Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Rocket Lake zvýší herní výkon

Pokud někdo hraje hry 29 sekund, tak určitě. AMD mezitím vydá verze XT, které bez zvýšení spotřeby vytáhnou 5,1-5,2 GHz na jedno jádro a bude to.

+1
+20
-1
Je komentář přínosný?

To narážíš na power limity pro turbo? V mnoha případech je out of box na deskách nastaveno unlimited nebo maximum. Takže leckdy ani zákazník netuší že procesor jede mimo referenční hodnoty. Takže tady takový problém není.

Ale, od kdy ty procesory ve hrách překračují své TDP natož limit pro krátkodobé turbo? Nemyslím si že by 60-80W, což je typická herní spotřeba vyšších Intel procesorů z posledních generací a nepřekračuje TDP natož limity turba a procesory ve hrách drží i v referenčním nastavení all core boost na maximální hodnotě, hry ty procesory zdaleka nevytěžují tak aby ty limity překračovaly.

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

'' V mnoha případech je out of box na deskách nastaveno unlimited nebo maximum. ''

ajeje, JirkaK nam tu zase lze jak kdyz tiskne.. vetsina desek ma pl2 limit nastavenej podle doporuceni intelu.. podle toho doporuceni intelu co de na nasobky oficialniho tdp.. tak uz prosimte prestan kecat..

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Ne ze bych tady s Jirickem nejak 'casto' souhlasil, ale desky byvaji opravdu casto nastavene na "max by default", aspon podle toho, co jsem tak z ruznych review vypozoroval. Takze ono to pak opravdu jede c "OC modu".
Jen tech 40-80W mi tam uplne pak nesedi :))

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

to mozna par drahejch oc boardu.. vetsina co se normalne prodava ma pl2 limit podle intelu..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

https://www.gamersnexus.net/guides/3590-dont-run-z490-motherboards-with-... určitě najdeš i další zmínky

Ano u GN jsou to Z490 desky, ale kdo dělá testy CPU a měří spotřebu na nižších čipsetech, že. Je tam třeba zmínka že někde je limit nastavený na 4096W a to i ten snížený (samozřejmě tolik to ani není schopné dodat). Ze své zkušenosti jsem měl levnou Z97 desku k 4790k, power limity nastavené na "unlimited". To samé současná MSI Z370. Žádné limity, turbo běží nonstop na max, bez ohkledu na spotřebu. Rozdíl začal až když jsem ty limity nastavil podle specifikace, tam to už začalo dropovat když se dosahovalo daných limitů. Nicméně dosáhnout těch limitů při hrají je dost problém. Hry nevytváří konzitentní zátěž natož ty silnější CPU nezatíží zdaleka na 100%, leckdy tak na 25% a při 25% loadu fakt CPU nežere 100% energie.

On je to hlavně problém pro zákazníky, že koupí něco a běží to mimo specifikace výrobce CPU.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Tak při Solitaire fakt ne, neb 640kB paměti nebo 2-jádrák CPU bude stačit všem a navždy :-)))
Bla bla bla, srákorové tvrzení které nepřežily ani pár let. S tím TDP Intelu se jdi vycpat a pověsit do průvanu, to je další marketing podvod, víme!

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Netuším o čem píšeš ale možná koukni na recenze kde měří herní spotřebu CPU a zjistíš že je to zcela jinde než když na to pustíš strestesty a těžkou multithread zátěž s AVX. Intel má často tu herní spotřebu nižší než AMD.

Tady máš ukázku https://www.youtube.com/watch?v=oo03HKmPVA8

Stock 10700k tam je typicky mezi 60-100W po OC to leze cca 20W nahoru, v obou případech se to drží do 125W, což je hodnota TDP.

Osobně mám doma 6 jádro, lehce přetaktované a herní spotřeba jde typicky od 45-80W v závislosti na titulu. Když na to pustím Aidu stability test tak jsem na cca 130W.

Tady třeba MSFS, 55-90W s tím že typicky to sedí kolem 60W - https://www.youtube.com/watch?v=z30ZwYF_5ys

Tady zase Division 2 https://www.youtube.com/watch?v=_KXskRTxBpg spotřeba mezi cca 55-70W typicky někde na low 60W.

X-Plane - https://www.youtube.com/watch?v=eWplHFbj7ws kolem 50W

To jsou spotřeby které můžeš očekávat od i5-10600K při hraní, vzhledem k TDP toho procesoru i s korektně nastaveným limitem nenarazíš na limitaci turba

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Když se dva perou, třetí se směje. Doufejme, že ten třetí budeme v tomto případě mi zákazníci. :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nic moc ta menší cache než nejlepší Intel architektura. Intel se moc nesnaží. Snad to aspoň bude levné...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

14nm s AVX512? Levny podpalovac domu a lidi v nich, jasne :-))

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

jakej konretne SW nejak vyrazne tezi z AVX512 na domacich PC hracu ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vidím to na "pařbu" výpočtů v matlabu a následném renderu do grafíků

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

AVX instrukce používá nejedna hra. Stačí si udělat nějaké banální OC a nastavit si avx ofset a člověk se překvapeně dívá kde frekvence padá na tu offsetovou frekvenci.

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Používám AVX2 při enkodingu, jsem za ně rád. Ale AVX512 netuším k čemu jsou a vzhledem k jejich bídné hw implementaci, kdy CPU srazí na kolena to pěkně vyjádřili Linus a François:
https://diit.cz/clanek/torvalds-avx-512-zemre-bolestivou-smrti-koduri-al...

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Ale to se tyka jen SKX a neni to tak hrozne (a u dalsich generaci CPU to bude lepsi). Linus je ovlivnen tim, ze vyviji jadro OS a ne uzivatelsky SW. Pokud je dobre napsany SW (treba muj :)) a dokaze AVX512 vyuzit do plneho potencialu, tak mensi snizeni taktu moc nevadi. Dalsi reseni je nepouzivat 512-bit registry a vystacit si s mensimi. AVX512 nabizi spoustu super instrukci, se kterymi si clovek muze vyhrat a zrychlit temer libovolny SW. Vyvojari her na to AFAIK nemaji cas a znalosti. Podpora v hernich enginech a ruznych knihovnach se ale uz pomalu zacina objevovat. Co se tyce RKL, tak ten bude mit (stejne jako ICL, TGL a SKX bronze) pouze jednu 512-bit FMA jednotku, takze zadne tepelne silenosti se nedaji cekat. Hruby fp vykon zustane na urovni AVX2. Lidi by si konecne meli uvedomit, ze AVX512 je jen instrukcni sada a vykon (vcetne tepelneho) zalezi predevsim na poctu a sirce vypocetnich (zejmena fp/mul) jednotek v backendu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k tomu, že ni většina budoucích CPU od Intelu podporu AVX 512 mít nebude, tak v nějaké masovější rozšíření nevěřím.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je otazka. Zatim to vypada, ze momentalne tu podporu nebudou mit jen hybridy. Casem by ji snad mely mit i ty a nejspis i AMD (Zen4).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Taky netuším k čemu přesně slouží a je mi to jedno.

AVX offset jsem zkoušel kvůli stabilizaci OC, AIDA běžela klidně den, ale Davinci při exportu padl do 10 minut. Takže mě napadlo si pohrát s AVX ofsetem. Nicméně Prepar3D a X-Plane evidentně používají AVX, takže se uplatňoval ten offset a zrovna tady byl pro mě výkon CPU nejklíčovější, takže pro mě bylo nejsnazší snížit OC a nepoužívat offset

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

zase lzes.. maximumspeed se ptal na avx512.. to nepouziva ZADNA hra..

dejte mu uz nekdo ban..

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

S tim "zadna" bych si nebyl uplne jisty. Staci pouzit Intelacky kompilator a uz to tam mate...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jesli mi to chces vyvratit tak aspon jednu jmenuj.. tesim se na zadnou odpoved.. ((:

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Privni vyzkousena hra - "Hurrican", prvnich par ms behu, fce QueryOglResource:

*isa-ext-AVX 475
*isa-ext-AVX2 250
*isa-ext-AVX512EVEX 170
*isa-ext-BASE 7767391
*isa-ext-MMX 64497
*isa-ext-SSE 4980
*isa-ext-SSE2 60448
*isa-ext-SSE4 492
*isa-ext-X87 6
*isa-ext-XSAVE 2
*isa-set-AVX 475
*isa-set-AVX2 250
*isa-set-AVX512DQ_128 154
*isa-set-AVX512F_SCALAR 16
*isa-set-CMOV 792
*isa-set-FAT_NOP 683
*isa-set-I186 30039
*isa-set-I386 50976
*isa-set-I486REAL 28
*isa-set-I86 7684658
*isa-set-PENTIUMMMX 64497
*isa-set-PENTIUMREAL 215
*isa-set-SSE 4977
*isa-set-SSE2 19306
*isa-set-SSE2MMX 41142
*isa-set-SSE42 492
*isa-set-SSEMXCSR 3
*isa-set-X87 6
*isa-set-XSAVE 2

A tak by se dalo pokracovat do nekonecna...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To ze si to udela Query na vsechny mozny x86 extenze neznamena, ze to pak i v kodu realne pouziva. Pokud je to tohle https://github.com/NebuPookins/hurrican tak to o AVX-512 ani neslyselo.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tohle ale zjevne dela query na OpenGL extenze a ne x86 ;). V dalsich fcich toho je plno taky (load dat atp.). Vzhledem k tomu, ze je to hra z r. 2007, tak to jsou vsechno zjevne fce z Win knihoven (DX ?), pripadne grafickych driveru. Nektere novejsi veci to budou mit urcite i v kodu samotne hry (klidne aniz by o tom tvurci vedeli). Kazdopadne jako dukaz vyvracejici to hloupe tvrzeni to myslim staci...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Udelej si v tom poradek. Tak pouziva to OpenGL nebo DX ? To co si okopiroval jsou sice OpenGL extenze... ale pro x86 instrukce. To ze si to udelalo query aby vedelo jaky opengl extenze muze opengl nabidnout aplikaci bezici nad nim neznamena, ze to ta aplikace pouziva. Ta hra co si uved nic z toho co je tam pro AVX-512 nepouziva.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten vypis je pocet PROVEDENYCH instrukci. Tady to je konkretne 170 provedenych AVX512 instrukci v te dane fci. Klidne postnu i vypis z jinych fci, tam se vyskytuji taky. Podle mista a typu tech instrukci bych si tipnul, ze jde o parsovani stringu. A ten tvuj blabol o OpenGL extenzich pro x86 instrukce jsem teda nepochopil :). Nastuduj si, co jsou OpenGL extenze a co x86 extenze. To prvni se zjistuje ze stringu vraceneho driverem a to druhe z bitu po vykonani cpuid instrukce.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jeste polopaticke vysvetleni pro mene chapave typu PPK. Ta hra pouziva knihovny ktere umi dynamicky zvolit optimalni kod podle detekovaneho CPU. Napriklad pro zpracovani textovych retezcu. Ale i pro cokoliv dalsiho, klidne neceho, co ma velky vliv na vykon. Ta knihovna je samozrejme novejsi, nez samotna hra, ale je volana hrou a jeji kod bezi v ramci procesu hry. Standardni vec. Pro prehled poctu provedenych instrukci byl pouzit emulator IntelSDE s emulaci zatim neuvedeneho IceLake-X :). A hlavni pouceni ? Nelze vynaset zadne zavery o tom, jake instrukce dane programy pouzivaji, nebo nepouzivaji. Staci updatovat graficky driver, kodek nebo aktualizaci OS a vse je jinak.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Z toho zdrojaku ty hry je videt, ze tam nikde AVX-512 pouzity neni. Stejne tak budes marne pouziti AVX-512 hledat v ty binarce, co maji na webu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady ale prece nejde o to, co je napsane samotnymi autory hry, ale co se provadi behem jejiho behu. Napr. kdyz hra zavola fci implementovanou v grafickem driveru, tak bezi kod, ktery napsal nekdo napr. v Nvidii nebo Intelu. A tam muze byt cokoliv a bude to mit vliv na vykon hry. Moderni hry bezi vetsinou na nejakem multiplatformnim hernim enginu, ten bezi napr. nad DirectX, ten nad Windows a ty puzivaji vendor drivery. Autori hry pisou casto jen nejaky skript ve skriptovacim jazyku daneho herniho engine. A ted mi rekni, jak muzou vedet, jestli pouzivaji instrukci X nebo Y.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Namam duvod studovat OpenGL, protoze ho k nicemu nevyuziju. Ty si tvrdil, ze: "prvnich par ms behu, fce QueryOglResource" a pod tim si napsal vypis neceho, co odpovida instrukcim x86. Nemuzu za to, ze nedokazes ani napsat co to je a co tim vlastne myslis.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OK, beru, moje chyba, mel jsem to vysvetlit. Neuvedomil jsem si, ze to vetsina lidi bude povazovat za nejakou formu disassemblingu. Ve skutecnosti je to histogram provedenych instrukci z emulatoru z uplneho pocatku behu te hry (pak to spadne a nechce se mi resit proc). Tech bezicich fci s AVX512 instrukcemi je tam vic, napr. nejaky hashing. Tohle tam urcite nenakodili v assembleru autori te hry, ale jak se rika, na to se historie ani CPU nepta. A ani uzivatel. Z jeho pohledu hra pouziva AVX512 instrukce a chce, aby je jeho procesor dokazal zpracovat co nejrychleji. Tady to nebude tak dulezite, ale u neceho narocnejsiho klidne ano. Jeste, aby to bylo uplne jasne, ten AVX512 kod tam samozrejme pobezi jen na procacich, co to podporuji. Na jinych tam bude treba AVX2 nebo SSE2/4 (nevim nezkousel jsem) - proste aby to fungovalo. Jinak, koncim s timto tematem, myslim, ze jsem to uz vysvetlil dostatecne a nema smysl se hadat o slovicka :).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to ma bejt nejaka prdel, ne? ((: fakt chces argumentovat timhle..
https://www.winterworks.de/project/hurrican/

a jeste tvrdit, ze to pouziva avx512?? aprila uz bylo.. (:

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A nepouziva snad ? Nebo to neplati, protoze to jsou zjevne knihovni fce. ? O tom jsem ale presne mluvil. AVX512 se zacina objevovat v knihovnach, driverech atp. Tedy i ve hrach a v cemkoliv, co ty knihovny pouziva. DirectX, dekodovani dat z SSD, prehravani videa, predzvykani dat grafickym driverem... Intel kompilatory ten kod bezne produkuji napr. i pro bezne veci typu memcpy(), strlen() atp. Ta stara hra je jen dukaz, ze to tak je. Udelat dump behu nejakeho soucasneho AAA projektu je asi nemozne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta hra dukaz je... ale toho, ze vubec netusis o cem pises :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spis ty nevis s kym mluvis ;). Pokud mas procak s AVX512, tak je dost dobre mozne, ze prave ted na nem jede "tajny" AVX512 kod, ktery jsem psal ja... Ono je nekdy lepsi se nechat poucit a prijmout fakta, nez se hadat kvuli domnenkam. Napr. arogantne tvrdit, ze ZADNA hra neco nepouziva, kdyz sami autori tech her nemaji sajnu, co vsechno se vlastne pouziva, je trochu hloupe, ne ? Clovek se tu snazi o osvetu, ale jak rika klasik - je to marne, je to marne, je to marne... :(

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Autori nemaji sajnu ? No tak to sou pak hodne spatny autori, kdyz netusi co jejich kod dela...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co dela vedi, ale nevedi jak to dela (pokud to nepisou komplet v assembleru). Nebo ty vis, jake instrukce presne generuje kazdy prekladac v kazdem nastaveni a jake instrukce jsou v kazde externi knihovne, kterou volas ? Ja to u svych programu nevim. Vim, co jsem napsal ja, ale pokud si to napr. nepustim v emulatoru, tak nevim, co napsali/vygenerovali jini.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zmínil jsme jasně AVX instrukce. AVX offset nastavený v BIOSu a veškerá dostupná dokumentace říká že se ten offset bude aplikovat při použití AVX instrukcí neříká jakých stejně jako to neřííkám já.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DELEJTE NECO S PRISTUPEM NA DIIT.CZ, NACITANI STRANKY(VE VSEM) JE 5X POMALEJSI A TRVA TO UZ 2 TYDNY, ZKUSIL JSEM RESTART PRIPOJENI, JINE PRIPOJENI, JINY POCITAC, PRISTUP RANO, NA OBED A VECER, TEZ PRIDAVANI A EDITACE KOMENTARU A STALE SITUACE TRVA, DEKUJU, DLHOROCNY SPOKOJENY CTENAR DIIT.CZ

K Rocket Lake, na-misto 56 sekund to bude ted 84...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, celej DIIT se zpomalil

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli to nebude zahlceností všech diskuzí JirkouK, když je téma AMD/Intel/nVidia.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je tím, že software DIITu má problém číst texty psané výhradně velkými písmeny a musí trochu zpomalit a ujistit se, že čte správně.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Může za to tenhle nesmyslnej řádek:
<script type="text/javascript" src="//mobilejs"></script>

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já žádné problémy nepozoruji. Což bude zřejmě tím, že mám v prohlížeči adBlock, resp. uBlock Origin. Tím, že zablokuje dotazy na nepotřebné monitorovací a reklamní servery, zrychluje všechny webové stránky. Na diitu mi vyblokoval google analytics, spir.gemius.pl, hrabos-gdpr.aira.cz ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pouzivam No-Script (obecne) a taky nepozoruji zadne zpomaleni.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ten problém se špatně includovaným skriptem (snaží se načítat nesmyslnou doménu https://mobilejs/) se u mě projevuje jen ve Windows, v linuxu nezdržuje. Také může hrát roli nastavení DNS. uBlock ve výchozím nastavení ve Windows mi nepomůže, vypnutí skriptů samozřejmě ano, ale to pak nejde přispívat do diskusí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro prispivani do diskusi staci mi zapnutou jen "diit.cz" domenu.
Pouzivam no-scipt, to ale neznamena, ze ma vypnuto kompletne vsechno, spis mam "zapnuto" na minimum.
:)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak, noscript má whitelist, kde povoľujem len domény ktorým dôverujem. Tu som si nevšimol žiadne problémy a samozrejme, mobile doména povolená nie je, takže ju ani nenačíta a spomalenie sa nedeje.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, to já vím, no-script jsem pár let používal. Bohužel se dnes JS stal natolik esenciální částí webu a většinou nestačí povolit jen zdrojovou doménu, že mě už nebavilo u každého nového webu laborovat s minimálním povolováním a pak stejně přehlédnout, že něco důležitého zas nefunguje, tak jsem přešel z whitelistingu (no-script) na přednastavený blacklisting (uBlock). Není to dokonalé, ale při návštěvě velmi rozlišeného množství stránek je to nutnost, jak se nezbláznit. ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

JJ, to je pravda, weby, ktoré includujú JS z iných domén fakt nechápem. Je to čím ďalej rozšírenejší neduh. Snažia sa tým asi minimalizovať traffic, alebo mať vždy aktuálne JS knižnice... (wtf?) ale podľa mňa je to totálna blbosť. Tie knižnice si môžu sosnúť v backende a prípadne ich aj validovať na strane serveru predtým než ich poskytnú na svojej doméne. Nechápem, ako si niekto príčetný môže dať na vlastný web include externého scriptu, zvlášť ak má na webe login do nejakej administrácie alebo login k profilom návštevníkov. Dnes sa slepo dôveruje externým službám a tak aj vyzerá bezpečnosť na webe :-/

Mimochodom, informačný web, ktorý nezobrazí obsah bez externého JS a teda vlastne nefunguje ako web, si nezaslúži aby som ho navštívil. Vyhľadávače by nemaly indexovať také stránky, pretože to nie sú weby v ich pravom slova zmysle, sú to skôr aplikácie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A navíc čím víc zdrojů pro externí součásti webu, tím větší praděpodobnost, že se něco pokaká.
A o nízký traffic serverů se postará cache klientů, tedy pokud je to dobře napsané.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Díky za tip, hodil jsem do adblocku https://mobilejs/ a stránky se načítají jak dřív.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

C2Q, 8 GB RAM, Knoppix - stránka načítaná do 2s.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Mají špatně nabinděný jsko <script type="text/javascript" src="//mobilejs"></script>, při pokusu o načtení stránky se to na něm zasekne na ca 2 sekundy.
no-X top prý před pár dny předával "dál". Ale asi to není tak důležitý, páč to pořád není opravený.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V Safari se na diit/cdr nedostanu vůbec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Koukám, že dokonce i v tom opáleném muži z úvodního obrázku vzbuzuje úsměv představa, že by někdo mohl Rocket Lake brát jako vážnou konkurenci Ryzenu 5000. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.