Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: HP EliteBook 845 G9, aneb business s tlustým Ryzenem 9

Po nedávné recenzi HP ZBooku Firefly 14 G9 jsem měl možnost otestovat podobný 14" stroj, ale tentokráte s Ryzenem 9 PRO 6950HS a bez dGPU.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

Zaklínače s Next-Gen updatem jsem zatím nestihl otestovat na větším množství notebooků s iGPU. Výsledek je bohužel smutný, oproti starší verzi došlo k velkým propadům výkonu a tak si ani v DX11 příliš dobře nezahrajeme a to ani na nízké detaily.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je výkon ještě horší, než v DX11 režimu a hra není přiliš dobře hratelná.

graph-9

 

Situace se lepší po zapnutí FSR2, ale v režimu Ultra Performance hra nevypadá příliš dobře. Alespoň je skoro hratelná.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: HP EliteBook 845 G9, aneb business s tlustým Ryzenem 9

Pátek, 7 Duben 2023 - 00:00 | tož brum | čili ty jsi schopný si to sám připájet a děláš to...
Středa, 29 Březen 2023 - 09:28 | r23 | Plast potáhneme alobalem a budeme se tvářit, že...
Sobota, 25 Březen 2023 - 20:03 | hwstar | Co říkáte na ten trend kdy ntb mají prťavé...
Pondělí, 13 Březen 2023 - 22:34 | Jan Volec | Dve poznamky - WiFi 6 se v tom odkazovanem musi...
Pondělí, 13 Březen 2023 - 12:04 | evlo | Je to smutné, doteď jsem myslel, že to má...
Pondělí, 13 Březen 2023 - 06:52 | Fousek | Je supr mit 4k na 14" uhlopricce a k tomu...
Neděle, 12 Březen 2023 - 18:52 | Lazar | To ano, můj ntb Lenovo 5 Pro 5800H/RTX3070M/64GB...
Neděle, 12 Březen 2023 - 17:55 | Mirda Červíček | Já vím, že jde hodně věcí, ale pořád netuším jaké...
Neděle, 12 Březen 2023 - 17:54 | melkor | Uživatelům, kteří si potřebují jednou za měsíc...
Neděle, 12 Březen 2023 - 16:24 | Lazar | Koupíte si vyšší model Macu vybaveného...

Zobrazit diskusi