Test AMD Radeon R9 295 X2: wattmetr ukázal 634W odběr!
Kapitoly článků
No řeknu to rovnou na úvod: už u předchozích grafik jsme tušili, že budeme muset brzy opustit Core i7 bez ohledu na to, že jej taktujeme na parádních 4,7 GHz. Kromě toho, že to zjevně nedostačuje, má Sandy Bridge i úzké hrdlo v podobě PCI Express 2.0 sběrnice, na které tyhle ultra-hi-end karty tratí zhruba 1-2% svého výkonu. S Radeonem R9 295 X2 naší sestavě definitivně došel dech, žádnou další kartu této výkonnostní třídy prostě nemá smysl na ní testovat. Byly to hezké roky, ale je třeba se posunout dál.
Ale než tak učiníme, podívejme se na dva různé scénáře: jaký vliv má frekvence CPU na výkon ve Skyrimu a také jak pomáhá ubírání kvality renderingu/fyziky v Crysis 3.
Vliv nastavení kvality v Crysis 3
Jak již bylo v testech vidět, v Crysis 3 jsme s dnes testovanou kartou dosahovali 13 fps v 3840×2160 a 14 fps v 2560×1440. Tak se podívejme, kolik fps přidá ponížení jednotlivých vlastností hry:
- FXAA →MSAA 8× High: -6 fps (au! :-)
- FXAA → 0× AA: ±0 fps
- AF 16× → AF 1×: ±0 fps
- Stínování Max → Min: +4 fps
- Stíny Max → Min: +3 fps
- Voda Max → Min: ±0 fps
- Objekty Max → Min: +2 fps
- Herní efekty Max → Min: ±0 fps
- Částice + postprocessing Max → Min: +3 fps
Jak vidno, vhodným nastavením se dá dobrat vyššího výkonu. Samozřejmě mají jednotlivá nastavení jistý vliv na kvalitu renderingu, ale jedna věc je posuzovat to na případných statických screenshotech a druhá vidět v běhu v 3840×2160. To první tedy vynecháme (irelevantní), to druhé vám bohužel nemůžeme efektivně zprostředkovat moc z vás asi UltraHD LCD nemá, ostatně stejně jako nikdo u nás v redakci).
Z našich výchozích 13 fps jsme se dokázali dostat na 13 + 4 + 3 + 2 + 3 = 25 fps, což už se blíží přijatelné hranici. S rychlejším procesorem se tak dá i Crysis 3 dostat na Radeonu R9 295 X2 nad 30fps mez. Ale jak si tím mohu být tak jistý?
Vliv frekvence CPU na výkon ve Skyrimu
Protože jsem to změřil.
Věřte tomu, nebo ne, ale Skyrim s rostoucí frekvencí CPU škáluje takřka dokonale lineárně, rozptyl je pouze v rámci přesnosti měření na jednotky fps. Frekvence CPU rostla následovně: 100% → 112,5% → 117,5%, výkon hry pak 100% → 112% → 118%. Drobný test na 4,8GHz taktu také adekvátně škáloval, ale protože ještě během tohoto testu již PC tuhlo bez ohledu na výši hodnot napětí pro CPU či další komponenty, tento výsledek již nezařazuji. Ale kdybych z toho 2600K vymáčkl 5,0GHz, jistě bych viděl výsledek na úrovni 125 fps.
Tahle karta je prostě totální bestie, nestačí jí zdaleka ani 4,7GHz quad-core Intel.