Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Ovladače Lunar Lake asi mají slabiny, v některých hrách je výkon pod Meteor Lake

.. no klasika no ,,, pamatuji se jak jsem pres rok cekal od Itntela na opravene - nebugujici-neartefaktujici ovladace na Iris 6200 Pro pro WoTko .... podtrzeno secteno i kdyby udelali iGPU na vykonove vysi APU od AMD tak bohuzel je to sazka na loterii, kvuli shitoznim ovladacum :-(

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Ať tak či onak, obojí je dobrá zpráva. Když to bude ovladačema, tak to časem spraví, čímž přijde příjemný skok nahoru a když architekturou, tak se nemusí namáhat s vydáváním dedikovaných karet. Stejně se čeká hlavně na nižší modely, kde bude lepší poměr cena/výkon (snad) pro šetřivé hráče.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

".. se čeká hlavně na nižší modely, kde bude lepší poměr cena/výkon .."

Možná tak u střední třídy.
Nižší modely jsou na tom s poměrem výkon/cena šptaně a kvůli ne-dost-nízké ceně je ztrhu vytlačují iGPU.
Pokud to nebudou vadné a hodně ořezané čipy, tak se to nevyplatí ani výrobcům.

Spořivý PC hráč je odsouzen k vyhynutí.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

"Spořivý PC hráč je odsouzen k vyhynutí."

Naopak. V době, kdy doslova všechna aspoň trochu aktuální iGPU na trhu (tedy kromě např. Celeron N4020 - to je tzv. nové ultraretro zaseklé v časoprostoru co nezvládne ani HL2) rozeběhnou spoustu her alespoň v 1366x768? Stačí se vyprdnout na RT apod. a i hráč s nízkým rozpočtem bude v situaci, že bude mít nedostatek času ty všechny hry (často zdarma) odehrát. I hraní na tabletu je dražší, protože levný tablet je spotřebák typu "nejsem tak bohatý abych si kupoval levné věci" a drahý nemá smysl při omezeném rozpočtu. Konzole kvůli ovladačům, ceně her a stejně mizerné opravitelnosti vychází ještě hůře než ten tablet.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

""""Ovladače Lunar Lake asi mají slabiny, v některých hrách je výkon pod Meteor Lake""""

Děkujeme za teplý bonz..
Však ono se to brzy opraví.. Ale chápu, je pátek.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

sorry ale intel se od lonskyho leta chlubi jak jim lunar lake bezi v labu.. cekat ze se to ''brzy opravi'' kdyz na to meli pres rok a nic, tak to je fakt pevna vira..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Správy fy Intel je potřeba nejprve prohna skrz překladač a reklamní filtr.

".. lunar lake bezi v labu .." --> nezačoudilo se z toho hned po připojení napájení

Při tom, jak s tím v labu někdy zachází by nejenom běhal, ale i utekl. Ale nemůže.
Nemá nožičky.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

O nozicky pre istotu prisli (PGA -> LGA) v 2004

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

SE to opraví ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi jako všechny předchozí Intel iGPU ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo. Sekar Bilkul Bhayaanak. सेकर बिल्कुल भयानक :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Většina recenzí lunar lake víceméně chválí a v průměru jim iGPU dosahuje stejných fps co má Ryzen AI 9.
Zejména v cyberpunku jim to Intel vyhrával nad vším ostatním.

Tady se naopak vypíchnou 2-3 nejslabší testy co se daly najít a na jejich základě vykonstruuje článek že lunar lake je vlastně zklamání.

Samotná recenze od tomshardware ze které jste vypíchli výsledky ukazuje, že lunar lake iGPU má výkonu rozhodně dost a blbne to pouze při zapnutí FS3 frame generation (což jsou "čirou náhodou" právě Vámi vypíchnutá data).
Benchmarky co tam mají bez framegen se do článku už nehodily?
Např zde pro cyberpunk: https://ctrlv.link/slOr

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ale ukazuje to, že ten výkon není vyrovnaný a je stále třeba v případě Intelu předem zjišťovat hry, co tam chci hrát.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Problém je se zapnutým fsr3 framegen, to není úplně o hrách ale o tom že fsr framegen má nějaký problém s driverem a v podstatě "nefunguje". Vzhledem k tomu že na předchozích Intel gpu fsr framegen funguje tak to rychle doopravi

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na tomhle webu se vždy vyzvedává AMD a pošpiňuje Intel (mnohdy to má svůj důvod).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A kdo tu poukáže na tuhle zaujatost proti Intelu, schytává od zdejších AMDfans mínusy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tady žádná hromadná zaujatost proti intelu není. Intel si za současnou situaci může zcela objektivně sám.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To jest pravda, jak se říká "na hrubý pytel hrubá záplata"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady mas recenzi, ktera testuje 20 her a vysledek? StrixPoint na 28W je o 11% rychlejsi herne nez LunarL.
Mel jsi test nekde 20 her?
https://youtu.be/IZkSoXPNBpA?t=526

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja notebookcheck znam. Jarodstech ma tech her porad vic a zaroven i modernejsich. Ma tam i presne uvedeno TDP, na kterem to testoval, 28W. U notebookcheck si nejsem tak uplne jisty.
Zaver bych uselal, ze ty grafiky jsou dost podobne, ale na tech 28W je Strix proste o chlup lepsi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"In the fastest mode, the TDP is set at 37/28 watts, while in performance mode, it is 37/24 watts."

"While performance can vary depending on the title, the new 140V generally outperforms the Radeon 890M under similar power limits."

Battlemage je na tom tak dobře,že no-x musí chodit po článcích a hledat edge cases, kde to Intel prohrává. Viz kombo fsr3+fg. A jeho vlastní články ho usvedcuji,že Meteor lake a amd 780m maji stejný výkon,i když už 3/4 roku tvrdí,že je intel o ~1/3 pomalejší. Takže za rok vyjde článek,že amd svým novým produktem prekonalo intel,ale do té doby bude všude psát o těchto okrajových případech a zároveň bude žonglování s tím,jak najednou jsou strašně důležité upscalery. K smíchu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dobře. Ale i i když je výkon dobrý, furt je problém s některými novými i starými hrami (viz můj test Flatout 2 a chyby jako na S3 Virge). EDIT: Velké plus ale za funkční výpočty, tam AMD dost plave.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mohl bych napsat Mega dlouhý příspěvek,kde to budu rozporovat ale .. ne, v podstatě máte pravdu. A lunar lake má slabou procesorovou část,proto bych si ho taky nekoupil. Ale, ALE samotná uarch battlemage je příslibem,který se mi i docela líbí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jeste jinak.. jsem se ted na ten test na notebookchceck dival jeste jednou. TDP asi meli nastaveno podobne, nicmene jak skladba her, tak jejich pocet je podstatne 'starsi"/mensi nez na Jarrodstech.
Ve 28W modu, maji v testu POUZE 11 her, nikoliv 17, tudiz sample na Jarrodstech je podstane reprezentativnejsi, protoze ma temer jednou tolik her, jako notebookcheck :)
https://ctrlv.link/jotF

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je jedno co tady napostuju. Když jsem poslal desítky her kde byl intel arc 8core igpu vykonnější než 780m, tak jste mě pohejtili. Pak to omylem/mimoděk postnul no-x do článku a nikdo nehne brvou. Nemyslím si tedy, že jde o fakta, ale o to, čemu člověk chce věřit.

Jarrodstech pozdravuju a posílám klíčenku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V téhle recenzi bylo divné že i když prý oba notebooky měly být na 28W tak naměřená spotřeba ukazovala, že laptop s ryzenem bral o 40% více wattů, konkrétně 66W vs 46W.
Ve videu to má v čase 9:23.
To poukazuje na to že intelacky byl něčím škrcený, tipoval bych slabé chlazení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chlazení je možná stejné. V době Buldozerů byly AMD skrčený na 15 W Intelu, teď je asi naopak Intel škrcen chlazením stačícím pro AMD a odpovídající papírovým parametrům, co tvrdí Intel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak je tedy potom fér uvést že byly testovány oba na 28W když jeden přitom bral 46W a druhej 66W? To je docela rozdíl u ultrabooku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Poslouchej jeho komentar..neni to "test spotreby" v pravem slova smyslu. Je to test spotreby v jedne konkretni hre, u ktere pak meri i efektivitu tech reseni. Podobne mas i u grafik, ze nektery hry 'vytezuji' AMD grafiky vic, jinde treba mene.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nope :)
Je to test spotreby pouze v jedne konkretni hre, na ktere pak v dalsim slidu ukazuje efektivitu LunarLake, ktera je v tomto pripade vyssi (herne), nez u StrixPoint i presto,ze podava o 15% nizsi fps.
Nejedna se o test spotreby jako takove nebo prumeru spotreby mezi notebooky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale oba notebooky přitom byly prý nastavené na 28W.
Jiným recenzentům vycházel lunar lake na stejné fps jako Ryzen AI 9 v těch stejných hrách jako testoval Jarrod's Tech a žral jim o ~10W méně.
U Jarrod's Tech žere o 20W méně ale s tím taky klesly fps.
Prostě to bylo něčím škrcené.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevim, je samozrejme mozne, ze nektery z tech testu muze mit chybu. Jarrodstech je ale primarne kanal, ktery testuje notase, tak se mi potom nezda, ze by to nepodchytil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta architektura je prostě sračka a intel tomu prostě nechce pouštět žilou. Nevědí jestli tomu neshoří procesorova nebo grafická část. A PGA šváb se už mění při reklamaci blbě :)
Ovladače jsou víc symptom než příčina.
Vydají nový ovladač a bude tam profil turbo extreme a vyskočí hláška - warranty void when using settings out of factory specs.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A taky Xe grafická jádra tu jsou roky a drivery furt na prd. Přitom napsaný od nuly (odděleně od pre-Xe jader).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hovoříš o Xe s generačně starými ovladači (na Linuxu i915), NEBO o Xe2 s generačně novým ovladačem (na Linuxu Xe) ? Ono je potřeba si tohle prostě neplést.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já "prostě" včera koukal, jak mají stejný chyby ve starých hrách jako grafika na Qualcommu. Flatout 2 má stromy jako S3 Virge, kdo pamatuje (průhledné texely jsou neprůhledné). A vzhledem k tomu, že ten Qualcomm je stejně výkonný v emulaci (a výkonnější v již dost nativních aplikacích), tak si člověk Intelem nepomůže ani ve výkonu, ani v kompatibilitě.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, ale to platí teď. Vím, že to tady píšu už možná dva roky, ale třeba no-X dle mého pořád neakcentuje dostatečně to, jak OBROVSKÉ sousto si Intel vzal: v době, kdy je v pytli dělá od nuly GPU architekturu, která se rodí do doby EXTRÉMNĚ náročné na optimalizace pro enginy, spolupráci s vývojáři, éry RTX, DLSS a dalších ptákovin, do toho tam musí mít funkční a opět next-genově pojatej kodér/dekodér videa včetně nejen AV1, ale i rodícího se VVC. A do toho musí jít cestou nějaké překladové vrstvy, protože prostě není rozumné dodělávat podporu pro pre-DX12 hry. Díky Bohu za Vulkan, to mu dost usnadnilo život, nicméně Intel zde prostě současně vyvíjí a mění 1 milión dílčích aspektů z 1 miliónu aspektů. A tak se to šíleně vleče, protože do toho je v krizi.

Co čekáš od Intelu, když ani AMD s historií sahající až k ATI není schopna se Nvidii vyrovnat? Viz ten aktuálně 88% podíl v desktopech. Bylo by fajn, kdyby z Intleu byl třetí hráč, ale zatím to k tomu nesměřuje. Pokud imho na něco bude Intel vrhat síly, tak to bude snaha neztratit víc Xeon trhu, než už ztratil (což se mu nepovede, ale aspoň bude brzdit pád). Pak se bude snažit třeba o automotive (hodně štestí, ale...). Pak musí, musí, musí něco udělat s 18A a Foundry 2.0. A dost pochybuju, že na to vše ještě má prachy. Takže jestli někde vypadají blbě stromy, to je fakt ten nejmenší problém, navíc ho daný piditým časem vyřeší (což bych si o 18A jako konkurenceschopném procesu stále nedovolil tvrdit).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dedikované grafiky zajímají jen 10-15 % PC uživatelů (desktopy jsou 20 % PC, tedy horní limit, spousta ale kancelářské; dGPU v notebookách jsou většinou zbavení se dodávek lowendů od NVidie povinných, když výrobce chce koupit i highend). Vedle toho máme AMD GPU v podobě APU v notebookách, konzolích, handheldech. Intel není v grafikách nováček, i když se o tom snaží s každou nepovedenou generací přesvědčit. Pokud je Intel nováček s třetí generací dedikovaných grafik v řadě, jak mám brát Qualcomm, který teď se vrátil do PC po 7leté pauze a už dýchá Intelu na záda? Největší Intelovo sousto jsou ty továrny (-$7B za posl. rok).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.