Z Google méně zpráv zdarma
Asi víte, že přes Google News se pohodlně dostanete ke zprávám, které jsou na mnohých domovských serverech už mezi placenými. Už proto, že jsou třeba staré, nebo jste již překročili počet povolených článků zdarma v daném období. Aby se však indexující roboti dostali i ke zprávám, ke kterým mohou pouze placení uživatelé (robot neumí vyplnit ani registrační údaje, ani platební formulář), zřídil Google tzv. „First Click Free“, kam se mohli vydavatelé přihlásit. U nich pak mohl indexující robot pracovat jako jinde u neplacených stránek a uživatelé Google News nebo Google vyhledávání, kteří tyto stránky našli, pak tyto stránky viděli i bez nutnosti se registrovat nebo platit. Když ale z této stránky kliknul na další, už mu mohl provozovatel nabídnout registraci, nebo ho vyzvat k platbě. Google to na svém blogu označuje za obrovskou výhodu pro vydavatele, kteří tak mohou propagovat svůj obsah, čtenáři si zase tento zdroj mohou vyzkoušet před zakoupením předplatného.
Nyní se to u Google ale mění, poskytovatelé placeného obsahu si u této služby mohou nastavit pro uživatele Google limit maximálně pěti stránek denně, které mu takto budou bez registrace a placení zpřístupněny. Pro poskytovatele obsahu ale Google zavádí ještě další službu. Pro placený obsah, kam budou jeho roboti vpuštěni, bude zobrazovat pouze prvních pět odstavců a text bude označen jako placený. Uživatel Google tak většinou uvidí to samé, co přímo na placené stránce, která mu poskytne prvních pár odstavců k nahlédnutí.
Ruppert Murdoch už své sémě placeného obsahu zasel a toto jsou asi jeho první plody. Jeho Wall Street Journal už začal omezovat přístup k on-line textům a plánuje to udělat i v Times a Sunday Times, Finacial Times (vlastněné britskou mediální skupinou Paerson) už Google opustily a dle slov jejich šéfa Johna Riddinga nepociťují po odchodu nějaký úbytek čtenářů, nicméně tento počin Google označil za krok správným směrem.