Technologie v pozadí nových CMOS snímačů Sony, včetně 42Mpix full-frame
Sony A7R II tak má potenciál být opravdu lepší než 36Mpix A7r, případně Nikonovy zrcadlovky s 36Mpix čipem velikost kinofilmového políčka. Původní 36Mpix CMOS Sony je totiž FSI (front-side illuminated), nikopli BSI (back-side illuminated).
S BSI technologií přichází možnost snadnějšího přímého propojení vodivých cest, které tak nekradou prostor fotocitlivým buňkám. Sony zde nově používá měděné propojení místo hliníkového, což s ohledem na lepší charakteristiky umožňuje právě snímání 4k videa z větší plochy snímače (A7R II umí režim Super 35 snímající 4k rozlišení z plochy 1,8× větší, než by 4k na čipu odpovídalo).
42Mpix rozlišení zvolila Sony jako vhodný kompromis právě s ohledem na škálování pro 4k video. Kdyby nešlo o kvalitní podporu pro video, marketingové oddělení by raději vidělo 45Mpix či 50Mpix čip. Jinak ještě k BSI se sluší dodat, že čip má pochopitelně i lepší šumovou charakteristiku než původní 36Mpix.
Zkrátka a dobře, tyhle informace sdělují jediné: 42Mpix Sony A7R II je co do kvality snímače či rozlišení vynikající fotoaparát. Už to plyne z podstaty toho, že základní citlivost v rozšířeném režimu má hodnotu ISO 50, ještě nižší než ISO 64 u 36Mpix zrcadlovky Nikon D810. A co nejnižší ISO je skvělá věc nejen pro krajináře. Sony A7R II bude ale skvělé hlavně pro video, právě díky dobrému počtu pixelů vůči 4k rozlišení, podpoře snímání z 1,8× větší plochy, režimu S-log gamma / S-gammut, omezující nežádoucí artefakty/linie ve videu, či přítomnosti nekomprimovaného 4k HDMI výstupu. Pro video je samozřejmě potřeba další podpůrné technické vybavení (lze připojit přes XLR), samotný snímací přístroj zde slouží spíš jako srdce, přes které to vše proudí a objektivů pro daný mount zatím není mnoho. Ale i to je řešitelné, díky krátké registrové vzdálenosti umožňující adaptovat objektivy pro jiné systémy. Určité omezení spatřuji v rozlišení videa pouze UltraHD 3840×2160, nikoli „plném 4k“, tedy alespoň 4096×2160.
Celkově ale vypadá Sony A7R II jako předzvěst next-gen fotoaparátů, která opět celé odvětví přivede na další generační stupeň.