Vize Intelu: rozdíl mezi stroji a lidmi se do roku 2050 minimalizuje
|
INTEL DEVELOPER FORUM, San Francisco, 24. srpna 2008 - Justin Rattner v rámci své úvodní řeči závěrečného dne konference Intel Developer Forum v San Franciscu předpověděl velké změny v oblasti sociální interakce, robotiky a obecně schopnosti počítačů vnímat reálný svět. Laboratoře Intelu se už teď zabývají vývojem komunikačních rozhraní mezi člověkem a strojem a testují jejich budoucí využití při práci s počítačem. Některé slibné změny přijdou zřejmě mnohem dříve, než se původně očekávalo.
„Technologie kráčí vpřed mnohem rychleji, než by si kdo před 40 lety mohl představit,“ prohlásil Rattner.
„Podle některých prognóz se blížíme ke zlomovému bodu, od kterého rychlost technologického pokroku poroste exponenciálně. V blízké budoucnosti by počítače mohly člověka překonat ve schopnosti uvažovat.“
Zahoďte síťové kabely, používejte bezdrátové napájení
Představte si, že sedíte na letišti nebo v konferenční místnosti se svým přenosným počítačem a namísto spotřebovávání energie se vaše baterie nabíjí. Vědci v laboratořích společnosti Intel pracují na technologii Wireless Resonant Energy Link (WREL), založené na základě principů navržených fyziky z Massachusetts Institute of Technology (MIT). Rattner demonstroval možnost bezdrátově napájet 60wattovou žárovku - což je větší výkon, než je pro běžný přenosný počítač třeba.
Kouzlo technologie WREL spočívá ve schopnosti přenášet bezpečně a efektivně bezdrátově elektrickou energii. Technologie využívá vzájemně vázané rezonátory - jde o princip velmi podobný tomu, kdy trénovaný pěvec dokáže silou svého hlasu roztříštit skleněnou tabuli.
Pokud přijímá přirozenou frekvenci rezonátoru, je energie absorbována efektivně - stejně jako sklo na svém přirozeném kmitočtu absorbuje akustickou energii. Využitím této technologie například u přenosných počítačů lze dobíjet baterie při přiblížení na vzdálenost několika desítek centimetrů od vysílacího rezonátoru. Ještě je sice třeba vyřešit celou řadu technických problémů, ale vědci věří, že najdou způsob, jak se zcela zbavit napájecích kabelů a nabídnout pro platformu Intel bezdrátové napájení.
Programovatelná hmota: Počítače, které mění svůj tvar
Vědci společnosti Intel rovněž zkoumají, jakým způsobem miliony miniaturních mikrorobotů nazývaných catomy vytvářejí materiály měnící tvar. Pokud by se takový materiál použil k výrobě počítačové skříně, displeje a klávesnice počítače, umožnila by tato technologie přizpůsobit fyzický tvar zařízení konkrétnímu způsobu užívání. Například mobilní počítač by při transportu v kapse mohl být zcela maličký, při telefonování změnit tvar ve sluchátko a naopak pro procházení internetu či sledování filmu se zvětšit, narovnat a rozšířit o klávesnici.
Tento výzkum popsal Rattner jako velmi složitý, přesto dosahující stabilního pokroku. Poprvé předvedl výsledky nové technologie pro výrobu miniaturních křemíkových polokoulí pomocí fotolitografie - procesu, kterým se v současnosti vyrábějí křemíkové čipy. Ta představuje jeden ze základních kamenů pro vývoj funkčních catomů a v budoucnosti umožní spojení nezbytných výpočetních a mechanických součástí do jednoho miniaturního funkčního celku, menšího než jeden milimetr. Technologie je kompatibilní se současnými výrobními postupy a umožňuje budoucí masovou výrobu catomů.
Roboti: Z tovární haly až do Vaší kuchyně
Roboti jsou v současnosti využíváni primárně ve výrobě. Jsou pevně ukotveni do země a jejich úlohou je opakované provádění jediného úkonu. Aby bylo možné je více personalizovat, musí být podle Rattnera roboti schopni manipulovat s předměty v neuspořádaném, neustále se měnícím lidském prostředí. Potřebují se orientovat ve svém okolí pomocí vnímání a rozeznávání pohybu dynamického fyzického světa a učením se přizpůsobovat novým situacím. Rattner předvedl dva funkční prototypy robotů, vyvinuté ve výzkumných laboratořích společnosti Intel. Jedna z ukázek představila elektrické předdotykové pole, zabudované do robotovy ruky. Tento cit byl doposud vlastní pouze rybám, které mohou „cítit“ objekty dříve, než se jich dotknou. Druhá ukázka zahrnovala zcela samostatného, pohyblivého manipulačního robota, který dokáže rozpoznávat obličeje a vyhodnotit a provést příkazy takového druhu, jako „prosím ukliď tenhle nepořádek“. To vše pomocí supermoderního způsobu plánování pohybu, manipulace, vnímání a umělé inteligence.
Ratnner věří nejen tomu, že se roboti budou více podobat lidem, ale že další objevy ukáží, jak vztahy mezi lidmi a stroji dále rozšiřovat. Randy Breen, produktový ředitel společnosti Emotiv Systems, doprovodil Rattnera při demonstraci sluchátek EPOC*. Sluchátka Emotiv EPOC rozeznávají jednotlivé vzorce mozkových vln a zpracovávají je v reálném čase. Postavě v počítačové hře dávají povely na základě vědomých nebo podvědomých myšlenek uživatele, ať už jde o výraz tváře, vědomé jednání nebo emoce. Hráč se sluchátky na uších se v duchu usměje nebo zvedne objekt a postava v počítačové hře myšlenku realizuje. V této chvíli rozeznávají sluchátka EPOC pomocí 16 senzorů více než 30 rozdílných „nápadů“.