Prodeje počítačů v druhém kvartálu drasticky oslabily
Celosvětový prodej počítačů za druhý kvartál klesl na 76 milionů oproti témuž období loňského roku, kdy výrazně překonal 85 milionů. V relativních číslech jde o téměř 11% pokles zájmu zákazníků o tento segment, což je největší meziroční propad v druhém kvartálu za více než deset let. Přestože mluvíme o celosvětovém trhu, nelze říct, že by tyto hodnoty reprezentativně odrážely i situaci jednotlivých oblastí - naopak, rozdíly mezi různými trhy se stále prohlubují.
Zatímco v USA došlo pouze k nepatrnému 1,4% poklesu, v rámci EMEA, tedy Evropy plus blízkého východu a Afriky, uvádí analýza až 17% propad. Prodalo se tedy o 4,3 milionu méně - pro lepší představu vězte, že jde o množství počítačů, které na tomto trhu prodají Acer s Dellem dohromady.
Company | Q2/13 prodeje | Q2/13 podíl | Q2/12 prodeje | Q2/12 podíl | mezir. růst |
---|---|---|---|---|---|
Lenovo | 12 677 265 | 16,7 % | 12 755 068 | 14,9 % | -0,6 % |
HP | 12 402 887 | 16,3 % | 13 028 822 | 15,3 % | -4,8 % |
Dell | 8 984 634 | 11,8 % | 9 349 171 | 11,0 % | -3,9 % |
Acer Group | 6 305 000 | 8,3 % | 9 743 663 | 11,4 % | -35,3 % |
ASUS | 4 590 071 | 6,0 % | 5 772 043 | 6,8 % | -20,5 % |
Others | 31 041 130 | 40,8 % | 34 675 824 | 40,6 % | -10,5 % |
Celkem | 76 000 986 | 100,0 % | 85 324 591 | 100,0 % | -10,9 % |
Regionální výkyvy se netýkají pouze množství, ale i zájmu o jednotlivé značky. Nejlépe si vede společnost Lenovo, která celosvětově ztratila jen 0,4 %. V rámci EMEA a USA ale významně posílila - o 21,2 a 19,7 %. Naopak nejhůř skončil Acer. Celosvětově přišel o necelých 35 %, v rámci EMEA pak 38,5 %. Krom Aceru nebylo letošní jaro příznivé ani pro Asus - celosvětově ztratil 20,5 %, v rámci EMEA téměř o 35 %.
Protože pokles prodejů překonal očekávání a zájem byl tudíž ještě nižší, než většina výrobců očekávala, bude se řada firem potýkat s problémem skladů přeplněných zbožím, o které není zájem.