Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k 750 PPI od Samsungu překonáno. Sharp má 5,5″ 4k displej s 806 PPI

VR/4k nemusi byt pro graficke karty problem, ze zacatku staci 1080p renderovani a zvetsit na 4k. Nejhorsi (aspon z me zkusenosti) je totiz mrizka okolo pixelu, kdy precist treba oranzovy text v Elite dangerous na Oculusu je problem. Takhle pripadnou na jeden pixel po zvetseni 4.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je pravda. Zde by se to ale chtělo spíš soustředit na eliminaci mezer mezi pixely, než hnaní se za vysokym PPI. Pokud by za jednim pixelem začínal hned druhej a nebyla tam žádná tenká černá mezera která nám nakonec tvoří mřížku po celém zobrazovadle, bylo by to ideální.

Hnaní se za PPI mi přijde jako hnaní se za megapixely u foťoků v poslední dekádě. U desktopu mam problém využít v praxi více jak dejme tomu 1920x1200 při 24" nebo 2560x1600 při 30". Více dokonce naopak znamená více problémů, hlavně v aplikacích co na to nejsou stavěný (90% PC SW) ala nedovedou škálovat UI, používaj 1 pixel velké UI prvky čí fonty, a pokud se to vynutí ze strany OS jsou pak zas rozmazanej humáč. Největší výhoda 4K a pak rovnejch 8K je že jsou zvětšiš :2 a 1:4 přímo z 1080p bez velké mazanice/ztráty detailů, takže bych to v praxi viděl že mi tam desktop poběží 1080p upsacaled a 3D fullscreen aplikace ve vyššim rozlišení.

OK, ale obecně, 4K při 32-40 palcích mi přijde prostě bohatě OK, raději bych byl aby se vývoj displayů soustředil na ostatní aspekty. Kontrast, gamut, atd. Dnes má většina IPs panelů jen sRGB gamut a reálneuj kontrast kolem patetickejch 1000:1. 4K a výš displaye rověž trpěj děsnym inputlagem tzn jsou nevhodné na hraní her, atd. OK, co takhle tedy display co se nebud ehnát za velkym ppi, ale bude mít 4K, bude mít malé až žádné mezery mezi pixely, a bude používat třeba qunatum dots technologii pro širokej gamut a kontrast a to vše bez inputlagu. To bych bral mnohem raději.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

1920x1200 je na 24" hrube. Pokud si srovnas s obrazem ve stejnem meritku s nejakym 13" LCD taktez s FullHD tak je ten rozdil obrovsky. 4K urcite nebude pro 24" konecna, i to je malo pro opravdu ostry obraz. Aktualne se to skryva vyhlazovanim pisma a dalsima trikama, ktere maji ale vedlejsi ucinky jako treba barevne stiny.

Mezery mezi subpixely budou dal. Vubec netusim co ocekavas, ze by to vylepsilo. Obraz by se z pohledu uzivatele nezmenil.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Vyhoda dostatocne velkeho ppi (povedzme okolo 1000 ppi) je aj ta, ze akekolvek nizsie rozlisenie sa na nom mpoze javit ako nativne, ludske oko uz proste nebude vnimat znizenie kvality v dosledku interpolacie. Takze by som nevnimal ako negativum to, ze GPU to nezvladne uzivit, naopak GPU moze pouzit akekolvek rozlisenie na ake v danej aplikacii vystaci.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

jen se musi vypnout cleartype

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Co mínuskujete, vždyť má pravdu :-) Není nic hnusnějšího než cleartype tam, kde nemá smysl. Např na displeji otočeném na stojato nebo na skrýnšotech v tištěném textu.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

ClearType je taky berlicka pro monitory aby na to slo koukat :-) . Bez ClearType je pismo neskutecne kostickovane.
Problem s otocenim LCD by sel resit tim, ze LCD posle OS informaci o svem natoceni. Pak by OS mohl reagovat upravou profilu pro vykreslovani a problem s barevnym stinem by nebyl. Kdyz to funguje na tabletech proc by to nemohlo jit na stolnich PC :-) .

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Mne to prijde presne naopak. ClearType je tezce nepovedenej pokus zakryt fakt, ze obraz na LCD je z jednotlivych pixelu. Tedy presneji, tohle se mu celkem dari, pixely tam fakt prilis videt nejsou. Bohuzel vysledny duhove rozmazany pismenka jsou mnohem neprijemnejsi nez ty puvodni pixelovaty. No dobre, nikdy se neda zavdecit vsem. Jenze zkuste si tu blbost vypnout (system to v nastaveni nabizi). Pulka systemu to bude i potom pouzivat tvrdosijne dal a dalsi hromada veci ma zase natvrdo Segoe UI, se kterym je to z blata do louze. :\

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Skoda ze na desktopu nejde vyvoj rychleji, 8k/10k by se na velke monitory velice hodilo. Vypada to, ze mobilni zarizeni uz maji dnes daleko vetsi vahu nez desktop.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

O tom to není, je totiž rozdíl udržet rozumnou výtěžnost na výrobu displejů do 7" a něco jiného 24" a více.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

No nevim, vzhledem k tomu, ze ty pixely jsou porad radove dost velke (pokud to srovnam napr. s velikosti tranzistoru v CPU/GPU - stovky mikrometru vs desitky nanometru), tak mi prijde, ze vyteznost asi bude u 2k/4k/8k/10k celkem podobna, ze bud cela ta placka vyjde dobre - at je tam 2k nebo 8k, nebo tam bude vada. Ale treba se pletu.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

U desktopu je problem s aplikacema. Vetsina to nechape a vyvojari na to z vetsiny kaslou.
dalsi vec je komunikacni rozhrani. U mobilich zarizeni je vzdalenost mezi LCD a chipem v radu jednotek cm. U desktopu je nutne pocitat minimalne 2m. Proste neni jak to z VGA na ten zobrazovac dostat. Porad cekam kdy se prejde na optiku.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

U 4K displeju je bohuzel komprese - "visually lossless" asi se pocita s tim ze kdyz uz to videt neni, nemusi to ani zobrazovat :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

myslis jen u malych pro mobilni rucni zarizeni?

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

ano tam, telefony + tablety, v TV nastesti existuji rozumnejsi rozhrani.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Uz jenom staci vyhlasit soutez, ktery pitomec vyrobi prvni 1000ppi display ..

Jinak vyhoda muze byt u OLEDu ve vyssim rozlisenim proste v tom, ze kdyz chcipne par pixelu, tak to ani nikdo nepozna .... vyhoda muze byt jak uz tu nekdo rekl v interpolaci nizsich rozliseni ..... ale samozrejme nejvetsim duvodem pro uvedeni je, ze jsou to proste obycejni frikulini, nic vic .....
Problem u rozliseni displeje je, ze to proste oku splyva, jelikoz aktivne emituje zareni, takze neverim, ze clovek pozna rozdil u rekneme >300-400ppi .... u pasivniho (treba vytiskly papir) by to bylo zas uplne jinde, tam by byl rozdil mezi 1000-2000 zcela markantni. Proto se mi treba libil ten novy eink display, tohle si myslim, ze by bylo na displej pocitace naprosto perfektni, uz tu byl i clanek s ukazkou, ale asi se to jeste furt neprodava ....

Jinak myslim, ze v dobe, kdy se da znackovy IPS UHD monitor sehnat za lehce pres 10k, tak neni limitujicim faktorem rozliseni, ale spis to, ze neni vhodne rozhrani, cim to zivit ....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U 8K+ bych to videl na lokalni GPU (ono vlastne Apple v iMacu k tomu ma dosti blizko). Jak budou displeje vybaveny PSR (panel self refresh) tak se nabizli delta komprese pro UI, pripadne ztratova pro video (prakticky mix obojiho).

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

naprosty nesmysl. Krome zvysenych latenci ma jaky smysl napriklad u videa prvne video na PC dekodovat a pak zase zakodovat aby ho monitor zas dekodovat ... . To je na hlavu.
U UI netreba zadnou kompresy, to by slo kdyz uz bynekdo s takovou veci prisel resit uplne jinak a daleko efektivneji. Kazdopadne i tak to postrada logiku. To uz by bylo snadnejsi umistit VGA do monitoru a monitor pripojovat pres PCI-E s omezenim dratu na nejaky metr.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Jako osobne to vidim, ze to bude muset jit pres optiku ..... nechapu, ze uz to davno neni .... je to dobrych 5 let, co pres jeden kabl tahali stovky GB/s a byl to snad Intel, ktery to prosazoval? Byl tu o tom clanek, proste nejaky cip, co byl nekde naletovany a primo vyzaroval a prijimal, jednoduche, levne, vlastne verim, ze je to podstatne levnejsi reseni nez slozite konektory, specialni 10x stinene kabely atd .... podle me na tom shorel i ten slavny thunderbolt.
Kdyz se divam, tak clanky jsou uz hodne stare:
http://diit.cz/clanek/intel-thunderbolt-po-optice-pry-jeste-letos
http://diit.cz/clanek/idf-2009-intel-predstavuje-light-peak-svetelny-kom...
http://diit.cz/tagy/light-peak
http://www.extremetech.com/computing/163982-intel-teases-1-6tbps-optical...

V soucasne dobe nastupu 4K je minimum HDMI2.0, ktere je stale jeste v plenkach a to ma jeste extremne mizerny dosah kabelu ....... a uz se realne mluvi o 8K, ktere pri 120Hz bude zrat aspon 100Gbitu .... bohuzel salamovka je neuprosna a jiste se jeste objevi par generaci zcela neperspektivnich metalickych rozhrani ....
Pred lety intel hlasal, jak bude do roka naprostym standardem u monitoru 3K+ rozliseni, ten clanek mam zive v pameti:o) Dnes by mohlo byt, zcela realne, dyt uz i mobily maji vyssi rozliseni nez monitory ..... ale proste chybi rozhrani. 4K IPS dell za 10500 ....... spickova cena, ale jen na metr a pul s drahym kabelem a jen na 30Hz, tak kde jsme??? Nebyli schopni implementovat HDMI2.0, nechapu proc ..... a i kdyby, tak co jsem se dival, tak HDMI 2.0 maji mit jenom nejnovejsi grafiky, tusim minimalne GTX 960, coz je karta za 6 litru, cili rozhodne zadna lace a urcite ne pro kazdeho! A navic ty grafiky maji ten port jeden .... takze pripojeni plnohodnotnych dvou (nebo dokonce vic) 4K je spis sen nez realita.
At mi nikdo nerika, ze kdyz to predstavili pred 6ti lety, ze technologii nemaji ..... maji ..... mohli by to iplementovat za par susnu globalne, nahradit obskurnosti jako USB, byt dominantou na trhu a vydelat nekolik majlantu, ale oni proste ne ..... budou porad naoko neco zlepsovat, vymyslet nove standardy a optiku odkladat .....

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Mýlíte se. Onen Dell, který zřejmě máte na mysli, tedy P2415Q, zvládá 60 Hz při připojení přes DP kabel. Ceny DP kabelů nejsou nikterak dramatické, DP výstup mají i grafické karty staršího data, použitelné a zavedené rozhraní tedy nechybí.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Bohuzel to je trend. Dnes se komprimuji i textury kdyz je grafika ulozi do pameti. Nejde o komprese pro delivery, jako znate z videa a streamovani (1:25-1:100), ale jen o to, jak napr. nacpat 12Gbit (4k/60) do rozhrani ktere ma jen 8Gbit. Takze ta komprese je zhruba 1:2 a bezi na kazdem radku = zadne latence. S PSR jde pak o usporu - tim ze nemenite cely frame nemusite toho moc prenaset (partial update - dnes v telefonech), hlavne to ma vyznam pro cekajici staticky UI. Pro video je ale nutna nejaka komprese - bud podvzorkovani barev (422), snizeni FPS (nevhodne zas pro hry), nebo jiny algoritmus, ktery protuneluje data skrze uzsi rozhrani (bude to komprese, viz DP1.3).

A tim lokalnim GPU jsem myslel prave umisteni graficke karty do monitoru.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To má byť PPI? :)

TOTO JE PPI !! :D
1920x1080 na 0,74" = 2976.9 PPI

prepočet a zdroj: www.sven.de/dpi - odkazuje na displej:
www.siliconmicrodisplay.com/st1080.html

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.