani provokativně, naopak opravdu bych rád věděl, jestli mi ještě chybí nějaká informace nebo mám špatné předpoklady:
- k bodu 1 - snímače na moderní bezzrcadlovce mají ostřicí pixely rozprostřené mezi snímacími, takže jsou v dokonalé rovině - proč bych na nich musel něco štelovat? neboli, jak by se mohlo stát, že by mi AF nezaostřil dobře?
- k bodu 2 a 3 a k těm "maličkostem" - pokud fotím se zrcátkem a používám "fotografické vidění", stejně se pak zrcátko sklopí a světlo jde na elektronický snímač, který je buď stejný nebo horší než v bezzrcadlovce (tady vycházím z výroční zprávy Nikonu, který systém Z označuje za svou budoucnost[5]). Pokud fotím bez zrcátka, obraz do hledáčku beru ze snímače, neboli mám okamžitý náhled toho, jak bude výsledná fotka vypadat. Jasně, že lidské oko má výrazně lepší dynamický rozsah, o tom se nemusíme hádat - moje otázka je, pokud výsledná fotka stejně závisí výhradně na dynamickém rozsahu snímače, v čem mi škodí dělat si i náhled pomocí snímače?

Toto je jen můj osobní komentář, doufám, že pořád nijak provokativní:
- k bodu 6 - na LensRentals (velká půjčovna objektivů v USA, kde si i dělají vlastní servis) se rozplývali nad tím, jak úhledně a promyšleně jsou nové Z a RF objektivy dělané uvnitř - na rozdíl od těch předchozích (vypůjčím si) ošklivých bazmeků, které se před dekádami začaly dělat nějak a od té doby se to moc neměnilo. Jinak to srovnání s počítači je taky na místě, ale osobně to vidím z druhé strany - nevšiml jsem si, že by profíci (a to i ti s DSLR) používali starší techniku než několik let, pokud si můžou dovolit novější. Starý počítač i starý foťák funguje úplně stejně dobře jako když byl nový, ale když ho ten nový (teď přejdu k počítačům, které mě na rozdíl od foťáků živí) výkonem i úsporností zostudí a vy jste v silně konkurenčním prostředí, prostě si nemůžete nechat ujet vlak. Samozřejmě se nebavím o takovém tom domácím focení, doma jsem přešel ze stroje z roku 2010 na stroj z roku 2013 a jsem spokojený. DSLR i CSC z roku 2010 jsou na focení pořád dobré, jen jsou zastíněné ještě lepšími kousky z roku 2020, to přece vůbec není otázka přítomnosti zrcátka, komplexní elektroniky je dneska plné obojí.

Mimochodem, ta RX1RII má pevný objektiv? To se popravdě vůbec nedivím, že bylo potřeba přibrat zase i něco s vyměnitelnými, bez té flexibility to prostě není ono :-)

Nějaké reference, ať to nemusím hledat znovu:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Zoom_lens#Characteristics
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus#History
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Image_stabilization#Optical_image_stabiliz...
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_single-lens_reflex_camera#History
[5] https://www.dpreview.com/news/3735695524/a-closer-look-into-the-latest-f...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Díky za připomínky. Předem bych asi měl napsat, že fotím, protože je to můj koníček od mala, a z hlediska techniky a preferencí mám prostě "svoje libůstky", například mám rád zrcadlovky a hledáčkové foťáky. Fotím už jen digitálně, ačkoliv někdy si z nostalgie vezmu něco starého a proženu tím pár filmů, ale klasický chemický pozitivní proces už jsem nedělal léta, ačkoliv vybavení temné komory stále ještě mám, jedu to pak přes skenery a kompy. Profesionálně jsem to dělal bokem jako študák (svatby a tak), a dnes (moje profese je ICT) fotím občas něco do práce, protože je pro mě často jednodušší si to udělat vlastními silami než to někomu zadávat, kontrolovat; a kromě toho mám fotografování a práci s obrazem rád. Fotil jsem už za ta léta všechno možné, od mikrofotografie, rostlin, hub, produktové foto, leteckých fotek, horolezeckých, holky jako akty i jako módu (+hadry, auta, letadla, zbraně), krajinu, street foto, a samozřejmě rodinné fotky, děti a tak. Prostě fotím fšecko. ;-)
Samozřejmě mám i "negativní názor na zoomovací skla", jelikož fixní ohniska jsou prostě o něčem jiném, nejen kvalitou ale i přístupem k fotografování - "zoomovat nohama" má holt něco do sebe a navíc mám rád supersvětelné objektivy, rád si hraji s hloubkou ostrosti/bokehem; člověk musí předem vědět, co chce fotit a tak - prostě to musíte mít v hlavě a nohách místo kroucení zoomem. Další věc je, že i když dnes už existují opravdu kvalitní zoomy, srovnatelné rozlišením a dalšími hodnotami s fixními ohnisky, jsou také patřičně drahé (což tedy kvalitní fixy také). Pevné ohnisko má také výhodu, že je menší a "nenápadnější", samozřejmě jak které - může to být středně širokoúhlá "palačinka" nebo také supersvětelné bago Sigma Art nebo Zeiss, to úplně malé fakt není. Neodmítám samozřejmě zoomy jako takové, ale zrovna teď mám takové "fixní období", kdy raději používám fixní ohniska. Ono to je dané dnes také tím, že když máte tělo s 24-50 MPx, tak tolik zoom nepotřebujete, stačí fotit nějakým širokým ohniskem a pak udělat výřez, jelikož každá fotka nejde na plakát a často stačí, když zbude těch cca 10 MPx (na A4 fotku nebo FHD prohlížení na něčem to je dost). Proto mi také vyhovoval ten Sony RX1RII, ten má 42 MPx a 35/2 na FF, takže je to fšecko "tak akorát" - na street foto, fotky dětí, rodinných událostí a výletů... Jenže se objevily ty krásné pevné objektivy Sigma Art, no a "pocítil jsem neodolatelně silné nutkání...", takže proto jsem si znovu pořídil DSLR ;-)
Ad 1) Jednak AF objektivy mívají svoje "specifika", jako je občasný front-focus/back-focus, některé chodí hůře za slabého světla (což fotím rád, další výhoda supersvětelných pevných ohnisek) a kromě toho, automatickou koordinaci oko-ruka-zaostření mám zažitou, takže ručně zaostřím na co chci, kdežto přes AF musím nějak vybrat ostřící bod nebo to nechat na elektronice. Samozřejmě, v některých situacích je AF lepší - třeba když se fotí na clonu 1.2-1.4 (hlavně delšími ohnisky než 50mm), tak je hloubka ostrosti opravdu malá a přesná ostrost není na matnici dobře vidět ani při použití těch nejlepších matnic s mikrorastrem a klínem - proto je lepší ostřit (když to objektiv a tělo umí) "manuálně s AF asistencí" (když blikne správný zaostřovací bod při manuálním ostření). Jenže mám některé skvělé objektivy, které AF nemají nebo jim chodí skutečně mizerně. Takže proto.
Ad 2/3) Jistě, fotka je taková, jakou zachytí elektronika - ale šlo mi o ten výběr záběru, kdy kvůli dynamickému rozsahu EVF (který je typicky značně mizernější než chytí výsledná fotka do RAWu) nevidím, co se vlastně děje v těch částech záběru, které jsou příliš tmavé nebo přesvětlené. Před tím, než zmáčknu spoušť, takže vlastně nevím, co fotím. Při "pravé zrcadlovce" nebo optickém hledáčkovém foťáku tenhle problém není, oko vidí...
Ad 6) Jednoduchá odpověď je nostalgie... Nové drahé objektivy jsou jistě udělané dobře, nakonec pokrok v CNC obrábění/3D tisku za poslední dekádu někde vidět být musí. Navíc věřím tomu, že časem se výrobci vrátí k pořádným materiálům a preciznímu zpracování, a ubude "plastových čehosi", co jako "pořádnej foťák" moc už ani nevypadá. Například se mi moc líbí Fuji "hledáčkové" FF/APS-C foťáky, takový trend mám na mysli - ty mají klasický vzhled a ovládání... které vznikalo a ladilo se 80 let - tak mi přijde iluzorní, že někdo zčistajasna vymyslí za tři minuty nebo tak nějak něco úplně jiného a lepšího.
Profíci používají, co jim vyhovuje, a co jim vydělá peníze, přičemž náklady na techniku hrají podružnou roli - takže mohou více experimentovat a zkoušet nové a značně předražené kousky. Něco vyhoví a něco ne, to je ve všem stejné. Jde jim o výsledek, ne o ten proces focení.
Na rozdíl od nich, mě jde také o ten proces fotografování - "pohrát si s tím", a kolikrát když má výstup nějaké zajímavé chyby, je to téměř plus. Asi jako když se podíváte na různé šílence, co dělají LOMOgrafii, fotí dírkovými komorami a tak podobně. Prostě je to zábava...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Prohlásil vlastník zrcadlovky :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.