Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Pět DLSS 3.0 her dorazí do příštího týdne, potvrzuje Nvidia

NVidia potřebovala přijít s DLSS3.0, bylo to zásadní.
Ono, když se podíváme na grafiky NVidie na RTX3000 a RTX4000, poměr výkonu a ceny se nezvedl. Zvedl se sice celkový výkon, ale kolik lidí si ho bude moci za ty ceny dovolit.
Tudíž i DLSS3.0 se zahrnutým Reflexem může hráče přimět ke koupi nové grafiky, když jim NVidia vhodně marketingově podá to snížení latencí.
Nejde přitom o nějakou realitu, ale každý hráč multiplayer střílečky chce získat nějakou výhodu a každý nechce dopustit, aby výhodu měl soupeř. Když to NVidia vhodně prodá, vydělá balík i na drahých grafikách.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A právě hráči, co hrají multiplayer střílečky, tyhle ptákoviny nezapínají, protože to dělá rušivé artefakty v obraze...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Druhý logický důvod je také že hry začínají být u těchto GPU nehezky limitované procesorovým výkon. Na výpočetních úlohách jako Blender mi 4090 dává opravdu těch teoretických +100%, u her tomu tak zjevně není.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já si jen pořád nemohu dát dohromady, jak je to s tou minimální (hrací) obnovovací frekvencí a DLSS3.0. Když si matně vzpomínám, proč je 60Hz pro hráče minimum, tak je to proto, aby to bylo, co nejpřesnější zobrazení. Aby se v zaměřovači zobrazoval co nejvěrnější obraz (herní) skutečnosti, obzvláště za pohybu, aby se hráč mohl spolehlivě trefit, kam chce.
Mně to sice připadá, že nad 30Hz obnovovací frekvence to stejně téměř nikdo na plynulosti nepozná a připomíná mi to "netopýry", kteří při hodnocení sluchátek říkali, že tyhle sluchátka mají při 19,5kHz lepší zvuk než ty druhé ... Ale budiž 60Hz.
DLSS3.0 tedy bude při těch 60Hz znamenat, že každý lichý snímek se trefíš a každý sudý snímek se možná trefíš?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo, ale to znamená, rozdíl 16ms, což je mnohem méně než je samotná hra vůbec schopna zaznamenat. Hry mají latency běžně kolem 50ms.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tedy cokoliv nad 20Hz nedává smysl ? Nebo jak to je ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To znamená že nepoznáš rozdíl 0.016s a při 120 FPS je to ještě o polovinu kratší čas.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No a já teď právě nevím, které to marketingové tvrzení je správnější. Jestli to, které říká, že 60Hz je "must" nebo to, které říká, že při 16ms (60Hz) nepoznáš rozdíl. Tedy potřebuješ vysoký výkon nebo stačí ti menší výkon s dopočítáním, protože to nepoznáš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bavíme se o input lagu ne o plynulosti obrazu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

u DLSS se bavíme o input lagu ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chápu to tak, že pro vygenerování toho mezisnímku (mezi posledním a předposledním) už musí ten poslední existovat, takže jakoby čeká. Když tedy DLSS zvýší FPS ze 60 na 120, tak zároveň zvýší lag minimálně o 1/120 sekundy (t.j. 8 ms).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože máš nižší latence dané tím, že snímek trvá kratší dobu vykreslit a je to hodně poznat i na odezvě hry...teď co mám 144Hz display je to sakra znát oproti 60Hz a to fakt hodně...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Při dlouhodobé práci na počítači mohu potvrdit, že vyšší frekvence šetří oči. Nebo to mám alespoň zafixováno z vlastní zkušenosti z doby CRT.
To s těmi latencemi samozřejmě může být pravda. Osobně si myslím, že latence hry (logika kódu) nad 60 FPS bude dána spíš výkonem CPU, než zobrazovadla, ale budiž. Bavíme se v řádu nízkých desítek ms, fyziologická "latence" člověka je o mnoho vyšší.
IMHO nemáš šanci rozpoznat cokoliv pod 50ms. Jinými slovy poznáš změnu, ale nevíš, jestli k ní došlo teď, před 16ms nebo před 32ms. S dvounásobnou obnovovací frekvencí před 8ms, 16ms, 24ms, 32ms.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to ověřeno i slepými testy, že profi hráči měli na 144Hz a 240Hz monitoru lepší výsledky, než na 60Hz. Mezi 144Hz a 240Hz už moc razantní rozdíl nebyl, ale mezi 60Hz a 144Hz velkej. Odezva na myš je rychlejší, protože u 144Hz snímek trvá jen 6,9ms oproti 16,6ms u 60Hz a vykreslování obrazu je plynulejší a tím i citlivost myši...schválně si to vyzkoušej u nějaké hry, co umí zapnout V-sync na 30 FPS oproti 60 FPS, to 30 FPS je strašně utahaný, těžkopádný a jakmile to vrátíš na 60, tak se to najednou všechno zlepší...to a pak to přepni na 120 nebo 144Hz a pocítíš úplně to stejný...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nezávislý test DLSS 3 na RTX 4090 zaměřený na kvalitu:
https://www.youtube.com/watch?v=92ZqYaPXxas

Závěr: Žádné zásadní problémy s kvalitou nejsou. Větší artefakty (ten který rádi opakovaně prezentujete v článcích) jsou vzácné a nepozorovatelné, protože se zobrazí jenom na pár milisekund a vada se dále neopakuje. Podle recenzenta byl schopný podobný snímek nalézt pouze procházením záznamu po jednotlivých snímcích.

Kde se kvalita viditelně snižuje je opakovaný rychlý pohyb u her z třetího pohledu, kde Spiderman rychle běhá a kolem jeho kontur v některých případech vzniká šmouha. A přestože je viditelná pouze na pár milisekund, tak se stále opakuje a proto je možné ji zahlédnout. Vada ale není nijak výrazná, objevuje se pouze někdy a představuje menší problém než klasický ghosting u upscalingu DLSS2 nebo FSR 2.

Další scénář, kde AI generování mezisnímků nefunguje viditelně správně jsou cutscény, kdy jednotlivé snímky jsou úplně odlišné. V takovém případě AI vygeneruje jeden velký artefakt. Ten je sice pozorovatelný jenom na 1 frame, ale vzhledem k tomu, že zabírá celou obrazovku, tak je možné jej zahlédnout.

Obě zmíněné grafické vady mají minimální efekt a věřím že se je podaří v dalších updatech vyřešit, protože nejsou tak problematické jako ghosting.

Input latency problém ve většině případů není. Zpoždění je minimální a samotný upscaling latency snižuje. Problém je v pouze při použití V-syncu v případě, že FPS překročí snímkovou frekvenci monitoru. Ale to je spíše problém V-syncu jako takového než DLSS 3, protože stejný (mírně menší) problém se objevuje i u DLSS2. I to je možná důvod proč DLSS 3 zatím nemá oficiální podporu pro V-sync, byť NVidia na ní pracuje a testy v recenzi byly provedeny pomocí globálního V-syncu.

Ocením každou věcnou diskuzi a prosím, vyhněme se flame war a křižáckým výpravám proti DLSS3 jenom proto, že je od NVidie.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jen si myslím, že DLSS3 je prostě celé špatně, hlavně proto, že je od Nvidie.
Omlouvám se, nemohl jsem si pomoct. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je zde docela rozšířená myšlenka. Bohužel.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=GkUAGMYg5Lw
Na HWU to docela rozcupovali. Pro mne osobne v tento moment konecna ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Z recenzie na Digital Foundry a ani napriklad z toho, co pisali na dsogaming to vobec nevyzera zle:

https://www.dsogaming.com/articles/a-plague-tale-requiem-microsoft-fligh...

V prvom rade to bude zavisiet hra od hry. Niekde bude implementacia lepsia, niekde horsia. Niekde zvysenu latenciu pocitis viac, inde menej a niekde moze byt vdaka Reflexu dokonca nizsia ako nativne bez DLSS3 a Reglexu. Vzdy sa najdu pripady, kde si vytipas obrazky, aby si mohol hociaku technologiu zhodit a podla toho to aj beriem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak vsechny recenze ktery zkoumaji nejaky smyslovy vjem, tady kvalitu obrazu jsou subjektivni. Osobne mam rad HWU proto, ze padne komu padne, i presto, ze ne vzdycky se s jejich zavery ztotoznuji:)
Nicmene js prescedceny, ze Tim ma nahrano opravdu dost, takze to neni teoretik, ktery analyzuje obraz hry :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky jsem se potom díval, ale přijde mi to jako naprosto podivné, že prý latence při 60>120 FPS kazí herní zážitek. To je hodně odvážné tvrzení. Mluvíme o zpoždění 120 Hertz. Tedy 0.008s. Mi to spíše připadá jako autosugesce :)

Pokud by to někomu opravdu vadilo, tak to prostě nebude používat, ale tak 99.9% lidí nemá šanci poznat rozdíl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mne ani nepride, ze by na HWU nejak DLSS3 rozcupovali ako to zobral tombomino. Podali celkom triezvy pohlad na to, co je, co si vsimnes, co nie, ake su latencie a co by sa malo vylepsit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak 'rozcupovani' bylo mysleno ve smyslu toho, jaka to je uzasna nova featura. Neni. Je to jednoduse vylepseni stavajiciho DLSS, ktere ma smysl pro hry bezici uz tak na 100+fps a nebo 'slow motion' typu Flight simulator. A ano je to strizlivy pohled.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tam ale nespominali, ze to ma zmysel iba pre 100+ FPS hry. Ibaze cim viac priamo vyrenderovanych frameov mas, tym menej si vsimnes artefaktov. Detto latencia. Niekde citis ako keby si hral hru s nizsim FPS nez s DLSS3 mas, inde zasa nie. Je to dost subjektivne a to co niekomu vadi, inemu vadit nemusi a ani si to nevsimne. Celkovo cely DLSS je zaujimavy pridavok a pridana hodnota. Nie nieco na com je postavene uplne vsetko. Ani NV to tak neprezentuje. Ale ide o zaujimavu cestu. AI ponuka vela moznosti a je fajn, ze niekto hlada cesty ako to vyuzit v hernej grafike.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"..am ale nespominali, ze to ma zmysel iba pre 100+ FPS hry"
..rika to tam a doslova Marku :) Ano, jeden z duvodu jsou zvysene latence.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

... a pořád budou věřit tomu, že to nejde poznat, i kdyby jim to tvrdilo 100 lidí co tu GPU mají, že to prostě poznat jde a poznají to.:D – „Tady máš mou pochybnou „studii“, že člověk to prostě nemá šanci poznat a hotové... že to někdo pozná je nějaké divné, to určitě bude nějaký hoax, rozhodně to nebude tím, že mé přesvědčení o schopnostech člověka, co dokáže všechno poznat, je možná mylné.“... možná je Tim ale někdy na záskok třeba nějaký tajný profi jezdec pro F1, který má ty reflexy prostě lepší než průměrný hráč, jedině tak by to všechno vysvětlovalo.:)

To máš prostě jak hromada lidí kdysi věřila, že nepoznají rozdíl ani mezi 30 a 60 FPS, kdy jsi je prostě nepřesvědčil, věřili prostě tomu, že nemůžou vidět víc než 30 a trvalo opravdu hodně dlouho než jim to docvaklo, že to poznat opravdu jde, většinou si to stačí jednou sám opravdu vyzkoušet než jenom plácat nesmysly... jenže pak máš zas další řadu lidí, kteří sice ještě věří tomu, že poznají rozdíl mezi 30 a 60, ale to už musí být opravdu ten strop a už zas nevěří, že poznají ještě víc (odpůrci 144 Hz monitorů)... no a teď tady budeš mít ještě tady tyto, co se ti budou furt snažit vtlouct do kebule, že nepoznáš negativní vliv DLSS3... někteří to ale poznat zjevně ani nechcou, ti prostě mají jen další důvod, proč je Nvidie top notch, tak přece si to nenechají vyvrátit... ;) oni Nvidii prostě chcou, tak aspoň si ji mají čím obhájit, proč v ní hledat nějaký chyby... pokud má někdo vážně dobrý pocit z toho, že má Nvidii a necítí se s ní býti pořádně odrbán... přejme mu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takto sa sa argumentovat aj opacne. A teda, ze ked si chces obhajit preco kupit kartu od AMD, tak hladas vsetko co ti pomoze hociako znegovat pridane hodnoty konkurencie, ktore su pre teba potom zbytocne, o nicom a teda ich vlastne ani nechces. A nikto tu netvrdi, ze nejde poznat negativny vplyv DLSS3. Len to nemusi byt vzdy a vsade viditelne rusive tak, ze by si s tym nemohol hrat. Ci ty si spomalujes hry tak, aby si videl kazdy snimok? Asi nie, ze. Aj na rozbore HWU je pekne vidiet, ze na spozorovanie niektorych artefaktov museli spomalit zobrazovanie snimkov pod 50%.
No a ak mas pocit, ze ta NV iba odrbava a nic ine ani nerobi, tak to asi tiez nebude v poriadku. Ked uz chces okolo toho filozofovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak já jsem nějaké takové zhodnocení čekal, s jejich názorem se asi plně ztotožnuji, aspoň teda co jsem to teď tak v rychlosti proletěl, ty argumenty se zdají být rozumné a hodnotil bych to na jejich místě asi hodně podobně – už takto od stolu bylo jasné, že to nebude fungovat úplně ve všech případech bezvadně,
pokud jejich marketingové letáky nehltáš každé ráno po plných miskách k snídani... ty pravděpodobné potíže už dobře popsal H. Olšan na Cnews a jak se ukázalo... potvrdily se... ale zas když máš ten dobrý případ, kdy se to dá použít... proč ne, je to další zajímavá možnost, co ti Nvidie nabízí využít a co ti AMD prostě nenabídne, záleží jen na tobě, jestli ti to vyhovuje.

Spíš mne na tom trápí to, že se na to Nvidie IMHO už moc upnula a na můj vkus to už tlačí hodně na sílu na úkor jiných věcí, což se jim může vymstít, sice se jim takto ten pocit z lepšího výkonu daří pomocí tohoto navodit o hodně jednodušeji než klasicky, ale pokud je AMD teď o něco předběhne v té rasterizaci, podle mne by to mohl být pro Nvidii dost problém, protože ne každého se jim asi podaří přesvědčit, že jejich „výkonnější“ řešení s DLSS a fake FPS je vždy lepší (není).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, pokud to zvedá fps z 90 na 150 pak se objekt na obrazovce pohybuje buď extrémně rychle* takže plošně velký artefkat vznikne pouze na několik ms a nebo je artefakt plošně malý protože relativní změna proti předchozímu snímku je mikroskopická.

*prezentovaný screenshot spidermana který musel kmitat nohami rychleji než superman když běží zachránit mámu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pry to dopocitavani snimku lze jiz provozovat na 2xxx/3xxx kartach, je to jen sw blokovany v driverech :-)

https://linustechtips.com/topic/1460703-dlss-30-lock-bypassed-dlss-30-on...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A on někdo čekal něco jinýho (že to opravdu nejde)?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, jestli to tu padlo, ale minulý týden jsem kupoval CPU od AMD a kupón uplatnil. Zatím čekám na kód, který by měl být k uplatnění na Steamu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.