Valve: DirectX 12 nemá smysl, Vulkan ano
Přestože se o DirectX 12 mluví výrazně častěji než o Vulkanu, mohlo by tomu být v budoucnu naopak. Současný stav je jasně daný tím, že Microsoft s vývojem DirectX 12 začal dříve, což je zase důsledkem faktu, že AMD Microsoft informovala o vývoji API Mantle od prvního kroku a ten mohl reagovat. Ale ani Vulkan jakožto „next-gen OpenGL“ nebude nějak extrémně zpožděný oproti DirectX 12, protože AMD po dokončení Mantle toto API vzala, předala OpenGL konzorciu a nechala ho, aby jej dále rozvíjel jakožto novou generaci OpenGL alias Vulkan. Díky tomu nevznikal Vulkan od nuly a finální specifikace by měly být uzavřené ještě letos.
Na téma DirectX 12 versus Vulkan se vyjádřil zástupce společnosti Valve, Dan Ginsburg, který promluvil k vývojářům: „Pokud nejste dostatečně 'agresivní' na to, abyste stihli vydat DirectX 12 hru ještě letos, troufal bych si tvrdit, že neexistuje příliš důvodů se vůbec podporou DirectX 12 zaobírat. Důvodem je, že Vulkan vyřeší podporu pro Windows 10 a téhož hardwaru [stejně dobře jako DirectX 12], ale mnohem lépe na všech ostatních platformách, které známe. Metal [API Applu] funguje na jedné platformě jednoho výrobce a Vulkan… nezískáme tím podporu pouze pro Windows 10, ale také pro Windows 7, Windows 8 a Linux.“
Pro Valve, který zvolil strategii Steam Machines a jehož logickým cílem je podporovat co nejširší spektrum hardwaru a operačních systémů, je Vulkan dokonalým řešením, který zpřístupní jeho hry nejširšímu možnému spektru zákazníku. Co ovšem Valve nezmiňuje, jsou konzole. V tomto případě má smysl mluvit hlavně o Xbox One, který rovněž využívá DirectX 12 (jako Windows 10). Pokud tedy vydavatel hry chce, aby ji mohl prodávat i uživatelům Xboxu, potřebuje podporu vytvořit tak jako tak. Protiváhou by mohlo být, pokud by společnost Sony jakožto autor Playstation 4 přijala API Vulkan. Přesto, že ji k tomu někteří vývojáři vyzývali (nejhlasitějším byl patrně Brad Wardell), nemá o něj Sony zájem. Zatím?
Na druhé straně ale stojí řada společností, která vidí ve Vulkanu budoucnost, snaží se jeho nástup co možná nejvíce usnadnit a maximalizovat počet kompatibilních systémů. Není to jen jmenovaný Valve, který mj. napsal i vlastní Vulkan ovladače pro Intel grafiky, ale třeba i Google, který zajistil podporu v Androidu nebo PowerVR, která už má funkční podporu pro kompatibilní čipy hotovou.