Playstation 5 brzy nečekejte, vypadá to přinejmenším na další 2 roky
V roce 2017 přišel analytik Damian Thong se sdělením, že pátá generace Playstation bude vydána ve druhé polovině roku 2018, tedy dva roky po Playstation 4 Pro. Zhruba o rok dříve, než se do té doby předpokládalo. Thongovu prognózu nikdo nebral na lehkou váhu, protože šlo o člověka, který s pozoruhodnou přesností předpověděl existenci, podobu i dobu vydání Playstation 4 Pro a Playstation 4 Slim. Informace, které působily více než jako pouhá náhoda, naznačovaly, že analytik je v kontaktu s někým ze Sony a jeho prognózy tedy vycházejí z interních plánů společnosti.
Před týdnem se ozvala redakce webu SemiAccurate se zprávou, která popisovala možnou hardwarovou konfiguraci nové konzole a vývojářské kity, takže působila, jakoby Playstation 5 byla skutečně za rohem. Padla i zmínka, že by k vydání mohlo dojít ještě v roce 2018, případně 2019.
To však nekoresponduje s názory analytiků, podle nichž se jako nejpravděpodobnější jeví rok 2020. Mat Piscatella z NDP Group věří, že rok 2020 je sázka na jistotu. Michael Pachter dává 75 % roku 2020 a 25 % roku 2019. Lewis Ward z IDC je ještě „pesimističtější“ a kloní se k roku 2021. Ze všech prognóz více-méně vyplývá, že Sony k brzkému vydání nemá důvod, protože se Playstation 4 Pro prodává dobře. Vydání novinky by logicky znamenalo potřebu slevy stávajícího modelu a zvýšení výrobních nákladů kvůli dražším (novým) komponentám Playstation 5.
Když je řeč o hardwarové výbavě, stálo by asi uvést na pravou míru sdělení, že Playstation 5 bude kombinací osmijádrového Zenu a GPU Navi. Informace, které se dostávají na svět v době prvních vývojářských kitů bývají tradičně zkreslené. První kity často neobsahují hardware ani podobný finálnímu a útržkovité informace jsou mnohdy špatně interpretovány. Tak třeba první kity jedné z předchozích generací konzolí obsahovaly podtaktované osmijádrové procesory z řady FX. Finální verze konzole ale byla postavena na CPU architektury Jaguar.
Podobný scénář může nastat i nyní. Možností je ale ještě víc. Údaj o osmi jádrech může být i pouhou záměnou fyzických jader za logická. Teoreticky bych proto nevyvracel ani možnost osmivláknového, ale čtyřjádrového procesoru. Už ten by byl výrazně výkonnější než stávající generace postavené na Jaguaru. Nakonec i přítomnost osmijádrového procesoru v kitech nemusí znamenat přítomnost osmijádrového procesoru ve finální konzoli. Kupříkladu podtaktovaný osmijádrový / osmivláknový Zen by mohl v kitu simulovat výkon, kterého bude dosahovat 7nm čtyřjádrový / osmivláknový Zen 2 s vyšším IPC a na vyšších taktech. Zkrátka a dobře, přestože nelze možnost použití osmijádrového procesoru vyloučit, odvedl by dostatečně dobrou práci i čtyřjádrový / osmivláknový, zvlášť s přihlédnutím k použití novější architektury a možnostem 7nm procesu co do taktovacích frekvencí při nízkém TDP.
O GPU generace Navi lze říct s jistotou snad jen to, že v současných vývojářských kitech být nemůže, protože bude hotové až po 7nm Vega 20 chystané na konec roku. Pokud Playstation 5 vyjde roku 2019, pak lze o použití Navi ve finální verzi konzole uvažovat. V případě roku 2020 by šlo prakticky jistě o Navi. Pokud je ovšem Playstation 5 chystaná na rok 2021, pak by se dalo očekávat i použití něčeho novějšího. Samozřejmě, jak už je zvykem, může jít (a pravděpodobně půjde) o čip s výbavou upravenou na míru, který může mít některé prvky architektury (jež výrobce nevyžaduje) odstraněné nebo neaktivní a jiné naopak vylepšené. To už je tradicí semi-custom čipů, ať už v Playstation 4 Pro, Xbox One X nebo GPU pro Kaby Lake-G.
TweakTown aj.