Test: AMD Ryzen 5 3600 a Ryzen 5 1600 v roce 2023 s RTX 4090
Kapitoly článků
Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.
Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.
To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.
Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.
Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.
Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.
Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.
Stejně jako v předchozích testech, i zde figuruje MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G na pozici grafické karty pro všechny procesory.
DirectX 11
Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.
V 1080p rozlišení můžeme vidět značné rozdíly mezi přetaktovaným Ryzenem 5 3600, nepřetaktovaným Ryzenem 5 3600 a starším Ryzenem 5 1600, který opět není příliš šťastný.
Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.
V UHD rozlišení se situace opakuje.
DirectX 12
V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.
V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi, ale je to dáno i vyššími detaily.
AMD Ryzen 5 3600 si opět vede lépe díky přetaktování, ale nejedná se o nějaký velký rozdíl. Starší Ryzen 5 1600 je nejpomalejší.
V 1440p rozlišení se přetaktovaný Ryzen 5 3600 umisťuje opět celkem slušně.
Při použití UHD rozlišení je na tom přetočený Ryzen 5 3600 nadále celkem slušně.
I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, Ryzen 5 1600 je na tom opět nejhůře.