Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k RTX IO je implementací Microsoft DirectStorage na hardwaru Nvidie

Ten graf hovoří o jiných potřebách jader. Při využítí 7GB/s datového toku je potřeba až 24 jader. Je to extrém, na druhou stranu, takových přenosových rychlostí v běžných herních mašinách zdaleka nedosahujeme. Dle toho grafu fakticky máme rychlost úložiště zhruba adekvátní CPUčkům. S RTX IO se jedná o využití 0.5 jádra. Prostě proces který to řídí. Nižší CPU overhead může znamenat více CPU výkonu na důležitější věci a logicky větší datové objemy, které grafiky zvládnou zpracovat.

Efektivita té dekomprese je jedna věc, další podstatná věc je, že díky vysoké propustnosti a rychlosti zpracování odpadá potřeba velké paměti. Dnešní herní enginy nezřídka používají i několik GB paměti na preload dat, takže třeba u 8GB karty engine pro svůj chod použije 4-6GB a zbytek má k dispozici pro nahrávání dat do foroty, to zabraňuje případným stutterům nebo různým doskakováním detailů, když ty věci jsou potřeba když je právě CPU zatížené. Díky tomu že odpadá cesta z disku do RAM, dekomprese na neefetivním CPU a cesta nekomprimovaných dat z RAM do VRAM, tak vzniká daleko větší prostor pro přímé tahání dat z disku bez extra zátěže CPU a nižší potřeba VRAM na ten samý výsledek protože data mohou do grafiky chodit efektivnější cestou častěji.

Nemyslím si že to přidá výrazněji výkon, ale určitě to umí snížit potřebu video paměti nebo zlepšit streaming distance ve hrách, což je dnes hodně limitováno právě datovou propustností a nejedna hra například nedoporučuje zvyšovat tohle nastavení pokud není na SSDčku.

Tak jak tak RTX IO a obecně ten princip umožní vývojářům daleko víc možností než měli dosud.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavá bude zpětné kompatibilita. I když to někdo implementuje do hry, nemůže se na to úplně spoléhat, páč hra by měla běhat přinejmenším i na pomalých SSD (pomineme-li HDD). Takže ze začátku čekám max zrychlení loading screenu, než nějaké masivní in-game loadování ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zpětná kompatabilita by neměla být problémem, ale různorodý výkon úložistě asi ano (předpokládám, že dle konfigurace HW se určí v jaké maximální kvalitě to poběží)

- btw HDD je určitě ze hry, protože je to určené pro PCIe/NVMe SSD

- nemusí být masivní, ale v otevřených světech to bude přínosem i s pomalejším SSD

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak SSD má už dnes přínos i v koridoru, vyšší streaming distance chce vyšší výkon disku, potažmo CPU.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No já měl na mysli to, že hra s podporou DirectStorage by měla fungovat i bez něj, aby byla zpětně kompatibilní a běhala případně i na tom HDD ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak minimálně pár let to tak ještě bude u většiny her ..přeci jen ty hry budou muset fungovat na starších sestavách a dokonce i na předešlé generaci konzolí a takové hry které to budou potřebovat budou nákladnější na vývoj, takže se to z počátku bude týkat spíš AAA/AAA+ her :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja to vidim podobne. Navic ta technologie zacne davat smysl i vyvojarum enginu a her v momente, kdy dojde aspon k nejakemu rozsireni Amper karet. Cili driv nez tak za 2 roky (vyjma vlastovek) moc nema smysl o tom seriozneji diskutovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vývojářům her možná, ale vývojářům enginu? Unreal Engine 5 už to obsahuje nějaký ten pátek, však se to prezentovalo jaký game changer to pro vývojáře na PS5 bude.

PS5 je za rohem, počítám že to samé bude mít i XBOX, vývoj her pro ně je v plném proudu a RDNA2 grafiky pro PC to jistě budou mít také, nedávalo by smysl to nemít.

Implementace ze strany vývojáře hry by měla být minimální, možná dokonce nulová, v zásadě se o vše postará engine hry, potažmo systém a drivery grafiky, vývojáři je pak putna jak si to engine a systém zajistí. Nárok na něj nastane jen tehdy, když bude chtít použít třeba vyšší rozlišení textur nebo třeba tu vyšší streaming distance, ale tam mu jednoduše engine hry poskytne informaci zda má k dispozici RTX IO či jeho ekvivalent a v takovém případě použije vhodná nastavení pro tuhle feature.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hlavni rozdil mezi PC a Konzolema jako PS5 je ten, ze PS5 HW je vsude stejny. Nepotrebuji cekat na zadnou "penetraci" novych grafickych karet. Nepotrebuji psat podminky "if Amper and SSD" a delat varianty podle dostupneho HW, muzou to tam nabouchat od zacatku a pouzivat to. I kdyz to dejme tomu v hernim engine pro PC bude, bude se to automaticky vyuzivat nebo se pro to musi implementacne ve hre prizpusobit?
Je to podobne jako RTX, je tady sice 2 roky, ale v principu je porad v beta stadiu (ve smyslu vyuziti a rozsireni) a az s Amper generaci dojde k masivnejsimu rozsireni a vyuziti, coz stejne nebude driv nez pristi rok (3 roky od vydani). To stejne bude imho platit i pro RTX IO.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano není třeba čekat na penetraci, ale logika už je v enginu napsaná, navíc je to primárně záležitost systému a driveru. Velké enginy, pokud už to nemají připravené to dostanou velice brzy.

To zda to využijí vývojáři her, pokud to budou muset řešit je jiná otázka, ty jsi psal o vývojářích enginu a těm na tom samozřejmě záležet bude, protože každý featura kterou nabízí je šance že vývojář zvolí právě tento engine a ne konkurenční. Však koukni i na to RT, který velký engine ho neumí a který velký engine ho neuměl před řekněme 1,5 roky.

To že vývojáři nevyužívají RT je logické. NV začala u vývojářů tlačit RT zhruba půl roku před vydáním Turingu a ještě je to nechala dělat na Voltách protože Turing ještě fyzicky nemohla poskytnout. Některé ohlášené hry s RT při launchi Turingu ještě ani nevyšly a jsou stále ve vývoji, naopak se objevují nové hry, které podporu hlášenou s předstihem neměly. Ubisoft bude mít do konce roku dva AAA releasy s RT i DLSS, Cyberpunk také dlouho o RT mlčel a dnes víme že bude mít i DLSS.

RT ale nejde implementovat bez zásadního zásahu vývojáře. Princip který používá RTX IO rozhodně takovou práci potřebovat nebude, protože vývojář fakticky tu cestu mezi diskem a grafikou vůbec neřídí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud to bude v hernich enginech je samozrejme fajn, ale nic to nemeni na tom, ze to jako technologie je silne zavisle na penetraci 3xxx karet na trhu. V principu se ani jeste neda rict, jaky velky to bude mit efekt ve hrach. Vsechny diskuse na tohle tema jsou krome hypotetickych zaveru jsou celkem zbytecne.
U konzoli by ten nastup by mel byt podstatne rychlejsi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč to závisí na penetraci 3xxx karet? AMD to mít nebude? AMD karty se nebudou prodávat?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

I kdyby to meli, je to uplne stejny pripad.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já si taky nemyslím, že by měl být nějaký velký problém DirectStorage implementovat. Problém bude přesně opačný - co když tam DirectStorage nebude dostupné? Co ořezat, aby to jelo, aby nenastávaly propady FPS? Tohle je přesně to, co vývojář na konzoli řešit nebude, ale na PC ano ;)
A proto si myslím, že vývojáři aspoň ze začátku půjdou na jistotu a využijí DirectStorage hlavně u loading screenu, kde to je jen o době načítání, ale hra samotná pak už může vypadat stejně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, mám za to že pokud vývojář nebude chtít využít potenciálního vyššího výkonu, nebude muset nic řešit a engine, potažmo drivery grafiky si to mohou dělat samy bez jeho zásahu, je normální že vývojář hry řekne, tady mám objekt a ten používá texturu X. To jak se to dostane do grafiky už neřeší.

Případně toho může využít samotný hráč. Dnes si také můžeme zvýšit streaming distance nebo kvalitu textur sami. Akorát s RTX IO a ekvivalentem konkurence to může znamenat že to ten hráč bude moct nastavit vyšší hodnoty aniž by to pocítil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Unreal Engine 5 vyjde až někdy za rok a ta prezentace Sony je marketingový nesmysl plný lží a hloupých frází.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Však to je v pořádku - Microsoft is targeting a developer preview of DirectStorage for Windows for game developers next year, and NVIDIA RTX gamers will be able to take advantage of RTX IO-enhanced games as soon as they become available

Což v podstatě znamená future proof a hlavně tady není vyložená potřeba něco od vývojářů

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A o rozšíření Ampere neměj pochyb, určitě se rozšíří i RDNA2, nebo AMD tohle mít nebude?

Podívej se na bazary, lidi se hromadně zbavují 20x0 řady. Spousta majitelů 2070, 2070S, 2080 a 2080S volila tyhle karty jako kompromis mezi cenou a výkonem. Vyplatí se jim to prodat a koupit 3080, upgrade je bude stát pořád méně než by je stálo pořízení 2080Ti a získají vyšší výkon. Ti co prodávají 2080Ti ten cca 40% upgrade získají taky za hubičku případně půjdou do topové 3090 s nějakými 70% výkonu navíc.

Předpokládám že do nového roku se prodá vše co bude NV schopná vyprodukovat a nástup Ampere bude velký.

Nezapomínejme že nás ještě letost čeká několik major AAA titulů s RT a DLSS, k tomu třeba ohlášené vylepšení pro existující hry, další velká motivace, Witcher 3 s vylepšenou grafikou včetně RT? Wow, konečně ta hra bude mát grafiku technicky hodnou obsahu, asi mě to přesvědčí si ji zahrát víc než cca 10 hodin co jsem tomu dal.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Podívej se na bazary, lidi se hromadně zbavují 20x0 řady. "
.. akorat ze ty bazarovky asi nekdo koupi, jinak by je nenabizeli k prodeji. Tudiz cim vic jich bude po bazarech, tim mene se koupi zase novy karet..a pokud se neprodaji, tak zase mene lidi koupi novou 3xxx. CIli ta penetrace zase tak uzasna nebude, i kdyz nemam pochyb o otm, ze bude podstatne lepsi nez u Turingu.
Chce to myslet i o krok dal ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, bavíme se ale o grafikách z nižšího segmentu a jak víme segment který dnes dělá 5700XT a 2070 je nejprodávanější vůbec a nižších modelů se prodává výrazně méně. Ber to tak že výkon 2070 bude po launchi Ampere a ůrovni nižší střední třídy a nové grafiky v ceně 300-350 dolarů budou na tom výkonově stejně, neli lépe. Počítám že 3060 řada bude výkonem srovnatelná s těmi současnými levnými grafikami které zaplavily bazarové nabídky, pak se bavíme že 2070/S budou na bazarech za nějakých 6 tisíc a 2080S o tisíc navrch. Takže lidi co si budou kupovat ten bazar cílí na naprosto jinou cenovou hladinu.

Pointa je ale v tom že na Ampere budou přecházet majitelé Pascalů a Maxwelů, kterým dochází dech, ale zároveň je tu obrovská lavina lidí s Turingy, kteří těmi prodeji jasně dávají najevo že kupují 3080. Někteří to dokonce píší v inzerátech, "předání 17. 9."

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Porad nechapes Pointu prispevku. Podivej se na Steam survey, kde vsechny "RTX" karty (i notebookove) za 2 roky prodeju delaji 8.4%. I kdyby byl Amper s RDNA2 super uspesny, tak udelaji mozna za ty 2 roky 15% dohromady. Coz je neco malinko vic nez 1/7 trhu.
Kdyz se mi neco za 2 roky rozsiri na 15% trhu..zbytek trhu zabira s 85% neco jineho. Proc by si nekdo lamal hlavu tim, aby ve velkem implementoval pro tak male procent nejakou funkci, kterou ani v ramci tech 15% nebude moct plne vyuzit, protoze ruzne konfigurace?
Proste to bude jako kazda jina technologie. Stejne jako RTX, Stejne jako DLSS, bude se to pomalu rozjizdet. Zadna revoluce nic se dneska nekona. Zajimave to zacne byt za par let, kdy bude mit smysl o tom realne uvazovat jako o necem, co mozna 'konkuruje' konzolim.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A pořád vídám jak Steam survey není věc na kterou se mám dívat.

Já koukám po prodejnosti. 2070S a 5700XT byly nejprodávanější grafiky vůbec, minimálně letos.

Micméně kouknu na ten Steam suvey a 2070 + 2070S mají 4.03% podíl, 2060/2060S má 4.13% podíl, ale...

2070S 2.05% vs 1.25% u 2060S, tzn s řadou super se 70 řada těší výrazně větší popularitě a tomu odpovídá že je to nejprodávanější karta vůbec. 2080 a2080S má dohromady 1.8% a 2080Ti má 0.94% což je víc než 0.88% pro 5700XT, 5700 má pak 0.25% a tomu také odpovídá prodejnost těch karet, 5700 na MindFactory se prodává cca třetina co XT verze. Dokonce 1650 a 1650 Super je méně prodávaná než těch 2070 a 2070S, přitom je to totální low end.

Koukněme na Pascal, ten má po čtyřech letech třetinový podíl a v historii posledních let to bylo považováno za nejlepší posun výkonu a je to zastopupení po 4 letech co je na trhu.

Když koukneš na 2 roky starý Turing, který je považován za předražený a mnozí ho odsoudili jako špatnou řadu bez výkonu navíc a vyšší cenu... ejhle podíl je 21%, teď tu máme Ampere který fakticky přináší to co Pascal, možná i víc, lidi masivně prodávají turingy ještě před tím než jsou nové karty v krámech, u Maxwelu takovéhle mohutné prodeje ohlášením Pascalu nenastaly. Ampere bude velký a marketshare udělá rychle. RT a DLSS se pak rozšíří více protože v nižších segmentech než vyjdou levnější modely udělá vírt do plachet ten prodávaný Turing. 2070 je v RT naprosto použitelné ve FHD/QHD.

To spíš vidím hůř ten nástup nových konzolí, her co toho využijou naplno bude ze začátku málo, cena konzolí bude vyšší... Jak jsem tu psal, s tímhle výkonem PC grafik se najde leckdo kdo si raději místo konzole pořídí master race.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"A pořád vídám jak Steam survey není věc na kterou se mám dívat."
.. samozrejme, protoze se na tom nedaji delat celkvoe odhady prodanych karet, coz nekteri s oblibou delaji, ze? :D Jiny zdroj rozdeleni jednotlivych karet na trhu neni a nenapada mne moc, proc by se to nedalo brat orientacne jako berna mince.

"Koukněme na Pascal, ten má po čtyřech letech třetinový podíl a v historii posledních let to bylo považováno za nejlepší posun výkonu a je to zastopupení po 4 letech co je na trhu."
.. ale vzdyt jen potvrzujes co pisu. Ze driv nez za nekolik let, se ty technologie poradne neujmou. Jezisi, je to tak tezke pochopit? Cim vic karet bude, ktere to podporuji, tim vice se to ujme a naopak. Tohle u konzoli neni, protoze tam je to to od zacatku.
Takze si za 4 roky povime.

Pokud mi na to napises zase nejakou komplikovanou kravinu, tak tohle je moje posledni odpoved, protoze nema cenu poustet gramofon porad na prvni pisnicce...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Prodej pascalu byly 2 roky, Pak přišel turing.
Pascal byl dle mnohých neskutečně dobrý
Turing byl dle mnohých neskutečně špatný
Ampere je dle mnohých neskutečně dobrý, dle některých lepší než Pascal.

Jak říkám, bazary plné Turingů jasně dávají na jevo že zájem o Ampere bude a bude obrovský, začnou do toho updatovat lidi z úspěšných Pascalů,. AMD vydá své RDNA2 které to bude mít taky... podle mnohých bude AMD ještě větší no brainer než Ampere...

Rozšíří se to rychle

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Opet jako zasekly gramofon na prvni pisnicce..zbytecnost se vubec namahat s odpovedi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já se namáhat budu

Souhlasíš že penetrace turingu je 20% (podle těch steam charts)?

Psal si že pro vývojáře to bude zajímavé při 15%?

Fajn, takže už teď je penetrace nad 10% - Turing RTX. K tomu přibudou Ampere a nejspíše i AMD ještě před tím než to Microsoft přidá do Win, což má být příští rok. Stojí to teď na MS.

"Andrew Burnes Admin • 6 days ago
Featured by GeForce.com
Hi. RTX IO is supported on all GeForce RTX Turing and NVIDIA Ampere-architecture GPUs."

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Turing RTX je 8,4% zadnych 20. Nikde nemas zatim psano, ze ta RTX IO bude k dispozici na ne-RTX modelech. Takze zase mas tendenci fabulovat..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spočti si to, píšu Turing je 20% a čistě RTX je 10% Určitě si to umíš najít, v 8.4% si asi na něco zapoměl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a co? Je to uplne jedno, i kdyby to bylo 10% Zadnych 20% nikde nemas. Na veci se nic nemeni, bude trvat nekolik let, nez bude penetrace Amperu takova, ze se "RTX IO" stane standartem, narozdil od konzoli. Placas jeden nesmyslny argument za druhym. Diskuse byla o tom, ze u konzoli se bude implementovat a vyuzivat "IO" od zacatku. U PC to tak neni a nebude. Tvoje fabulovane argumenty o tom, ze to bude jinak je jen dalsi demagogie a nekoncici fabulace, co tady poustis.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tak me to nedalo a rozkliknul sem si steam survey... 21.02%
muzete se hadat dal :)

1650 3.52
1660 TI 2.91
2060 2.88
2070 SUPER 2.05
2070 1.97
1660 1.66
1660 SUPER 1.42
2060 SUPER 1.25
2080 1
2080 TI 0.94
2080 SUPER 0.8
1650 SUPER 0.44
1650 TI 0.18

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, loading time by měl být kratší, což uváděli i na videu DF, stejně tak to otevírá prostor pro vyšší streaming distance nebo zvýšení kvality textur.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak v případě konzolí s kompatibilitou problém nebude.

U PC by asi šlo to implementovat na vcelku nízké úrovni (prostě v závislosti na podpoře té technologie načtení dat tak nebo onak). Vzhledem k tomu, že už existuje hromada jiných technologií, které karta může a nemusí podporovat, to asi bude jen další z řady.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jj, na DF si chválil tu experinece jen zapínáním té hry které bylo rychlejší...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na DF 'chvali' vsechno co dostanou k recenzim...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nj, DF na rozdíl od tebe důvěřuji jako relevantnímu zdroji bez barevné pásky na očích.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Duveruj si cemu chces, mne stacili jejich ody na prvni DLSS a RT.. kdyz jsem pak videl strizlive recenze na HWUnboxed, tak jsem pochopil, proc to v principu nikdo nepouziva a DF jsou recenzenti, kteri jsou na tom podobne jako ty..chybi jim kriticke mysleni selskym rozumem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

HW Unboxed na kvalitu DLSS něco namítali, však dokonce tvrdili že to možná budou zapínat a porovnávat proti koukurenci i s DLSS.

A RT myslím že to je subjektivní, HW unboxed preferují výkon, jsou lidé kteří preferují vizuál a jsou ochotni jít kvůli RT i pod 60 FPS. Konzolisté hrají na 30 FPS pořád a jak jim to nedělá problémy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne, u verze DLSS 1.0 v principu rekli, ze je jednodussi a lepsi zapnout sharpening. Tudiz technologie na nic. Az u verze 2.0 se to obratilo, naproti tomu DF pelo ody uz na 1.0
Rtx nebudu znovu rozebirat, technologie, ktera ubira 50+% vykonu je v dane kategorii graf karet akorat demo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A kdo dneska řeší DLSS jiné než 2 případně 2.1?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi opravdu jen hloupy troll

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejde jen o zatizeni cpu ale i sbernic protoze cesta textury z SSD do RAM graficke karty je dost strastiplna - pres pcie a cpu do pameti odtamtud zpet do cpu a po dekomprimaci zpet do pameti a odtamtud pres cpu a pcie a gpu do ram GK.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A já zase nevěřím tomu, že existuje přímá cesta SSD - PCIe - GPU bez toho aniž by to prolétlo pře DMA a tedy procesor. Navíc kde je řadič PCIe dnes schován, v procesoru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je pravda, technicky vzato to pres CPU take protece (resp. jeho "northbridgovou" casti) a CPU hraje roli (minimalne musi rict, ktere sektory se maji cist protoze GPU nerozumi filesystemum) a take musi iniciovat DMA prenos. Hlavni ale je, ze ten neprojde pres RAM. PCIe umi DMA bezprostrebne mezi zarizenimi. Jinak nvidia k tomu ma docela obstojne zpracovany paper:

https://developer.nvidia.com/blog/gpudirect-storage/

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Pokud by to reálně k něčemu bylo, je to tu už léta. Jestli texura doskáče 2x rychlejc je irelevantní, protože ten vizuální problém tam stále je.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A k čemu by to tu bylo léta když sběrnici to nezatěžovalo.

Problém je že když to někdo loaduje z HDD tak to CPU ani linky nijak nevytíží a SATA SSDčka, tomu taky moc nenakopnou, preload se může dít delší dobu z disku a pak v dávkách šoupat do grafiky, nehrozí aby to do grafiky proudilo v takovém objemu v jakém by bylo třeba, ale v posledních letech se začánají prosazovat NVMe, teď tu máme NVMe 4.0.

Vysoké přenosové rychlosti disků jsou dneska už běžně dostupné a rozšířené a má smysl něco takového implementovat. Dokud jsou disky bottleneck tak je to zbytečné.

Daleko větší přínos to pak má pro multi gpu řešení, různé výpočetní stanice, deep learning stroje, kde se nároky zvedaly výrazně s množstvím grafik, kdežto s GPUDirect se to příliš nemění nehledě na počtu grafik v systému. Viz odkaz co tu dával kolega o něco výše.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"teď tu máme NVMe 4.0."

To nevím, kde žijete, dle wiki je poslední verze NVMe 1.4a a to z března tohoto roku.

Jestli vy si nepletete NVMe a PCI-e. To jsou totiž úplně odlišné věci, na sobě navzájem nezávislé. Můžete mít NVMe bez PCI-e a PCI-e bez NVMe.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ehm... Před léty neměla instalačka hry 150 GB převážně v texturách jako dnes.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.