Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Spore - nejpirátěnější hra všech dob. Proč?

Spore
Jednoho krásného dne tohoto měsíce takhle vyšla pod značkou Electronic Arts jistá hra s názvem „Spore“, která dostala do vínku jakož i jiné hry protipirátskou ochranu. Paradoxně – anebo bychom mohli říci „tradičně“ – se ochrana obrátila o 180° proti svému záměru a tato hra se stala „nejvíce pirátěnou“ hrou v historii…

Od 2. září, kdy se objevila v torrentových vyhledávačích (4 dny před oficiálním uvedením), si ji totiž stáhlo více než půl miliónu uživatelů a toto číslo stále narůstá (pro srovnání Crysis čítá od listopadu loňského roku ani ne půl miliónu stažení). Přitom podle kritiků i samotných uživatelů jde o dobrou hru („Fantastic game, gets 1 star because of DRM“), ale přítomná ochrana značně snižuje celkové uživatelské hodnocení. Na Amazonu, kde se dá hra také koupit (bez centu za 50 dolarů, tedy necelých 900 Kč, u nás k mání zhruba za 1 100 Kč), je přes 2 300 hodnocení, hra má však jen 2,5 hvězdičky z pěti, většinou právě kvůli DRM.

A oč v tomto případě jde? Hra obsahuje ochranu, která ji na jednu licenci (sériové číslo) nedovolí instalovat více než třikrát. A je přitom jedno, jestli na více počítačů, nebo jen jeden (třeba z důvodu reinstalace systému), počet instalací na jedno sériové číslo se (pravděpodobně) ověřuje online.

Spore - nedovoluje instalaci na jedno sériové číslo více než tři

V manuálu hry se navíc píše, že je možné mít více účtů na jednu instalaci hry (např. pro své rodinné příslušníky), jenže realita je taková, že ani to nejde (lze jen jeden účet na instalaci). Podle EA jde o tiskovou chybu, která bude v dalších vydáních opravena a že správně je opravdu jeden uživatelský účet na instalaci (tisková chyba se vloudila také do vydání hry v našich končinách, kdy v části první várky chybělo v manuálu sériové číslo, bez kterého si hru nenainstalujete). Ochrana tak má velkou zásluhu na vytvoření nechvalné pověsti nejstahovanější (míněno nelegálně) hry v historii a uživatelé se ptají, zdalipak se EA poučí. Opět je totiž ochranou bit legální platící zákazník, zatímco uživatel ilegální kopie omezen není.

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Spore - nejpirátěnější hra všech dob. Proč?

Pondělí, 29 Září 2008 - 09:05 | Anonym | 2 čitateľ: každá ochrana je prolomitelná. Nejsem...
Sobota, 27 Září 2008 - 18:33 | Anonym | >>> TyNyT ? 88.102.212.xxx...
Sobota, 27 Září 2008 - 11:14 | Anonym | TyNyT: A co tím chceš říci? Když nezajímá, tak je...
Sobota, 27 Září 2008 - 10:52 | TyNyT | bfgd: a myslíš, že pro EA je nějaká evropská...
Pátek, 26 Září 2008 - 21:35 | Anonym | To má za to, že machroval s banováním :) A...
Pátek, 26 Září 2008 - 19:36 | Anonym | No myslim ze marketingove oddelenie EA si dobre...
Pátek, 26 Září 2008 - 19:22 | DRK | Hmm to je zajimave ze treba takovy Blizzard...
Pátek, 26 Září 2008 - 18:04 | Anonym | Vlastne omezenym poctem aktivaci zaroven nadale...
Pátek, 26 Září 2008 - 16:44 | Anonym | napíšte,prosím, do googlača VATARI
Pátek, 26 Září 2008 - 15:06 | Ren1 | Panove, ja na to prisel! Nikomu nam nejde do...

Zobrazit diskusi