Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI, Ryzen 7 7700 a RTX 4090

V dnešní recenzi se podíváme na základní desku společnosti MSI společně s Ryzenem 7 7700 a zjistíme, jaký je herní výkon v kombinaci s GeForce RTX 4090.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

Stejně jako v předchozích testech, i zde figuruje GIGABYTE GeForce RTX 4090 Gaming OC 24G na pozici grafické karty pro všechny procesory.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení kspi celkem masivní rozdíly ve výkonu, AMD Ryzen 7 7700 zde celkem masivně odskakuje od ostatních procesorů.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se situace opakuje.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi, ale je to dáno i vyššími detaily. Hra byla na Athlonu 200GE nehratelná, proto nefiguruje v grafech níže.

graph-9

V 1440p rozlišení je nadále Ryzen 7 7700 na prvním místě.

graph-10

Při použití UHD rozlišení je nadále Ryzen 7 7700 nejrychlejší, ale odstup od ostatních procesorů je celkem malý.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, Ryzen 7 7700 je zde opět nejrychlejší.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI, Ryzen 7 7700 a RTX 4090

Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 15:36 | Karáš Svorka | Ano, desky s B650 typicky PCIe Gen5 nemají vůbec...
Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 15:35 | Karáš Svorka | A620 bude nejspíš někdy v dubnu.
Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 15:27 | Karáš Svorka | To, že je to připojené přes USB jsem nějak...
Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 15:27 | Karáš Svorka | Porty co jsou always-up, nejsem si vlastně jistý...
Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 11:07 | viste | Nevidím žádnou zmínku o tom, že přestože to...
Čtvrtek, 30 Březen 2023 - 01:05 | JFP | Otestujte A620 desku, pšonci a čobol už ji maj na...
Středa, 29 Březen 2023 - 20:23 | RedMaX | "Potěší i přítomnost trochu lepšího audio...
Středa, 29 Březen 2023 - 18:03 | bulldozer | Always on su cerverne sloty, niektori vyrobcovia...
Středa, 29 Březen 2023 - 18:01 | bulldozer | To je jasna vec, je to 8GB/s, co na 2 disky staci...
Středa, 29 Březen 2023 - 17:58 | Jon Snih | Do plusu bych zařadil i možnost přepnout v UEFI...

Zobrazit diskusi