Superlevný „fotomobil“ Nokia 108: dělá si z nás Nokia legraci?
Parametry
- 2G mobil (900/1800 MHz)
- 1,8" 65k color LCD 160×128
- MP3 přehrávač (3,5mm jack),
- FM rádio microSD slot (až 32 GB)
- 0,3 Mpix VGA foťák
- 950mAh Li-Ion
- Bluetooth 3.0
-
výdrž
- 31 dní standby
- 13,8 hodin hovoru
- 45 hodin hudby
- 110,4×47×13,5 mm, 70 gramů
Nedávno jsem tu psal o Nokii 105, ultra-low-end mobilu s obrovskou výdrží, schopném zejména telefonovat a „eSMSkovat“. Výborný produkt za výbornou cenu, to všechna čest Nokii.
Nový model 108 ale přidává. Nokia mu do vínku dala microSD slot, což činí MP3 přehrávač a hlavně instalovaný foťák přeci jen použitelnější. Nicméně Nokia ve své tiskovce tenhle telefon označuje souslovím „camera phone“. A to je dle mého u telefonu s 0,3 Mpix foťákem, tedy fotícím do rozlišení 640×480, v roce 2013 prostě drzost.
Mám jednoduché pravidlo: produkt musí danou věc zvládat v rozumné míře. Tak jako u mě není plastový mikrosystém s pidibedýnkami něčím, co by mělo nést nápis „Hi-Fi“, tak pro mě není mobil s „foťáčkem z roku 2003“ něčím, co by mělo právo být označováno výrobce jako „camera phone“. 640×480 je málo, bez ohledu na cenu 29 dolarů za tuto Nokii 108.
Zastávám názor, že začínající uživatel by neměl být veden cestou, že se mu jako první přístroj předhodí takováto foto-věc. Jeho dojem z fotografií bude leda tak frustrující. Lepší je strčit třeba onomu dítku starší mobil s alespoň 1,3Mpix foťákem, nebo lépe vysloužilý rodinný digitální kompakt. 640×480 je nepoužitelné, připomíná to zoufalost vůbec prvních přicházejících digi kompaktů na trh, někdy v polovině 90. let. Je jedno jaká je cena tohoto mobilu, na focení je nepoužitelný, ale jelikož je to prakticky jediná rozumně marketingově zdůraznitelná diferenciace od nižších modelů, Nokia asi neměla jinou možnost. Já osobně bych ale spíše propagoval právě ten MP3 přehrávač v kombinaci s microSD slotem. A také fakt, že vedle základní Nokie 108 jde na trh za stejnou/podobnou cenu i dual-SIM verze.
Nabízet model Nokii 108 jako „camera phone“ může být pouze neznalost firemního markeťáka, který si neváží svých potenciálních zákazníků.