RTX IO je implementací Microsoft DirectStorage na hardwaru Nvidie
Ve specifikacích Ampere / GeForce RTX 3000 se objevila položka, která svým označením - RTX IO - může evokovat cosi kolem raytracingu. S tím však nesouvisí, týká se efektivnějšího využití úložiště. Kořeny technologie sahají k vývoji nové generace konzolí a co do konkrétní implementace souvisejí s nadcházejícími Xboxy od Microsoftu. Microsoft přišel se specifikací DirectStorage (Sony bude mít v nové Playstation cosi podobného, ale DirectStorage se dostane i do světa PC / Windows, proto souvislost s Microsoftem), která umožňuje efektivněji nakládat s úložištěm.
Nejde o nic víc než o hardwarovou podporu datové dekomprese na úrovni GPU. K čemu je to dobré: V současnosti může herní vývojář ukládat grafická data na úložiště herní sestavy buďto komprimovaná nebo nekomprimovaná. Nekomprimovaná zaberou zhruba 2× více prostoru, načítají se rychlostí (řekněme) 1× a jejich načítání s sebou nenese podstatnou zátěž na CPU. Komprimovaná data zaberou 1× (tedy polovinu) prostoru a protože jsou menší, načítají se z úložiště 2× rychleji. Působí však určitou zátěž na procesor, který je musí dekomprimovat.
Novinkou je tedy řešení pro dekompresi dat integrované v GPU. Na úložišti mohou ležet komprimovaná data, která mají nižší nároky na prostor, načítají se rychleji a při použití nedochází k vytížení CPU.
Upřímně řečeno, v dnešní době, kdy jsou herní sestavy vybavené procesory o konfiguracích minimálně 6/12, často 8/16 i více, není procesorový výkon brzdou. Podstatnější výhoda ve světě konzolí tkví v uspořené energii (specializovaný obvod provede dekompresi se zlomkem energetických nároků), která může být v rámci TDP SoC přelita do grafické části a přinést pár FPS navíc. V desktopovém segmentu samozřejmě k nějaké energetické úspoře také dojde, ale co si budeme povídat, uživatelé high-endu si patrně nevšimnou, jestli jejich sestava se >100W procesorem a >300W grafickou kartou konzumuje o 10 wattů více nebo méně. Paradoxně větší smysl může mít prosazení technologie v segmentu herních notebooků, kde už (při běhu na baterii) má taková úspora nějaký dopad.
DirectStorage musí podporovat grafická karta, její ovladače, operační systém a hra, která ho má využít.