Tablety zaznamenaly historicky první propad v prodejích
Bez pár dní jjsou tomu dva roky, co jsme poprvé poukázali, že růžově malovaná budoucnost mobilního segmentu nebude až taková, jakou jí mnohé prognózy malují. Tehdy mimo jiné agentura Gartner oznámila historicky pokles v prodejích smartphonů (o 2 %; do té doby podle ní jen rostl). Zpětně je třeba říct, že velmi záleží na subjektu, který statistiky vede - každý vychází z trochu jiných zdrojů, a tak některé zaznamenaly zakolísání už o rok dříve, jiné daný okamžik zaznamenaly spíš jako stagnaci, ale prakticky všechny zaregistrovaly, že někdy v období konce roku 2012 a roku 2013 došlo k výraznějšímu poklesu v prodejích chytrých telefonů. Od té doby již mezikvartálové propady v objemu celosvětových prodejů nejsou ničím výjimečným.
Nyní - podle dat IDC - přišel vůbec historicky první propad v novodobé historii tabletů (tedy „po iPadu“). Došlo k němu ve čtvrtém kvartálu loňského roku a meziročně odpovídal 3,2 % (konkrétně počet prodaných tabletů klesl ze 78,5 na 76,1 milionu celosvětově). V celoroční statistice se tento výsledek neprojevil, neboť ještě v prvních třech kvartálech docházelo k růstu.
I když se načasování propadu může jevit trochu zvláštně - předvánoční prodeje bývají spíš silné - není to poprvé v posledních letech, kdy předvánoční sezóna vykazovala určité anomálie a minimálně ve světě IT nepřinesla očekávané oživení. To může být důsledkem přesunu ke konzumnějšímu vnímání hardwaru. Již nejde o ten nadstandard či luxus, ale o běžnou součást života, bez které většina lidí nemůže fungovat a která se proto nakupuje když je to třeba (nebo když je to výhodné) a tudíž nezávisle na svátcích.
Zatím nelze objektivně říct, zda šlo o ojedinělý výkyv, nebo jev poukazující na saturovaný trh. Pro výrobce to ale rozhodně není dobrá zpráva. Poukazuje minimálně na velmi silně nadsazené prognózy, kterých nebude v žádném případě možné dosáhnout. Pokud po trhu se smartphony začne stagnovat i trh s tablety (přičemž nové trhy - elektronické brýle, chytré hodinky apod. - prakticky neexistují), bude pro výrobce čím dál těžší udržet si svoji pozici a dosavadní objemy prodejů alespoň zachovat.