Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Příští Windows a podpora zvuku

Windows XP logo
Jestli vás zajímá, jak se změní podpora zvukových karet v příští verzi Windows, kódově označované jako Longhorn, pojďte se podívat s námi. Microsoft na konferenci WinHEC nabídl svou představu. A je opravdu hodně vylepšená oproti současnému stavu...

Aktuální představu vystihují tato čtyři slova: bezpečnost, jednoduchost, interoperabilita a kvalita. Asi nejzávažnější změnou je nová Universal Audio Architecture (UAA). To by měl být jakýsi standard, nebo základní množina funkcí, kterou by měla každá zvuková karta podporovat (něco jako dnes MMC standard u vypalovaček).

Takováto jednotná architektura bude mít hnedle několik výhod. Asi tou nejzávažnější je fakt, že jakmile budete mít UAA zvukovou kartu, tak i když ji pro ni výrobce ani Microsoft nenapíše drivery, bude ve Windows stále použitelná (sice bez funkcí navíc, které karta může podporovat, ale lepší něco, nežli nic). Obrovská výhoda to potom je v případě, kdy výrobce již přestane tuto kartu podporovat.

UAA by měla pomoci ještě v jedné věci: kvalitě driverů. Pro výrobce hardware bude jednodušší a levnější napsat drivery, když už základ (z UAA) budou mít předem připraven. Díky tomu by mohly být drivery i stabilnější, což je velký problém. Podle Microsoftu totiž celých 10 % pádů Windows je způsobeno právě problémy se zvukem.

Další velmi zajímavou věcí je AV Policy. Ta umožní hnedle několik věcí. Tak například pokud si budete v počítači přehrávat nějakou hudbu, nebo film, tak se automaticky ztlumí (nebo úplně vypnou, dle nastavení) zvuky z ostatních programů. Dále bude možné si připravit několik profilů nastavení zvuku a ty přepínat. U těchto profilů budete moci (stejně tak i bez profilů) nastavit, jak hlasitý má mít výstup ten který program ve Windows. Jak by mohlo vypadat takové ovládání ukazují následující tři obrázky:

Audio Device Settings

Audio Mixer - Device View

Audio Mixer - Pivotable Views

Longhorn dostane do vínku ještě pár dalších změn. Pro mnohé bude velmi zajímavá podpora až 192 kHz. Pro někoho jiného potom možnost nových Global Effects (GFX), které budou "sedět" mezi mixerem a driverem, takže ovlivní všechny zvuky, které budou Windows produkovat, nebo naopak které půjdou z vnějšku do Windows. Jeden takový předem připravený efekt bude odstranění echa.

Musím říci, že pokud Microsoftu povede udělat rozumné a přehledné ovládání všech těchto nových vlastností, budou tyto změny jen k lepšímu. V opačném případě to možná bude ještě horší stav, než je nyní. Inu, necháme se překvapit.

PS: Longhorn bude samozřejmě obsahovat i novou verzi Windows Media kodeků, kódově označovanou jako Corona.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Příští Windows a podpora zvuku

Žádné komentáře.