Změna. Navi 24 půjde i do desktopu, spekuluje se až o 2,8 GHz
Pro vysvětlení celé situace bude nejlepší začít od začátku. Koncem loňského roku se začalo mluvit o tom, že grafické čipy architektury RDNA 2 nebudou jen tři (Navi 21, Navi 22, Navi 23), ale že se chystá i čtvrtý, nejmenší, Navi 24 (někdy uváděná pod kódovým jménem Beige Goby, snad podle akvarijní rybky). Tento produkt měl pohánět mobilní i desktopové grafické karty, ale záhy se přestaly objevovat zprávy o desktopové verzi. Zdálo se, že s ohledem na nedostatečné výrobní kapacity vznikne jen verze pro notebooky, pro něž je energeticky úsporný produkt důležitější a kde jsou navíc vyšší marže.
Mezi tím se objevovaly různé útržkovité zkazky o parametrech čipu - podle jedné verze snad Navi 24 neměla disponovat Infinity Cache - nicméně následně leaker Locuza zveřejnil specifikace, podle nichž to bylo trochu jinak:
- 1024 stream-procesorů
- 16 MB Infinity Cache
- snad 64bit sběrnice
Tyto parametry by odpovídaly polovině Navi 23 (Radeon RX 6600 XT).
Navi 21 | Navi 22 | Navi 23 | Navi 24 | |
---|---|---|---|---|
tranzistorů | 26,8 mld. | 17,2 mld. | 11,06 mld. | ~6 mld. |
plocha | 519,8 mm² | 336 mm² | 236 mm² | ~115 mm² |
stream-proc. | 5120 | 2560 | 2048 | 1024 |
ROP | 128 | 64 | 64 | 32? |
sběrnice | 256bit | 192bit | 128bit | 64bit |
Infinity Cache | 128 MB | 96 MB | 32 MB | 16 MB |
RAM | 16 GB | 12 GB | 8 GB | 4 GB? |
TDP | 250-300 W | 230 W | 132-160 W | 120 W |
sběrnice | PCIe 4.0 ×16 | PCIe 4.0 ×16 | PCIe 4.0 ×8 | PCIe 4.0 ×8 |
vydání | Q4 2020 | Q1 2021 | Q3 2021 | Q1 2022 |
Což znamená produkt určený pro rozlišení menší než 1920×1080 nebo právě 1920×1080, ale s omezenými detaily.
Podle několika (údajně) spolehlivých zdrojů YouTube kanálu Moore's Law Is Dead padlo v poslední době u AMD rozhodnutí vydat Navi 24 i pro desktop a konkurovat s ní chystané GeForce RTX 3050 (Ti). Karta konkurující GeForce RTX 3050 Ti má být podle těchto zdrojů nepatrně rychlejší než GeForce RTX 3050 Ti a dosahovat TDP 120 wattů.
Vzhledem k tomu, že GeForce RTX 3050 Ti je de facto trochu víc ořezanou verzí GeForce RTX 3060, zatímco Navi 24 / Radeon RX 6500 XT(?) je polovinou Navi 23 / Radeonu RX 6600 XT, se dosažení takového výkonu jeví jako ne snadno dosažitelný cíl. Klíčem k jeho dosažení by mohly být jedině velmi vysoké taktovací frekvence. Takovému řešení by odpovídalo i 120W TDP. Stojí totiž za povšimnutí, že Radeon RX 6600 stojí na prakticky 2× větším GPU, ovšem má jen o 10 % (12 W) vyšší TDP (132 W). Pokud je TDP Radeonu RX 6500 XT 120W, musí za tím stát velmi vysoké takty takového produktu. U dosavadních GPU architektury RDNA 2 platí, že čím menší jádro, tím vyšší dosažitelný maximální takt takže čip o řekněme 110-120 mm² by mohl mít potenciál překvapit.
Nejasná zůstává kapacita paměti. V době, kdy se objevovaly zvěsti o absenci Infinity Cache, se jevilo jako smysluplné řešení osazení 96bit sběrnice (64bit bez Infinity Cache by výkon příliš brzdila) a tomu by odpovídala 6GB kapacita paměti. S 64bit sběrnicí se však nabízejí dvě možnosti: 4 GB a 8 GB. Druhá možnost se jeví zbytečná s ohledem na celkový výkon jádra, který u nových her nemůže stačit na 1920×1080 s plnými detaily. Pro 720p-900p, případně 900p-1080p pro starší hry nebo nižší detaily pak může 4GB kapacita stačit.