RECENZE: XPG ADATA Spectrix D50 RGB
Kapitoly článků
Přetaktování XPG Spectrix D50
XPG Spectrix D50 3200 RBG jsou kitem střední třídy a v rámcí svých XPM profilů pracují bezchybně. Nicméně při frekvenci 3200MHz je časování na hodnotě CL16 průměrné. Na XPM profilu 3000MHz je časování stejné, já tedy samozřejmě vyzkoušel, zda-li se mi podaří v rámci XPM profilů toto časování snížit alespoň na CL15 či 14.
A ať jsem zkoušel co se dalo, single rank osazeným Micron E-die se nízké časování nelíbilo a nejlepší CL zůstalo na 16. CL15 ani CL14 jsem nedosáhl, tedy částečně dosáhl nicméně bylo funkční pouze do doby než jsem spustil například Shadow of Tomb Raider. Ani s úpravou subtimingů, ani napájení se mi snížení časování nepovedlo aplikovat.
Dalším krokem byl pokus o dosažení co nejvyšší frekvence. K těm se obvykle dostávám postupně po krocích, které dovoluje deska, tedy 3200/3333/3400/3600/3800 a tak dále. Přičemž začínám s původním časováním z nejrychlejšího XPM profilu. V tomto případě tedy CL16-20-20-36 1T.
Původně se zdálo, že se mi pohodlně podařilo stabilizovat frekvenci s XPM časováním CL16 na 3600MHz. Nicméně chování bylo podobné jako při pokusech o snížení časování. Paměťové testy v Aidě proběhly bez problému, ale pokus o zapnutí 3D jako SOTR nebo 3dmark či jiné hry vyústily v pád aplikace nebo její úplné zmrznutí. Snahy o úpravu subtimingů nebo zvýšení napětí nepomohly také. Samozřejmostí je, že ve všech případech jsem uncore frekvenci nastavoval stejně jako frekvencí pamětí.
Ve finále jsem se dostal k nejlepšímu frekvenčnímu výsledku 3600MT/s s časováním CL18-20-20-36 1T při napětí 1,35V. Toto nastavení sice zvyšuje propustnost, ale mírně zvyšuje latence. Další hokus pokusy o dosažení vyšši frekvence se ukázaly jako zbytečné, pamětem se opravdu dál a výš už nechtělo.
Sice se mi krátkodobě podařilo systém provozovat na frekvenci 3800MHz, nicméně s časováním CL22 a napětím přes 1,5V což je na můj vkus už celkem hodně a toto se zdálo ne úplně stabilní za všech okolností.
Použité Micron E-die jsou přitom více než slušným základem pro vysoké frekvence, tedy alespoň co do různých recenzí na internetu. Nicméně většina takových recenzí se věnuje rychlejšímu modelu XPG Spectrix D50 3600MHz a vyšším a možná zde je zakopaný pes. Námi testovaný 3200MHz model může mít osazeny třeba horší čipy. Zatímco 3600MHz spectrixy jsou schopny bez problémů dosáhnout frekvencí přesahující 4000MHz, nám se to nepovedlo.
Výsledek to není úplně špatný, avšak ani nějak extra dobrý. Samozřejmě je třeba počítat i s tím, že testovací sestava není žádný high-end a dopad starší čipové sady B450 spolu s pomalejším Ryzen 5 3600 bude mít taky vliv.
S lepší čipovou sadou a hlavně silnějším procesorem se dá předpokládát dosažení vyšších frekvencí.
Výkonnostní testy
Se samotnými testy jsem se příliš nemazlil, kromě Aidy a jejího "memory benchmarku" jsem otestoval 7zip, 3Dmark a Shadow of Tomb Raider. Domnívám se totiž, že u testu pamětí nás všechny zajímá spíše co nejlepší frekvence a časování a pokud se mi nepodaří s testovaným kitem dosáhnout nějakých závratných výsledků, je přeměřování velkého počtu testů bezpředmětné.
Pokud byste přesto chtěli nějaké testy doplnit, protože prostě "must have" buďte prosím tak hodní a zmintě to v diskusi. Rád v budoucnu přidám po domluvě i testy další.
Aida 64 Extreme - propustnost a latence
7zip 21.06 - celkový výkon
Dalším z testovaných programů je obligátní 7zip v poslední stabilní verzi 21.06. Jestliže s archivy pracujete často, právě v těchto programech se vysoké frekvence a dobré časování projevují nejvíce. Já jej nastavuji podobně jako Karáš ve svých recenzích, 128MB vzorek a nechávám pracovat všechna jádra.
3D Mark - Time spy
Shadow of the Tomb Raider
Posledním z testů je hra Shadow of the Tomb Raider, kde je samozřejmě také znát zvýšení frekvencí či zlepšení časování. Ve hrách obecně mají však tyto hodnoty nižší dopad. Jsou hry, které z toho těží více a naopak ty, u kterých to takřka nepoznáme.
SOTR je však jednou z nich, kde je ladění paměťového systému znatelné.