Vega 20 bude vybavena xGMI, externí Infinity Fabric
Když se objevily první snímky 7nm GPU Vega 20, vyšlo najevo, že je křemíkové jádro zhruba o 100 mm² větší, než by bylo čisté zmenšení 14nm Vega 10 na 7 nanometrů. Už tehdy ale byly některé důvody známé. Jedním je podpora pro rychlé výpočty v double-precision (FP64), druhým dvojnásobně široká sběrnice (2048->4096bit) a tedy dvojnásobek paměťových (HBM2) rozhraní. Vyšší nároky na křemík může mít i podpora PCIe 4.0.
Tyto rozdíly samy o sobě ale nemohou GPU zvětšit o 100 mm² či ještě více, takže jsme předpokládali, že jádro bude vybaveno ještě dalšími prvky, kterými původní Vega 10 nedisponovala. Skutečně, v posledních dnech vyplývají na povrch další novinky. Jednou je přítomnost dvou UVD obvodů pro dekompresi videa. UVD je malá záležitost, ale o nějaký ten milimetr čtvereční si také řekne.
Více plochy zajisté zabere rozhraní xGMI, vyvedení Infinity Fabric mimo interní sběrnici, díky kterému lze přes toto rozhraní vzájemně čipy spojovat. xGMI ale není zcela neočekávaným prvkem. Možná si vzpomenete na staré schéma výpočetního produktu, který měl spojovat procesor architektury Zen (osmijádrový modul Zeppelin) s grafickým / výpočetním jádrem Greenland právě přes xGMI linky:
Greenland bylo kódové označení čipu postaveného na architektuře, které dnes říkáme Vega. Nakonec ale Greenland v takové podobě, jaká je znázorněná na schématu, nevyšel a rozpadl se de facto na dva čipy:
- Vega 10 - oproti Greenland chybí xGMI a rychlá podpora double-precision
- Vega 20 - oproti Greenland je vyroben na 7 nm, má širší 4096 sběrnici a PCIe 4.0
Vega 10 tedy byla oproti původnímu GPU Greenland orientovaná více na hry a AI a Vega 20 je oproti původnímu GPU Greenland ještě více orientovaná na profesionální segment.