V ČR padá zájem o mobily exotických značek
Na vývoj situace upozornila společnost Expert Elektro, která pozoruje změny v poptávce i spektru výrobců. Mezi lety 2011 a 2014 vytrvale rostl počet značek (výrobců), o které byl mezi zákazníky zájem. Obzvlášť v letech 2013 a 2014 výrazně rostly i prodeje produktů od nově uvedených značek. Většinou jde přitom o do té doby neznámé výrobce, kteří nebyli na trhu nijak zavedení a ani výrazně mediálně propagovaní.
Zatímco kupříkladu Japonskem v minulých letech proběhla módní vlna Applu a tamní zákazníci byli ochotni za produkty známé značky platit výrazně víc než jinde na světě (produkt s logem nakousnutého jablka tam byl považovaný za jakýsi odznak společenské prestiže), v České republice byla situace v poslední době opačná a bez přehnané nadsázky lze říct, že „in“ jsou neznámé či nové značky.
V poslední době se ale zdá, že i tento trend již dosáhl svého vrcholu. Respektive se mírně transformuje. Již neroste spektrum značek, o které by zákazníci měli zájem, přesto ale stále rostou objemy prodejů v rámci nabídky méně známých značek (pouze už těchto značek není tolik). Ze značek, které náš trh opustili, uvádí Expert Elektro například GoClever nebo THL.
Těžko říct, zda tento vývoj lze chápat čistě jako módní záležitost, nebo do zákaznického výběru zasáhlo i odeznění někdejší ekonomické krize a nárůst kupní síly, díky němuž se do jisté míry snižuje pravděpodobnost výběru nových značek, které se snaží oslovit v první řadě cenou. Situace každopádně ilustruje, že tradiční reklamní kanály používané k propagaci velkými značkami alespoň v našich končinách ztrácejí na vlivu a čím dál významnější roli má internet, diskuse a uživatelské recenze, díky nimž dostávají prostor i nezavedení výrobci.
TZ Elektro Expert