První nástřel výkonu herní Xe / DG2: Zhruba na úrovni Radeonů RX 6700
Iris Xe Max, osamostatněná integrovaná grafika z procesoru Tiger Lake, není tím, na co většina zájemců o samostatnou desktopovou grafiku od Intelu čekala. Tou bude Xe-HPG / DG2 (no, nakonec se asi bude jmenovat nějak praktičtěji, toto je interní označení). Co od ní čekat? Ačkoli Intel zatím nic konkrétního neřekl (než že se jí dočkáme v roce 2021), jisté indicie tu jsou.
Xe-HPG / DG2 má disponovat 512 EU (výpočetními bloky). Současná „malá“ Xe je vybavena 96 EU. V diskuzi na webu Beyond 3D upozornil uživatel Frenetic Pony, že s ohledem na známý výkon malé Xe si lze udělat hrubou představu o tom, kam zamíří větší kolegyně. Ve hře Metro Exodus s ultra-detaily a rozlišení 1080p dosahuje malá Xe 13 FPS. 5,33× větší (výkonnější) varianta s 512 EU chystaná na letošní rok by tedy mohla dosahovat zhruba 70 FPS. Má smysl u většího herního modelu očekávat o něco vyšší takty, tak řekněme 80 FPS.
Víme, že high-endové grafické karty jako GeForce RTX 3080 nebo Radeon RX 6800 XT ve stejném nastavení zvládají kolem 130 FPS. 80 FPS pak odpovídá výkonu zhruba v rozpětí GeForce RTX 3060 a GeForce RTX 3060 Ti, tedy nejblíže tomu, co očekáváme od Radeonů RX 6700 (XT).
Nemá smysl řešit nuance v podobě 10 % FPS sem nebo tam, je zde stále řada proměnných - takty jádra, takty pamětí, případné architektonické změny, škálování reálného výkonu s teoretickým a tak dále. Prakticky jisté se ale zdá být, že Xe-HPG / DG2 bude stát proti letošnímu mainstreamu, nikoli proti high-endu. Nezdá se být příliš pravděpodobné, že by Intel dokázal mezigeneračně zdvojnásobit taktovací frekvenci nebo zdvojnásobit výkonu na EU, aby Xe s 512 EU mohla obstát proti GeForce RTX 3080 nebo Radeonu RX 6800 XT.
Pokud se potvrdí, že Intel přesunul výrobu herní Xe z vlastního 10nm procesu na 6nm proces TSMC, mohli bychom se dočkat například o něco vyšších taktovacích frekvencí, ale stále by šlo o změnu v rozsahu zmíněných ~10 % - ne o vliv, který by kartu mohl katapultovat z mainstreamu do high-endu.