Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k První nástřel výkonu herní Xe / DG2: Zhruba na úrovni Radeonů RX 6700

Zvlastni ze se odhad GPU extrapoluje podle poctu "procesorovych jader", kdyz veskera grafika je spis zalezitost jednouceloveho hw, ktery mapuje textury a dela veskerou spinavou praci :) A tyto cpu jadra.. jsou jenom pro vypocet efektu, fyziky a jinych ne primo grafickych elementu.

To me prijde stejny, jako hodnotit vykon PC, podle velikosti pevneho disku :P

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Je to odhad. A když odhadnu že PC s dvakrát větším diskem bude mít 2x větší výkon, tak budu blízko pravdy.
Autor bere nejlepší možnou variantu. Ale i tak to bude slabé. Navíc skutečnost bude méně.
Za mně +1 za článek.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je tuze hloupé srovnání.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

procesorovy jadra v grafice? lol.. (:

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proc ne? Ty myslis, ze CPU je jediny procesor v pocitaci? Tak to myslis spatne. To co ty povazujes za jediny procesor je jen 'centralni/hlavni' procesor neboli Central Processing Unit. O tom, ze graficke kartu nesou GPU, jsi slysel ne? A GPU znamena graphics processing unit..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nn, o zadnym gpu jsem vzivote neslysel.. ((: sorry, ale ten danieeluv post je total ulet.. (:

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

„veskera grafika je spis zalezitost jednouceloveho hw,“

To platilo před 20 lety, ne dnes. Krom toho Xe - stejně jako architektury AMD a Nvidie - má jasný poměr mezi počtem výpočetních jednotek a texturovacích jednotek, takže z hlediska vlivu na výkon je zcela jedno, jestli mluvím o jednom nebo o druhém, protože je to na sebe vázáno konkrétním poměrem.

„jsou jenom pro vypocet efektu, fyziky a jinych ne primo grafickych elementu“

Což rovněž dávno není pravda. Počítají vše už od geometrie, fixní je už akorát adresování, mapování a filtrace textur.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Metodiku extrapolace na zaklade EU by slo podlozit testy na hw ktery ma 12/24/48/96 EU (idealne z jedne generace grafik).

To znamena zdvojnasobeni fps pri zmene cpu s iGPU - ale realne si nemyslim ze se to tak prave chova.

A pak samozrejme je tady limitace z duvodu pametoveho systemu (ktery bude pri 2ch ddr4 porad stejny - takze tohle se z 40-50GB/s musi na DG2 take posunout nekam podstatne vejs).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tady se hodi jedna kocici moudrost:

"Co to sakra meles ty vorechu?"

Grafika uz daaaavno neni jen o rozhozeni trojuhelniku po scene a namapovani textur. Ty shadery, ktere spatne interpretujes jako "cpu jadra pro vypocet efektu" ti pridavaji veci, o kterych ani nevis, ze jsou efekty. Beres je jako automaticky zaklad. Pust si hru treba jako C&C Renegade (jsou i jine, ale tuhle jsem z nostalgie hral naposled) a uvidis, jaky rozdil je, kdyz mas engine, ktery vzasade jen namapuje textury a pak si pust neco jako Horizon Zero Dawn (hra ktera vypada krasne prestoze nema zadne super vysoke naroky).

Co treba myslis, ze je SSS? Nejspis ani neznas co to je. Jedna se o podpovrchovy rozptyl svetla. Je to fyzika? Ano :D A je to graficky element? ANO! A kdyz je to spravne pouzito, dela to fakt divy. Postavy ozivaji, nejsou to jen figuriny z vyloh, ale zacnou vypadat jako skutecni lide.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je SSS implementovano shaderama? Je to efekt.
Potrebujete to, aby se vam neco zobrazilo? NE. Je to efekt.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tak na jednoduché 3D "bez efektů" ti stačí softwarové 3D přes CPU.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak si prosimte precti ten clanek. Nedelej ze sebe debila.

V clanku je jasne psane, ze to srovnani je na zaklade vykonu v nejake hre. Delat srovnavani na statickem obrazku na pozadi woken nema dost dobre cenu, ze? Intel by ani nic nenutilo zvysovat pocet EU, kdyby to nezamyslel kvuli 3D akcelerovane grafice v novejsich hrach.

Cili je naprosto jasne, i z akci Intelu, ze srovnani ve hrach ktere pouzivaji efekty je zadouci. A protoze ty efekty jsou v urcite mire nutny zaklad. Herni enginy dneska uz nedokazi nepouzivat nektere efekty - nektere jsou volitelne, ale zaklad je dany mimojine treba vyzadovanim DirectX. Pamatuji si, ze kdysi DeusEx: Invisible War byla jedna z prvnich her, ktere vyzadovaly konkretni DirectX (tusim 8 tehda). Vyssi, nez naprosta vetsin her te doby. Engine v zakladu pouzival efekt, ktery nebyl dostupny na predchozim API.

No-X na zaklade informaci primo od Intelu (ze dela 3D zobrazovadlo pro hry) tedy odhadl vykon na zaklade navyseni nejpodstatnejsiho prvku, ktery urcuje vykon v 3D hrach dneska. Navic jak ti uz sam rekl, fixni jednotky jdou ruku v ruce s poctem EU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

pokud to bude mít jen výkon 6700 bez X nebo 3060 tak půjde o průlom, o tom žádná. Intel konečně prorazí a ty úsměšky od AMD fans jim rychle zmrznou na rtech, ostatně o několik měsíců dřív se jejich guru v jednom článku pomalu modlil /mezi řádky/ aby to Intel odpískal. Koduri pracuje pomalu, ale výsledky tu jsou a pro stávající duopol jsou dost nemilé.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

A co když tam budou trable s ovladači jako na ostatních Xe grafikách?

+1
+22
-1
Je komentář přínosný?

je to prvotina ve výkonných grafikách takže s tím budou mít dost práce, ale už to že bude třetí hráč je velké plus. Teď ještě aby se vrátila Via/Chrome...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Není to prvotina, je to pokračování architektury z iGPU. Chyby v ovladačích jsou stejné. Takže pochybuji, že to někdy opraví.

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Přesně, jestliže Intel nebyl dodnes schopen vychytat daleko jednodušší integrovanou grafiku, proč by měl být schopen vydat fungující složitější a na drivery náročnější diskrétní "herní" grafiku?

Tady si někteří promodralí fandové malují vzdušné zámky.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna riesim WPF appku ktora na notebookoch 10th gen chodi bez problemov a na Intel Xe/11th gen ma graficke glytches. Staci prepnut na druhu GPU a je to bez problemov. Alebo vypnut hw accel pre WPF.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A od Skylake iGPU mají rozbité nějaké věci při používání OpenGL, což je taky zábava. Radšej něco funkčního od AMD/NVIDIE :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proto webové prohlížeče kreslí WebGL přes Direct3D (knihovna ANGLE). Podobně např. kreslící sw Krita kreslí Qt-->OpenGL-->ANGLE-->Direct3D. Hlavně kvůli Intelu se na skutečné OpenGL nedá na Windows spolehnout. (Na Win10 on ARM ani desktopové OpenGL není, pracuje se na wrapperu Zink: OpenGL-->DIrect3D driver API.)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolegy to slušně vytrolovalo, jelikož něco vyvíjí s OpenGL a i na plesnivé Intel HD4000 to šlo spustit(ano výkon špatný, ale na ověření, že to funguje to stačilo, finální produkt běží na pořádných grafikách v serveru)

No a po upgrade na stroj s i7-8650U se jaksi zjistilo, že Intel UHD 620 to zobrazuje úplně špatně, jsou rozbité souřadnice a celkově se to chová divně. Takže jeden kolega nafasoval stroj s Ryzenem 7 2700U a druhý T480 s přídavnou MX150.

A co jsem četl po internetu, tak je to právě od Skylake iGPU, mají tam problém občas i nějaké CAD věci, kde to renderuje bílé cosi namísto daného objektu a tak.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano funguje to bídně a MS jim v tom zrovna nepomáhá, protože s různými opravami a updaty to je také funguje dost náhodně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Haha, to my meli na win s Qt taky dobrej bug na intelu - ve fullscreenu se nezobrazovalo kontextove menu (ale klikat na volby slo) - to tam jeste je? nebo z toho udelali featuru?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tohle opravila nová verze Qt ikdyž byla chyba jinde :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1. žádná grafika ještě není
2. její výkon ještě není znám (pouze teoretická východiska, kam by asi měla směřovat)
3. Intel je známý driverový hrobokop

Podrtženo, sečteno: až Intel předvede grafiku, která bude fungovat ve všech hrách jako konkurence (nv, AMD), pak teprve budu uvažovat, že mu v příští generaci dám alespoň teoretickou šanci, že bych od něj něco koupil. Spíše si ale myslím, že si to pohřbí sami.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Pre Intel nebude až taký problém priniesť grafickú kartu ktorá bude fungovať podobne dobre ako grafické karty od AMD, väčšia výzva bude vyrovnať sa grafickým kartám od nVIDIA.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

To si právě nejsem tak úplně jistý. Navýšit (teoretický) hrubý výkon je jen o tom, kolik křemíku do takového GPU nacpeš. Ale reálně jej využít, to je něco jiného. I třeba AMD s tím mělo problém u Vegy, nvidia zase u Fermi, takže to není tak, že SW ti uplácá parta Indů z Bombaje za 14 dní a hurá prodávat gamesníkům.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ano. Nevím, jak u Gen11/Xe, ale už u Gen10 bylo navýšení výkonu menší, než kolik přidali Execution Units.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD s tímhle mělo problém už u Fiji, Fury/X/Nano má značně více shaderů než Hawaii/Grenada, ale výkon o tolik vyšší nebyl, byl problém tu hromadu jednotek efektivně nakrmit.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Sni dál.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Btw. s první větou se dá jen souhlasit, další hráč na trhu v mid-end rozhodně neuškodí. Nicméně ten hráč by byl potřeba právě teď, ihned, když je největší sucho a hlad po grafikách, aby se trh trochu naplnil a rozptýlil.

Nicméně po první větě jsou to už prosté bláboly. Jak je u grafik Intelu zvykem, výkon nebude tak dobrý jako u konkurence, ovladače nikdy neuměli (a hlavně na ně sra...), a představa, že budou stejně jako konkurenti optimalizovat obratem drivery na vyšlé hry (či minimálně opravovat bugy) je dosti nereálná. Rád bych se pletl.

+ jako poslední věc by ta karta musela být slušná ve hrách a za lepší cenu, než zavedená konkurence. A lepší cena u Intelu? To už by byl u tohoto druhý zázrak, a já nějak na zázraky nevěřím.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Konkurence chybý v high-endu.
V mid-endu není potřeba.

Co se týká ovladačů, tak doufám že se programátoři her chytí za nos.
A intel je donutí trochu lépe programovat. Protože aby výrobce grafiky opravoval bugy ve hře přes ovladače. To je hodně špatně.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Blbost, většina lidí nekouká na grafiku za 30 táců, ale do deseti.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Tak třeba statistiky z MindFactory říkala že drtivá většina tržeb je na grafikách za 418€ a výše. Nejprodávanější grafiky tam byly 2070S s průměrnou cenou hodně nad 500€. Jen tržba za tuhle grafiku byla větší než za všechny ostatní grafiky AMD pod 5700XT.

V retailu tak evidentně lidí hledají daleko dražší a výkonnější grafiky než nějaký průměr. A v dobách jako je teď lidi ochotně platí za grafiky výrazně více peněz než byli ochotni platit dřív. Kdo by to řekl že takové 5700XT se budou prodávat z druhé ruky za 20 a více tisíc.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval... Winston Churchill.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

NSDAP

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve skutečnosti Joseph Goebbels :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

„drtivá většina tržeb je na grafikách za 418€ a výše.“
1. Oproti zmíněným 30 000 Kč to pořád je jen zhruba třetina.
2. Samostatně se budou prodávat spíš vyšší modely oproti grafikám instalovaným v sestavách, kterých se ale taky prodá hodně.
3. Měření podílem na tržbách z principu zvýhodňuje dražší grafiky (např.: Pokud někdo prodá 15 grafik, z toho 12 po 3 000 Kč, 2 za 10 000 Kč a 1 za 20 000 Kč, budou většinu tržeb tvořit ty dražší modely, ačkoliv 80 % zákazníků si koupilo ten levný).

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Nemáš pravdu.
Zapomínáš na koeficient "počet prodaných kusů".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Do rovnice je třeba dosadit za proměnnou: lidí = Čechů.
Na západě jsou trochu jiné platy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"...doufám že se programátoři her chytí za nos. A intel je donutí trochu lépe programovat."
:-O
Chyba je chyba. O tom žádná. Ale když dokumentované API na zavolání dělá něco jiného, než by mělo, tak je to průkak driverů, ne programátora volajícího API. Pochopitelně může být i chyba na straně volání a dost možná na dokumentaci, kdy není popis volání a potřebných přípravných úkonů dostatečně jednoznačně zdokumentovaný.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chyby ve hrách opravuje hlavně ovladač Nvidie. Tj. pokud není problém ve hře/programu na AMD, ale jen na Intel, tak je to chyba ovladače Intelu, ne aplikace.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak, ovladače řeší z naprosté většiny chyby a nedokonalosti samotných her. Mnohdy pak nahrazují ovladače celé části prasecky napsaných kódů. A pokud je ve hře přímo chyba a ovladače NVIDIA a AMD ji dokáží eliminovat a ovladač Intel ne, tak to není chyba ovladače.
Samozřejmě to je jen příklad, ale nevidím důvod proč by neměl Intel časem přinést naprosto rovnocenné grafiky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD má několikanásobně méně vývojářů než nVidia, takže u nich jsou "profily" jen pro nejznámější hry a CAD-like aplikace (tam navíc často jen pro "Pro" verze jejich grafik - stejný čip, ale připlácíš si za softwarovou podporu). Takže pokud aplikace není masivně rozšířená, tak jede na čisté OpenGL přesně podle specifikací. Pokud tedy daná chyba není na AMD, ale jen na Intelu, tak na 99 % je to chyba ovladače Intel GPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

> Co se týká ovladačů, tak doufám že se programátoři her chytí za nos.
> A intel je donutí trochu lépe programovat. Protože aby výrobce grafiky opravoval bugy ve hře přes ovladače. To je hodně špatně

Jako programator... za par mesicu prace s Intel GPU jsem narazil na 2 ruzne bugy, ktere mi pak Intel i acknul (ze jsou 100% jejich). Jestli te to potesi, narazil jsem i na bugy v Nvidia ovladacich (ktere by podle internetu meli byt bezchybne).

Muzem se "chytat za nos" ale bugy jsou i v ovladacich byli, jsou a budou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Az budou prasata létat Smidrsi.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

"Intel na letošní rok přislíbil ...."
Dál to nemá smysl číst.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

nevypadá to špatně s výkonem, ještě drivery poladit a rozumnou cenu což od intelu asi čekat moc nejde a nebude to špatná volba, přesně tohle musí udělat jinak to umře

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to umře... odpověď píšeš na konci :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

těžko říct, oni grafiky potřebují pro HPC, je otázka jestli neskončí jenom u HPC a pokus dostat se do herních grafik vzdají už na začátku, ale nevím jak důležitý je trh herních grafik pro firmu, která se bude chtít zaměřit pro hpc

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Xe-HPG / DG2 - není to Muskovic kluk? :-D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Co když Intel začne výrobcům počítačů, nabízet grafické karty v balíčku s procesory? Pak bude jedno, že to nikdo nechtěl nebo že to skoro nefunguje.Co je v každé druhé sestavě stane se z toho standard.
Je to externí grafika, intel procesory už dávno nejsou must have, takže to není nejpravděpodobnější scénař.
Ale vůbec bych se nedivil kdyby vznikla spousta "herních" notebooků s "výkonnou" grafikou intel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dnes som sa prvy krat stretol s Xe grafikou - v ovladacoch je neprijemny bug ktory v podstate znefunkcnuje kopec WPF aplikacii.

https://github.com/dotnet/wpf/issues/3817

Na to, aky fatalny je to problem, je divne, ze ich to stvrt roka netrapi.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

I když je to nepříjemné a chyba Intelu, WPF je už stejně mrtvé. Já si pamatuju, jak jsem musel vypnout GPU akceleraci ve VS 2010 (tehdejší prezentace schopností WPF) v prvních verzích Win10, protože se překreslila jen tak půlka kódu v editoru (v současné verzi Win10 ta chyba už není).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

WPF je plne podporovane v NET5 a je to jediny zmysluplny UI framework od MS pre desktopy. Ma to svoje roky, ale neoznacil by som to za mrtve, hlavne ked to nema zmysluplnu nahradu. Vychadza s tym novy SW.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je velká výhoda Microsoftu, že i již dále nevyvíjené projekty udržuje (ani není třeba opravovat chyby, stačí security updaty). Nicméně WPF už nedostane žádné nové funkce a dosavadní omezení v něm zůstanou. MS už má nástupnická API pro GUI. Mimochodem nové projekty vznikají i na starších technologiích.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ake myslite nastupnicke API pre GUI?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Od Windows 10 (tj. od roku 2015) je Fluent Design. Což znamená WinUI (C++) a Uno Platform (C#, multiplatformní - Windows, macOS, Linux, iOS, Android, Web). A samozřejmě HTML (v UWP aplikacích přímo, ve Win32 aplikacích obvykle Electron - viz Visual Studio Code, Teams, Skype, Messenger, ... nově Microsoft sjednocuje vývoj Outlooku Win32/UWP/Web --> Electron a spol., jeden kód pro desktopovou, mobilní a webovou verzi... získá zkušenosti a pravděpodobně stejně sjednotí i zbytek Office).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takze pre c#:

1. polomrtve UWP
2. nedokoncene UNO (vlastne UWP API pre viac platforiem)
3. nenazrane HTML/js

Radsej ostanem pri WPF kym to trochu neutrasu.

4. Dodam - MIUI - nastupca Xamarin.Forms - po zlych skusenostiach z pred 3 rokov sa mi to moc nechce skusat. Okrem Androidu a iOS to bolo na ine platformy nedokoncene, chybajuce features. Na Androide pomale. Ale mozno prekvapia, som zvedavy na November/NET6

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To nerozporuju. MS už v desktopových GUI dávno hodil ručník do ringu (viz např. rozdílná GUI APIs ve Win10 a aplikacích Microsoftu). Hlavní věci na Windows jsou business aplikace - ty dnes jedou ve webovém prohlížeči (odpadá rozdílnost verzí mezi klienty a automatické aktualizace z domény), na hry je DirectX a víc pro Windows není potřeba. Zbytek se dělá multiplatformní - desktop, mobil, web - takže common denominator je HTML (je spousta jazyků a technologií, které kompilují do HTML/JS nebo WebAssembly, ale neřekl bych, že je to doopravdy production ready). CPU i RAM je dnes dost (i na mobilech), dyžtak lze rozdělit aplikaci na malý sledovač notifikací a plnou app (např. Skype z MS Store je takto rozdělen z dob, kdy byl ještě skutečný UWP; Epic Games launcher ani není UWP, ale když je minimalizovaný v traybar, tak zahodí webview).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako chtel jsem tu napsat, ze to je super a ze hned, jak to vyjde, kupuju, jenomze to je jeste daleko a hlavne to asi nebude fungovat. Prvne potrebuju grafiku do PC s X470 a procesorem od AMD, coz je problem. Grafika od Intelu bude dost mozna fungovat jen s Rocket Lake a pouze na deskach se Z490, tudiz budu mit nejspis smolika. Znate to proste Intel. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak jestli to bude fungovat jen s Rocket Lake, to bude ultra trolling :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.