Upřesnění k Windows Graphis Foundation
K Windows Graphics Foundation (WGF) u nás vyšly již dvě zprávy. V nich jsem vlastně naznačil, že WGF bude vlastně náhrada za DirectX 10 a že bude podporovat shadery ve verzi 4.0. To se nyní ukazuje jako ne zcela přesné a tak je zapotřebí to upřesnit. WGF verze 1.0, která má specifikaci téměř hotovou, totiž bude stavět na stejné úrovni jako DirectX 9, pravděpodobně tedy bude umět využívat trojkové shadery u grafických karet. Její součástí budou vrstvy „Aero Express“, „Aero Glass“ a „Diamond“. Všechny dodávané počítače s Longhornem budou muset WGF 1.0 plně podporovat.
Něco opravdu nového přinese až WGF 2.0, která teprve bude stavět na možnostech, o kterých se mluvilo v souvislosti s DirectX 10, což znamená shadery ve verzi 4.0. Tady ještě není hotova specifikace a firmy ATI i nVidia s Microsoftem na nich intenzivně spolupracují.
Zajímavá je však i informace, že Longhorn bude mít pro grafické karty dva typy ovladačů. „BASIC Driver Model“, který asi bude mít něco společného se současnými WDM, bude v Longhornu od jeho počátku, ale „Advanced Driver Model“ Microsoft představí až se Service Packem 1 pro Longhorn.