RECENZE: AMD Ryzen 5 5600 - šestijádro bez X a s nižší cenou
Kapitoly článků
BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.
BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.
BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.
Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já.
To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.
Tentokrát jsem se zaměřil na výkon CPU, což znamená, že jsem částečně vypustil testování na nějaké vyšší detaily a to jen s jednou výjimkou. BeamNG drive má zabudovaný test fyzicky uvnitř hry, který může pomoci odhadnout výkon procesoru a také se snaží odhadnout kolik AI vozů je možné provozovat v reálném čase. Nicméně zatím jsem neviděl více jak dvacet vozů a zdá se, že dvacet AI zvládne libovolný moderní procesor. Jenže tento údaj nevypovídá, jak plynulá hra bude, takže tento test nechávám jen jako takový doplněk.
Automation mapa s jedním AI vozem
Zajímalo mně, jak velkým limitem může být procesor, na první mapě s jedním AI tedy testuji tak, že hru přepnu do absolutně nejnižšího možného nastavení, použiji tedy preset Lowest, vypínám SMAA a počet čar od pneumatik na silnici snižuji na nejnižší hodnotu 500. Jako grafická karta nám zde slouží Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti eXtreme Edition 11GB, takže bychom měli mít celkem slušný grafický výkon.
První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže procesor má dostatek času, aby se trochu zahřál a vyčerpal se krátkodobý boost. Nicméně v tomto testu se nevyužije moc jader.
Jak můžeme vidět z výsledků, Ryzen 5 5600 zde podává skvělý výkon a překonává i Intel Core i9-9900K, který tiká na mnohem vyšších frekvencích. S jedním autem si dobře zahrajeme s libovolným procesorem, alespoň na nízké detaily. Navíc zde krásně můžeme vidět jak nám procesory dělají úzké hrdlo z hlediska výkonu. Dodám ještě, že i AMD Ryzen 7 5800X dokáže v tomto testu vytížit RTX 2080 Ti maximálně na 88-94%, ostatní procesory jsou tak pomalé, že se RTX 2080 Ti suše podtaktuje někam na 1100-1300 MHz a využití se pohybuje někde pod čtyřiceti procenty.
Utah - jedenáct AI vozů
Druhý test je nejnáročnější, odehrává se na velké mapě Utah v USA, zapínám zde navíc změnu času v reálném čase, jedna sekunda v našem reálném světě odpovídá jedné minutě ve světě BeamNG. Čas nastavím na třetí ráno a spouštím ho chvíli před rozjezdem všech vozů, policejní honička tak začíná ve tmě. Celkem jedenáct AI vozů je značně náročnějších na výkon procesoru a bez problémů si tak hra ukousne přes osm fyzických jader. Podle použité grafické karty je navíc využito 16-20 GB RAM, grafiky co mají méně jak 6GB VRAM zde také trpí, na vyšší detaily a rozlišení není problém využít přes 5GB VRAM, nebo ještě více.
Pronásledované vozidlo je mod z oficiálního repozitáře a je to můj oblíbený Mercedes postavený na kastli označované jako W124. Vozidlo, které používám ve hře má v sobě řadový vznětový šestiválec pana Diesela s turbem. Vozidlo má i vylepšené brzdy a funkční ABS + ESC + TSC. Celou dobu testu má tento Mercedes rozsvícená dálková světla a blinkry.
Náš Mercedes pronásleduje celkem deset policejních vozů, konkrétně se jendá o policejní vozy Ibishu 200BX, Bruckell Bastion Police 5,7 AWD, ETK K-Series Polizei, Bruckell LeGran Fire Chief Facelift, Autobello Piccolino Carabinieri, Civetta Scintilla GTs Polizia, Wendover Police Interceptor, Gavril H15 Police Transport, Cherrier FCV Tograc Polizia, Gavril Roamer Sheriff.
Na následujícím videu můžete vidět průběh celé akce, Mercedes vyráží jako první a za ním drtivá většina aut se sirénami, přičemž ne všichni dojedou až do konce, některé vozy několik set sekund čekají na různých místech mapy a přidají se k pronásledování později. Pokud se ze začátku Civetta Scintilla vybourá špatně a zůstane ležet na silnici, celý test pouštím znovu, jelikož by došlo k hromadné dopravní nehodě. Policejní vozy mají opět zpoždění, protože když jsem je k Mercedesu přiblížil docházelo k předčasným hromadným dopravním nehodám a nikdo nedojel konzistentně do konce. Tento test je tedy nejnáročnější a nejdelší ze všech tří, těším se, až tím potrápím i nějaké notebooky.
Protože opět testuji primárně výkon procesorů, vyzkoušel jsem scénář nejprve na Lowest preset bez SMAA a s otisky pneumatik snížené na hodnotu 500. Jelikož tento scénář bez problémů spolkne více jak osm fyzických jader, situace se rapidně mění a starší Intel Core i9-9900K překonává náš nový AMD Ryzen 5 5600, což je dáno hlavně vyššími taktovacími frekvencemi a vyšším počtem fyzických jader a vláken. Povšimněte si také propadů FPS, nejlepší výkon zde podávají moderní osmijádra, zatímco ostatní procesory mají místy masivní propady FPS, protože nemají dostatečný počet jader a výkon.
Abych nebyl nařčen, že BeamNG drive testuji jen v režimu na nejnižší detaily, aby hlavním úzkým hrdlem byl procesor, zkouším tento třetí scénář s grafickým presetem Ultra. Zde se opět pořadí procesorů lehce mění a Ryzen 5 5600 se přesouvá do kategorie "skoro možná hratelné, pokud přimhouřím obě oči". V mnohých situacích je GeForce RTX 2080 Ti vytížena třeba jen na 40% a opět se fláká a čeká chudák na procesor. Zajímavé je, že i starý ThreadRipper 1950X má nižší propady FPS, než právě Ryzen 5 5600, ale tam za to může větší počet fyzických jader a čtyřkanálové zapojení RAM.