YouTube smazal 270 účtů a 150 tisíc videí v důsledku kauzy tzv. sexualizace dětí
Začalo to prostým sdílením screenshotu, kde našeptávač vyhledávacího pole YouTube při psaní „how to have…“ nabídl jako jednu z možností „how to have s*x with your kids“, tedy „jak mít s*x s vlastními dětmi“. Jak je obvyklé a jak si jistě pamatují i letití uživatelé českých webových stránek, našeptávače obvykle fungují na principu opakovaně zadávaných dotazů, které pak vyhodnotí jako nejžádanější a začnou je uživatelům nabízet. Někdy se zohledněním předchozích dotazů zadaných uživatelem.
Jinými slovy, stačí, aby se našel vtipálek, který bude opakovaně zadávat určitý dotaz tak dlouho, až se zařadí mezi ty, které našeptávač uživatelům nabídne. Neřešme v tuto chvíli, jak a zda mají poskytovatelé ošetřeno, jestli tyto dotazy (ne)pocházejí od jediného uživatele - vždy se najde uživatel, který použije nějakou obezličku, aby systém obelstil a dokázal (si), že to jde.
Zkrátka to vypadá, že si někdo ze systémů YouTube vystřelil a jako téma zvolil to nejprovokativnější, co současnou společnost dráždí nejvíc - tedy nikoli nukleární válku, hladomor nebo ekologickou katastrofu - ale dětskou pornografii. To se samozřejmě chytlo a řada tzv. „spravedlivě rozhořčených“ uživatelů začala YouTube odesílat stížnosti a vyjadřovat rozčarování na tím, jak si YouTube může dovolit radit lidem mít s*x s vlastními dětmi.
Pro YouTube, respektive Google je snazší (než vysvětlit podstatu problému a nastínit, že může jít o nepříliš japný vtípek snad kombinovaný s vlivem personalizace výsledků) nekorektní rady našeptavače odstranit a tak i učinil. Aby rozvášněnému davu vyšel vstříc nad rámec této „společenské nutnosti“, smazal ještě navrch 270 účtů a 150 tisíc videí, které zpětně označil jako závadné z důvodu „sexualizované prezentace dětí“. Dále u 2 milionů videí a 50 tisíc kanálů, které se podle firemního vyjádření maskovaly za „obsah rodinného typu“ odstranil reklamy a u 625 tisíc videí zakázal diskuse, neboť údajně mohly přitahovat nežádoucí osoby.