Výtěžnost výroby Cellu pro PS3 je velmi malá
IBM totiž uvedla ústy Toma Reevese, viceprezidenta „semiconductor and technology services“ divize IBM, že v případě komplexního čipu, jakým Cell je, jste rádi za 10 až 20% výtěžnost. Dle IBM jsou s výrobou zatím velké problémy a tak většina vyrobených čipů má vadnou více než jednu SPE část, obvykle však více. Připomeňme, že Sony bude z Cellu používat 7 SPE jednotek, takže ani tak nemá IBM šanci většinu Cellů (se dvěma a více SPE vadnými) v PS3 uplatnit. Drtivá většina vyrobených čipů má však 6 SPE v pořádku, takže IBM čipy rozhodně vyhazovat nebude, uplatnění se pro ně jistě najde. Návrh čipu totiž počítá s plnou funkčností v podstatě při libovolném počtu nepovedených SPE. Existuje však i jisté množství čipů s funkčními všemi osmi SPE. Ty pak mohou nalézt uplatnění třeba v medicínských, leteckých či armádních aplikacích.
Nejvíce smutnou částí výrobního procesu je ale fakt, že „úmrtí“ SPE jednotky v Cellu nemusí nastat hned při výrobě, nebo následném testování čipů ještě na nerozřezaném wafferu. SPE jednotka může vypovědět funkčnost prakticky v libovolném čase po uvedení do provozu. IBM se sice toto snaží eliminovat právě větším testování na wafferech, ale i tak může nastat poměrně prekérní situace. Představte si, že koupíte PS3 se sedmi funkčními SPE a po nějaké době vám jedno odpadne. Pak dle IBM jednoduše pošlete svůj přístroj na reklamaci a nafasujete opět funkční Cell (tj. alespoň se sedmi běžícími SPE). Ale co když nastane situace, že SPE jednotka odpadne po záruční době? Pak vám zbývá pouze PS3 vyhodit. My s našimi zlatými českými ručičkamiTM dodejme, že se ještě naskýtá možnost PS3 „pozáručně“ (rozuměj, za úplatu) opravit, ať již výměnou Cellu (pokud bude v patici), nebo celého motherboardu (pokud bude napájen na PCB). Ale i tak to většinou bude znamenat investici navíc a víceméně výrobu jedné funkční konzole ze dvou nefunkčních (za předpokladu, že v obou neumřel právě Cell).
Přihoďme si k tomu ještě závěrečný komentář. Zdá se nám až přímo „úchylné“, že by PS3 neměla tento problém do finálního uvedení na trh nějak vyřešen. Vzhledem k tomu, že Cell běží i s nižším počtem SPE spolehlivě, bude záležet na softwarové vrstvě konzole, zda se případně obejde i s nižším počtem za cenu menšího framerate ve hrách apod., nebo zda Sony k pozáručním reklamacím PS3 z důvodu úmrtí SPE přistoupí nějakým benevolentnějším způsobem. Stejně tak je možné, že IBM stihne vše vyřešit k plné spokojenosti a dnešní informace od svého člověka bude později označovat za jakýsi „letní žertík“. Nic z toho zatím nemůžeme potvrdit ani vyvrátit, takže si počkejme, jaké informace se v tomto ohledu stihnou do uvedení PS3 na trh objevit.