Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Valve: DirectX 12 nemá smysl, Vulkan ano

Nastartováno je správně, třeba se během pár let zbavíme DirectX úplně.

+1
+61
-1
Je komentář přínosný?

Valve má pravdu, DX12 je uzavřenej monopolní "shit" a logicky vzato by se mělo jít cestou Vukanu. Osobně vůbec nechápu proč se vývojáři tlačej do DX12... co jim za to asi MS dal....

+1
+44
-1
Je komentář přínosný?

Například rozšíření? Tedy uživatelskou základnu? Ale to správného vývojáře her nezajímá, ano chápu.

+1
-49
-1
Je komentář přínosný?

Vulkan je ma vacsiu . Vulkan bude na Windows,Linux, Android aj iOS a MAC OS X

+1
+33
-1
Je komentář přínosný?

Na Windows se budou používat DX a to ostatní jsou nezajímavé minoritní platformy. Kromě Androidu a iOS - kde ovšem nebudou velké hry.

+1
-37
-1
Je komentář přínosný?

Jestlipak si vzpomenes, ci predstavitel tvrdil, ze predrazeny iPhone za $499 se nebude prodavat, kdyz nema klavesnici pro psani emailu a Windows Mobile se aktualne prodavaji na milionech a milionech zarizeni? Aby jsi se nemylil.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Directx ma jeste xbox, na ten jsi krapet zapomel. Ps4 nema vulkan a nevim o tom, ze by ho mel mit. Tim nevyvracim tvoji teorii. Kvuli tomu directx nezanikne, konzole tahnou vyvoj her :-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jaky rozsireni? Vzdyt to nikdo nema. Desitek je min nez XP, a i ti, kteri budou mit DX12 po SW strance, stejne nemaji HW kery by to byl schopen davat, takovych je promile. Naopak, leda silenec bude delat neco pro 1% potencielnich zakazniku. I kdyby desitky mely byt nastupcem, jako ze nebudou, tak tu jeste minimalne 5+ let budou 7/8. A mezi tim prijde M$ s novym, opet nekompatibilnim systemem.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Vukán ešte nie je hotový. Nie je vonku finálna špecifikácia a samotné API aspoň pre prvú verziu. Bez toho to naozaj nejde. Na beta verziách API sa hry nestavajú. Keď bude vývoj prvej verzie hotový (čo by malo byť ževraj do konca tohto roku), potom sa uvidí ako to s ním dopadne.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Podle této logiky by jsme měli první DX12 hru nejdříve tak za dva roky a na Vulkanu za 2,5 roku (a půl roční náskok by byl Microsoftu v tomto kontextu zcela k ničemu).

Vývojáři měli/mají přístup k těmto API už mnoho měsíců a nyní se dolaďují detaily. Spousta studií co vydají první hry na DX12 budou tyto vydávat i pod API Vulkan (např. hry na enginu Frostbite 3 a Nitrous).
Většina jich byla zapojena do programu Mantle již od roku 2013, takže je tam jistá kontinuita (umějí již s low-level API pracovat). Pak spolupracovali i s MS a ošahali si DX12.
Proto je taky většina DX12 her pro rok 2015/2016 vyvíjena ve spolupráci s AMD.
http://wccftech.com/amds-robert-hallock-the-vast-majority-of-dx12-titles...
Ti co zapojeni nebyli mají prostě jistý skluz a teprve teď se začínají s novými API seznamovat.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

DX12 má pred Vulkánom náskok. A vzhľadom na to, že veľká časť vývojárskych štúdií pracuje na licencovaných herných engine-och, budú čakať kým sa Vulkan do týchto engine-ov nezapracuje. To čo má vyjsť teraz pod DX12 sú len prvé lastovičky a skôr niečo na ukážku. DX12 sa rozbehne najskôr až budúci rok. Všetko chce čas.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Zde je video z Dota 2 na source 2 enginu běžící přes API Vulkan a už je tak půl roku staré
https://youtu.be/0Hth4u65zfc

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Nezabudaj ze API od Khronosu ako OpenGL a OpenCL su ovela viac zabugovane nez taky DX11 alebo DirectCompute od MS. Ja som rad za Vulkan, je to krok spravnym smerom a jeho API bude zrejme lepsie nez ma DX12. Ale to este neznamena ze studia budu investovat miliony, vybodnu sa na DX12 a zacnu hufne prechadzat na neovereny Vulkan.

Edit:
A to nie je len moj nazor, ale povedal to i byvaly vyvojar driverov Nvidie.
"Why are games broken? Because the APIs are complex, and validation varies from decent (D3D 11) to poor (D3D 9) to catastrophic (OpenGL)."
http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkan...

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

A netreba ani zabudat na Valve. Ak vydaju postupne vsetky ich hry na preportovany Source Engine 2, vratane CS-GO, nasledne par mesiacov na to vydaju HL3 a ukazu, ze to "zrazu" ide vsetko omnoho sviznejsie a stabilnejsie, tak zacne u ich hernej komunity dostatocne velky dopyt po API.

Ano, nezmeni sa to hned z 0 na 1, ale aspon niektore herne studia (co neinvestovali miliony do MS a ich DX) budu chciet konkurovat.

A este treba pocitat aj s projektami ako IndieGames, kde sa vytvaraju multiplatformne nizkorozpoctove hry. Kedze ich bude API este menej brzdit, tak bude vznikat viac a viac kvalitnejsich hier.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Vulcan bude hrát za DirectX stejné druhé housle jako nyní OpenGL.

+1
-37
-1
Je komentář přínosný?

Neberete v úvahu právě onen aspekt navázanosti DirectX na Win10.

Pokud se Vulcan vydaří a nepůjde o nějakou nedodělanou, chybovou, či polofunkční záležitost, bude MS postaven (pokud bude chtít zachovat DirectX jako majoritní herní rozhraní) mezi rozhodnutí: 1. vnucovat Win10 svým bývalým zákazníkům ještě hrubším způsobem/2. rozšířit podporu nových DirectX i do starších typů windows. Jinak se Win7 bez DX12 udrží ještě nějaký ten rok jako majoritní systém, což by Vulkanu extrémně hrálo do karet.

První možnost by už v praxi narážela na legislativu (ve většině zemí je nepřípustné, aby MS posílala do domů reálné agenty, kteří by vám nabitou brokovnicí ulehčovali rozhodnutí pro novou verzi softwaru.)
Druhá varianta by naopak kompletně podrazila jeden z pilířů, které mají pomoci Win10 se prosadit.

Celkově tedy MS již trochu dochází možnosti, jak DirectX prosadit a vše bude záležet na tom, jak se Vulkan povede. (Nezapomeňme možnost, že ze záhadných důvodů nebude Vulkan plně funkční a přínosný čistě pod Windows platformou.)

+1
+58
-1
Je komentář přínosný?

Mám pocit že Microsoft zaspává dobu (myslí si že je neporazitelný) a jestli nezačne neco dělat tak půjde do kopru, a podívejte se třeba na android (Linux) jak se vyšvihnul během pár let bejt Microsoftem měl bych pěkně staženou prd*l

+1
+33
-1
Je komentář přínosný?

Pocet uzivatelu Linuxu na desktopech je je vice nez 20 letech (!!!!) existence skveleho linuxu stale pod 1%.

Ceho by se mel Microsoft bat? Dokonce i OS X ma svych 8%.

+1
-60
-1
Je komentář přínosný?

Jenze ono to neni jen o desktopu, mladi dnes pouzivaji hlavne tablet a to je temer vzdy android (linux) a tam ma mit Vulcan (mantle) podporu zajistenu.
A ceho ze by se tedy mel bat, no kazdej monopolista ma strach z konkurence a tim jak si M$ dela DX12 uzavreny win10 only system bude to mit tezky.

+1
+36
-1
Je komentář přínosný?

Tohle se rikalo dx10 taky. Taky se rikalo, jak se na dx10 vista only vsichni vykaslou a pujdou na opengl. A jsem si jist, ze se totez bude rikat o dx 13, 14,... zatimco bude na PC stale dominovat DX. Rad bych se mylil, ale historie se opakuje presne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ono to souvisí s pokročilostí API. OpenGL byl v podstatě vždycky pozadu a jen se snažil dohánět funkce v DX. Jestli bude Vulkan umět hned to, co DX12 nejlépe i něco navíc, tak takové omezení platit nebude

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Vsak se na to taky vsichni vykaslali, vsechny soudoby gamesky jsou dx9. Nektery vybrany pak umej i vyssi Dx, ale jediny na cem je to poznat, ze to zere vykon.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Je potřeba si uvědomit, že Windows už jsou minoritní platformou jak v oblasti všech zařízení jako takových, tak i u zařízení, která přichází do kontaktu s koncovým uživatelem a na kterých se dá potenciálně hrát. Počítačů se prodá za kvartál asi 70M, jenom smartphonů (bez tabletů a dalších) 320M, pak jsou tady konzole apod.

Samozřejmě se dá polemizovat o tom, kde je víc hráčů, kolik se kde za hraní utratí, kolik PC jde do kanceláří, kde nikdo hrát nebude, jak dlouhý je životní cyklus PC a smartphonu, že FPS asi nemá cenu portovat na mobil apod. - to všechno beru.

Ale i tak by si měl vývojář dopředu uvědomit, jak velký je trh a že se cílením (jen) na DX12 uřízne od drtivé většiny potenciálních zařízení a naopak s Vuklánem je kromě pár proprietárních platforem ( :-) ) prakticky všude.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

8 % ze stovek milionů je kolik potenciálních zákazníků? Pokud tam bude jedno API, je to rozhodně zajímavá příležitost.

Mimochodem Win 10 (DX12) stále mají pod 6 % podílu, takže méně než OS X. Takže ohánět se podílem tvořeným i WXP, W7, W8, když tam DX12 není je mimo.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

S tím jedním procentem bych byl opatrný. Jedná se o podíl prodaných PC s předistalovaným tučnákem.
Většina osob, co tučnáka v soukromí má si ho nainstaluje sama a PC kupuje bez OS, nebo si koupí PC s widlema a udělá dualboot. U mě doma je třeba podíl tučnáka 100%.

Nicméně k tématu: Někteří výrobci her(hlavně dlohodobější projekty jako MMORPG, MOBA), kteří začali s D3D doimplementovali i OpenGL. Mám nějakou tu zkušenost s vývojem pod oběma API z doby, kdy si engine tvořil každý výrobnce her sám a mohu říci, že D3D je robusnější a případné menší chyby vývojáře jsou odpuštěny, cena je ale menší výkon - v závislosti na ovladačích grafiky i v desítkách procent. Naproti tomu OpenGL je lehké výkonné API, ale vše si musí vývojář ošetřit, což je pro mnohé začínající nadšence bez zkušeností z praxe poněkud obtížné. Nicméně dnes je situace jiná a používají hotové enginy, které již využití grafity optimalizují - předvytvořené pixel/geometry shadery, optimalizace četnosti nahrávání jednotlivých textur atd.

D3D nebo OpenGL, je pouze API k funkcím grafiky a jedná se pouze o standardizaci volacího rozhranní pro každou z nich. MS$ má nekonzistentní přístup i v této záležitosti a výrobci GPU mu v minulosti museli jít na ruku (byli za to od něho bohace placeni) a neustále přizpůsobovat ovladače jeho vrtochům. Není divu, že když se vývojáři OpenGL snažili udržet konzistenci svého API, tak začali zaostávat. Snad se ale situace změní, protože výrobci HW si přestávají nechat od MS$ kalit na hlavu.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Pocet uzivatelu linuxu je o tak 2 rady vetsi, nez pocet vsech windows na planete. Linux totiz bezi uz i v hodinkach. Koho by zajimal nejaky desktop? Ten se M$ sesype velmi rychle, specielne pokud bude dal vydavat "nove" verze systemu, na kterych nefunguji 1/2 roku stare aplikace, a jejiz jedinou novou funcionalitou je zcela nepouzitelne a nenakonfigurovatelne UI.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Evidentně jim to ale furt vychází. Kolik má nahlášenejch DX12 titulů a kolik Vulkan Titulů že.... Je to stejné od doby co DX vytalčil glide a OGL kolem roku 2000, MS to prostě protlačil, a nyní udělal zase to samé a všichni mu to sežrali.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

To se dobre tlaci, kdyz konkurence neexistuje, Mantle je mrtvy a Vulkan jeste neni ani na finalnim papire. Vulkan vyhraje nad DX kdyz bude mit lepsi a stabilni sdk, podporu, podporu v hardwaru a driverech gpu, a programatorskou zakladnu. Troufnu si rict, ze je to vylouceno. Nejaka steammachine zadneho vydavatele nezajima, notabene v dobe, kdy jde trh s PC dolu.
A promin, ale kecy typu "kolik jim asi MS dal" jsou jen hloupate kecy. Komu vsemu by je mel asi dat?
Dale, zadny normalni hrac si nebude vybirat hru podle API, ale podle toho jestli je to dobra hra, takze na hracich v teto rovnici nezalezi, maji jine naroky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vy zase neberete v potaz, ze velkorozpoctove hry se vyvijeji primarne pro konzole a na PC ("nedejboze" Linux) se spise portuji z povinnosti. A na ani jedne konzoli, jez pro MS i Sony predstavuji vlajkove lode, Vulkan s nejvetsi pravdepodobnosti zadnou budoucnost nema. Take "fandim" Valve a jejich snaze dostat hry na PC & Linux, ale vubec netusim, z ceho prameni mistni optimismus. Zatim dle poctu ohlasenych titulu (kazda dalsi hra bude neochotu studii zacinat s necim novym stale vice stacet na stranu DX) a zkusenosti z dob minulych naopak vse nasvedcuje tomu, ze MS svuj DX12 protlaci a Sony si dal pojede svou cestou. Cele mi to prijde jako klasicke "prani otcem myslenky".

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

DirectX 11 byly k dispozici pro Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10 a ve specifické verzi i pro Xbox One. Oproti tomu DirectX 12 jsou jen pro desítky a Xbox. To není úplně zanedbatelný rozdíl.

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

Bych to spis srovnaval s DX10. Ty byli taky pouze na nejnovejsich windows (vista). A jak jejich rozsireni dopadlo. Omezeni na W10 je to nejhorsi co mohl MS pro DX12 udelat, diky tomu hrozi ze prohraje s vulkanem. Mobily, linux, steam jsou jen bonus, a hlavni duvod bude spis zpetna kompatibilita se starsimi windows.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Nez zacnou masoveji vychazet hry na DX12, bude tu Windows 11 nebo 12, Win 7 bude naprosta minorita a tudiz omezeni na Win 10 bude nepodstatne.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

No pokial bude MS pokracovat stylom W8 aj nadalej, tak W7 ako `naprostu minoritu` veru nevidim ;o)
(nevedia sa zbavit ani `fuj fuj zleho` XP - a never tomu ze je to iba kvoli peniazom)

Ale s tym W11 a W12 mate asi pravdu ->> zdochynajuci kon najviac kope a teda je mozne ze MS bude nadalej vydavat nove verzie OS ako `na beziacom pase` (k velkej `radosti` svojich zakaznikov) hoc sa bude jednat prakticky o minimalne a kozmeticke zmeny...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, stejna jako sou minorita XP, kterych ne neco kolem 20% ... 2 roky po skonceni podpory. A kupodivu, pokud nekdo dneska ty XPcka migruje, tak prave na w7.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Az na ten detail, ze krome M$ platforem se OpenGL pouziva uplne vsude - jak v PS4, tak web, tak telefony ... byt treba v ruzne modifikovanych podobach.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vulkan zbavi uzivatele paliciho okovu nemyslne prechazet na operacny system pro cilene spiclovani(win10), Windows 7 maji oficialni podporu do roku 2020 a osobne si dovolim tvrdit ze vydrzi i do 2025, vzdyt to co dnes predvadeji podle Microsoftu zastarana XP nema obdobu, stale jde o OS s vice nez 10% podilem v globalnim uzivani pocitatu a staci, Windows 8 a 10 prinesly jenom same sprostosti a sledovani, nic o co by normalni zakaznik stal, kdyby Microsoft jenom trochu myslel i na dobro zakaznika uz davno vystavi Service Pack 2 pro Windows 7 a tez implementaci DirectX 12 pro ne, takhle si api DirectX sam zabije.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Oficialni podpora Windows 7 skoncila v lednu 2015, coz je zaroven i odpoved na to jestli nekdy bude SP2. Neni tam ani nativni podpora USB 3.0 a na spoustu novych zakladnich desek nejde Windows 7 nainstalovat uz dneska, takze v tom roce 2025 to budou maximalne stavajici pocitace.

Navic uz ted spousta softu vyzaduje Windows 8 pro spusteni. Staci dodelat do funkcniho stavu emulator XBOXu 360 a nastane dalsi houfne prechazeni na Windows 10 (emulator XBOXu vyzaduje W8).

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

Navic uz ted spousta softu vyzaduje Windows 8 pro spusteni - ake?
emulator XBOXu 360 a nastane dalsi houfne prechazeni na Windows 10 - aha, hrat hry ktore vyzeraju ako z pred 10.rokoch, s funkcnymi obmedzeniami vtedajsich konzol(nahravanie kazdu chvilu, tuneloidne hry atd.) je fakt dovod na masovy presun hracov z W7-W10
skor to bude tym, ze ak sa MS podari cca 2roky pozdrzat vydanie hier aj na Vulkan(prasule vladnu svetom), tak ludia fakt na W10 prejdu

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Nainstalovat jde všude. Nebo narážíš na problém EHCI USB driveru u skylake? Tak si uprav instalačku aby driver byl rovnou v ní, nebo instaluj přes PS2 nebo přídavnej 2.0 řadič, atd. Ještě jsem nenarazil na stroj kam by win7 nešly nainstalovat.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Ja tiež nie a to som teraz kupoval nový notebook a skladal stroj s Asus Z170 Pro Gaming a Skylake i7 a na obidva výrobca mal ovládače na W7.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Ale je přece jedno jakou verzi Windows máte, hra napsaná pod Vulkánem pojede na WinXP i na Win10. V tom je to kouzlo. Nikdo nemusí přecházet na Linux, pokud nechce. Hra napsaná pod Vulkánem bude mít více potencionálních zákazníků než kdy jaká měla pod DirectX.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V tom případě ovšem pojede na XP podstatně pomaleji, než na DX12...

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

nebo to může MS snadno na W10 zarazit a Vulkan zakázat. Ale to až v nejhorším případě. Takhle to spíš vypadá na závody ve vývoji, což je jen dobře - léta se prakticky nic nedělo a nové možnosti hw byly skoro ignorovány.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Mno ... muze lecos, ale tohle nemuze. Kdyby se o to pokusil, tak by to bylo to posledni co udela.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

nabízí se otázka kdo se za rok a víc vůbec bude obtěžovat s XP? Už dnes jen dožívá na historických pc s malým, pomalým diskem a malou ram (které stejně můžou každou chvíli kleknout). Má to stejný smysl jako v roce 2010 řešit W2000....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"Navic uz ted spousta softu vyzaduje Windows 8 " Krom nového IE jsem nikdy o žádném neslyšel! Oproti tomu situace, se situací, kdy soft vžaduje win7, XP, nebo win 98( ano, s tímhle se setkávám setkávám dokonce osobně) nastává v mnohem více případech.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

w98? Tak to bude opravdu hodně nový soft :-))

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Tvle, ukaz jeden jedinej soft, kerej vyzaduje w8. Aspon jeden.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Vydal MS novou verzi DX pro win 7? Ne! To pro mne zanmená, že ze strany MS už win 7 nemá 100% podporu. Navíc i v na windows.microsoft.com/ je psáno, že podpora byla ukončena 13. ledna tohoto roku.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Akorát, že Windows 7 už špicluje taky, není kam utéct :)

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Jsou na mysli updaty za posledních pár měsíců? Ty, které se vlastně ani nemusí nainstalovat, narozdíl od 10tek, které už jsou all in one? ;-)

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Nepřijde mi to jako vítězství, není v silách uživatelů zjišťovat co který update dělá nebo nedělá, to se neví ani o těch updatech za posledních pár měsíců. Důvěryhodnost je tatam :) Jediná volba je mít neaktualizovaný systém.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Oni v MS stále ještě ke každému updatu dávaj popis...
Jasně, věřit tomu je loterie, ale přece jen se podle toho něco odfiltrovat dá...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Znacny % tech XP na internetu neuvidis, takze jich realne je v chodu tak 20%, ostatne, M$ je jeste do 2019 supportuje, takze proc ne.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle mého názoru se v podobných diskuzích naprosto zapomíná na samotného uživatele, hráče. Rekreační hráči mají konzole nebo je nové hry nezajímají a mastí Civilizaci na notebooku. Skuteční hráči jsou v souladu s trendy a honbou za FPS - podle mého názoru byli první, kdo instaloval Win10 (zvlášť s aktuální pobídkou MS). A ve finále je všem úplně fuk, co běží na pozadí.

Shrnuto a podtrženo, Vulkan nevytlačí DX a ani naopak. A vlastně je to jen dobře.

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Hráči co májí v PC Win10 bude jedno zda mu hra pojede na Vulkánu a nebo DirectX12. Ostatní hráči se nemohou Vulkánu dočkat. Tak že z logiky věci vyplývá že když je to jedné skupině jedno a druhá bude chtít Vulkán, které API má větší šanci?

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Zajdi se podivat na steam, na cem hraci hrajou. Je to verejna informace, vcetne HW ne kterym hrajou. NIKDO nebude delat hru pro mene nez promile hracu ktery maji Dx12 + dostatecne vykonej HW.

A pokud bude Vulkan drzet stejny API na vsech platformach, Dx konci. Jednoduse proto, ze Dx neni kompatabilni ani nahoru - jinak receno, dxN hra bude mit na stroji kde dxN neni nativne, problemy.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Me by zajimalo, co je mysleno tou hlaskou na tom obrazku Applu "One GPU on One OS".

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Apple má svoje vlastní nízkoúrovňové rozhraní Metal, které běží pouze na iOS a OS X.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Metal pre OSX je až teraz s vydaním poslednej verzie, doteraz bol len pre iOS

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To vim taky ze Apple ma iOS a OS X, kdyz mam oboji doma, me zarazilo to "One GPU"...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Mě se to zdá docela pochopitelné. Metal byl původně k dispozici jen pro iOS a všechny iPhony mají stejné GPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

HL3 Vulkan Only

+1
+26
-1
Je komentář přínosný?

Nechci sejčkovat, ale myslím, že úspěch/neúspěch Vulcanu má dnes v rukách nVidia. Když jej nebude chtít podporovat, nebude při jejím aktuálním podílu na trhu šance, aby prorazil.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

NVIDIA dnes Vulkan nepodporuje, chybi ji podpora ASh, s jejich pruserem bych radsi drzel tlamu jak vojebali zakazniky.

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Což mi připomíná, že dnes vlastně neexistuje grafická karta za 4-5 litrů, za kterou bych byl ochoten dát ty peníze. Nvidia vyrábí nefunkční zmetky a AMD recykluje vraky. Tfuj.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Našel jsem další benchmark DX12. Tak snad to nebude tak strašné.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Fable-Legends-Benchmark-DX12...

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Ja neviem kto ti za toto dáva pluská. :-) AMD snáď Vulkán podporuje? Ako ho má niekto podporovať keď to API ešte nie je ani vo finálnej prvej verzii. To mi prosím ťa vysvetli. Čo keby sme si počkali ako to nakoniec bude. NVIDIA podporovala OpenGL, nie je dôvod, aby nepdoporovala jeho nástupcu. Okrem toho čo ma spoločné AHs s Vulkánom? Ide o funkčnú vlastnosť DX12. Nevidel som ešte špecifikáciu Vulkánu a teda ešte neviem či túto funkcionalitu má tiež (možné to je s tým, že sa to bude volať trochu inak). Vie niekto ako to s Vulkánom v tomto smere je? Rád by som videl odpoveď od niekoho kto to sleduje a nie kto iba troluje. Ďakujem.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Sa tiež čudujem, a hlavne keď AMD riadne nepodporuje doterajšie OpenGL, najväčším prispievateľom do OpenGL je Intel a NV a pri Vulkane sa nebojím že by sa na na to vykašlali skôr si to zase prevezmú pod krídla a bude to šlapať na NV lepšie ako na AMD (doteraz to tak je a bolo)
Mimochodom ak sa nemýlim šéfom Khronosu je niekto od NV.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Tady se davaji pluska i za to, ze maji nvidie podporu DX11 "jen na papire"... Cim vic nepodlozenych anti nvidia hate hovadin tu waffer vyzvraci, tim vic plusek.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

API Vulkan stejně jako Mantle a DX12 podporuje Async Shaders. Viz whitepaper od AMD na str. č.2.
".... This is a key capability of the new generation of graphics APIs, including Mantle, DirectX® 12, and Vulkan™."
http://amd-dev.wpengine.netdna-cdn.com/wordpress/media/2012/10/Asynchron...
-------------------------
NVidia bude Vulkan podporovat taky.
http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2015/presentation/SIG1501-Pier...

PS: Je zajímavé, že v prezentaci o API Vulkan od nV je zmíněn DX12 i Metal, ale ani jednou tam není slovo o Mantle od AMD. ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mozna proto, ze narozdil od Metalu a DX12 ma Mantle oficialne status end of development/unsupported, use DX12 and forget all what we have claimed before.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

To tezko. Oficialni status Mantle bude spis "end of development/unsupported, use Vulcan and forget all what we have claimed before".

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Zatím je to takto - přímo od koduriho, který by měl vést grafickou divizi AMD - https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/05/12/on-apis-and-t... ;)

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Zatím je to takto - přímo od Koduriho, který by měl vést grafickou divizi AMD - https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/05/12/on-apis-and-t... ;)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

http://diit.cz/clanek/khronos-podekoval-amd-za-mantle
No vzhledem k tomu, že Vulkan je postaven na základech Mantle, tak je tebou předkládané vysvětlení v této spojitosti vcelku úsměvné ať už je Mantle dále vyvíjeno či ne.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že Vulkán nie je Mantle. Aj keď to niektorí radi týmto smerom podsúvajú a píšu to keby medzi týmito API bol operátor rovná sa.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Spíš je problém, že asi neumíš číst, protože já jsem nic takového nenapsal. Dokonce jsem v druhém příspěvku zdůraznil, že API Vulkan bylo postaveno na základech Mantle a ne že Vulkan = Mantle jak mi tady chceš podsouvat. Na druhou stranu je od nV velmi pokrytecké zmiňovat DX12 i Metal a nenapsat ani čárku o tom API, které to celé začalo. Toť vše.

PS: O tom jak si je nebo není Mantle podobné s Vulkanem svědčí třeba slide na straně 33 z březnového GDC 2015.
"Vulkan simulation using a modified Mantle build to simulate infinitely fast GPU"
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/03/NewWay.jpg

Tady máš odkaz na celou prezentaci.
https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/2015-gdc/Valve...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

AMD snáď v prezentáciách zmieňuje API či implementačné platformy konkurencie? Sa čudujem, že sa niekto nad týmto pozastavuje. :-) BTW ja nijak nespochybňujem prínos Mantle a pomoc tohto API pre reštart OpenGL v podobe Vulkanu. Len sa čudujem aké absolútne minoritné záležitosti vlastne sleduješ a rozpytvávaš ich ako keby to bolo niečo hrozné. Mne osobne je úplne jedno či NVIDIA bude toto API niekde riešiť (čo určite nebude) alebo ho spomínať.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Lol, uz jenom ten nadpis, ze valve, ktere se boji W8+ jako cert krize diky windows storu .... nekdo by snad cekal jine prohlaseni?:o) Jinak furt se tu podle me pletou hrusky s jabkama ..... zadny vulkan samozrejme nenahradi directx, to je proste holy nesmysl. DirectX je cela technologie, kde vulkan je mozna srovnatelny s dilcim direct3d .... w7 a w8 jsou mrtve (linux na desktopu snad nemuze uz dnes nikdo myslet vazne), takze samozrejme dava smysl vydavat pouze pro W10 a nabizet levneji pres integrovany obchod a na steam se vysrat (to samozrejme nejvic lezi v zaludku valve, vzdyt i Newell pouziva na desktopu a k hrani w10). iOS si jede vlastni cestou a prechodne hracky jako android nikoho uz dnes z herniho hlediska nezajimaji. Spis se posledni dobou pise o DX na OSX, coz asi jedine dava trochu smysl.

+1
-25
-1
Je komentář přínosný?

Myslíš ty polofunkční Win10? ;-)

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

V jakem smeru jsou Win10 polofunkcni?

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

V každém směru. Pokud pro tebe nejsou Windows jen "spouštěč her a 2 programů," najdeš chyby a nedodělky prakticky na každém kroku. Nedodělaný přechod GUI, samotné GUI taky bez některých vlastností (např. rozlišení aktivní/neaktivní okno), nepodpora standardních administrativních nástrojů a postupů bez náhrady. O "běžných" chybách jako je polofunkční a omezená Start nabídka ani nemluvě.

Já bych tak nějak čekal, že mírná evoluce W7 a W8 nebude mít tak zásadní potíže.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

pokud si sám OS rozhoduje jaké drivery použije, bez ohledu na to, zda driver který nainstaluju já funguje, narozdíl od toho z win update, tak ten OS dle mého nepatří nikam jinam než do křemíkového nebe.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

- prihlasovanie PIN-om vo Win10 sposobuje vypnutie NUM-LOCKu (ako ma clovek pohodlne napisat ciselny pin, ked musi numlock najprv dodatocne zapnut
- default nastavit, ze po 15minutach IDLE rezimu, alebo zamknutia obrazovky sa Win10 rozhodne restartovat len koli tomu, ze den dozadu si automaticky nainstaloval aktualizacie je absolutna hlupost. Skoda tej rozrobenej prace, skoda tych 10-20 otvorenych a nastavenych aplikacii, skoda VPN, ... koli Win10 musite vsetko spustat a nastavovat od znovu.
- zmizla moznost upravit si sirku toolbarov pomocou MinWidth v registroch bez zgroupovania tabov
- cez VPN a RDP pri kopirovani vacsieho suboru mi kompletne zhodi WiFi spojenie a nie je mozne ho obnovit pokym nerestartujem router (restartovat Win10 s kopou programov je nadlhsie). U win7 mi to nerobilo.

https://www.yahoo.com/tech/13-windows-10-bugs-microsoft-c124973591854290...

A tych chyb je ovela viac.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Upřímně, že se router nechá zblbnout jakoukoliv komunikací čehokoliv je spíše jeho problém, ne? ;)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Normálně konkrétně na tebe, ale i na tvé spolubojovníky nereaguji, ale dnes mám u kávy čas i náladu, tak proč ne.

Úplně mne fascinuje, jakým stylem a také co, tu do diskuzí píšeš. Věřím nebo spíš doufám, že se pouze bavíš tím, jak některé diskutující jisté demagogie v tvých komentářích vytáčí. Z představy, že vše, co tu napíšeš, myslíš vážně, mi naskakuje husina.

Jsem linuxák, což se tu o mě ví. Ale nemám problém s existencí Windows, nemám ani problém s procenty zastoupení toho či onoho, která jsou zde v diskuzích prezentována jako fakt, ale tvá tvrzení už opravdu mlátí dveřmi.

Předpokládám, že velmi dobře víš, že se Valve nebojí Windows Store. MS naopak rozhodnutím, že se pokusí vlézt Valve do zelí, přišel o uměle udržovaný monopol herního operačního systému pro PC. Naštvat Valve bylo špatné rozhodnutí - z pohledu MS. Nakolik? To ukáže čas. Jsem si ale jistý, že stávající vedení MS by tuto chybu nikdy neudělalo.

Další demagogii, kterou jsem v tomto komentu zaznamenal je to, že na jednu stranu počítáš s tím, že lidé nemění cokoliv, dokud je něco nedonutí (tedy používají Windows na PC) a obratem předpokládáš, že se vykašlou na Steam, který léta užívají. Představa, že lidé přestanou používat Steam účet je stejně mimo realitu, jako představa, že v tomto světě někdy dosáhne Linux na PC 50% zastoupení.

Tvůj postoj k Androidu, ale i Linuxu, tu prezentuješ dlouhodobě. Mnohem déle je ale Android majoritním mobilním operačním systémem. Co se povedlo MS na poli PC, se povedlo Google na poli "chytrých" telefonů a tabletů. Tvrdit, že jde o "přechodnou hračku" je pro změnu demagogické, ze stejného důvodu, proč Windows panují v PC - setrvačnost uživatelů. Nevěřím, že jsi přesvědčen, že uživatelé Androidu jej přestanou používat, protože se objevila bezpečnostní díra. Viz tvůj komentář ohledně problému s MMS. Pokud by uživatelé měli opouštět svojí platformu vždy, když na jimi používaný systém něco praskne, tak by MS neměl zdaleka tak vysoký podíl na PC. V každém OS se našla velmi závažná bezpečnostní chyba a pokud použiji tvojí někdejší formulaci, žádnému z nich to nezlomilo vaz.

Mimochodem by mne zajímalo, jak si přišel na to, že verze Windows 7 a 8 jsou mrtvé. Je pravděpodobné, že během následujících měsíců či let, podstoupí velká část uživatelů Windows upgrade na "desítky", ale v tuto chvíli něco takového vypustit z pusy... to chce hodně odvahy. Jak jsem psal výše, pořád doufám v pokřivený smysl pro humor.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

S tim linuxem bych byl opatrnejsi, uz sem narazil na par lidi, kteri meli tu moc o vecech rozhodovat, kteri resili, proc nemaji "ten android" i na desktopu. A az zjisti, ze je to linux, tak si ho tam klidne daji.

Ono toti kdyz se pobavis s nejakym tim managorem, tak zjistis, ze jestli ho neco vazne stve, tak utracet penize za dalsi a dalsi a dalsi windows a office, kdyz je to porad totez, a funguje to cim dal hur. Zatim si jeste vetsina z nich mysli, ze to jinak nejde. Ale zatim ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Windows store a hry? Teď jsem se tam byl podívat a LOL. Jediná slušná hra je tam Minecraft, a to museli investovat dvě a půl miliardy USD, aby to tam dostali. :-)

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Docela by me zajimalo co udela Sony. Podpora Vulcanu v PS4 by definitivne pustila Valve do sveta konzoli, ale to se nejspis skrz podporu Vulcanu v enginech, kvuli Androidu, stane stejne. Na druhou stranu bude pripadna SteamMachine komplikovat zivot vic MS. Spolu se Steamem je to prima konkurence jeho snaze spojit XBox a PC hry pod jeden store a jedno API (DX12).

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

W8+ se bojí především vývojáři SW pod .NET . Asi tak: korporace si pořád drží W7 do osmiček a výš jdou jen malé firmy se slaboduchými šéfy. Valve jenom nechce být závislé na hegemonovi, co ohýbá či obchází vlastní sdandardy, které co tři roky překope - to se pak vyvíjí velice špatně a udržuje ještě hůř.
A protože se výrobci HW a SW snaží střepat závislosti na MS$, tak se dle mého názoru Vulkan stane etalonem jako výsledek této snahy. Osobně bych se zatím neodvažoval srovnávat Vulkan a D3D12.

Já mám Linux doma na všech computerech a zatím jsem si nevšiml, že bych na hraní her potřeboval okno-rádoby-OS..., no pořád přemýšlím a nemohu přijít na to, proč potřebuje mít člověk doma wokna.

Android zajímá Google :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to šance aby se začaly PC hry masově hrát na něčem jiným než Win, což já osobně maximálně podporuji. Vždyť ty widle spousta lidi vůbec nepotřebuje. Otázka je jestli mají šanci, nakonec to fakt rozhodne nvidia, to je paradox:).

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nikolv nvidia. Rozhodne to vznik jednotne linuxove distribuce, s jednotnym UZIVATELSKYM API a sw vybavenim (napr. zvukove API), na ktere budou tvurci her moci zarucit funkci. O tvrde a jednotne podpore gpu driveru pro linux se strany obou vyrobcu gpu ani nemluvim. Steammachine OS ma sanci se ji stat. Ale to rozhodne podpora se strany valve.
=> Naivni sci-fi.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Keci, keci, a keci. Napríklad steam je podporovaný len na Ubuntu ale bez problému funguje na väčšine distribúcií aj napriek tomu, že tam boli knižnice ktoré inde neboli, komunita sa o to postarala. Zvuk však väčšina používa PA, skype dokonca podporuje len to. Grafické ovládače výrobca vidáva len jedny ovládače o balíčkovaní sa postarajú jednotlivé distribúcie. Ja inštalujem ovládače priamo od nvidie stačí len stiahnuť a spustiť inštalačný skript nič zložité. Je to rýchlejšie ako na win. Užívateľské api dominantné sú dve alebo tri no nič hrozného.
Skôr je problém práve v licencii čoho sa výrobcovia HW a SW asi viac boja lebo by sa zistilo čo za humus tvoria.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Me pripada, ze mate pravdu oba. Tvurci her nepujdou do vyvoje hry "pro linux" pokud jim nikdo nezaruci, ze ten linux bude splnovat nejaky zaklad co se knihoven tyce. Nojo, jenze presne to Valve udelal - rekl vyvojarum "tady mate steam a jsme domluveny s Ubuntu ze tam pobezi". A vyvojari zacali vyvijet pro Steam na Ubuntu.

... no a ze to funguje i na jinem linuxu? No jasne ze funguje, proc by nefungovalo. Ale pro vyvojare her je podstatne, ze na Ubuntu jim za to Valve ruci. Ostatni linuxy jsou takovy bezpracny bonus, protoze tu praci udela komunita.

PS: Skype funguje i bez PA. https://github.com/i-rinat/apulse

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Hrušky a jablka v jedné míse s trochou mystifikace? Co je za slovní spojení "uživatelskými API"? API rozhodně není pro uživatele. Je určeno pro programátory a pokud mne něco neuniklo, tak žádné studio s tím nemělo problém. Pravdou je, že pokud programátor narazí na chybu či nedostatek, je pouze na něm, jak se k tomu postaví. Valve se určitou měrou podílelo na SDL 2 (pokud si pamatuju správně verzi). Tím připravilo půdu vývojářům dalším. Ať už se kolegové linuxáci na tuto problematiku dívají jakkoliv, je jasné, že Valve vyšlapává technologickou cestičku dalším vývojářům / programátorům.

Mýty o tom, že jedinou možností je jednotná linuxová distribuce, už nejsou ani vtipné. Tento je velmi starý a v podstatě je to pouze výmluva. Pokud by základy této mystifikace byly pravdivé, nemohlo by vlastně fungovat nic. U těchto mýtů je potřeba přemýšlet jinak, než jsi ze světa Windows zvyklý a už vůbec nesmíš vnímat komentáře lecjakých "odborníků". V Linuxu to funguje tak, že pokud pro něj existuje nějaká aplikace, je v dokumentaci jasně napsáno, co k běhu potřebuje. Vývojáři distribuce se rozhodnou, zda-li je možné aplikaci do repozitáře zařadit či nikoliv. V případě Steamu a her v něm, nebudou mít vývojáři "uživatelských" distribucí na výběr, protože "by jim uživatelé zdrhli k distru, ve kterém to funguje". U jiných aplikací, které netlačí takový gigant, je to diskutabilní. Navíc povětšinou jde o výmluvu autora aplikace, než o pravdomluvnost. Napadl mne krásný příklad - desktopové aplikace od Blackberry jsou psány v Qt. Framework Qt je multiplatformní, když tedy pominu, že jeho "domácí" platforma je Linux. Zde nebrání Blackberry vůbec nic v tom, aby tuto aplikaci sestavila pro Linux, přesto neexistuje. Pokud někdo řekne, že pro Linux vyvíjet nechce, je to podle mne v pořádku, má na to právo. Ale šířit bludy úplně v pořádku asi nebude.

Ale zpátky k tématu. Pakliže Valve přistoupí k jedinému reálnému scénáři, tedy bude optimalizovat hry a SteamOS navzájem, bude známo, co je potřeba pro běh her ze Steamu v Linuxu. Bude známo, který path na co použili, jaké verze částí systému (Xorg, SDL, grafické ovladače atd.) jsou ve SteamOS použity a bude jen a pouze na vývojářích dalších distribucí, jestli se přizpůsobí. Je jasné, že tak učiní vývojáři distribucí, které jsou určeny pro běžné uživatele, jako je jasné, že u účelových distribucí toto očekávat nelze. Že by např. vývojáři CentOS lpěli na tom, aby v jejich distribuci běžel Steam, je nesmysl. Proto je holý nesmysl chtít standardizovat linuxové distribuce = předepisovat, co a v jaké verzi v repozitáři bude či nikoliv.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

To co popisujes, je teorie. Pokud je to zaroven praxe, proc uz tu komercni 3D multiplatformni hry (treba na opengl) nejsou davno? Vzdyt tomu nic nebrani, ani steammachine neni treba.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Ajajaj. Klucí, vám chybí základní informace, které se válejí na internetu. Dobrá tedy, vyvedu tě z omylu. Pokud zapátráš, zjistíš, že to teorie není. V repozitářích distribucí existují 3D hry, které jsou vydávány multiplatformně. Ano, jde o OSS projekty a z pohledu klasického hráče jde "o hry s mizernou grafikou". Souboj mezi hráčí na téma hratelnost vs omalovánky nechme být. Jsou to klasické žabomyší války. Pokud zapátráš více, tak jedním z prvních větších studií, které se pustilo do portace her pro Linux, byl id Software. Napiš do vyhledávače slovní spojení "Linux id Software" a nalezneš server, na kterém se nachází seznam her, které byly ve své době známé "áčkové" tituly a vyšly ve verzi pro Linux. Majiteli hry pak stačilo stáhnout instalátor pro Linux a hru nainstalovat. A protože nebyl jednotný distribuční systém, musel si hráč ohlídat závislosti. To u Steamu potřeba není.

Pokud potrápíš vyhledávač více, nalezneš v průřezu historie další komerční hry zvučného názvu i na majoritním operačním systému. Celá léta léta nejde o nic jiného, než o vůli studií psát hry i pro jiné platformy. Nebylo to tedy nikdy nemožné napsat.

Pokud zapátráš v historii komentářů k tématu, tak jsme si tu před pár lety povídali o tom, zda-li se to studiím vyplatí. Vždy šlo o to, jestli se rozhodne více studií vydávat hry pro Linux, aby byl brán jako herní platforma. Určitě nalezneš diskuzi na téma Steam a Linux zde na diit, kde jsme si tuším v roce 2012 či 2013 povídali o tom, že Valve má vůli a prostředky na to, aby změnil věčné diskuze mezi hráči a studii, které končili tím, že studia říkala, že pokud by bylo na Linuxu více hráčů, vydávala by verze i pro něj. Z logiky věci ale nikdy nemohli být hráči tam, kde nebyly hry. Takový začarovaný kruh.

Pokud tedy koukneš do historie, kterou vyhledáš a přečteš za pár minut, zjistíš, že byly vydávány hry, jak píšeš "multiplatformně, třeba na OpenGL". Dalším mylným předpokladem je to, že nejsou potřeba Steam Machine. Jsou, protože většina běžných uživatelů si neumí nainstalovat ani systém, který používá. Natož pak ten, který nepoužívá a slyšel o něm ve vlaku. Nevím, jak jsi starý, ale předpokládám, že jsi podstatně mladší než já. Což není výtka, ale chci se dostat k pohledu na věc, který zde diskutujícím často chybí - populace má obecně čím dál méně informací a znalostí. Někteří tu pamatují doby, kdy si většina domácích uživatelů PC musela umět pomoci sama a často museli mít povědomí o hardwaru, softwaru a některých principech. Nyní je doba, kdy lidé chtějí jít do obchodu a koupit něco "co bude fungovat" - v tomto jsme se srovnali "se Západem". Proto je mylný předpoklad, že Steam Machine nejsou potřeba. "Pár nadšenců", kteří si poradí sami, nikdy nebyli pro studia zajímaví. Ta koukají po masách a možností pro ně. Ale to je už na jinou diskuzi.

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Jsem si vedom toho ze Id nektere svoje hry portnul nebo uvolnil zdrojaky. To je zcela vyjimecne, nikdo jiny to v businessu nedela a i Carmack napsal, ze uz to delat nebude. Vyjimka nepotvrzuje pravidlo.

"které byly ve své době známé "áčkové" A, uz to z tebe leze...

Veci jako Metro2033 (a podobne) vyslo 4 roky po svem vydani a provazi je problemy s vykonem i hratelnosti
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Metro-Redux-Benchmarks
Jako sorry, ale 4 roky? Nasrat :)

Takze porad trvam na tom, ze aaa her pro pc, ktere podporuji linux v den vydani a funguje to, je - 0. Nikdo nebude cekat roky.

O duvodech se nebavim, vsichni je zname a cast si jich vyjmenoval. Osobne povazuju za hlavni brzdu tu jednotnou herni distribuci (at uz steam machine nebo jinou), protoze to je jedina vec, ktera se nyni fakticky meni k lepsimu - hypoteticky. Jinak to bude tak jak jsem popsal vyse. Uvidime co dokaze valve, kdyz neni schopen vyrobit ani novej half life.

Neverim tomu ani za mak. BFU nema zadny duvod k tomu kupovat si steam machine, kdyz muze mit pc s woknama nebo gondoli, nedostane nic navic, spis o hodne, hodne min. Cili zas to bude pro 1% experimentatoru.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

ID soft a vyjímka ;-) svého času jsem zkoušel za pomoci skriptu od epicu instalovat UT2004, a světe div se, jelo... že by ID a epic byli jediní? pochybuju, ale slyšet o tom nebylo, to je fakt...

No ale abychom se nesekli v minulosti, pokud chceš něco novějšího co jede na linuxu, doporučím kouknout třeba zrovna na steam...
http://store.steampowered.com/search/?term=&sort_by=_ASC&os=linux&page=1...
jasně, většina jsou "kokotiny" ale třeba borderlands2 a the pre-sequel, dying light, sid meyers civ. beyond earth, poslední bioshock... to je jen malý seznam co jsem tam novějšího našel. Asi bude pravda že v den vydání tu podporu bude mít málokdo, ale ty tebou udané 4 roky jsou od pravdy dnes už daleko - třeba dying light vydali v lednu...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Po tom co si nyní napsal jsem se musel podívat, jestli se nebavím s někým jiným. A ne. Tak pokud nejsem absolutně mimo realitu, tak jsem nereagoval na počet áčkových titulů na Linuxu a jejich vydávání. Čili ze mne leze, jak píšeš, pouze to, že v minulosti např. id Software vydávalo své hry i pro Linux. Což ti mohlo ukázat, že to jde i bez jednotné linuxové distribuce. A protože nejsem hráč, ani nevím, jestli id Software, či kolegou zmíněný EPIC, vydávali verze pro Windows a Linux zároveň či v jakém skluzu. Vím pouze, že některé tituly byly vydávány v dobách jejich slávy i ve verzi pro Linux.

Reagoval jsem na to, co si psal v úvodním postu a následně na tvou reakci na téma - "nutnost jednotné distribuce" a "uživatelské API". Takže když jsem ti ukázal, že si neměl všechny informace, tak vytasíš téma jiné, o kterém tu nemluvíme. Píšeš, že všichni důvody známe, ale v prvním příspěvku si psal o mýtech. To je zvláštní diskuze :).

Každopádně ano, máš pravdu v tom, že většina studií v minulosti své hry pro Linux nevydávala nikdy. A rozhodně po tobě nechci, aby sis nainstaloval Linux a čekal na hry :). Nejsem demagog... bavili jsme se o něčem jiném.

Ani nikde neříkám, že je spousta nových her, označovaných jako áčkové, i ve verzi pro Linux. Dokonce ani neříkám, že ty, které jsou, byly vydány zároveň s verzí pro Windows. Jestli si to někde z mého komentáře vyčetl... asi ne, bavili jsme se o něčem jiném.

Přesto s tebou souhlasím, že některá studia ještě neumí optimalizovat verzi pro Linux jako pro Windows, jiná tomu nevěnují tolik pozornosti. Samo Valve mělo propady ve výkonu mezi platformami u hry Counter-Strike: Global Offensive. To je fakt a je také fakt, že tato hra vyšla o mnoho později, než verze pro Windows. Že nebylo ještě vše připraveno, to se také ví. Každý se pořád učí a je jen na tom daném studiu, jestli to dotáhne do konce nebo ne. Zrovna o víkendu jsem reinstaloval přítelkyni PC s win7 a protože nechce W10, tak dostala dualboot s Linuxem, aby si i doma zvykala na novou platformu. Ze zvědavosti jsem si porovnal s půlročním odstupem od posledního vlastního měření rozdíly v CS:GO ve Windows a Linuxu. Před půl rokem velký rozdíl, nyní nebyl patrný. Čili jde pouze o to, jestli se studia budou nebo nebudou věnovat optimalizaci her na všech platformách či nikoliv. (Pro jistotu napíši, že netvrdím, že budou. Jen tvrdím, že to jde. Což je pointa celého mého zapojení do této diskuze.)

Jestli má SteamOS šanci či nikoliv, ukáže čas. Před nějakými 3 lety jsem tvrdil, že Valve má na to, aby se situace kolem her v Linuxu změnila. To se kupodivu i povedlo. Ale netroufnu si odhadnout, jestli se prosadí SteamOS, potažmo Steam Machines. To záleží na Valve, jestli to neuspěchá a nevydá nedodělek. (Evidentně si toho jsou vědomi, ladí systém a hry jako šílení.) Každopádně bude záviset také na tom, jestli zaujmou výrobce sestav a dostatek herních studií. Je to podle mého názoru ještě vzdálená budoucnost, protože budou potřebovat pro nové hry hotový Vulcan a s ním související úpravy.

Ještě neodolám... Ty si troufneš odhadnout, že zastoupení u hráčů na bude 1%. To je hodně odvážně, když v době, kdy tento OS ještě není vydán, hraje na Linuxu něco kolem jednoho procenta hráčů. Čili předpokládáš, že se po vydání finální verze SteamOS a případných Steam Machines jeho podíl nezvedne. To opravdu považuji za hodně odvážné. Jestli budou mít běžní uživatelé důvod kupovat PC s Linuxem (SteamOS) namísto PC s Windows, to nevím. Z vlastní zkušenosti vím pouze to, že běžnému uživateli je jedno, co běží pod kapotou a v jakém prostředí své aplikace spouštějí. Ostatní záleží pouze na Valve, viz výše.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Pouze doplním:
- od id sw Quake
- někdy v roce 2003 vyšel nativní Neverwinter Nights pro linux. Vše šlo stáhnout, byly potřeba pouze validní klíče. To je jeden z A+ titulů
- Valve má na Steamu např. SW KOTOR2 pro Win/MAC/Linux, takové bonbónky jsou jen ukázka, že to lze

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Nejsem si uz jist jestli dokazu z tvych WOT vyextrahovat, co je meritum tve myslenky. Takze radeji shrnu to, o co jde mne. Narozdil od tebe to zkusim heslovite, abychom se vyhnuli literarnimu balastu. Zamerim se na hrani pod linuxem a hlavni tema DX12 vs. Vulkan necham uplne stranou.

Dosud se aaa hry pod linuxem omezily na naprosto vyjimky, v drtive vetsine s velkym zpozdenim a/nebo problemy. Na tom jsme se shodli.

Nyni prichazi steambox, ktery to ma zmenit a hlavnim rozdilem oproti predchozimu stavu je jednotna linuxova distribuce od Valve (o cem se tu od zacatku bavim ja), samozrejme plus steam, ale ten existoval jiz predtim. Nic jineho se nezmenilo. Na tom se shodneme.

Steambox ma byt v podstate hlavne konzole. OK?

Uspech tohoto konceptu zavisi na tom, jestli nabidne neco navic nez existujici reseni. Nejaky bonus. Protoze proc to jinak kupovat, levnejsi to nebude. OK?

V cem spociva ten bonus?
Kdo je cilova skupina?

Az si odpovime na tyto otazky, podivame se na predikci jak se zvedne podil hracu na linuxu, a jaky smysl tedy bude mit preferovat Vulkan.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ano, bez distra, které bude poskytovat snadné ovládání, nemá Valve šanci na úspěch. Prostě BFU si OS ladit na míru nebude. Woknaři se možná budou divit, ale jejich oblíbený OS je nastaven právě pro ně, což zvyšuje míru rizika nabourání z venčí i zevnitř - např. povolený autorun + admin práva :), ale cokoliv udělat jde snado a bez přemýšlení. Největší rozdíl mezi OS Linux a Windows je ten, že LInux je navržen tak, aby zcela oddělil uživatelský prostor a prostor jádra a modulů. Jinými slovy, rozbít profil si může každé BFU, ale OS zůstane netknutý, což u Windows nelze říci.

Linux - operační systém s posixovým API
free BSD - operační systém s posixovým API (PS3/4)
OSX - operační systém s posixovým API
Tímto výčtem jsem chtěl upozornit na to, že portace na linuxové distro nebude až tak obtížné. Vývojáři prostě šáhnou po něčem co pojede všude a Vulkán(OpenGL) jim to umožní. No a protože nvidia má ráda svojí Tegru a Ubuntu distro upravené bordům s Tegrou, budou podporovat Vulkan i z toho důvodu.

Steam machine - Obyčejné PC s jistou mírou variability komponent. Specifikace je volně k dispozici a není problém si ho postavit nebo nechat postavit a nahodit SteamOS. Co jsem viděl ty oficiální sestavy, tam se spíše jedná o excelentní design a malé rozměry case.

Nevím jestli to dělají i jiní výrobci konzolí, ale steam umožňuje začínajícím vývojářům her publikovat svá díla a dělá jim i reklamu. Další rozdíl je, že PS a XBox mají dotovaný HW z ceny her(jsou prostě drahé) - stejná politika, jako levné inkoustové tiskárny.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

.... Je ti jasné, nač jsem reagoval. To, že jsem se nechal zatáhnout do jiného tématu, byla hloupost. To je to pouze na úrovni názoru a především spekulací. Proč proboha všichni předpokládají, že jakmile je někdo uživatel Linuxu, bude za něj bojovat do posledního dechu. Řeknu vám malé tajemství, takových je málo. Většina linuxáků jen svůj oblíbený systém prostě používá.

Steambox - nesleduji to, ale pokud jsem správně zaznamenal, jde de facto o PC s OS SteamOS, který vychází z Debianu. Nemyslím si, že uživatel bude omezena na Steam. Pokud vím, Valve nebude předepisovat, jaký HW bude muset být použit v takovém stroji. Co z toho ve skutečnosti vzejde? Uvidíme.

Úspěch - nemám křišťálovou kouli. Myšlenku na toto téma jsem rozvinul výše. Jsem přesvědčen o tom, že pokud chce Valve na úspěch jenom pomyslet, musí vydat OS, který bude připraven se vším všudy. Pokud tak učiní, osloví výrobce sestav, může se poprvé v historii stát, že se plošně do obchodů dostane PC s "normální" linuxovou distribucí. Jestli dokáže Valve oslovit i zákazníky, to je ve hvězdách.

Bonus a cílová skupina - obávám se, že jsme si nerozuměli. Nejsem ani zaměstnanec Valve, ani bojovník za vyšší penetraci Linuxu. Moje odpovědi na rozšířená témata jsou pouze můj názor a pohled na věc. A ten na tomto webu v tak vyhraněné komunitě prezentovat nebudu - nedělám to. Flame vyvolávat nechci.

Jednotná linuxová distribuce - nezlob se, ale špatně si formuloval. Když něco takového napíšeš, vyvoláš dojem myšlenky o sjednocování linuxových distribucí. Mimochodem jedna z myšlenek, které jsou nazvány mýtem a považovány za nesmysl. Pokud si měl na mysli konkrétní distribuci, která bude distribuována s PC a v ní bude garantováno, že "to pojede jak má", pak se shodneme. Moje zapojení do diskuze na toto téma bylo ze dvou důvodů. 1. Jde napsat hru tak, aby fungovala v Linuxu (ne v jedné či pěti distribucích). 2. Představa, že by někdo zkoušel standardizovat verze SW napříč distribucemi, vyvolává osypky. Je to nesmysl proto, že je nemálo myšlenek a hlavně účelů. Pokud by si formuloval přesněji, mohl jsem být i nadále pouze čtenářem.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ony tu davno jsou, ze je nevidis je problem tvych oci.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Jednotna linuxova distribuce ? Proc vytvaret znova kolo ? Jednotne api pro user space existuje roky. Jmenuje se to posix a aplikace co se napise podle standardu beha na vetsine unixovych systemu. Pro hry je pak limitujici podpora OpenAL, OpenGL a OpenCL ktera rozhodne o vysledne podpore systemu. Na Linuxu a OS X (kde se clovek musi omezit na unix 2003) to realne problem neni.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Nevim jestli jsi nekdy zkousel napsat neco na holy POSIX ... ano, je to jednotne API, ale je dost omezene. I kdyz pridame OpenAL, OpenGL a OpenCL (ktere v POSIXu samozrejme nejsou, ale jsou dostatecne jednotne), zbude par veci, ktere hra potrebuje a na ktere standard neni. Namatkou, mys. "Lepsi" klavesnice (v POSIXu pokud vim je klavesnice dost zakladni). Vytvoreni okna - OpenGL ti umoznuje kreslit do okna, ale nejdriv ho musis vytvorit.

Steam tohle resi tim, ze zarucuje pritomnost knihovny SDL. SDL neni standard, je to proste knihovna. Je sice nainstalovana na vetsine linuxu a kde neni, jde ji snadno doinstalovat, ale uplna samozrejmost to neni. A zrovna vsechny ty tri priklady co jsem zminil resi.

Samozrejme je pitomost vytvaret kolo. Jenom proto, ze potrebujes jednotne API, neudelas nove na zelene louce. Proste vezmes API ktere uz existuji a prohlasis, ze tyhle API dohromady tvori "jednotnou linuxovou distribuci".

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Ano mam aplikaci o cca 70K radcich. Osobne sem zkousel linux, free/net/open BSD, solaris, illumos (distribuce dyson), os x (yosemite) a haiku. Z 99.99 % je to podle posixu a sem tam nejaky radek specificky pro nektery z os (nejvic pro OS X, ale i to je tak cca 20 radku). Mame asi dost rozdilny nazor na slovo omezene. Omezene je napriklad winapi ve windows 10 iot, proti kterymu je posix uzasne bohate api obsahujici vsechno... Normalni hra bezi ve fullscreenu, takze resit nejaky okno pro opengl je mimo. SDL je knihovna, ale ne nejaky zazrak co z niceho vytvari neco. I to SDL na unixech pouziva ve velky mire posixovy api. Ano asi ho prevadi na neco co je pouzitelnejsi pro vyvojare pro ktery pouzivani primo posixu a jeho pokrocile moznosti je cerna magie. Ale tak je to jen knihovna, kterou by si moh instalator hry nainstalovat nebo zkompilovat. A v nejvetsi krizi by to proste mela hra linkovany staticky.. i to se da. Na windows se to dela bezne.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

doufam, ze jim ten vulcan pomuze zlepsit fps ... cs go na windowsu ma tak o 50% fps vic nez na os x nebo linuxu (o tom jak to posledni tejdny totalne zmrvili nemluve)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je třeba fatální. Pokud by to tak bylo i v budoucnu, tak nemají jiné systému naprosto žádnou šanci a je to jen pro nadšence, což nebude ani to 1%.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Hezká debata. Vysvětlíte mi, proč by se vlastně mělo s Vulkanem měnit něco oproti stávající situaci? Co bránilo dělat vývojářům dělat ve velkém multiplatformní hry pod OpenGL?

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

no, doteraz bol OpenGL trosku(dost) pozadu za DX
Vulkan zase vyzera byt naopak trosku (dost?) lepsi ako DX12
inac nic :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A odkdy maji v IT vlastnosti (vyhody) primou souvislost s rozsirenim? :-) OS/2 byl ve sve dobe taky lepsi nez Windows a jak dopadnul.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Ehm.. nebyl. Byl zoufale pomalý a neintuitivní.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

To pises z vlastni zkusenosti? Je fakt, ze mel horsi rozhrani a nastavovani nez Windows, na druhou stranu byl ale stabilnejsi a realne podporoval multitasking, narozdil od tehdejsich Win.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

OS/2 mel horsi rozhrani nez Windows 95 a mel realny multitasking jako Windows 95 ... jenze v roce 1993.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Otazka je zda nebyl tehdy konkurent OS/2 z roku 1993 spise Windows NT 3.5 .

Preci jen puvodni oznaceni Windows NT 3.0 bylo OS/2 3.0 nez se MS s IBM "nedohodly" a kazdy sel svou cestou.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Na základe čoho tvrdíš, že je Vulkán lepší ako DX12? Nikde som nevidel porovnania a hlavne nikto z nás asi zatiaľ dané API nepoužíval. Takže ťažko sa posudzuje ktoré je intuitívnejšie, lepšie na prácu či poskytuje vyšší výkon.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak. Zatim to nikdo nevidel ... krome nehotovych pokusu. Tedy jakekoliv srovnani je pochybne.

PS: Ashes of Singularity mi pod DirectX 11 bezi celkem slusne, ale pod DirectX 12 vzdy cca po 10 minutach spadne. Jsem na tu hru zvedavej zda se dost nadejna, ale jeste nechapu jak ovladat tolik jednotek :D .

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

na zaklade toho, ze Vulkan ma podporovat viac jadier cpu, ako umelo obmedzene DX12
z toho sa da usudzovat, ze ked v DX je jedno nejake obmedzenie, preco by nemali byt dalsie(z x dovodov)

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Docela by me zajimalo, kdy Valve misto kecu neco udela. Na HL3 lidi cekaji roky. Na dalsi epizody k HL2 uz asi neveri nikdo.
- Steam, roky se resi nepodpora HiDPI. Valve neresi.
- Valve se boji MS Store a chce mit pokud mozno monopol, proto ta histerie proti MS. Krome Steamu nema Valve nic co dnes poradne vydelavalo. (Kdyby MS chtel tak ve windows storu velke hry mit bude, pripraven na to je viz Xbox Store).
- Steam OS aktualne bezni lide vubec neresi. Je to otazka par nadsencu Linuxu, jinak nikdo.

Jinak jak bylo receno uz par lidmi vyse. DirectX vs Vulkan zustane stav srovnatelny s DirectX vs OpenGL. Nic nenasvedcuje opaku. Nemam nic proti Vulkanu, ale je treba se divat realisticky. Jinak soupereni dvou ruznych API je zdrave, problem by nastal pokud jich bylo vice (treba 4+), kdy by to uz moc drobilo trh a vyvoj.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Steam OS zrovna pre nadšencov linuxu nieje, tý to už majú aj bez neho.
O tom strachu Valve z MS Store som už počul ale len od MS pozitív ale nič nenasvedčuje tomu že by to tak bolo.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

No ze ten Steam OS nekoho jineho nez Linux komunitu zajima ... . Ani neni videt ze by realne neco ovlivnil, krome par diskuzi.
To ze Valve ma strach z MS store je jedine mozne vysvetleni toho proc dle Valve neni Win 8 a vyssi vhodny pro hry. Zadny dukaz nebo nic co by to podporilo Valve neuvedlo. Jen placlo tohle vyjadreni do vzduchu. Staci kouknout na staristiky samotneho Steamu a je videt opak. Naproti tomu MS nic proti Valve nepodnika a nicim jeho "svet" nenarusuje.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

MS$ narušuje celý IT svět.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.