Zábavní průmysl má nový cíl: firmy platící za reklamu na pirátských webech
Pokud někdo provozuje na internetu web vytvořený za účelem nelegálního šíření autorsky chráněných děl, zpravidla ho taková činnost něco stojí. Vybírání financí na takovou činnost má různé podoby, nejčastěji je to ale poskytování reklamního prostoru třetím stranám. A tak si v zábavním průmyslu řekli, že nejsnazší možností je zastavit tok těchto peněz. A jak je u zábavního průmyslu zvykem, jdou na to formou žalob.
V USA je prvním obětním beránkem tohoto nového tažení Triton Media coby zadavatel reklamy (reklamní agentura) na několika (v žalobě vyjmenovaných) webech zaměřených na zpřístupňování autorsky chráněného obsahu bez svolení vlastníků práv. Žaloba viní společnost z napomáhání a podporování porušování autorských práv a tudíž ji žene k plné odpovědnosti. Dokonce tvrdí, že jeden z webů v žalobě uvedených (donogo.com, už ale nefunguje) byl společností Triton Media vlastněn a provozován. Některé uvedené portály byly pouhými vyhledávači a indexovaly odkazy na jiné servery, jiné obsahovaly kopie chráněných děl přímo.
Rozhodně půjde o případ, který bude zajímavé sledovat. Pokud se však prokáže, že za provozem donogo.com skutečně stála společnost Triton Media, pak to asi bude mít celkem očekávatelný a ne příliš zajímavý scénář. U případů pouhého zadávání reklamy a placení za jejich zobrazování to bude rozhodně jiné kafe. Budou si muset zadavatelé reklamy ověřovat, zda „okolí reklamního prostoru“ neobsahuje materiály, k jejichž vystavení nemá provozovatel svolení?