RECENZE: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3080 XTREME 10G - aneb opravdu extrémní
Kapitoly článků
Samozřejmě nesmím zapomenout na testy v UHD(říká se tomu často 4K, ale není to 4K!), na toto rozlišení je RTX 3090 jako dělaná, byť ji trochu trolím šíleným nastavením v některých hrách, zde se může hodit popustit trochu na detailech. Deus Ex Mankind Divided se opět ukazuje jako takové Crysis, běží poněkud hůře i na velmi drahém hardwaru. V UHD má problém i Radeon RX 5600 XT, jelikož má jen 6GB VRAM.
GTA V po poslední recenzi testuji ve dvou nastaveních, jelikož 8x MSAA a k tomu 8x MSAA na odrazech je krapet moc velké maso. Testuji tedy se stejným Ultra presetem(vše na max), ale MSAA pro odrazy je vypnuté a místo MSAA nechávám zapnuté FXAA. Bohužel jsem nestihl přetestovat všechny karty v testu a s tímto nastavením se navíc projevuje brzda ve formě Ryzenu 9 3900X, což se snad brzy vyřeší.
Deus Ex Mankind Divided je takové mé Crysis, i na velmi výkonném hardware běží špatně, zda se jedná o nekvalitní optimalizaci, to nechám koňovi, ten má větší hlavu a víc ví. Přidal jsem i test s vypnutým MSAA, jelikož hra má opravdu masakrózní nároky na grafickou kartu.
Metro Exodus má v sobě zabudovaný benchmark, uvádím tedy průměrné FPS, které benchmark na konci vyplivne. Využívám preset Ultra a preset RTX, který zapne RTX a DLSS, což je specifické pro NVIDIA karty, proto zde mají Radeony smůlu.
Witcher 3 Wild Hunt
Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na maximální detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky. Protože je hra optimalizovaná pro NVIDIA grafické karty, běží lépe na kartách GeForce.
World of Warships 0.9.3.0
World of Warhips testuji za pomoci replaye hry, který jsem před nějakou dobou odehrál s japonskou letadlovou lodí Kaga. Monitoruji FPS od desáté vteřiny před startem bitvy a vyrobil jsem i veselý graf s průběhem. Tato bitva trvá patnáct minut, takže se notebook zahřeje, maximální FPS mají horní strop 999, to je potřeba ručně nastavit v konfiguračním souboru engine_config.xml, ve kterém je třeba upravit řádek <maxFrameRate>75</maxFrameRate>
, bohužel po každé aktulizaci hry se tato hodnota přepíše na defaultních 75 FPS, což je celkem otravné. Hra, kterou testuji je ve verzi 0.9.3.0 a testuji s presetem Maximum, FXAA je vypnuté, nechávám ale zapnuté 8x MSAA. Jak bitva vypadá se můžete podívat na videu na YouTube, byť varuji, že přehrávač odehraných her občas dělá podivné věci s kamerou a divně cuká s letadly při jejich akceleraci, s tím však nemohu nic udělat.
Quake II RTX je jednou z her, která využívá mnoho RTX efektů. Rozhodl jsem se otestovat výkon v UHD rozlišení, nastavení detailů a jak hra vypadá můžete vidět na screenshotech. Testuji tak, že víceméně jen proběhnu prvním kolem a zaznamenám si průměrná FPS. Vypadá to, že starý dobrý Quake II RTX je v UHD příliš velké sousto i pro RTX 3090.