PS5 Pro: O 45 % rychlejší GPU, rychlejší ray-tracing, nový upscaling, menší SoC
Sony to má tentokrát obzvlášť jednoduché. Ať se Playstation 5 Pro povede jakkoli, bude vítězem. Microsoft totiž půlgenerační Xbox vzdal, neboť prodeje stávajícího modelu nesplnily očekávání. Možná trochu i vinou jeho pozdních příprav a pozdního zahájení výroby, kdy k příležitosti vydání neměl připravené dostatečné skladové zásoby, v době největších prodejů nemohl pokrýt poptávku. Média vyzývala zákazníky ke koupi lépe dostupného Playstation 5.
Od naší poslední zprávy o Playstation 5 Pro se objevilo několik nových informací. SoC se z původní imerzní 7nm technologie a plochy 300 mm² (později inovované na 6nm EUV výrobu a plochu 260 mm² přesune podle některých zvěstí na 4nm výrobu, což by se zvětšením grafiky mohlo znamenat plochu mezi 200-300 mm² (asi blíž nižší polovině tohoto rozsahu než maximu).
Na CPU zrychleném o ~10 % se nic nemění, ale o GPU se dozvídáme, že jej Sony prezentuje partnerům jako o ~45 % rychlejší (datová propustnost je o 28,6 % vyšší, počet CU o 66,7 % vyšší, přičemž průměr těchto hodnot je zhruba oněch 45 %). V případě ray-tracingu má být výkonnostní posun (při vhodné optimalizaci hry) podstatně vyšší.
Playstation 5 Pro | Playstation 5 | |
---|---|---|
-SoC- | 4nm, 2xx mm²? | 7nm, 300 mm² / 6nm, 260 mm² |
-CPU- | Zen 2 | Zen 2 |
konfigurace | 8 / 16 | 8 / 16 |
takt | 3,85 GHz | 3,5 GHz |
-GPU- | RDNA 3 + RDNA 4 hybrid | RDNA 1 + RDNA 2 hybrid |
konfigurace | 60 CU (3840 SP dual-ALU) | 36 CU (2304 SP) |
takt | ~2,18 GHz | 2,23 GHz |
FP32 | 33,5 TFLOPS | 10,3 TFLOPS |
FP16 | 67 TFLOPS | 20,6 TFLOPS |
-AI- | 300 TOPS (8bit) | - |
-RAM- | 16 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 |
sběrnice | 256bit | 256bit |
takt (ef.) | 18 GHz | 14 GHz |
Aby byly hry dobře optimalizované, mohou si již nyní vývojáři objednávat testovací kity u Sony, která očekává, že počínaje srpnem budou všechny nové hry vydané pro Playstation připravené i pro model „5 Pro“. Vývojáři budou mít na výběr, zda jejich hra poběží ve standardním režimu, kdy frekvence CPU zůstává na 3,5 GHz, nebo v „high CPU frequency mode“, kdy procesor boostuje na 3,85 GHz a takt grafického jádra se sníží o 1,5 % (což má samo o sobě snížit FPS asi o 1 %).
Vývojáři mohou nově využít více operační paměti. Zatímco u původní Playstation 5 mohli alokovat 12,5 GB pro samotnou hru, s Playstation 5 Pro lze využít o 1,2 GB více, tedy 13,7 GB pro hru.
Sony také nabízí nový upscaler PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), jakousi obdobu AMD FSR, Nvidia DLSS a Intel XeSS. Jak na tom bude kvalitativně a výkonnostně, teprve uvidíme, Sony se však chlubí tím, že pro Playstation 5 Pro vyvinula „vlastní architekturu pro strojové učení dosahující výkonu 300 TOPS s 8bit přesností“. Sony počítá s tím, že vývojáři využijí PSSR namísto klasických technik implementovaných jednotlivými výrobci / vývojáři na úrovni her a uvádí, že implementace PSSR je podobná jako u AMD FSR nebo Nvidia DLSS. PSSR podporuje HDR a jeho využití stojí zhruba 250 MB operační paměti navíc (takže 1,2 GB alokovatelné paměti navíc najde snadno uplatnění). Upscaling z 1080p na 4K má stát asi 2ms času (latence), přičemž do budoucna se plánuje s podporou až 8K (na výstupu) a pokud to bude možné, tak i snížením stávající latence.
Vydání konzole je plánováno na čtvrtý kvartál tak, aby se využila předvánoční nákupní sezóna. Předběžně to tedy vypadá na konec října až listopad.