Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Vláda USA tlačí na TSMC, aby vyráběla více čipů pro jejich automobilový průmysl

Proč si je neobjednají od Intelu? Ten by ochotně vypomohl. Bidenovi po zvolení sliboval hory doly. Když nebudou procesory do počítačů a serverů, poškodí to zase jiné odvětví amerického průmyslu, ale senilovi to asi nevysvětlíte.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ty automobilové čipy TSMC už vyrábí, tedy jsou navržené, mají vyrobené masky a jde jen o to, jestli se do výroby přednostně dostanou ony nebo čipy někoho jiného. Kdyby je měl vyrábět Intel, museli by ten čip znovu navrhnout, vytvořit masky a tak za rok by z výrobních linek začaly padat první kusy.
A o tom, že si myslíte, že automobilové čipy se vyrábějí na stejné výrobní technologii, jako současné procesory do počítačů a serverů, raději ani nemluvit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A jak jste přišel na to, co si myslím?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nevim, ale podle me zakladni funkce auta se bez chipu obejde. To ze nekdo vyzaduje aby auto posilalo telemetrii velkemu bratru, nebo aby v aute bylo multimedialni centrum, pripadne aby ridilo misto ridice jsou jenom nadstavby, ktere pro me jsou postradatelne, nebo naopak nezadouci. Take proto si nove auto nekouim, protoze se zakladni funkcnosti si s autem musim dnes koupit i vlastniho praskace, ktery je tak slozity, ze uz nejde vymenit ani svetlo bez zasahu servisu.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Kamo a co take priame vstrekovanie paliva do valca. To sa asi deje ozubenym kolesom, ze?

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

na to ale nepotrebujes 7nm cip. tam staci nieco ako 286tka. ved kua amici s niecim ako commodore64 leteli na mesiac

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jenže i tu "286ku" musí někdo nejdřív vyrobit. A když jsou všechny pražírny vytížené na max, tak máš holt problém i s tím blbým vstřikováním, nehledě na to že se dnes čipy v autě nepoužívají jen na entertainment, ale ovládají komplet auto i bez šmírování. Díky tomu můžete například zjistit, že vám odešla žárovka, že nefunguje lambda sonda a podobně. Bez toho by v servisu zjistili akorát tak že "to nejede". To by se vám dnes asi moc nelíbilo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neblázni! To by sis to pak mohl umět třeba i sám opravit. A to je proti myšlence kapitalismu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pokud si někdo umí sám opravit auto, není problém koupit něco z éry, kdy to čipy ještě nemělo. Jen se musí smířit se spotřebou přes deset, bez airbagů, většinou s mizerným výkonem a na dnešní dobu nízkým pohodlím (nemusí vadit každému - ne každý jezdí dlouhé štreky). Zvolit si může každý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Znám to tady. I tak mě občas překvapí, kolik pomatených brouků Pytlíků se sletí i pod úplně normální článek a začnou chrlit bizarní konspirační bláboly. ... Takže, prvoci, většina elektroniky v současných autech je proto, aby snižovala náklady (abyste pak nepi**vali, že jsou o desítky procent dražší - pro jistotu rovnou odrazím debilní komentář, že jsou přece pořád dražší - prvoci rádíi zapomínají na inflaci) nebo řešila problémy, které nejdou vyřešit jinak nebo by "mechanické" řešení bylo dražší nebo méně spolehlivé. A že řeknete, že vy ty problémy řešit nepotřebujete? V pohodě. Ale budete jezdit tak maximálně po polňačce za barákem, protože na normální cestu vás příčetná společnost nepustí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No u auta je elektronika zhusta nadstavba nad mechanickou casti a zhusta se stava, ze odejde driv elektronika nez mechanika a prave kvuli elektronice se vyhodi mechanicky vporadku dil jen kvuli vycichlemu polovodici. Jsou auta z 80. let ktera jsou dostatecne pohodlna a dostatecne vykonna a maji spotrebu podle toho jak se s tim jezdi.
Ja treba ted provozuji auto ktere je mechanicky cca v poradku a elektronika je dosti v nefunkcnim stavu, ale jelikoz se nejedna o nove auto tak to stale docela normalne jezdi. Blbe je ze kvuli jenomu mikrospinaci nejde otevrit kufr apod. (mikrospinac sem vymenil a uz se do kufru dostanu).
O tom ze elektronika snizuje naklady neni pochyb.
Pocitac bude bez povovodicu docela slozity mechanicke zarizeni. Ale auto je "relativne" jednoduche mechanicke zarizeni ktere ke sve cinnosti elektroniku nepotrebuje.
Ja mam rad zase frikuliny co maj vsechno hitech, ale kdyz prestane jit proud tak najednou zjisti ze nemaji co delat a kdyby nesel proud dele nez den tak snad ani nepreziji.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že bez elektroniky auto neprojde dnešními emisními a bezpečnostními předpisy tj staré auto bez elektroniky jde provozovat, ale nové už bez ní vyrobit nejde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nato aby to regulovalo emise ale není potřeba mít super uber výkonný čip ne?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Riadiaca jednotka ABS/ESP & friends je uz roky rokuce niekde na urovni (alebo dnes uz aj nad nou) PowerMacu G4. Dokonca sa tam pouziva(l) prakticky uplne rovnaky procesor v dvojjadrovom zapojeni s vypoctovou koherenciou (= obe jadra bezia ten isty program a ak sa dopocitaju k niecomu inemu, cele sa to resetne).

A automotive cipy sa na 7nm nerobia. TSMC este dodnes bezi aj 28nm node, na ktorom sa robia niektore automotive procesory. Najdu sa ale aj vacsie procesy, frekvencie su tam minimalne.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Primej vstrik neni potreba, je to jen dalsi evoluce, ktera kapku zlepsuje spalovani smesi a znacne prodrazuje servis. Vpodstate nejuspornejsi TDIcko si vystacilo s mechanickym cerpadlem. U benzinu fungoval ok zcela mechanicky karburator. Rozdil je v tom, ze pokud se ucpe vstrikovac, tak je to na vymenu, pokud se ucpe triska v karburatoru, tak se karbec vycisti a jede se dal. Presne o tom mluvim, pro male zlepseni funkce se pristupuje k velmi slozitemu reseni, ktere je v pripade poruchy na ceste neopravitelne. Radsi budu mit 40kW auto co zere 8l/100km, ktere je opravitelne nez super moderni 80kW co zere 5l/100km a umi samo jezdit, ale pro sebemensi opravu musi do servisu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Možná ti rozšířím obzory a spadne ti saňka kámo, ale například legendární Praga V3S má motor s přímým vstřikem (motor Tatra).
Do Golfů 2. generace si tuneří dávali tzv. MTDI = TDI (původně s ECU) osazené mechanickým čerpadlem, aby ECU nebyla nutná. I 150PS se dalo naladit rozumně "bez dýmovnice"...

Tož, přímým vstřikem bych rozhodně neargumentoval... i dynamický předvstřik lze řešit ryze mechanicky...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ani velmi nie ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

„Nevim, ale podle me zakladni funkce auta se bez chipu obejde.“

Posledních 20-30 let ne (běžné osobní auto), takže bez čipů už koupíte leda veterána.

Jinak auto technologicky na úrovni Favorita by se nejspíš bez čipů obešlo, ale takové auto (nově vyrobené) dneska zřejmě v drtivé většině států nepůjde schválit do provozu.
Takže pokud mezi základní funkce auta počítáte dopravu po veřejných komunikacích, opravdu se bez čipů neobejde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja zrovna patrím k tej sorte ludí, čo zrovna majú nadomnou spomínaného Golfa 2. generácie s MTDI iba 95ps ale pri 950kg to auto letí a jazdím na tom za 5.5L/100km a musím uznať, že som mal podobný názor. S autom som ako s dopravným prostriedkom veľmi spokojný, brutálny pomer výkon/spotreba a aj opraviť si to dokážem všetko aj sám, lenže sa mi narodilo dieťa, potom druhé, a nastal problém s bezpečnosťou.
Takže auto mi stojí v garáži už rok, myši mi ho žerú a miesto toho chodím na novom aute (citroen C3) skoro s polovičným výkonom s ktorým sa nedá ani predbiehať za 7.5L/100km.
Bohužiaľ nie vždy sa vyvíjajú veci ako si človek praje. :(

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty bláho, ona to opravdu řekla tak arogantně. Pani má hodně široký ramena.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Babochlap...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Za mne skoro rasistické vyjádření, hodné veřejného bičování:-D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

lol, takze usa uz nestaci diktovat firme v cizi zemi, pro koho nesmi vyrabet (cina).. kdyz videj ze jim to proslo, tak budou i diktovat, pro koho musej vyrabet.. ((:

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Nepochybně to je přeci pro blaho všech lidí :-))) svět je krásný a sluníčko svítí :-))) jak demokratické!

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

EU by mohla prikázať firme ASML, aby nedodala stroje TSMC, pokiaľ nám tu nepostavia fabriku. A ak niekto povie, že USA sa to nebude páčiť, môžu na nás uvaliť sankcie, tak im prikážu, aby nedodávali ani Intelu a majú utrum.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jo kamadáte přikazovači, pokud někomu zakážeš něco vyvézt, tak mu to ale musíš kompenzovat. To by se EU pěkně prohla.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Málokterá země se staví za Taiwan jako U.S.A, takže si asi na oplátku přejí výhody. Druhým důvodem může být American Exceptionalism. Nakonec kdo jiný než vyvolený národ, který umožnil za 200 let vznik celé řady jediných pravých církví/kultů (LDS, JW, .....), by si zasloužil přednostní zásobování chipy.
https://www.youtube.com/watch?v=Pl8B55MqOQo&t=29s

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

pokud by se Cina rozhodla Taiwan obsadit, jako reakci na US ultimata, pozadavky apod., tak si nejsem jisty reakci US...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, to by mohlo být zajímavé, protože Čína vlastní víc než polovinu státního dluhu USA. Něco jako:
US marine "Vzdejte se" China exekutor "Zabavuji vám vaši výstroj na úhradu dluhu Vaší země... A tu loď nám taky rovnou šoupněte do přístavu".
Čína by US obligace hodila na trh a $ by se poroučel do kytek, protože by jej nikdo nechtěl.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Patent -právo o na monopol na využitie vynálezu/zlepšovacieho návr a pod. a na istý čas
Licencia - udelenie práva využívať duševné vlastníctvo (vrátene patentov) na nejký čas a nejký účel za istých podmienok.

A američania len nariadili mať istú podmienku na licenciu pre firmy mimo USA na patenty firiem z USA.

Teda američania len obmedzili použtie amerických patentov vna výrobu produktov pre Čínu. Bez použtiia patentov amerických firiem môžu (aj v TSMC ) stále pre číňanov vyrábať .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Překvapení, USA v jiných zemích lobbují za svoje zájmy :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

je vidět že tsmc díky neschopnosti usa vyrábět na nejlepších výrobních procesech jim začíná čím dál tím víc ležet v žaludku a hledaj kličky jak se dostat zase do sedla
stejně to udělali se samsungem když měl už hodně navrh nad applem a ještě si dovolil udělat linux on dex, za rok se MS dostal do default instalačkách samsungu a office podporovali dex jak víno a linux on dex umřel
o huawei ač si myslím o číně cokoliv si to nezasloužil

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč ty čipy nejsou? Automoto je přece stabilní odběratel, který plánuje dlouho dopředu. Přitom zrovna jsem viděl článek, že i Škodovka si pronajala letiště v HK, aby tam mohla parkovat nedodělané auta čekající na čipy.

Slyšel jsem úvahy, že za to může Bitcoin, který dostal grafické karty do stavu, kdy se prodá takřka cokoliv za jakoukoliv cenu, tak všichni chrlí grafiky. Zájem o nové AMD procesory, které nemá vlastní výrobní linky, ... .

Asi těch faktorů bude víc, ale docela rád bych si přečetl nějakou podrobnější analýzu, co se vlastně děje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nedostatek čipů je na celém trhu a jde skrz všechny výrobní procesy. Jak u výrobců co mají svoje výrobní kapacity tak fabless výrobců. Problém není jen u digitálních obvodů ale i analogových obvodů a celé řady pasivních součástek. Lead time 80 týdnů u některých komponent není nic neobvyklého. Zatím to vypadá, že by se měla situace zlepšit tak příští rok o prázdninách.

Bitcoin nemá s tímto globálním nedostatkem nic společného. Více toto rozebírat nemohu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Více toto rozebírat nemohu."

To zní docela sinister... Proč, jestli se mohu zeptat?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Protože nechci mít případné problémy s zaměstnavatelem. Příčin současného stavu je více, ale rozbírat je tady nebudu. Je velice obtížné rozlišovat mezi informacemi které člověk může a nemůže zveřejnit. Proto je rozumné toho říct raději méně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Více toto rozebírat nemohu" Nechápu, proč neřeknete natvrdo, že to je politika a záměr. Když to očividně víte.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Žádnou konspiraci za tím nehledej.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nemusím nic hledat. Vidím co se děje. Najednou s zvedly exportní bariéry. Např. můžu danou součástku koupit, ale najednou je (ve větším množství) problém ji exportovat (tzn. ne koupit, ale dodat, distributor ji nechce přeposlat a vymlouvá se, že to nejde - přitom to v minulosti šlo - jednotek měsíců ).
Zárověň jsou problémy nejen u polovodičů, ale i u blbých součástek typu konektory (a to není niktrerak náročná výroba). Zároveň se není možné rozumně dobrat důvodů tohoto stavu. To samé slyším i od lidí, kteří nakupují v desetimilionových objemech. Takže jaké je vysvětlení? Poptávka po spotřebce a krypto horečka to zcela zjevně není.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

PS: Jistě znáte jistého českého fukluanta, který každých pár měsíců pracuje u jiného distributora. Sice se vždy tváří jako Vy, ale nakonec vycinká úplně vše co ví.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Můj tip je, že jsou dva důvody. Jednak poptávka:
- Vysoká poptávka po počítačových čipech vytížila výrobní kapacity,
- moderní auta (a hlavně elektromobily) údajně mají daleko víc čipů než dřív

a jednak koronavirus a související problémy s dopravou omezily pružnost reakce nabídky.

Další faktor by mohly být výrobní řetězce, kde často figuruje víc států a koronavirus ně to má dopad.
I tady byly zprávy, že leckdy úzké hrdlo nejsou výrobní kapacity třeba TSMC, ale třeba pouzdření čipů nebo přepravní kapacity (takže sice třeba někde v Číně leží hotové připravené čipy, ale není jak je dostat do továrny, kde se montují do konečného výrobku).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

uz sa to (aj tu) preberalo. tl;dr: ked zacala lockdownova panika, tak automobilky minuly rok zrusili prace na niektorych modeloch, posunuli facelifty atd. Tier1 preto znizili odber cipov a kedze automotive si dohaduje dodavky +- rok dopredu, dosledok tohto konania sa zacinaju prejavovat prave teraz. Vyrobne kapacity nezazmluvnene vyrobcami automotive cipov sa obrazom zazmluvnili na ine cipy (ano, mozno aj GPU) a automotive cipy momentalne nie je kde vyrabat, lebo vyroba je rozpredana. Alebo sa musia vyrabat za ovela brutalnejsie palky. K tomu tu-a-tam horelo, alebo mrzlo, co obmedzilo este aj in-house vyrobne kapacity dodavatelov cipov.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Možná je to planá naděje, ale třeba si amíci konečně uvědomí, že čínská invaze na tchaj-wan by jim udělala pořádnou ránu přes rozpočet a ztráta "nějaké TSMC" by je pořádně bolela.

A s tím jak Čína machruje na moři, tak invazi na Tchaj-wan tu máme nejpozději do pěti let. Spíš dřív.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Američani si uvědomili, že jednodušší je na TSMC zatlačit, aby stavělo továrny na území USA. Nemusí se bát války s Čínou a i tak se dostanou k čipům - dvě mouchy jednou ranou:).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže Taiwanci také nejsou včerejší a je jim jasné, že záštita U.S.A. bude pouze úměrná jejich nepostradatelnosti. Takže bych to s tou výstavbou FABů v U.S.A. moc růžově neviděl.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Procesy Intelu nejsou nijak špatné. Představa, že Taiwanci můžou tahat za fusekli USA je lichá. USA se bez Taiwanu obejdou lépe, než naopak. Jižní Korea za Taiwan mileráda zaskočí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Můžeš mi připomenout, kdy že to intel konečně vydá 7nm CPU z vlastní fabriky? Neměly tu náhodou být už před několika lety?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Drzost USA nezna mezi.
A kdyz NE tak co? Prijedou "je zase zachranit" ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A oni je někdy přišli zachránit? Naopak v současné situaci by Taiwanci byli za stálou základnu vděční, jenže to podělal už Nixon v 70. letech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podobny druh politiky dela kazdy stat. Myslet si, ze to delaj jen amici a nedela to treba cina je dost naivni. Rusko by taky rado michalo karty, ale nema na to uz prostredky, narozdil od tech dvou vyse jmenovanych. I nemci se 'snazi', akorat se o tom moc nepise.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Já měl za to že jediný přijatelný způsob v "kapitalistické" společnosti je tržni regulace, tj. chcete čipy do aut, tak za ně zaplaťte tak, aby se to výrobcům rentovalo vyrábět.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Aby tohle skutečně fungovalo, bude nutné rozmmlátit všechnu dosavadní regulaci - zvláště takovou, která vám např. blokuje/zpomaluje výstavbu výrobních kapacit. Biden je socialista, který regulace jen plánuje zavádět, takže co čekáte?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No ja by som USA odporucil, nech si tie cipy vyrabaju sami.
TSMC ma svoje zavazky takze nejaky "stat" so skoro nulovou pridanou hodnotou v technologia by sa mal zamerat na seba

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle Světového ekonomického fóra stojíme na prahu čtvrté průmyslové revoluce. Ale že to "spojení fyzikálních, digitálních a biologických světů" začne nedostatkem čipů pro GPU, zobrazovací zařízení a automobily, jsem si fakt nepředstavoval. Uvidíme, jaké další lahůdky nám tahle revoluce přinese :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Klacek a pazourek

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vláda USA tlačí. Stačilo říct to důležité. Nechme je tedy v klidu tlačit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když se nepodřídí, tak budou tlačit letadlovou lodí.
- JihoČÍNSKÉ moře je přeci uplně jasně území USA. Lehce se tam může objevit ropa nebo potřeba zavést demokracii.
- Smůla je, že Čína považuje Tchaj-wan za svůj, takže by si v USA měli dávat pozor, aby vůbec nějaký čip z AliExpressu ještě doslali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Koukám, že Gina je podobně chytrá jako Biden.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Běžte už do háje s tím vaším automobilovým průmyslem. K čemu to je, vyrábět na sklad věci, kterých si 80% nikdo nekoupí. A protože prodávat levněji je nechtějí, tak je radši zase sešrotují.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.